بازدید 6082

خروش آتشفشان اندونزی ده‌ها هزار نفر را آواره کرد

کد خبر: ۷۳۴۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱ 29 September 2017
خروش قله آتشفشان آگونگ در جزیره بالی اندونزی و کشور جزیره ای 'وانوآتو' با ایجاد ترس و دلهره از فوران مرگبار این آتشفشان، تاکنون دستکم 130 هزار نفر را مجبور به ترک خانه و کاشانه خود کرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای شبکه خبر 'ای.بی.سی' استرالیا، هراس از فوران قریب الوقوع آتشفشان مزبور، دولت 'وانوآتو' را بر آن داشت تا نسبت به تخلیه کامل ساکنان جزیره 'آمبای' اقدام نماید.
 
تاکنون هشت هزار نفر از جمعیت 11 هزار نفری این جزیره به جزایر همجوار منتقل شده اند.
'چارلوت سالوای' نخست وزیر این کشور اعلام کرد : تخلیه اجباری این جزیره آغاز شده و تا جمعه هفته آینده تمام جمعیت آن به مناطق دیگر منتقل می شوند.
 
همچنین سطح خطر آتشفشان 'مانارو' در این جزیره به شماره چهار رسیده است که از نظر خطرناک بودن به معنان 'فوران متوسط' است.
 
'وانوآتو' با حدود 250 هزار نفر جمعیت کشور مجمع‌الجزایری آتشفشانی است که در فاصله یکهزار و 750 کیلومتری از شرق استرالیای شمالی، 500 کیلومتری شمال شرقی کالدونیای جدید و در غرب فیجی و جنوب جزایر سلیمان قرار دارد.
 
'وانوآتو' از بیش از 80 جزیره تشکیل شده که افاته، اسپیریتو سانتو، مالکولا و تانا، که نیو هیبرید نیز خوانده می‌ شود مهمترین آنها هستند.
 
شبکه خبر آسیا نیز در خبری نوشت که تاکنون بیش از 122 هزار نفر از ساکنان جزیره بالی به دلیل فوران احتمالی آتشفشانی در این منطقه خانه و کاشانه خود را ترک کرده و به خانه اقوام خود و یا به 500 پناهگاه ساخته شده پناه برده اند.
 
آتشفشان کوه 'آگونگ' در فاصله 75 کیلومتری قطب گردشگری 'کوتا' از ماه اوت سال جاری برخی فعالیت های جزئی داشته که نشان می دهد فوران احتمالی آن، زندگی ساکنان این منطقه که بر صنعت گردشگری متکی است، تحت تاثیر قرار می دهد.
 
آخرین فوران این آتشفشان در سال 1963 بوده که بر اثر آن دستکم یکهزار و 600 نفر جان خود را از دست دادند.
 
مقام های مقابله با بلایایی طبیعی اندونزی با نصب پنج هشدار دهنده سیار در این منطقه تلاش می کنند تا ساکنان را از فوران این آتشفشان مطلع سازند.
علاوه بر جمعیت انسانی ساکن در این مناطق که به مکانهای دیگر منتقل شده اند، حدود 10 هزار حیوان مختلف نیز به مناطق امن، انتقال یافته اند.
 
مقام های رسمی اعلام کرده اند که در شعاع 12 کیلومتری این منطقه حدود 30 هزار راس گاو وجود دارند که دولت قصد دارد 20 هزار راس از آنها را از مناطق تحت الشعاع خطر دور سازد.
 
بنابر اعلام مسئولان اندونزیایی این آتشفشان روز گذشته تحرکات زیادی از خود نشان داده به گونه ای که 125 زلزله آتشفشانی از ساعت 12 بامداد تا 6 صبح روز گذشته ثبت شده که قدرت این زلزله ها از سه درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) آغاز شده و به تدریج در حال افزایش است.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر