بازدید 15557

اتهامات شدید وزیر امور خارجه بحرین به ایران / طرح شکایت از قطر در دادگاه کیفری بین‌الملل / ایران درخواست میانجیگری داد

در سال 2014 قطر بر اساس یک توافق از پول خود برای جابه‌جا کردن ساکنین سوریه در ازای آزادی عناصر خود در عراق استفاده می‌کرده است. پول قطر به عناصر حزب‌الله در عراق می‌رسید که دولت عراق این پول‌ها را ضبط و مصادره کرد.
کد خبر: ۷۳۳۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳ 24 September 2017
شیخ خالد بن احمد الخلیفه، وزیر امور خارجه بحرین، بیان کرده که بایکوت سیاسی و اقتصادی قطر هر چقدر که لازم باشد به طول خواهد انجامید، زیرا این کشور هیچ سیگنالی مبنی بر تمایل به تعامل با همسایگان خود نشان نداده است.

وی در مصاحبه با نشریه «National» گفته است: در بطن بحران قطر خواست و انگیزه و جنبشی برای مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری است و ما باید با مشکلات داخلی خود که اکنون قطر است، مقابله کنیم. به گفته او، تا زمانی که قطر رفتار خود را تغییر ندهد، این بایکوت ادامه دارد.

به گزارش «تابناک»؛ وی در این مصاحبه همچنین از ایران به‌ عنوان یک قدرت سرکش نام برده که می تواند، نابودی و نیستی را برای همسایگان خود به ارمغان آورد. احمد الخلیفه که همچنان در نیویورک به سر می‌بردف قرار است مجموعه‌ای از دیدارها از جمله با محوریت ایران و عراق و لیبی و سوریه را در دستور کار داشته باشد.

وی در رابطه با بحران قطر بیان کرده: زمانی که برای سخنرانی به مجمع عمومی سازمان ملل آمدیم همه می‌گفتند که امروز یکصدمین روز از بایکوت و بحران قطر است. البته این زمان برای ما بیشتر بوده است. برای بیش از 20 سال ما هر چه آن‌ها انجام داده بودند، تحمل کردیم و آن‌ها به رفتارهای خود ادامه دادند؛ حتی زمانی که در سال 2013 و 2014 ما خواستار توافق با آن‌ها بودیم.
 
اتهامات شدید وزیر امور خارجه بحرین به ایران / طرح شکایت از قطر در سازمان ملل / ایران درخواست میانجی گری داد / کردهای بخشی از استخوان‌بندی عراق هستند 
ناسازگاری قطر عامل طولانی شدن بحران.
 
وی با بیان این‌که قطر تلاش‌های فراوانی برای حمایت از گروه‌های تروریستی در شرق و غرب و مرکز داشته و بارها تلاش کرده تا در امور دیگر کشورها از جمله مصر و بحرین دخالت کند، گفته است: ما اسناد و مدارک زیادی برای اثبات این مدعا داریم و طی هفته‌های گذشته، این مدارک و مستندات را عمومی کرده‌ایم.

احد الخلیفه در بخش دیگری از مصاحبه خود ضمن بیان اتهاماتی به ایران و قطر بیان کرده: در سال 2014 قطر بر اساس یک توافق از پول خود برای جابه‌جا کردن ساکنین سوریه در ازای آزادی عناصر خود در عراق استفاده می‌کرده است. پول قطر به عناصر حزب‌الله در عراق می‌رسید که دولت عراق این پول‌ها را ضبط و مصادره کرد.

اشاره الخلیفه به فرود جت قطری در ماه آوریل سال 2014 در عراق است که طی آن برخی چمدان‌های پول که گفته می‌شد شامل میلیون‌ها دلار در ازای آزادی 25 عامل قطری در عراق بوده است، از آن کشف و ضبط شد. الخلیفه مدعی است که این پول برای عراق، لیبی و یمن فرستاده می‌شد.

وی با اشاره به این موضوعات بیان کرده که در حین مسافرت ترامپ به خاورمیانه کشورهای اسلامی تصمیم گرفتند که به این مسائل پایان داده و در راه مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری علیه قطر اقدام کنند. الخلیفه گفته است: هرچند دیر اقدام کردیم، بهتر از آن بود که هرگز اقدام نکنیم.

وی بیان کرده، انتظار کشورهای عربی این بود که قطر مستقیم برای حل مشکل بحران پیش‌آمده به سراغ آن‌ها آمده و تعامل کند؛ اما قطر به سراغ بقیه دنیا رفت و شکایت کرد که تحت تحریم است. این ناسازگاری قطر بوده که بحران را طولانی کرده است.

وی با اشاره به بیانیه قطر در پی گفت وگوی تلفنی با محمد بن سلمان، از این موضوع شکایت کرده که قطری‌ها در سیاست با کلمات بازی می‌کنند و بیانیه آن‌ها بازی با کلمات بوده است در حالی ‌که همه ما امید داشتیم که این تماس تلفنی که واقعیت هم داشت، چرخشی در کل این ماجرا باشد. الخلیفه گفته: ما توقع شفافیت در بیانیه قطر را داشتیم که این هرگز اتفاق نیفتاد.

شکایت از قطر به دادگاه بین‌المللی

وی در رابطه با گفته‌های امیر قطر در سازمان ملل مبنی بر تلاش کشورهای چهارگانه برای کنترل دوحه گفت: این موضوع اصلاً صحیح نیست. ما فقط می‌خواهیم قطر یک کشور مسئول باشد. هیچ مشکلی با سیاست خارجی متفاوت قطر نداریم، چون همه ما کشورهایی با سیاست خارجی متفاوت هستیم. به این موضوع احترام می‌گذاریم و از آن منتفع می‌شویم. اما به‌هیچ‌وجه خواهان شورش و براندازی و تهدید علیه مردم خود نیستیم.
 
اتهامات شدید وزیر امور خارجه بحرین به ایران / طرح شکایت از قطر در سازمان ملل / ایران درخواست میانجی گری داد / کردهای بخشی از استخوان‌بندی عراق هستند 
وی در پاسخ به چرایی و انگیزه قطر برای همکاری و همراهی با اخوان المسلمین به‌جای همکاری نزدیک با همسایگان خود گفته: به نظر من این مسأله اصلاً ایدئولوژیک نیست بلکه مربوط به همراهی و همخوانی منافع این دوست.

وی گفته که ما خواهان یک اتحاد و ائتلاف بین همه کشورهای «آزاد» هستیم که همه دنیا را منتفع کند و این چیزی است که بحرین خواهان جایگزین کردن آن با رهیافت قطر است. الخلیفه بیان کرده، ما منطقه‌ای عاری از تروریسم و خشونت را خواهانیم و ایران کشوری قلدری است که کمکی به همسانی و هماهنگی با سایر کشورها نمی‌کند. اکنون سیاست قطر در همان مسیر سیاست ایران است. به همین دلیل ما مجبور به مبارزه با آن در همین اکنون هستیم.

وی در رابطه با مشکلات مستقیم قطر با بحرین گفته: برای سال‌ها قطر از گروه‌های شورشی و برانداز که اغلب در لندن هستند حمایت کرده است. قطر پول آن‌ها را پرداخت می‌کرده و حتی بعد از عفو پادشاه بحرین و بازگشت برخی از آن‌ها به وطن، قطر همچنان با آن‌ها ارتباط داشته است.

احمد الخلیفه از احتمال شکایت به دادگاه کیفری بین‌الملل با این دعاوی و مستنداتی که به قول خود دست‌وپا کرده سخن گفته. وی گفته که می‌تواند تأیید کند که دست ‌به‌ کار تدوین یک شکایت است؛ اما نمی‌خواهد در مورد جزئیات آن سخنی بگوید.

ایران درخواست میانجی‌گری کرد

وی در بخشی دیگر از مصاحبه خود که مستقیم به ایران ارتباط داشته بیان کرده است: همه می‌خواهند که ایران عضوی از جامعه بین‌الملل باشد اما شما برای این کار نیازمند شفافیت هستید. وی به شکلی جالب‌ توجه و به شکلی کذب از مقام معظم رهبری نقل کرده که: حتی رهبر ایران نیز تأیید نموده است که نظامی سازی برنامه هسته‌ای ادامه خواهد یافت. ما از توافق هسته‌ای استقبال می‌کنیم و از همه می‌خواهیم که به آن وفادار بمانند اما ایران به این توافق وفادار نیست.

وی ادامه داد: یک قدرت خوب و خوش‌خیم برای همسایگان خود، توسعه و رفاه را به ارمغان می‌آورد اما یک قدرت سرکش نابودی و نیستی را برای همسایگان رقم می زند و این چیزی است که اکنون از ایران می‌بینیم. ما به‌ خوبی آن‌ها را زیر نظر داریم و با همه اقدامات آن‌ها برای سرنگون کردن حکومت‌های خود مقابله می‌کنیم.
اتهامات شدید وزیر امور خارجه بحرین به ایران / طرح شکایت از قطر در سازمان ملل / ایران درخواست میانجی گری داد / کردهای بخشی از استخوان‌بندی عراق هستند 
وی در مورد سخنان ترامپ در سازمان ملل گفته: این سخنان واضح‌ترین تشریح از حکومت ایران بود. من نیز کاملاً با این سخنان موافقم؛ ضمن آنکه باید بگویم تلاش‌های کویت برای میانجی‌گری بین ایران و کشورهای عربی متوقف ‌شده است.

وی ادعا کرد: درخواست میانجی‌گری از سوی ایران بوده و تصمیم ما نیز بر میانجی‌گری و حل اختلاف بود، زیرا خواهان تعامل هستیم اما نمی‌توانیم وقتی اتفاقات دیگری در حال رخ دادن است وقت خود را با حرف زدن تلف کنیم. می‌پرسید چه اتفاقاتی؟ ایران باید دست از سخن گفتن در مورد صدور انقلاب خود بردارد و رهبر ایران باید از برخورد کردن با شیعیان در بحرین و آمریکا و عربستان و پاکستان به‌عنوان سربازان خود، دست بکشد. زیرا آن‌ها شهروندان کشور خود هستند.

الخلیفه گفته است: ایرانیان به این درخواست‌ها پاسخ نه گفتند و در نتیجه مذاکرات برای میانجی‌گری متوقف شد.

موضوع استقلال کردهای عراق

الخلیفه در بخش دیگری از این مصاحبه نظر خود را در رابطه با موضوع رفراندوم استقلال کردستان عراق بیان کرده و گفته است: عراق یک کشور یکپارچه است و کردهای عراق بخش مهمی از استخوان‌بندی اجتماعی عراق هستند و این‌گونه خواهند ماند. عراق مهد تمدن است؛ پس چرا یک گروه باید بخواهند از این گهواره بیرون بیایند؟ عراق سزاوار و شایسته آن است که متحد و قدرتمند بماند. اگر کردها مشکلاتی دارند، باید به این مشکلات رسیدگی شود. اما رفراندوم استقلال پیام اشتباهی را مخابره می‌کند.

وی همچنین در مورد جنگ در سوریه گفته است: اگر قدرت‌های جهانی یعنی روسیه و آمریکا فشار بیشتری بگذارند امیدها برای راه‌حل سیاسی زیاد است. به گفته او، هرچند روسیه در سوریه منافعی دارد، زمانی که یک راه‌حل برای اخراج تروریست‌ها و گروه‌هایی که به نفع یا علیه نظام سوریه می‌جنگند از این کشور به دست داده شود، آنگاه مردم سوریه می‌تواند کشور خود را بسازند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر