بازدید 2581

تفویض پلکانی قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی

رئیس انجمن صنفی تجهیزات بیهوشی و تنفسی از تفویض پلکانی قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی به اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی خبر داد.
کد خبر: ۷۳۲۴۴۲
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۴ 22 September 2017
رئیس انجمن صنفی تجهیزات بیهوشی و تنفسی از تفویض پلکانی قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی به اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی خبر داد.

میلاد بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه، ‌ بعد از طرح تحول سلامت قیمت گذاری تجهیزات پزشکی آغاز شد، ‌ اظهار کرد: مدیرکل تجهیزات پزشکی کشور طی ماه‌های اخیر قیمت‌ گذاری را به اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی تفویض کرده است. این اقدام در خور بوده، اما باید پتانسیل‌های موجود انجمن‌های صنفی سنجیده شود و پله پله پیش برود. این که یک صنف بتواند قیمت محصولات خود را برحسب دیدی که نسبت به بازار دارد تعیین کند، قابل حمایت است و تفویض اختیار قیمت گذاری به انجمن‌های صنفی و اتحادیه‌ها قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر نیز تلاش براین بوده تا قیمت گذاری تجهیزات پزشکی توسط اتحادیه ها و انجمن‌های صنفی انجام شود، چرا که این اتفاق براساس اصول است. اداره کل تجهیزات پزشکی که زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است نظارت و ارزیابی تجهیزات ملزومات پزشکی را برعهده دارد و بر این اساس نظارت بر ورود، تولید و صادرات تجهیزات پزشکی جزو تکالیف این اداره کل به شمار می‌آید.

رئیس انجمن صنفی تجهیزات بیهوشی و تنفسی با بیان اینکه قیمت گذاری جزو وظایف سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان بود که به سازمان غذا و دارو محول و پس از آن وظیفه مربوطه به اداره کل تجهیزات پزشکی به عنوان زیرمجموعه سازمان غذا و دارو محول شد، گفت: اداره کل تجهیزات پزشکی نیز این اقدام را انجام داد هرچند که پس از آن در حوزه پرداخت به مشکل خوردیم و ما نیز اعتراض خود را بیان کردیم. ما قیمت‌ها را در حوزه تجهیزات پزشکی ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش دادیم و این اتفاق قرار بود با پرداخت ۹۰ روزه مطالبات در دستور کار قرار گیرد که این مساله عملی نشد.

بختیاری با اشاره به اینکه اداره کل تجهیزات پزشکی لیستی را به عنوان لیست پایه تهیه کرده است که نزدیک به ۹۰۰ قلم کالا را شامل می‌شود، ‌ بیان کرد: اقلام مربوطه قیمت‌گذاری و ثبت شده و لیست پایه، لیستی است که اگر در مراکز درمانی موجود نباشد پورتکل درمان با مشکل مواجه می‌شود. علاوه بر این یک لیست غیرپایه تهیه شد که مربوط به کالاهای با تکنولوژی بالا بود تا به علم کمک شود، هرچند که نبود آن در پروتکل درمان نقصانی ایجاد نمی‌کند، اما می‌تواند در زمینه‌ی بهتر شدن فرآیند و پروتکل درمان گام بردارد. ما باید از ورود تجهیزات پزشکی نوآور حمایت کنیم و باید سیاست اداره کل تجهیزات پزشکی به سمت واردات کالاهای نوین باشد.

وی افزود: قرار بر این است که اداره کل تجهیزات پزشکی قیمت گذاری تجهیزات را به اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی تفویض کند. تصمیمی که براساس روند پلکانی صورت می‌گیرد و طرح از ابتدا از لیست کالاهای غیرپایه کلید می‌خورد و در صورت موفق بودن آن به کالاهای پایه تعمیم می‌یابد. تصمیم مربوطه در حال حاضر تنها مصوب شده و هنوز به مرحله‌ی اجرا در نیامده است. بنده به عنوان عضو هیات مدیره اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی ایران اعلام می‌کنند که در حال ایجاد زیرساخت‌های لازم در اتحادیه جهت شروع طرح قیمت گذاری تجهیزات پزشکی غیرپایه و پس از آن پایه هستیم و امید داریم این طرح تا پایان سال ۱۳۹۶ اجرایی شود.  

رئیس انجمن صنفی تجهیزات بیهوشی و تنفسی همچنین در مورد نحوه نظارت بر اجرای طرح مذکور، خاطرنشان کرد: نظارت بر اجرای این طرح بر عهده اداره کل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی است و پروتکلی که هم اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد برحسب پروتکل سازمان حمایت بوده و طبق آن فعالیت‌ها انجام می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر