بازدید 15966
پیمانه اقتصادی؛

از «واکنش زنگنه به مساله کاهش تولید نفت» تا «نقشه ترکیه برای 2200 تن طلای انبار شده در خانه ها»

این پیمانه موضوعاتی همچون حرکت بازار مسکن به سمت خانه های ۵۰ تا ۷۰ متری، کاهش قیمت طلا به کمترین میزان ۴ هفته گذشته، ثبات نسبی دلار آمریکا در کانال 3800 تومان، قیمت نفت چشم به راه تصمیم اوپک، ترکیه قرارداد خرید 1.5 میلیون تن‌ گاز مایع از قطر امضا کرد، تحلیل بانک مرکزی استرالیا از اوضاع اقتصاد جهانی، پای دو وزیر به شورای پول و اعتبار باز شد، فورد تولید خود را کاهش می‌دهد و سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری گوگل در لیفت را در بر دارد.
کد خبر: ۷۳۲۳۱۵
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 22 September 2017
از «واکنش زنگنه به مساله کاهش تولید نفت» تا «نقشه ترکیه برای 2200 تن طلای انبار شده در خانه ها»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون حرکت بازار مسکن به سمت خانه های ۵۰ تا ۷۰ متری، کاهش قیمت طلا به کمترین میزان ۴ هفته گذشته، ثبات نسبی دلار آمریکا در کانال 3800 تومان، قیمت نفت چشم به راه تصمیم اوپک، ترکیه قرارداد خرید 1.5 میلیون تن‌ گاز مایع از قطر امضا کرد، تحلیل بانک مرکزی استرالیا از اوضاع اقتصاد جهانی، پای دو وزیر به شورای پول و اعتبار باز شد، فورد تولید خود را کاهش می‌دهد و سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری گوگل در لیفت را در بر دارد.



حرکت بازار مسکن به سمت خانه های ۵۰ تا ۷۰ متری

وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح مرکز توسعه کارآفرینی با بیان اینکه باید به این نتیجه برسیم که بر اساس اتفاقات دنیا، فناوری های مدرن جای فناوری های سنتی را گرفته است، افزود: باید بر اساس این فناوری های نوین از بازارهای داخلی عبور کرده و به بازارهای بین المللی نگاه کنیم. وی با بیان اینکه در بخش مسکن بعد خانوار از پنج نفر به ۳.۲ نفر کاهش یافته است، گفت: در نتیجه این تغییر روند جمعیتی تقاضا از مسکن لوکس و بزرگ مقیاس به خانه های ۵۰ تا ۷۰ متری تغییر کرده است. بنابراین سیاستگذاری بخش مسکن باید به سمت تقاضای واقعی بازار حرکت کند. عباس آخوندی اظهار داشت: وقتی می گوییم، می خواهیم مسئله ۱۱ میلیون حاشیه نشین را حل کنیم با آنچه بگوییم می خواهیم مسکن مهر بسازیم تفاوت زیادی دارد. وقتی قرار است مسائل باف حاشیه ای حل شود یعنی می خواهیم با ۱۱ میلیون یا چهار میلیون خانوارگفتگو کنیم.

قیمت طلا به کمترین میزان ۴ هفته گذشته کاهش یافت

قیمت طلا به کمترین میزان ۴ هفته گذشته رسید. روز گذشته در بازارهای جهانی هر اونس طلا با 7.2 دلار کاهش نسبت به روز قبل به قیمت 1293 دلار و 30 سنت به فروش رفت. قیمت فلز زرد در کمترین زمان به قیمت 1292 دلار و 60 سنت و در بیشترین زمان به قیمت 1299 دلار و 90 سنت به فروش رفت. در گروه سایر فلزات گرانبها هم نقره کاهش 21 سنتی را تجربه کرد و هر اونس از این فلز به قیمت 16.91 دلار معامله شد. فلزات گرانبهای پلاتینوم و پالادیوم هم کاهش‌هایی به ترتیب 5 و 3 دلار را داشتند. بررسی قیمت یک ماه گذشته قیمت طلا نشان می‌دهد که پس از آنکه این فلز گرانبها بیشترین قیمت را در 7 سپتامبر با هر اونس 1350 دلار ثبت کرد، امروز با کاهش 58 دلار نسبت به آن زمان مواجه شده است. خبرگزاری رویترز نوشت پس از آنکه فدرال رزرو آمریکا درباره افزایش نرخ بهره در این کشور به تصمیمی نرسید ارزش دلار به بیشترین میزان دو ماه گذشته در برابر ین رسید. افزایش ارزش دلار به این سبب بود که فدرال رزرو سیگنال‌هایی داد مبنی بر اینکه افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر انجام خواهد گرفت. از آنجایی که فلز زرد نسبت به افرایش نرخ بهره حساس است، هزینه نگهداری شمش طلا را افزایش می‌دهد. فلز زرد از بیشترین زمان قیمت خود در یک ماه گذشته که به 1357.54 دلار رسید، 60 دلار کاهش یافته است. /فارس

ثبات نسبی دلار آمریکا در کانال 3800 تومان

در پایان معاملات بازار آزاد روز پنج شنبه، هر دلار آمریکا با رشد اندک 4 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 961 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 181 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 774 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات نیز در بازار آزاد پایان هفته، 10 هزار و 653 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 10 ریال گران تر فروخته شد. جدول

قیمت نفت چشم به راه تصمیم اوپک

روز پنجشنبه، قیمت نفت تقریبا ثابت ماند. تجار منتظر شنیدن ماحصل نشست اوپک با شرکایش در روز جمعه هستند. در این نشست ممکن است تصمیمی مبنی بر تمدید قرارداد کاهش تولید نفت، برای کاهش بیشتر تولید در جهت ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا، گرفته شود. بازار نفت بیش از سه سال است که به دلیل تولید بیش از تقاضا، در حالت اشباع شده به سر می برد. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ٥ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ٥٦.٢٤ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ١٥ سنت کاهش، بشکه‌ای ٥٠.٥٤ دلار صورت گرفت.

واکنش زنگنه به مساله کاهش تولید نفت

بیژن زنگنه در بیست و نهمین گردهمایی فرماندهان مهندسی رزمی جنگ جهاد با بیان اینکه ما با هدف های متعدد کاری را آغاز کردیم برای اینکه تولید نفت را افزایش دهیم اظهار داشت: تولید ما به سرعت در حال کاهش است که دلیل آن نیز تاخیر در سرمایه گذاری است. وی افزود: در سال ۹۲ که دولت روی کار آمد به دلیل تحریم ها صادرات ما روزانه به یک میلیون بشکه و حتی به کمتر از این عدد رسیده بود. اما بعد از اینکه تحریم ها برداشته شد توانستیم به سرعت میزان تولید را افزایش دهیم و آن را به دوران قبل از تحریم ها برسانیم. وزیر نفت ادامه داد: در این میان جنگ و دعوای بزرگی با کشورهای جز اوپک داشتیم اما به حرف هیچ کدام از آنها گوش ندادیم و در این زمینه کوتاه نیامدیم. زنگنه با اشاره به اینکه ما با زحمات زیاد توانستیم میزان تولید را افزایش دهیم، گفت: در این زمینه بحث های زیادی شد و بد و بیراه های بسیاری به ما گفتند اما کوتاه نیامدیم و بنده اعلام کردم هرگز زیر بار این مسئله نمی روم که تولید ایران از زمان قبل از تحریم ها کمتر باشد. زنگنه با اشاره به اینکه قرار بوده در سال ۱۴۰۴ ایران کشور اول منطقه باشد، گفت: الان برخی از به اصطلاح کشورک ها تولیدشان در حال پیشی گرفتن از ما است.  به نقل از رویترز، نمایندگان سازمان کشورهای صادر کننده نفت، روسیه و برخی از تولیدکنندگان دیگر روز جمعه در وین گرد هم می آیند تا در مورد تمدید قرارداد اوپک که از ماه ژانویه امسال آغاز شده است، گفتگو کنند.

ترکیه قرارداد خرید 1.5 میلیون تن‌ گاز مایع از قطر امضا کرد

ترکیه قرارداد تجاری خرید 1.5 میلیون تن گاز مایع(ال.ان.جی) در مدت سه سال از قطر امضا کرد. روزنامه استار ترکیه اعلام کرد این قرارداد بین شرکت بوتاش ترکیه شرکت گاز قطر(قطر گاز) در دوحه امضا شد. به نوشته این رسانه، بر اساس قرارداد امضا شده، شرکت بوتاش ترکیه در مدت سه سال، 1.5 میلیون تن گاز طبیعی مایع از کشور قطر تحویل می گیرد. خلیل بن خلیفه آل ثانی مدیرعامل شرکت گاز قطر در جریان امضای این قرارداد گفت که شرکت بوتاش ترکیه یک مشتری با درجه بالای تخصصی در خرید گاز مایع است و ما همکاری های بلند مدت با شرکت بوتاش داریم. بر اساس قرارداد امضا شده، گاز طبیعی مایع خریداری شده از طریق کشتی از قطر بارگیری شده و در ترمینال های اگه گاز، مرمره و اتکی در سواحل جنوبی ترکیه تخلیه خواهد شد. به گزارش ایرنا، آژانس بین المللی انرژی(IEA) یک ماه پیش اعلام کرد که ترکیه در سال گذشته میلادی 46 میلیارد و 164 میلیون متر مکعب گاز طبیعی وارد کرده است. ترکیه بخش اعظم گاز مصرفی مورد نیاز خود را از طریق خطوط لوله احداث شده از روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان تامین می کند. ترکیه که هم اکنون دارای سه ترمینال گاز فشرده(LNG) است و سال گذشته میزان گاز مایع وارداتی خود را در مجموع 15 درصد افزایش داده و از طریق ترمینال ها و مخازن خود، در مجموع هشت میلیارد و 607 میلیون متر مکعب گاز مایع وارد کرده است.

تحلیل بانک مرکزی استرالیا از اوضاع اقتصاد جهانی

لوسی الیس مشاور ارشد بانک مرکزی استرالیا در سخنانی تاکید کرد: اقتصاد جهانی نسبت به یک سال قبل در وضعیت بهتری قرار دارد هرچند ریسک های ژئو پلیتیک هنوز می تواند اقتصاد جهان را از مسیر رشد و رونق خارج کند. بر اساس این گزارش وی در ادامه تصریح کرد: نقطه عطف برای رشد اقتصادی جهان اواخر سال گذشته آغاز شد و این روند مثبت همچنان ادامه داشته است. این مقام ارشد بانک مرکزی استرالیا گفت: ریسک های سیاسی در آسیا می تواند تاثیرات زیادی داشته باشد و پیش بینی های مربوط به رشد اقتصادی جهان را با تهدید جدی روبرو کند. الیس افزود: در منطقه یورو دیگر بحران مالی جدی و خطرناکی اتحادیه اروپا را تهدید نمی کند، البته نگرانی های زیادی درباره برگزیت و تاثیرات منفی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به وجود آمده است. بریتانیا قصد دارد تا مارس 2019 میلادی از اتحادیه اروپا خارج شود و به نظر می رسد این مساله تاثیرات منفی زیادی بر بخش مالی و تجارت این کشور خواهد داشت. این در شرایطی است که شوک ناشی از تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا موجب افزایش احساسات ضد یورو در ایتالیا یونان و سایر کشورهای عضو یورو شده است. این گزارش افزود: نگرانی های مربوط به تشدید تنش در شبه جزیره کره و ادامه آزمایش های موشکی و هسته ای کره شمالی می تواند به ضرر رشد و رونق اقتصادی جهان طی ماه های آینده باشد.

پای دو وزیر به شورای پول و اعتبار باز شد

هیئت وزیران در جلسه ۲۲/۶/۱۳۹۶ به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد بند (۴) ماده (۱۵) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۹۵ - تصویب کرد: وزیران راه و شهرسازی و جهادکشاورزی به عنوان وزیران عضو شورای پول و اعتبار تعیین می‌شوند. اسحاق جهانگیری معاون اول رییس ­جمهور این مصوبه را به وزارت امور اقتصادی و دارایی – وزارت راه و شهرسازی – وزارت جهادکشاورزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرده است. /پایگاه اطلاع رسانی دولت

فورد تولید خود را کاهش می‌دهد

شرکت خودروسازی فورد موتورز روز سه‌شنبه اعلام کرد قصد دارد فعالیت پنج کارخانه مونتاژ خود در آمریکای‌شمالی را به مدت 10 هفته به حال تعلیق درآورد. هدف از این اقدام کاهش تولید مدل‌هایی اعلام شده که فروش آنها کند شده است. به گزارش رویترز، شرکت فورد موتورز در بیانیه‌ای اعلام کرد کارخانه‌هایی که مشمول این تصمیم می‌شوند شامل سه کارخانه مونتاژ خودرو در آمریکا و دو کارخانه در مکزیک هستند. مدل‌هایی که فروش آنها با کندی مواجه شده شامل فورد فیوژن، سدان متوسط لینکلن، مدل کامپکت فورد فوکس، لینکلن کانتیننتال، فورد موستانگ، فورد فیستا و ون فورد ترانزیت است. فورد همچنین اعلام کرده است که کارخانه تولید فورد فیستا به مدت سه هفته تعطیل خواهد بود. کارخانه‌هایی که بر پایه این دستور فعالیتشان به حال تعلیق در می‌آید، بیش از 15 هزار کارمند دارند. شرکت فورد اعلام نکرده است که به چه تعداد از این افراد به‌طور موقت حقوق پرداخت نخواهد شد.

سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری گوگل در لیفت

گوگل ممکن است 1 میلیارد دلار را صرف سرمایه گذاری در شرکت حمل و نقل اینترنتی «لیفت» کند. با این حال این مساله کمی عجیب به نظر می رسد چون گوگل 4 سال پیش در بزرگترین رقیب لیفت یعنی «اوبر» هم سرمایه گذاری کرده بود. برخی عقیده دارند دلیل سرمایه گذاری گوگل در لیفت، تنبیه اوبر است. در واقع بین گوگل و اوبر نوعی رابطه عشق و نفرت وجود دارد و علی رغم سرمایه گذاری چند میلیون دلاری گوگل در این شرکت، آن ها اخیرا با هم به مشکل خورده اند و پایشان به دادگاه باز شده است. این مشکل از زمانی شروع شد که یکی از زیرمجموعه های فعال در زمینه ماشین های خودران گوگل به نام «ویمو» از اوبر به خاطر سرقت فناوری هایش به ارزش 1.1 میلیارد دلار شکایت کرد. برخی عقیده دارند دلیل سرمایه گذاری گوگل در لیفت به نوعی تنبیه اوبر است. اوبر در ماه های اخیر با مشکلاتی از قبیل رسوایی مدیرعامل، جدا شدن مهره های کلیدی و حتی شکایت اعضای هیئت مدیره از یکدیگر دست به گریبان بوده و لیفت می تواند از این سرمایه گذاری احتمالی برای گسترش خدماتش به کشورهای دیگر و پیشی گرفتن از رقیب استفاده کند. /بلومبرگ

رشد مصرف سوخت در منطقه خلیج فارس منفی شد

بر پایه یافته‌های یک تحقیقات، کندی رشد اقتصادی به همراه اصلاحات انرژی، تاثیر منفی بر رشد مصرف داخلی سوخت در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گذاشته و در برخی از موارد به رشد منفی منجر شده است. به گزارش ایسنا، جدیدترین تحقیقات انرژی از سوی شرکت سرمایه گذاری نفت عرب (Apicorp) نشان داد عربستان سعودی که بزرگترین مصرف کننده سوخت این منطقه است، با کاهش ۱۰ درصدی تقاضا برای دیزل در سال ۲۰۱۶ روبرو شد در حالی که تقاضا برای بنزین ثابت بود. کویت، قطر و بحرین از زمان معرفی اصلاحات بزرگ در سال ۲۰۱۶، شاهد کاهش مصرف بنزین بوده‌اند.

نقشه ترکیه برای 2200 تن طلای انبار شده در خانه ها

آمارهای رسمی نشان می دهد که مردم ترکیه بیش از 2200 تن طلا را در خانه های خود انبار کرده اند و دولت آنکارا اکنون قصد دارد با اجرای تدابیر خاصی از این طلاها استفاده کند. بر اساس این گزارش مهمت سیسمک معاون نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی تاکید کرد: مقام های رسمی قصد دارند با انتشار اوراق قرضه طلا بخشی از طلاهای انبار شده در خانه ها را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند. به نظر می رسد اجرای این سیاست و انتشار اوراق قرضه طلا می تواند 300 میلیارد لیره معادل 86 میلیارد دلار طلای ذخیره شده در خانه های مردم ترکیه را جذب کند. وی در ادامه تصریح کرد: نخستین اوراق قرضه طلا در ترکیه قرار است بین 2 تا 6 اکتبر منتشر شود، این سیاست با هدف بهره بردن اقتصاد ترکیه از طلاهای بی استفاده و ذخیره شده در خانه ها اجرا خواهد شد. برآورد ما این است که 2200 تن طلا در خانه های مردم انبار شده است. این مقام ارشد دولت ترکیه افزود: این سیاست به دلیل آن اجرا نخواهد شد که دولت ترکیه به پول نیاز دارد بلکه با این هدف اجرا می شود که طلای ذخیره شده در خانه های مردم به چرخه فعالیت های اقتصادی بازگردد. خزانه داری ترکیه مشکل استقراض ندارد. ما می خواهیم اقتصاد سریع تر عمل کند، پس اندازها افزایش پیدا کند و مشکلات منابع حل و فصل شود. ما به خوبی می دانیم که ارزش طلای ذخیره شده در ترکیه به بیش از 300 میلیارد دلار می رسد. ولی این طلاها اکنون بی استفاده مانده است. به نقل از سایت طلا، سیسمک گفت: ارزش پس انداز مردم ترکیه در صورت افزایش قیمت جهانی طلا با افزایش روبرو خواهد شد. اوراق قرضه طلا مشابه اوراق قرضه صکوک است که برای جذب سرمایه گذاران در سیستم بانکداری اسلامی مورد استفاده قرار می گیرد، یعنی سرمایه گذارانی که مخالف دریافت بهره و ربا هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل