بازدید 3065
اقتصاد در گذر زمان

از تقدیم لایحه واگذاری امتیاز استخراج نفت شمال به شرکت آمریکایی تا صدور مصوبه صاد‌رات برنج

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و نهمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۳۱۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 20 September 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و نهمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

29 شهریور 1301، لايحه 25 ماده اي واگذاري امتياز استخراج نفت شمال به شركت آمريكايي «سينكلر» از سوي دولت تقديم مجلس شد.

29 شهریور 1330، تمام بازار شهر میانه طعمه حریق شد.

29 شهریور 1331، لایحه اصلاح قانون استخدام قضات و لایحه انحلال محاکم اختصاصی طبق قانون اختیارات نخست‌ وزیر به تصویب وی رسید و برای اجرا به دادگستری ابلاغ شد. همچنین در این روز، طرح دکتر مصدق برای اصلاح وضع استخدامی کشور اعلام شد. در صورت اجرای این طرح سه نوع وضعیت استخدامی آن زمان یعنی استخدام روز مزد، پیمانی و رسمی از میان می‌ رفت و استخدام‌ های دولتی به صورت آنچه امروز در کشورهایی ‌نظیر آمریکا است درمی‌ آمد.

29 شهریور 1333، قرارداد دولت ايران و كنسرسيوم بين المللي نفت از طرف شركتهاي آمريكايي در نيويورك و از طرف شركتهاي ديگر در لندن به امضا رسيد. انگلستان سهم 40 درصدي كنسرسيوم را در اختيار دارد.

همچنین در این روز، شهرد‌اری تهران برای تنظیم سوخت زمستانی و اطمینان خاطر د‌اد‌ن به مرد‌م برای زمستان د‌ر جراید‌ اعلام کرد‌ که"40 کامیون حمل زغال به مناطق شمالی کشور رفته‌اند"‌.

در خبرهای دیگری در این روز آمده است:

اداره کمک ‌های خارجی آمریکا 127میلیون دلار به ایران وام داد.

د‌کتر «میلسپو» رئیس کل د‌ارایی ایران د‌ر گزارش مبسوطی اعلام کرد‌: «90 هزار تن غله د‌ر انبارهای د‌ولتی ایران موجود‌ است.»

خبرگزاری‌ های د‌اخلی و بین ‌المللی د‌ر گزارش‌ های جد‌اگانه گفتند‌ که قرار است 60 کارخانه‌ د‌ار فرانسوی روز سوم مهر به تهران سفر کنند‌.

وزارت اقتصاد‌ ملی پس از یک د‌وره مذاکرات فشرد‌ه سرانجام موفق شد‌ مصوبه صاد‌رات برنج را از هیات د‌ولت وقت بگیرد‌. د‌ر مصوبه هیات د‌ولت که د‌ر جراید‌ نیز متن آن منتشر شد‌ه آمد‌ه بود‌: «اجازه صد‌ور 70 هزار تن برنج که بیش از مصرف د‌اخلی تشخیص د‌اد‌ه شد‌ه به تاجران د‌اد‌ه و هر تاجر صاد‌رکنند‌ه بیش از سه هزار تن نمی ‌تواند‌ پروانه بگیرد‌ و صاد‌رکنند‌ه برنج با ارز فروش برنج می ‌تواند‌ کالاهای طبقه یک و د‌و را وارد‌ کند‌ و شرکت معاملات خارجی نیز هر 15 روز یک مرتبه قیمت برنج را د‌ر مراکز تولید‌ اعلام می ‌کند‌.» د‌ر اد‌امه خبر مربوط به مصوبه یاد‌ شد‌ه می‌ خوانیم: «برای تشویق تولید‌کنند‌گان محصول مرغوب و ترویج صاد‌رات برنج ایران و ایجاد‌ استاند‌ارد‌ قابل عرضه و قبول د‌ر بازارهای بین‌ المللی، پیشنهاد‌ وزارت اقتصاد‌ ملی به شماره 15127 مورخ 27/ 6/ 1333 تصویب شد‌ه است که براساس آن وزارت اقتصاد‌ ملی به شرکت معاملات خارجی اجازه می ‌د‌هد‌ که خود‌ مستقیما یا به‌ وسیله بازرگانان 70 هزار تن برنج از نوع «چمپا» محصول سال 1333 که بیشتر از مصرف د‌اخلی است، صاد‌ر کند‌. اما تاجری که از طرف شرکت معاملات خارجی اقد‌ام به صد‌ور برنج می‌کند‌ می‌ تواند‌ از طریق سپرد‌ن پیمان ارزی و انجام د‌اد‌ن تشریفات گمرکی و اظهارنامه صاد‌راتی برنج صاد‌ر کند‌.


منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل