بازدید 2365

سهم کشورهای مسلمان در تجارت خارجی میانمار

نگاهی به آمار تجارت خارجی میانمار نشان می‌دهد کشورهای مسلمان در مجموع سهم زیادی در واردات و صادرات این کشور به خود اختصاص داده اند.
کد خبر: ۷۳۱۵۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰ 19 September 2017
نگاهی به آمار تجارت خارجی میانمار نشان می‌دهد کشورهای مسلمان در مجموع سهم زیادی در واردات و صادرات این کشور به خود اختصاص داده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، نگاهی به آمار تجارت خارجی کشور میانمار در سایت TRADE MAP حاکی از آن است که کشورهای مسلمان سهمی ۱۱.۱۸ درصدی از واردات این کشور و ۲۴.۲۵ درصدی از صادرات آن را به خود اختصاص داده اند.

در پی حملات ۲۵ اوت (سوم شهریور) ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا، دست کم ۴۰۰ نفر کشته شدند و نزدیک به ۱۲۵ هزار روهینگیایی نیز به بنگلادش گریختند و این موضوع بحران انسانی را در پی داشته است.

در پی این کشتار بی رحمانه، رهبر انقلاب ۲۱ شهریور ماه با تأکید بر لزوم ورود و اقدام عملی دولت‌های اسلامی، گفتند: «البته منظور از اقدام عملی، لشکرکشی نیست بلکه باید فشار سیاسی، اقتصادی و تجاری خود را بر دولت میانمار افزایش دهند و علیه این جنایات در مجامع جهانی فریاد بکشند.»

برخی کارشناسان سیاسی و اقتصادی نیز اعمال فشار اقتصادی و تجاری بر میانمار توسط کشورهای مسلمان را خواستار شده‌اند.

براین اساس، نگاهی به آمار تجارت خارجی میانمار نشان می دهد ۶ کشور مسلمان پاکستان، اندونزی، مالزی، سنگاپور، امارات و عربستان از میان کشورهای مسلمان بیشترین حجم تجارت را با این کشور دارند. ایران، مصر، ترکیه و سایر کشورهای مسلمان یا مبادله تجاری بسیار ناچیز با میانمار دارند یا فاقد مبادله تجاری با این کشور هستند.

نگاهی به جدول زیر بیانگر آن است که در سال ۲۰۱۶ کشور سنگاپور با واردات ۸۹۰.۷ میلیون دلاری ( ۷.۶ درصد از کل صادرات میانمار) و صادرات ۲ میلیارد و ۲۶۸ میلیون دلاری( ۱۴.۴۵ درصد از کل واردات میانمار) بالاترین حجم تجارت را با این کشور در میان کشورهای اسلامی به خود اختصاص داده است.

بعد از سنگاپور، مالزی در میان کشورهای اسلامی، بشترین حجم تجارت با میانمار را داشته است به طوری که در سال ۲۰۱۶ کشور مالزی  ۱۴۴میلیون دلار واردات (۱.۲۴ درصد از کل صادرات میانمار) و ۶۹۰.۶ میلیون دلار صادرات ( ۴.۴ درصد از کل واردات میانمار)   از مبدا و به مقصد میانمار داشته است.

بر این اساس، در سال ۲۰۱۶ شش کشور مسلمان مذکور جمعا یک میلیارد و ۳۷۹ میلیون و ۷۴۳ هزار دلار واردات( ۱۱.۱۸ درصد از کل صادرات میانمار) و ۳ میلیارد و ۸.۶ میلیون و ۹۵۲ هزار دلار صادرات ( ۲۴.۲۵ درصد از کل واردات میانمار) به مقصد و از مبدا میانمار داشته اند.

با توجه به اینکه در سال ۲۰۱۶ کل صادرات میانمار ۱۱میلیارد و ۶۷۲میلیون و ۷۱۷ هزار دلار بوده است، شش کشور مسلمان مذکور سهم شان در صادرات میانمار ۱۱.۱۸ درصد بوده است.

در همین حال کل واردات میانمار نیز ۱۵میلیارد و ۶۹۵میلیون و ۷۳۸ هزار دلار بوده است و بدین ترتیب این کشورهای مسلمان سهم شان در واردات میانمار ۲۴.۲۵ درصد بوده است.

به اعتقاد کارشناسان، کشورهای مسلمان می توانند براحتی از طریق مبادلات تجاری خود دولت میانمار را برای توقف نسل کشی مسلمانان در این کشور تحت فشار قرار دهند.

کشورهای مسلمانی که سهم بالایی در تجارت میانمار دارند / هزار دلار-۲۰۱۶

کشورواردات از میانمارسهم در صادرات میانمار-درصدصادرات به میانمارسهم در واردات میانمار-درصدتراز تجاری
عربستان۱۹۹۲۵۰.۱۷۹۶۱۰۴۰.۶۱۷۶۱۷۹+
امارات۱۴۸۵۶۰۰.۶۳۱۴۸۵۶۰۰.۹۵۷۴۹۲۸+
سنگاپور۸۹۰۷۶۰۷.۶۳۲۲۶۸۲۸۱۱۴.۴۵۱۳۷۷۵۲۱+
مالزی۱۴۴۳۵۹۱.۲۴۶۹۰۶۷۵۴.۴۵۴۶۳۱۶+
اندونزی۱۱۶۸۱۵۱۵۹۳۴۰۴۳.۷۸۴۷۶۵۸۹+
پاکستان۵۹۳۲۴۰.۵۱۹۹۲۸۰.۰۶۴۹۳۹۶-
جمع۱.۳۷۹.۷۴۳۱۱.۱۸۳.۸۰۶.۹۵۲۲۴.۲۵-

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر