بازدید 10227

آغاز سناریوی بازرسی از سایت های نظامی ایران با ادعای وجود موارد مشکوک

فضاسازی های مقامات و رسانه های آمریکایی و اسرائیلی علیه برجام، وارد مرحله جدیدی شده است و در ادامه این فضاسازی ها، یکی از رسانه های اسرائیلی به نقل از مقامات این رژیم مدعی شده که آژانس بین المللی انرژی اتمی به اطلاعات جدیدی در مورد فعالیت های مشکوک در برخی سایت ها و تأسیسات هسته ای و غیرهسته ای (نظامی) دست پیدا کرده است.
کد خبر: ۷۳۱۰۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴ 18 September 2017
فضاسازی های مقامات و رسانه های آمریکایی و اسرائیلی علیه برجام، وارد مرحله جدیدی شده است و در ادامه این فضاسازی ها، یکی از رسانه های اسرائیلی به نقل از مقامات این رژیم مدعی شده که آژانس بین المللی انرژی اتمی به اطلاعات جدیدی در مورد فعالیت های مشکوک در برخی سایت ها و تأسیسات هسته ای و غیرهسته ای (نظامی) دست پیدا کرده است.
 
به گزارش «تابناک»، روزنامه هاآرتص به نقل از مقامات اسرائیلی مدعی شد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاعاتی درباره سایت های مشکوک ایران دریافت کرده، ولی از بیشتر آنها هیچ بازدیدی نداشته است.
 
اسرائیلی‌ها مدعی هستند که این اطلاعات را مقامات غربی در اختیار آژانس قرار داده‌اند. با این حال، آژانس با مشکوک بودن بیشتر این سایت هایی که در لیست آمده است، موافق نیست.

مقامات اسرائیلی همچنین می‌گویند، این اطلاعات علاوه بر آژانس به اطلاع سایر قدرت های جهانی که از طرف های توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 نیز هستند، رسیده است.
 
مقامات اسرائیلی مدعی اند، اگر هم به بعضی از سایت ها برای بازرسی دسترسی پیدا کرده اند، این اقدام مدت ها بعد از درخواست آژانس صورت گرفته است.
 
هاآرتص در ادامه نوشت: مقامات اسرائیلی مدعی هستند، ایران هر جا را که دلش بخواهد، اجازه بازرسی می‌دهد و جایی که موافق نباشد را اجازه نمی‌دهد.
 
آغاز سناریوی بازرسی از سایت های نظامی ایران با ادعای وجود موارد مشکوک 
 فضاسازی مقامات اسرائیلی در ادامه اظهارات مقامات دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره سایت های مشکوک ایران صورت می‌گیرد. نیکی هیلی، نماینده آمریکا در شورای امنیت طی هفته‌های گذشته، بارها درباره لزوم دسترسی آژانس به هر مکان و هر زمان در ایران تأکید کرده و آن را یکی از نقاط ضعف برجام خوانده است.
 
این رسانه اسرائیلی همچنین نوشته است که توافق هسته  ای ایران، یکی از مهم ترین موضوعات مورد بحث در دیدار روز دوشنبه دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو در نیویورک خواهد بود.
 
یکی از مقامات اسرائیلی در گفت وگو با هاآرتص مدعی شد: یک ضعف عمده در آژانس در ارتباط با ایران وجود دارد. مشکل اینجاست که ایران آنچه می خواهد انجام می دهد و آنچه را نمی خواهد نیز انجام نمی دهد.
 
این روزنامه اسرئیلی در ادامه مدعی شد، یکی از نگرانی های اسرائیل و آمریکا، مربوط به سایت هایی است که ایران اعلام نکرده و اجازه دسترسی به آنها را نمی دهد؛ جایی که تحقیق و توسعه مشکوک برای یک برنامه هسته ای نظامی در حال انجام است.
 
هاآرتص همچنین به نقل از یک مقام رسمی مدعی شد که نهادهای غربی، یک سایت غیرنظامی در ایران با فعالیت های هسته ای غیرقانونی را شناسایی کردند. بازرسان آژانس از ایران خواستند که از این سایت بازدید کنند، ولی ایران بلافاصله اجازه بازرسی نداد و تلاش کردند با موانع اداری این بازدید اتفاق نیفتد و به تأخیر بیفتد.
 
این خبرسازی ها توسط رسانه های اسرائیلی ادامه فشار بر آژانس برای بازدید از مراکز نظامی است که خط قرمز جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود.

با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رد ادعای یک روزنامه‌ی رژیم صهیونیستی مبنی بر این‌که آژانس در نظارت بر سایت‌های هسته‌ای ایران ضعف دارد، تأکید کرد: آژانس از زمان حصول توافق هسته‌ای دسترسی‌های کاملی به سایت‌های هسته‌ای ایران داشته است.

یک سخنگوی آژانس در ایمیلی به شبکه آی 24 با رد این ادعا اعلام کرد، این گزارش اقدامات پادمانی و امنیتی آژانس را به درستی نشان نداده است.

این سخنگو افزود: همان ‌طور که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس تأکید کرده، ما دسترسی‌های کامل زیادی پس از حصول برجام به سایت‌های ایران داشته‌ایم و پیش از هرگونه نتیجه‌گیری جامع‌تر به درخواست‌های خود برای بازرسی سایت‌ها و مکان‌ها در ایران ادامه می‌دهیم.

وی همچنین ادامه داد، بر پایه برجام آژانس دسترسی‌های گسترده‌تری به مکان‌ها در ایران دارد و به طور قابل توجهی، توانایی آژانس برای راستی‌آزمایی استفاده صلح‌آمیز از مواد هسته‌ای در این کشور افزایش یافته است.

چند روز پیش نیز مقامات ارشد آمریکا اعلام کردند، دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در صدد است به منظور محک زدن استحکام برجام، سایت‌های نظامی ایران بازرسی شود.
 
بنا به گزارش آسوشیتدپرس، این بازرسی‌ها، یکی از عناصری است که با هدف اتخاذ یک رویکرد تهاجمی تر در قبال ایران طراحی شده است.
 
بنا بر این گزارش، در حالی که دولت ترامپ به دنبال نظارت شدیدتر بر توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) است، در عین حال قصد دارد، آنچه را مشاوران ترامپ «نقص جدی» برجام می‌دانند، برطرف کند، زیرا اگر این مسأله رفع نشود، احتمال می‌رود ترامپ از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ کناره‌گیری کند.
 
مقامات آمریکایی می‌گویند، این تلاش‌های دولت ترامپ همچنین شامل بحث و گفت وگو با کشورهای اروپایی برای مذاکره درباره یک توافق بعدی برای جلوگیری از ازسرگیری توسعه برنامه هسته‌ای ایران بعد از منقضی شدن محدودیت‌های برجام حدود یک دهه دیگر می‌شود.
 
بنا بر این گزارش، در صورتی که ایران با بازرسی از سایت‌های نظامی خود مخالفت کند، ترامپ در نهایت یک اساس منسجم برای بیان این مطلب دارد که ایران برجام را نقض کرده و در صورت از بین رفتن برجام، می‌تواند ایران را مقصر جلوه دهد و اگر ایران با این بازرسی‌ها موافقت کند، افراد دولت ترامپ ـ که خواستار حفظ برجام هستند ـ می‌توانند استدلال کنند که این توافق، به صورت کارآمد، امنیت ملی آمریکا را حفظ می‌کند.  
 
ترامپ ظرف سه ماه دیگر باید برای بار سوم پایبندی ایران به برجام را تأیید کند و این در حالی است که ترامپ در مصاحبه اخیر خود با روزنامه «وال استریت ژورنال» اعلام کرد، احتمال می‌رود بگوید که ایران از برجام تبعیت نمی‌کند.
 
مقامات آمریکایی می‌گویند، آمریکا به منظور تحمیل بازرسی از سایت‌های نظامی ایران به حمایت آژانس و اکثریت کشورهای گروه ۱+۵ نیاز دارد که البته نگرانی‌هایی در خصوص همکاری با آمریکا در این زمینه وجود دارد، زیرا اگر آنها نتوانند شواهدی از نقض برجام توسط ایران را اثبات کنند، اعتبار آژانس و توانمندی این سازمان برای تقاضاهای آتی برای بازرسی از تأسیسات ایران تضعیف می شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر