بازدید 5373
بر اساس گفته های پوتین در اجلاس بریکس

روسیه چین را در حذف دلار از تجارت انرژی همراهی می‌کند

همراهی روسیه و دیگر کشورهایی که بخش عمده نفت و گاز چین را تأمین می کنند، عملا تضمینی برای موفقیت کشور چین در حذف دلار از قراردادهای بخش انرژی محسوب می شود.
کد خبر: ۷۲۹۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷ 11 September 2017
همراهی روسیه و دیگر کشورهایی که بخش عمده نفت و گاز چین را تأمین می کنند، عملا تضمینی برای موفقیت کشور چین در حذف دلار از قراردادهای بخش انرژی محسوب می شود.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد مقاومتی در طول هفته اخیر کشور چین پیش نویس قراردادهای خرید نفت بدون استفاده از دلار آمریکا و با استفاده از یوآن و یا طلا را تهیه کرده و قصد دارد از این قراردادها در خرید نفت و گاز خود استفاده نماید.

به این ترتیب چین توانسته است با پشتوانه قراردادن طلا در قراردادهای انرژی خود گام موثری در جذاب نمودن حذف دلار از تبادلات انرژی برای کشورهای فروشنده انرژی به چین بردارد.

اما سخنان ولادیمیر پوتین در اجلاس گروه بریکس نشان داد که روسیه در تصمیم چین سهیم بوده و با قدرت چین را در حذف دلار از قرارداد های بخش انرژی همراهی می کند.

نخست وزیر روسیه پیش از آغاز نشست گروه بریکس نیز در نامه سر گشاده ای اعلام کرده بود که نظام مالی جهانی یک نظام ناعادلانه است که در آن کشورها فرصت برابر برای پیشرفت و رشد اقتصادی ندارند. پوتین تأکید کرده بود که کشورهای گروه بریکس باید به کمک هم به کاستی های نظام مالی جهانی پایان دهند و لزوم استفاده از ارزهای خاص (دلار) برای تجارت و ذخیره خارجی را از میان بردارند.

پوتین پیش از این نیز بارها بر ضرورت حذف دلار از تجارت خارجی روسیه سخن گفته بود و در سخنان خود در اجلاس گروه بریکس نیز به روش های مختلف بر این مسئله تأکید کرده است.

بنابراین می توان گفت روسیه – و حتی ایران و دیگر کشورهای منطقه اوراسیا – در حذف دلار از تجارت بخش انرژی با چین هم عقیده هستند و این کشور را در اجرایی نمودن قراردادهای جدید خود همراهی می کنند.

همراهی کشورهایی که بخش عمده نفت و گاز چین را تأمین می کنند، عملا تضمینی برای موفقیت کشور چین در حذف دلار از قراردادهای بخش انرژی محسوب می شود.

حذف دلار از قراردادهای بخش انرژی کشور چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت و گاز، سلطه دلار آمریکا بر تجارت جهانی را با مخاطره ای جدی مواجه می نماید. این در حالیست که در حال حاضر دغدغه اصلی مقامات آمریکایی حل بحران کره شمالی است و از اقدامات سریع چین در حذف دلار غافل شده اند.

منبع: دیلی اکونومیست

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار