بازدید 9568

تعریف ریسک بازار و ریسک نرخ ارز چیست؟

کد خبر: ۷۲۹۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳ 11 September 2017
تعریف ریسک بازار چیست؟

احتمال اینکه یک سرمایه گذار به خاطر عواملی که بر عملکرد کل بازارهای مالی تأثیر می‌گذارد، زیان‌هایی را تجربه کند، ریسک بازار گفته می‌شود. ریسـک بازار که به آن «ریسک سیستماتیک» هم می‌گویند، نمی‌تواند از طریق متنوع سازی حذف شود، گرچه می‌توان در برابر آن پوششی ایجاد کرد. ریسکی که یک فاجعه طبیعی باعث افت شاخص در بازار خواهد شد، مثالی از ریسـک بازار است. سایر منابع ریسک بازار شامل رکودها، آشوب‌های سیاسی، تغییرات در نرخ های بهره، حملات تروریستی و جنگ هستند.

توضیحاتی در مورد ریسـک بازار

دو شاخه اصلی ریسک سرمایه گذاری، ریسک بازار و ریسک خاص است. ریسک خاص که به آن «ریسک غیرسیستماتیک» هم می‌گویند، مستقیماً به عملکرد یک سهم خاص بستگی داشته و می‌تواند با متنوع سازی سرمایه گذاری از آن محافظت شود. مثالی از ریسک غیرسیستماتیک این است که یک شرکت که شما صاحب سهام آن هستید، اعلام ورشکستگی کرده، به همین جهت سهام شما بی ارزش می‌شود.

معادل‌ انگلیسی ریسک بازار عبارت است از: Market Risk


تعریف ریسک نرخ ارز چیست؟

شکلی از ریسک که از تغییر قیمت یک ارز در برابر دیگری اتفاق میفتد، ریسک نرخ ارز گفته می‌شود. چنانچه سرمایه گذاران یا شرکت ها از دارایی ها یا عملیات تجاری برون مرزی با ارزهای بین المللی برخوردار باشند، اما موقعیتشان را به خوبی پوشش نداده باشند، با ریسک نرخ ارز مواجه هستند.

توضیحاتی در مورد ریسک نرخ ارز

به طور مثال، اگر شما یک سرمایه گذار بورسی بوده و در بازار بورس کشوری دیگر نظیر آمریکا سرمایه گذاری کنید، مثلاً سهام شرکتی مثل گوگل را بخرید، سودی که شما به دست خواهید آورد تحت تأثیر دو عامل قرار می‌گیرد:

یکی تغییرات قیمت سهام

 
و دیگری تغییرات ارزش دلار آمریکا در برابر ریال ایران

پس اگر ۱۵ درصد سود از سهام شرکت گوگل محقق شود اما دلار آمریکا ۱۵ درصد کاهش را در برابر ریال ایران تجربه کند، مقدار کل سود صفر خواهد بود.

یک مطالعه خارجی در مورد ریسک نرخ ارز، تقریباً با قطعیت کامل پیشنهاد می‌کند که سرمایه گذارانی که ریسک ارز را تحمل می‌کنند، هیچ پتانسیلی برای کسب سودی نخواهند داشت، یعنی اینکه تحمل ریسک ضرورتی ندارد.

معادل‌ انگلیسی ریسک نرخ ارز عبارت است از: Currency Risk


تهیه‌شده در:  مدیر مالی


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان