بازدید 35187
گفتگو با مصطفى كشورى

انتظار ایرانیان خارج از کشور از مسئولین برای سرمایه گذاری در ایران چیست؟

کد خبر: ۷۲۸۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۷ 10 September 2017
مصطفى كشورى نويسنده، شاعر و كارگردان ايرانى مقيم امريكا و كانادا است خبرنگار تابناک در خصوص فعاليت هاى هنرى و علمى او مصاحبه اى انجام داده است كه توجه شما را بدان جلب ميكنيم:

س: جناب كشورى مختصرى در باره فيلم هاى كه ساخته ايد توضيبح بفرماييد ؟

من چند فيلم ساخته ام كه بدليل عشقي كه به وطن و كشور خود دارم  موضوع آن ايران و مردم ايران است يكى از انان كه در جشنواره كن به نمایش درامد بنام Iran فيلمى در باره اثرات تحريم هاى ظالمانه بر مردم ايران بود داستان دختر ايرانى كه در خارج تحصيل ميكرد و بدليل قطع ارتباط بانكى امكان إرسال پول از ايران براى او نبود و دشوارى زندگى اين دختر و اظطراب خانواده او و عسرت و حرج او در اثر فشار اين تحريم هاى ظالمانه در فيلم به تصوير كشيده شده است كه اشک تماشاچيان را جارى ساخت. هم اكنون در حال ساخت فيلمي هستم درباره دستور خلاف قانون و حقوق بشرى دونالد ترامپ درباره ممنوعيت ايرانيان براى سفر به امريكا كه در ان ظلم و تباهي اين فرمان انهم از مدعيان حقوق بشر به نمايش در مياييد.

جناب كشوری آيا در داخل كشور نهاد يا اشخاصي از فعاليت هاي شما حمايت می‌كنند و كمكی به شما كرده اند؟

خير به هيچ وجه، بقول معروف مرا به خير تو اميدي نيست شر مرسان . من خود سالها در اين باره فكر ميكردم كه دو هزار و پانصد ميليارد دلار سرمايه ايرانيان خارج از كشور است كه به اجرا برنامه اي درست ميشود در ظرف مدت كوتاه حداقل يك درصد انرا جذب كرد و براي اينكه نشان دهم سرمايه گذاري در كشورم كار درستي است خودم اقدام به اين كار كردم چرا درسته من ايران نيستم ولي سخنان مقام معظم رهبري را كه من شيفته ايشان هستم گوش ميدهم و چقدر بر حمايت از سرمايه گذاري و اشتغال تاكيد مي فرمايند من بر اساس اعتماد به اين سخنان و سخنان رييس محترم قوه دادگسترى كشور اقدام به احداث يک مجتمع توريستي در ساحل مازندران با هزينه شخصي خود نمودم كه ضمن اشتغال زايي  قرار شد دو ساله تمام شود و انجا محلي جهت رفت و امد سرمايه گذاران ايراني عاشق كشور بشود و با چشم خود ببينند كه كشورمان محلي أمن براي سرمايه گذاري است متاسفانه پس از گذشت شش سال  نه تنها مسولين محلي حمايت نكردند كه انواع مزاحمت ها درست شد و نخست من فكر كردم مازندران سر سبز بهشت سرمايه گذاري است و الان مي فهمم چرا اكثر ايرانيان كشور خود را جهنم سرمايه گذاري مي نامند من زياد راجع به اين پروزه توضيبح نمي دهم كه دلم ميگيرد تا صدا و سيما راجع به ان گزارش تهيه كند و مردم خود قضاوت كنند ، اگر ان پروژه راه بيفتد من تعهد ميكنم ظرف چند سال حداقل دو درصد اين سرمايه كه پنجاه ميليارد دلار ميشود وارد كشور كنم كه فكر كنم به اندازه درامد بيش از ده سال كشور است و اثر قابل ملاحضه در زدودن چهره فقر در كشور خواهد داشت .

س: جناب كشوري شما علاوه بر كار گرداني و كارهاي هنري چندين كتاب نوشته ايد، در باره انها توضيبح دهيد ؟؟

من چندين كتاب نوشته ام كه چند كتاب بفارسي ترجمه شده است مثل كتاب ٢١ كه در باره اين موضوع است كه اگر ما هر كاري را ٢١ روز مدام انجام دهيم تبديل به عادت ميشود و عمل به ان اسان ميگردد خيلي خوشحال شدم كه كتاب هاي من در ايران چاپ و مورد استقبال واقع شد من ديوان شعري هم بزيان انگليسي دارم كه در قروشگاه اپل أستور هست و بسيار مورد توجه واقع شده است اسم ان life is like هست در حال سرايش ديوان شعري بزبان پارسي هستم 

جناب كشورى شنيده شده كه شما مثنوي هم تدريس ميكنيد ، و ميگويند بسياري از جوانان را علاقه مند به عرفان بالأخص عرفان مولوي كرده ايد ؟؟

من خود  از بچگى چون پدرم عاشق مثنوي بود به ديوان شمس و  مثنوى علاقه مند شدم در دنياى غرب شوق اشنايي با عرفان اسلامي روز افزون است و من از اين طريق جوانان غربي را با زبان پارسي اشنا ميكنم و خوشحالم كه خداوند توفيق اين خدمات را بمن داده است

س: چرا با وجود جوانان موفق در همه زميينه ها مثل شما باز جوان ايراني بدنبال الگوي هاي موفق امريكايى مثل انتوني رابينز و برايان تريسي مي روند ؟؟

به نظر من إشكالي ندارد ما بايد علم را طلب كنيم هرچتد در چين باشد و اين توصيه سلطان بشر پيامبر گرامي ماست ولي اصولا ما معمولا مرغ همسايه را غاز ميدانيم و قدر انچه مال خود است را نمي دانيم  فرض كنيد چند فيلسوف يا دانشمند ما درسنگ قبر خود از سخنان افتخار هر نبي وهر ولي امام علي استفاده ميكنند يا چند جوان ايراني را مي شناسيد كه نهج البلاغه را يك بار خوانده باشد ؟؟ در صورتيكه ما در خارج كشور جلسات هفتگي تفسير قران و نهج ابلاغه را در بنياد سهروردي داريم  در اينجا بسياري از جوانان خارجي به قران مثنوي و نهج البلاغه علاقه مند ند  ولي ما چون اينها را در دسترس داريم قدر نمي دانيم و بر صدر نمي نشانيم

من آلمان بر مزار آنه‌ماری شیمل از اندیشمندان و فيلسوفان آلماني  رفتم  بشدت تحت تأثير قرار گرفتم كه جمله امام علي  الناس نيام و اذا مات انتبهو نوشته شده بود كه أشك مرا جاري ساخت ما اصولا قدر دان ارزش ها و مفاخر خود نيستيم حتي نه تنها قدر نخبگان خود را نمي دانيم كه انها را مي كشيم و به جامعه نخبه كش مشهور شده ايم  يك مثال ديگر عرض ميكنم كه در نقد أفكار پرفسور هاوكينگ در دنيا نوشته شد ولي او به كتابي كه پدرم در نقد أفكار عمومي نوشته شد پاسخ داد و بعدهم گفت منظورش از دين خرافي اسلام نبوده است .واين حادثه ي بزرگي است و ما چه كار تبليغاتي راجع به آن كرده ايم يا چه تقدير و تشكري از نويسنده ي كتاب داشته ايم؟؟ هييچ.. 

چرا كه اگر اين كتاب را يك آمريكايي و يا روسي مينوشت براي ما اهميت داشت. ولي چون يك ايراني هموطن اين را نوشته اهميتي ندارد. چرا كه ما قدر داشته هايمان را نميدانيم.به همين دليل ميبينيم كه وقتي يك شخصيت علمي يا سياسي خارجي وارد كشور ميشود همه در گرفتن عكس سلفي با او مسابقه ميگذارند به طوري كه شخصيت خارجي هم دچار بهت و تعجب ميشود و اين يك نشانيست كه ما بايد به اصالت هاي خود برگرديم و قدر داشته هاي خودرا بدانيم. در مثالي ديگر همه ميدانيم كه امروز مهمترين مشكل كشور ما موضوع اقتصاد است كه بايد چاره اي براي آن بينديشيم ولي با اينكه اقتصاد دانان با توان و قوي داريم از آنها در جايگاهي كه بتوانند استفاده نميكنيم و با وجود اين انتظار معجزه داريم و مسائل و مشكلات حل شود.

چرا كه ما عاشق اسمهاى مثل ادم اسميت  و جان لاك و ،،،،، هستيم و اگر كسي نام ايرانى داشته باشد هر چند نابغه دهر باشد براي ما ارزشي ندارد 

اميدوارم به اين توصيه مولوي توجه كنيم

بیا تا قدر یک دیگر بدانیم
که تا ناگه ز یک دیگر نمانیم

کریمان جان فدای دوست کردند
سگی بگذار ما هم مردمانیم

غرض‌ها تیره دارد دوستی را
غرض‌ها را چرا از دل نرانیم
گهی خوشدل شوی از من که میرم
چرا مرده پرست و خصم جانیم

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر