بازدید 13903
۱
۱۱ بانک در دام سامانه صیاد

بانک مرکزی به ۱۱ بانک اخطار جدی داد

سامانه صیاد (صدرو یکپارچه الکترونیکی دسته چک) به منظور یکپارچه سازی فرآیند صدور دسته چک های بانکی پیاده سازی شده است. برخی بانک ها در پیاده سازی این سامانه تعلل نموده اند که دبیرکل بانک مرکزی در نامه ای خطاب به مدیرعامل آن ها اخطار داد که در صورت عدم اجرای سامانه صیاد با اقدامات انضباطی بانک مرکزی مواجه خواهند شد.
کد خبر: ۷۲۳۴۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ 21 August 2017
سامانه صیاد (صدرو یکپارچه الکترونیکی دسته چک) به منظور یکپارچه سازی فرآیند صدور دسته چک های بانکی پیاده سازی شده است. برخی بانک ها در پیاده سازی این سامانه تعلل نموده اند که دبیرکل بانک مرکزی در نامه ای خطاب به مدیرعامل آن ها اخطار داد که در صورت عدم اجرای سامانه صیاد با اقدامات انضباطی بانک مرکزی مواجه خواهند شد.

به گزارش تابناک اقتصادی، سامانه صیاد (صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک) به منظور یکپارچه سازی فرآیند صدور دسته چک های بانکی پیاده سازی شده است. این سامانه با متمرکز سازی درخواست های دسته چک، امکان اعتبار سنجی صاحبان حساب و امضا را فراهم می سازد و از اختصاص دسته چک به افراد فاقد صلاحیت و بد سابقه جلوگیری می نماید و همچنین با اختصاص شناسه منحصر به فرد به هر برگ چک، استعلام و پیگیری وضعیت چک تسهیل می¬گردد و باعث افزایش اعتبار دسته چک در تبادلات مالی کشور می شود. سامانه صیاد با ثبت دسته چک های صادر شده، یک بانک اطلاعاتی یکپارچه و مدون از سوابق صدور دسته چک  در سراسر کشور ایجاد می کند.

از اردیبهشت ماه سال جاری بسیاری از بانک ها به این سامانه متصل شدند اما 11 بانک (4 بانک دولتی، 6 بانک خصوصی و یک بانک مشترک) هیچگونه اقدامی در راستای پیاده سازی این سامانه انجام نداند. به همین منظور سید محمود احمدی دبیر کل بانک مرکزی طی نامه ای به مدیران عامل این بانک ها به آن ها اعلام نمود که در صورت عدم پیاده سازی این سامانه با اقدامات انضباطی و تضییقی بانک مرکزی مواجه خواهند شد. در این نامه آمده است:

مدیرعاملان محترم بانک های ملی، مسکن، صنعت و معدن، پست بانک، صادرات، سامان، سرمایه، شهر، انصار، حکمت ایرانیان و مشترک ایران – ونزوئلا پیرو بخشنامه شماه 77163/96 مورخ 16 خرداد 1396 در خصوص اعلام زمان بندی نهایی پیاده سازی سامانه صدور یکپارچه الکترونیک دسته چک (صیاد) و لزوم انجام امور مربوط به شخصی سازی چک ها بر اساس شیوه نامه "حداقل اقلام اطلاعاتی محتوای چک و ویژگی های فنی آن ها" مندرج در تبصره ذیل ماده 28 "دستورالعمل حساب جاری" از تاریخ 15 شهریور 1396، به استحضار می رساند بر اساس رصد ادواری صورت پذیرفته و انتشار عمومی گزارش نتایج حاصله به شبکه بانکی کشور، علیرغم پیگیری های مکرر صورت پذیرفته و تمهید مقتضیات لازم در راستای تهسیل اجرای به موقع طرح صیاد، روند پیشبرد پروژه مورد بحث در آن بانک مناسب ارزیابی نگردیده است.

تصدیق می فرمایند موکول نمودن برنامه زمان بندی پیاده سازی فراگیر طرح صیاد در کشور به شهریور سال جاری، با نظرداشت چالش ها و ملاحظات مدنظر برخی بانک ها و به نحو نهایی و غیرقابل تمدید انجام پذیرفته است. از این رو اعلام می دارد عدم اجرای به موقع طرح ملی موصوف با اقدامات انضباطی و تضییقی این بانک همراه خواهد بود.

طبق گزارش های رسیده به بانک مرکزی میزان پیشرفت هر بانک در اتصال به سامانه صیاد تا تاریخ 20 مرداد 1396 به شرح زیر بوده است:

بانک های آینده، پاسارگاد، رفاه کارگران، کارآفرین، اقتصاد نوین، سپه 100 درصد پیشرفت داشته و به صورت کامل به این سامانه متصل شده اند. بانک های قرض الحسنه مهر ایران، دی، قوامین، سینا، توسعه صادرات ایران، تجارت، ملت، خاورمیانه، گردشگری و پارسیان 95 درصد پیشرفت داشته و آماده اتصال به سامانه هستند، ایران زمین، کشاورزی و قرض الحسنه رسالت 80 درصد پیشرفت داشته و در حال آزمون سامانه می باشند، ملی و مسکن 10 درصد و توسعه تعاون، ایران و ونزوئلا، حکمت ایرانیان، پست بانک، سامان، صنعت و معدن، صادرات ایران، انصار، شهر و سرمایه تنها 5 درصد پیشرفت داشته اند.

با توجه به اینکه اخطار بانک مرکزی به بانک های تعلل کننده کاملا جدی است، باید منتظر ماند و دید که این بانک ها چه عکس العملی را به این اخطار نشان می دهند. آیا اقدامات لازم را انجام داده و به صورت کامل به این سامانه متصل می شوند و یا اینکه باز هم مثل گذشته این اخطار را نادیده گرفته و منتظر اقدامات انضباطی و تضییقی بانک مرکزی می مانند. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
بهتر بانک مرکزی اگر بانک هایی که به سیستم سامانه صیاد همکاری نمی کنند بعد از اخطار به مردم بصورت عمومی اطلاع رسانی و اعلام نماید و دسته چک ها ی صادر شده توسط آنها را باطل اعلام نمایند تا بانک ها بدانند از قوانین بانک مردکزی باید اطاعت کنند و از آشفتگی در برنامه ریزی سیستم بانک مرکزی جلوگیری کنند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار