بازدید 58739
با طرح یک اتهام بزرگ و اساسی؛

بیطرف رسما مسئولیت شور شدن کارون بر اثر احداث «سد گتوند» را بر عهده گرفت!

قرار است، حبیب الله بیطرف در صورت کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی برای چهار سال دیگر سکاندار بالاترین مقام در وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران باشد؛ وزارتی که به دلیل وابستگی شدید با مدیریت منابع آب و انرژی کشور، همواره از حساسیت های بالایی برخوردار بوده و عملکردش زیر ذره بین مردم و نهادهای نظارتی است؛ مثل عملکرد نامطلوب در فرایند ساخت و بهره برداری از سد گتوند که آقای بیطرف در اجرای آن نقش مستقیم داشت.
کد خبر: ۷۲۱۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ 15 August 2017
چه کسی تصمیم گرفت، اشکال بزرگ و اساسی سد گتوند را با یک طرح من درآوردی رفع کند و با این تصمیم، فاجعه آفرید؟ شش سال پس از آبگیری این سد، بالاخره جواب این پرسش مشخص شد!
 
به گزارش «تابناک»؛ در حالی که سال ها از آبگیری سد گتوند و مشکل شوری آب کارون در پایین دست آن در نتیجه قرار گرفتن سازند نمکی در قلب دریاچه آن می‌گذرد و هنوز تدبیری برای رفع این مشکل بزرگ اندیشیده و به کار بسته نشده، بار دیگر بحث پیرامون این موضوع داغ شده است.

مشکلی بزرگ، دردناک و البته کهنه که حالا با دفاع گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت نیرو از احداث این سد، بار دیگر بر سر زبان ها افتاده است؛ با این تفاوت که بیطرف، وزیر سابق نیرو که طراحی و اجرای سد گتوند در زمان حضور وی در رأس وزارت نیرو کلید خورده، اطلاعات جدیدی درباره این اشکال به وجود آمده ارائه می‌کند که قابل تأمل است.

او که آماده حضور در مجلس شورای اسلامی در نشست رأی اعتماد به وزاری پیشنهادی می‌شود و بر اساس برخی گمانه زنی‌ها، احتمال رأی نیاوردنش زیاد است، در گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس در خصوص مشکلات سد گتوند می‌گوید: «آب گیری زود هنگام پیش از تکمیل اجرای طرح پتوی رسی، علت وضعیت کنونی است.»

او در ادامه می‌افزاید: «مشاورین برای کنترل محدوده نمکی 2 راهکار نیز برای جداسازی این گنبد نمکی از مخزن و اجرای پتوی رسی ارائه کرده بودند و با مقایسه این دو روش علمی برای کنترل نمک در دریاچه، روش دوم به تصویب کارشناسان و مدیریت منابع آب دولت دهم و نهم قرار گرفت. روش مذکور می توانست کارآمد باشد، ولی متأسفانه پیش از آنکه کامل اجرا شود با تصمیم سیاسی سد آب گیری شد؛ لذا همه اشکال از این تصمیم نادرست نشأت می گیرد.»

بدین ترتیب مشخص می‌شود که مشکل بزرگ موجود بر سر راه احداث سد گتوند از ابتدا شناسایی شده؛ اما به هیچ وجه رفع آن در دستور کار قرار نگرفته است. اتفاقی که وزیر وقت نیرو به شکلی عجیب از کنارش عبور کرده و توضیح نمی‌دهد، به چه دلیل از شروع اجرای عملیات ساخت این سد از سال 80 تا پایان دوره حضور وی در وزارت نیرو در سال 84، هیچ راهکاری برای رفع این خطر تدارک دیده نشده است.

خطری که در دولت نهم دیده شد و آن گونه که بیطرف می‌گوید، دو راهکار برای رفعش پیشنهاد شد که در ادامه راهکار اجرای پتوی رسی برگزیده شد و در دستور کار قرار گرفت که بی اثر بود. راهکاری که از ابتدا هم می‌شد بی اثر بودنش را به سادگی حدس زد یا دست کم ریسک بی اثر بودنش را محاسبه کرده و برای شکستش برنامه ریزی نمود اما این گونه نشد.

این در حالی است که در کمال ناباوری، بیطرف بر این باور است که اجرای پتوی رسی طرحی علمی بوده و بر کارآمد بودنش تأکید دارد و مدعی است، دلیل شکست این ایده هزینه آفرین، آبگیری سد پیش از اجرای کامل آن بوده است؛ ادعایی که مجری ساخت این سازه و دولت وقت آن را مردود می‌خوانند و معلوم نیست، بیطرف بر چه مبنایی و با استناد به چه مستنداتی آن را مطرح می‌کند.

ماجرا زمانی عجیب تر می‌شود که بدانیم در طرح پتوی رسی، طراحیان و مجریان می خواستند برونزد سازند گچساران را به گونه ای بپوشانند که هرگز آب دریاچه سد به آن نرسد؛ یعنی پوشاندن بخش بیرون زده یک سازند مشهور زمین شناسی که به اندازه کوه در دریاچه سد قرار گرفته و قرار بوده چند متر رس، مانع از نفوذ آب به آن شود!

طرحی که سه روز پس از آغاز آبگیری سد شکست خورد و با فرو ریختن پتوی رسی گران قیمت اجرا شده در زمان طولانی، نوید شور شدن آب کارون برای همیشه را داد؛ اما نه آبگیری سد متوقف شد و نه آب از آب تکان خورد! اتفاقی که اگر آن روز رخ نمی‌داد، دیر یا زود به وقوع می‌پیوست و پیش بینی نشدنش، حکایت از سهل انگاری بسیار بزرگی دارد که بیطرف آن را «طرح علمی و کارآمد» می‌خواند.

بدین ترتیب مشخص می‌شود، وزیر اسبق نیرو و کاندیدای حضور دوباره در این پست، نه تنها بابت غفلت از این خطر بزرگ در سد گتوند، قبول مسئولیت کرده، که می‌پذیرد طرح پتوی رسی را مفید می‌دانسته و از اجرایش دفاع می‌کند؛ اعتراف تلخی پیرامون چرایی شور شدن آب کارون در محل سد گتوند و پایین دست آن که باید ببینیم چه واکنشی از طرف مجلس شورای اسلامی خواهد داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰۳
انتشار یافته: ۳۷
جنایت بوده
از روسیه یا فرانسه یاکشورهایی که دراین زمینه تجربه دارن بخواین مشکل رو حل کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
آشی رو که شور بشه فقط باید تو حلق خود آشپز ریخت! مجازات بی مطالعه کار کردن رو بازم باید ملت بدبخت بپردازه
دقیقا میخوان زمینای پایین دست کارونو شور کنن تا کشاورزی اونجا نابود بشه و بعد بگن شما که کشاورزی ندارید ما کل آب. میبریم به همین سادگی ..... تابناک اگه غیرت داری چاپ کن نترس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
الان هم دقیقا همین اتفاق افتاده، همه زمین های کشاورزی خشک شده، کشاورزها بیکار شدند ، و همینطور آمار اعتیاد و دزدی داره بالا میره، آب خوزستان رو ک بردید، حداقال یه 100 نفر بیکار رو ببرید در طرح های اصفهان و یزد و ... مشغول به کار کنید
a
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
اصلا تخصص ندارید و و توضیح الکی
نمی دانید که چقدر سازمان آب وبرق خوزستان تلاشش رو می کند برعکس حرف شما. جناب آقای مهندس شمسایی و همکارانشان بسیار در این خصوص تلاش می کنند
خوزستان به فنا رفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
کل کشور رفته تو میگی خوزستان
باسلام- با توجه به بررسی های انجام شده مشخص شد آب خروجی از سد گتوند با قبل از احداث آن فرقی نداشته و مقصر اصلی آلودگی آب ورود پساب از سوی شهرها و کارخانجات پایین دست سد می باشد که فیلم آن توسط دانشگاه تهران بعنوان داور اصلی بحث گتوند منتشر شد. البته بیطرف مقصر نمی باشد و اینها جهت خراب کردن چهره ایشان در اذهان عمومی می باشد. توکل بخدا
تابناك فكر نكنم نظرات مخالف خود را منتشر كني چون هر چه باشد مي خواهي به دلايلي خود را صداي مظلومانه خوزستاني ها جا بزني ولي انصاف هم خوب چيزيه
اگر عدالتی وجود داشته باشد باید این آقا را محاکمه کرد
هزينه اجراي سد معادل مبلغ يك ماه يارانه هاي مردم ميباشد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
برو بالا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
ناشناس 18:17 مگه بالا چخبره؟؟؟
بیطرف سال 84 از وزارت نیرو رفته. سد در سال 89 آبگیری شده. در این 5 سال هیچکدام از آقایان علما به فکرشون نرسید مانع از آبگیری سد بشن؟
مشکل اینه که تصمیمات سیاسی همواره مسائل فنی رو تحت الشعاع قرار میده.
آب خوزستاني ها را آقاي بيطرف شور كرد و هيچ كس بعد از ايشان مشكلشان را حل نكرد ولي برقشان را پارسال با نشستن گرد و خاك ريزگردها روي مقره ها كي قطع كرد خوب بايد قبول كرد كه كار در برخي شرايط آب و هوايي نيازمند تعقل و تفكر است و بايد كار كرد و از تجارب بدست آمده مشكلات و معايب را حل كرد كاري كه در همه جاي دنيا مرسوم است ولي اين دليل نمي شود يك نفر هم كه كار مي كند و دل مي سوزاند به ميز محاكمه كشاند براي همينه كه برخي ترجيح مي دهند تو حاشيه بشينند و هيچ كاري نكنند و بشوند وزير بي حاشيه
خب چرا این سد رو خراب نمیکنید؟
چهل ساله که حتی یه نفر از مسئولین رو بخاطر عملکردش مجازات نکردن! این یک هم روی بقیه تازه یه خورده شهامت داشته خطاشو قبول کرده!
لجبازی با مطالعه این سد که توسط امریکاییها و خاین شمردن کارشناسان آنها با توجیه اینکه آنها می خواستند آب کمتری در سد داشته باشیم این معضل را به وجود آورد که دیگر کار از کار گذشته و این ضرر هم روی ضررهای دیگر که به این ملت تحمیل شده و می شود.
بهتره می گفتید چه کسانی به ایشان فشار اوردند تا این طرح اجرا شود. و ایشان هم باید توضیح بدهند چرا منافع ملی را فدای کرسی وزارت کردند و هیچگاه نگفتند چه کسانی به ایشان فشار اورد ؟ ایشان با مردم صادق نبودند. کاش می نوشتید پیمانکار چه شرکتی بود
خشکی زاینده رود هم از جنایت های همین شخصه
با این کارنامه سیاه واقعا چرا باید مجدد معرفی بشه؟؟
قحط الرجال که میگن یعنی این! آقای روحانی با معرفی اعضای جدید کابینه آب پاکی رو دست همه ریخت! آیا در بین این همه کارشناس با تجربه، متعهد و دلسوز، نیروهای جدیدی نیستند که وارد عرصه سازندگی بشن؟ یک عده در قدرت همیشه دور میزنند و جا عوض میکنند!!!!
سلام از دوستانی که در مورد شوری آب کارون بدلیل احداث سد گتوند گلایه دارند سوالی دارم.لطفا شوری اب قبل از ابگیری وپس از ابگیری را اعلام فرمایید تا بتوانیم مقایسه کنیم.بنده گزارش دانشگاه تهران را کامل خواندم دلیل شوری آب کارون احداث سد نیست. لطفا میزان شوری آب در خروجی محل احداث سد قبل و بعد از ابگیری وشوری اب در انتهای رودخانه کارون را قبل و بعد از ابگیری اعلام فرمایید.
پاسخ ها
ارسلان
| United States of America |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
چی میگی شما ، مشخصه که هیچی در مورد این موضوع نمیدونی ، چند سال دارن روی علل و بعدش راهکارهای انتقال این آب شور به خلیج فارس بحث میکنن ، دانشگاهها کلی تحقیق و بررسی کردن ، همه اینها به کنار خود این آقا اومده اعتراف کرده که سهل انگاری شده ، بعد شما نمونه آب میخوای از سر و ته کارون ؟ بابا تو دیگه کی هستی ؟! خواهش میکنم منتشر کن تابناک
بازخوانی کامنت یکی از عوامل اجرایی سد کرخه در زیر نوشت خبر شماره 167609 مورخ 8خرداد 1390 مقاله ذیربط تابناک، خالی از لطف نیست:
"من از پرسنل این پروژه هستم. زحمانت بسیار بزرگی در این پروژه ملی کشیده شد ولی با این حرف و حدیث ها، خستگی در تن ما ماند. اوایل که انتقاداتی از پروژه گتوند در رسانه ها مطرح می شد، عصبانی می شدم ولی رفته رفته دیدم حق با منتقدان است. در بسیاری از جلسات مهم این پروژه شخصاً حضور داشتم.
حجم عظیم نمک به قدری بود که امکان جابه جایی آن در مدت زمان باقی مانده کاری دشوار می نمود، لذا در میان سردرگمی و اختلاف نظرهای بسیار سرانجام ایجاد دیوار حایل و پوششی سنگی بر روی «رخ نمون» های نمکی در دستور کار قرار گرفت. تا اینجای کار مسئله چندان مورد انتقاد نیست اما حمل تراشه های نمکی و غرق کردن آن در آب رودخانه کارون که به منظور تسریع در کار صورت می گیرد، تمهید غیر قابل پذیرشی است که برای این مهم در نظر گرفته شده است.
ده ها کامیون از سنگهای نمکی طی ۸ ماه گذشته حمل و در رودخانه کارون رها سازی شده اند! طی ماه های گذشته به دستور مدیران پروژه، هر کمپرسی روزانه ۴ تا ۶ سرویس خاک و سنگ معدن نمک را در کنار کارون رها کرده است. امری که به شوری بی سابقه آب رودخانه کارون و نارضایتی مردم شهرهای گتوند و شوشتر منتهی شده است. واقعا متاسفم.
اما بدتر از شوری آب کارون، نابودی زودهنگام تاسیسات نیروگاه سد است. در اثر شوری آب، فلزات دچار خوردگی می شوند و عمر تاسیسات نیروگاه به شدت کاهش می یابد."
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
حاجی یعنی خوردگی تاسیسات بدتراز شور شدن آب کارونه؟؟؟؟
که چی مثلا مسئولیت رو پذیرفته ؟ مثلا حالا که پذیرفت چه اتفاقی براش افتاد ؟ اعدامش میکنید ؟!!!
ای بابا! مملکت با آنهمه امکانات و ثروت و قشر متوسط نسبتا مرفه را تحویلشان دادند بعد از چهل سال رساندنمان به زمان ممدعلی شاه. آنزمان هم خوزستان برا خودش بود، الان هم به حال خودش رها شده. فقط یک فرق کوجیک کرده. اون موقع کارون شور نبوده، الان شور شده .!
در كشور ما هركي افتضاح ميكنه يه پست بالاتر بهش ميدن .
سال 86 خوابگاه دانشجویی شهید چمران اهواز یک هم اتاقی داشتیم که اتفاقا دانشجوی رشته زمین شناسی بود و با اساتید این رشته دروس عملی را میرفتن همین سد گتوند.یادم هست این اقا مجتبی برامون صحبت میکرد که یک کوه نمک بسیار بزرگ پشت سد هست که وقتی سد آبگیری بشه یک فاجعه است تمام اساتید هم این رو به مسئولان و مجریان سد اعلام کردن ولی هیچ کس گوش نمیکنه.بعدها وقتی سد آبگیری شد وگندش بالا اومد من یاد حرف آقا مجتبی که یک دانشجو بود افتادم و گفتم هیهات که یک دانشجو عمق فاجعه رو حدس زده بود ولی مسئولین ما حاضر نبودن بپذیرن.این یعنی خیانت و حضرات دوباره میخوان برای تشویق پست وزارت هم بشون بدن.نتیجه اینکه شدیم عقب افتاده خاورمیانه
اخه همینجور الکی تو کار طیعت دخالت کرد و و زندگی رو از بین برد .
متاسفانه در كشور ما براي خسارت به اموال عمومي و بيت المال مجازات هاي سنگيني هست در حالي كه در اينگونه موارد فقط دربارش حرف ميزنن و هيچ كس محاكمه نميشه
بنظر من اونی که دکل دزدید ، اونی که اختلاس کرد ، اونی که پول نفت رو خورد به کاری که اینها در آن زمان کردن شرف دارند . ضرری که اینها به محیط زیست ، کشاورزی و روح و روان کشاورزان و مردم روستاها و شهرهای پشت این سد زده اند جنایتی است که دشمن نخواهد کرد . از تابناک تقاضا دارم همین گونه که مرد و مردانه این موضوع را منتشر کرده بازهم پیگیر این داستان باشد .
نمایندگان خوزستان و اصفهان فکر نکنم رای خوبی بهش بدهند
سلام خدمت دوست عزیزی که نقل قول یکی از کارکنا ن کرخه را بیان کرده اند مشکل ان قسمت از رخنمونی است که زیر تراز اب است نمک بالای تراز اب که مشکلی ندارد که بخواهند انرا حمل کنند. اگر هم بخواهند این قسمتها را علاج بخشی کنند روشهای بسیار ارزانتری وجود دارد. مثل اجرای بلنکت رسی .ضمن احترام به حضرتعالی مطلب فوق خیلی خیلی غیر کارشناسی است واقعا چنین اتفاقی افتاده؟؟! شما میدانید مشکل چند هزار تن نمک است یعنی صدها میلیارد هزینه حمل چنین پولهای حتی برای پروژه های جاری ومهم هم وجود ندارد .ای کاش کسی سوال بنده مربوط به میزان شوری را پاسخ میداد تا با هم بحث میکردیم.سپاس.
پاسخ ها
خوزستانی
| United States of America |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۷
سسسسلام

عزیز در حالی که میزان شوری اب در قبل از احداث سد 140 بود و در بعد از احداث حدود 600شده در حد فاصل اهواز به حدود 4000تا6000 رسیده و در دهانه اروند حدود 24000 این به نقل از کارشناسان ابقا خوزستان است
چند وقت پیش که همینها میگفتند کار محمود بوده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها