بازدید 3349

عدالت در دسترسی به خدمات درمانی از اولویت های وزارت بهداشت

وزیر پیشنهادی بهداشت دولت دوازدهم با حضور در کمیسیون اجتماعی برنامه های وزرات خانه متبوع خود برای ۴ سال آینده را تشریح و به سوالات مطروحه نمایندگان پاسخ داد.
کد خبر: ۷۲۱۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱ 14 August 2017
سید حسن قاضی زاده هاشمی (دوشنبه، 23 مردادماه) در نشست کمیسیون اجتماعی مجلس حضور پیدا کرد و به سوالات نمایندگان در خصوص مسایل حوزه بهداشت پاسخ داد

در این نشست سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت دولت دوازدهم در پاسخ به سوال نمایندگان با بیان اینکه مسائل رفاهی کشور به کمیسیون اجتماعی مرتبط بوده و حوزه سلامت نیز در دولت ها خدمت محور است، افزود: همانند گذشته از بانوان توانمند در وزارتخانه استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: مشکلات احداث بیمارستان باوی را رفع و آن را هر چه سریع تر تعیین تکلیف می کنیم.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت دوازدهم با تاکید بر ضرورت حمایت از تولید داخل گفت: متاسفانه از یک سو بیماران و پزشکان از داروهای خارجی استفاده و تجویز می کنند و از سویی موضوع اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل مطرح می شود که به صورت جدی نیاز است به موضوع استفاده از داروهای داخلی در کشور توجه شود.

قاضی زاده هاشمی با یادآوری اینکه عدالت در دسترسی به خدمات درمانی در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت، افزود: به همین منظور 24 هزار تخت در کشور ایجاد شده است.

وی با یادآوری مشکلات طرح پزشک خانواده گفت: اختلافات بین وزارت تعاون و بهداشت مزید بر علت شده و بر این عقیده هستند که سیستم ارجاع باید از پزشک خانواده حذف شود؛ برای شهرهای زیر 20 هزار نفر 2300 مرکز جامع خدمات سلامت در حال احداث است و همچنین در شهرهای بین 20 تا 50 هزار نفر نیز بیمارستان با تامین پزشک عمومی احداث می شود.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت دوازدهم با یادآوری اینکه مشکلات طرح تربیت پرستار بیمارستانی رفع شده است، گفت: نیاز است از ظرفیت بیمارستان ها برای آموزش پرستاران استفاده شود.

وی با انتقاد از اینکه نظام پرداخت عادلانه نیست، افزود: این معضل نه تنها میان پرستار و پزشک و ماما، بلکه بین پزشکان نیز دیده می شود و رفع آن آسان نیست.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به مشکلات میان وزارت تعاون و بهداشت گفت: کارگر و کارفرما حق بیمه پرداخت می کنند و از این مبلغ باید بخشی به درمان اختصاص یابد، برخی مراکز درمانی متعلق به دولت، کارگران و بخشی نیز متعلق به بخش خصوصی است و این مبلغ باید ضابطه مند هزینه شود و چنانچه یک جا جمع شود، مشکلات حل می شود. مشکلی که در این رابطه وجود دارد این است که نمی خواهند شفافیت ایجاد شود.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت دوازدهم با بیان اینکه تمامی خدمات تامین اجتماعی در حوزه بستری 22 درصد و میزان برداشتی حدود 40 درصد است، گفت: در صورتی که در یک صندوق جمع شوند، چنین اتفاقی نمی افتد.

عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این نشست با بیان اینکه وزیر بهداشت بیش از 500 سفر استانی دارد، گفت: قاضی زاده هاشمی یکی از وزرای پرکار دولت یازدهم بوده و مهمترین اقدام وزارت بهداشت اجرای طرح تحول سلامت است.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به صورت جدی نیاز است به مقوله بهداشت و پیشگیری در دولت دوازدهم توجه ویژه شود.

علی کرد با تشکر از خدمات ارزنده وزارت بهداشت در حوزه انتخابیه خود، گفت: با اجرای طرح تحول سلامت تمامی مطب ها در بازارها تعطیل و کلینیک ها ساخته شد. همچنین خانه های بهداشت و مراکز سلامت و درمان گسترش یافتند.

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت بهداشت باید اقدامی جدی در افزایش تخت های بیمارستانی و ایجاد و راه اندازی اورژانس 115 داشته باشد.

شکور پورحسین با یادآوری اینکه طبق آمار و ارقام، وزیر بهداشت موفق ترین وزیر دولت یازدهم است، گفت: تمامی پدیده های اجتماعی از فقر تشکیل شده و بحث تعارض منافع در نظام سلامت کشور دیده می شود.

یکی از معضلات اصلی نظام سلامت، فعالیت بخش خصوصی در جایگاه مقامات است

نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس با انتقاد از اینکه یکی از معضلات اصلی نظام سلامت، فعالیت بخش خصوصی در جایگاه مقامات است، گفت: به عنوان مثال پزشکان و مسئولان وزارت بهداشت نباید وارد عرصه سیاست شوند و این موضوع در حال حاضر در وزارتخانه شما برجسته تر است. این در حالی است که تعارض منافع باعث سلب اعتماد عمومی از نظام سلامت خواهد شد.

احمد بیگدلی در ادامه با بیان اینکه توانایی و تخصص و مدیریت وزیر بهداشت بر هیچکس پوشیده نیست، تصریح کرد: یکی از دلایل موفقیت این وزارتخانه سیستم مدیریتی قوی پارلمان است.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بیمه سلامت و سهم تامین اجتماعی از مصوبات برنامه ششم است، تقاضا داریم این موضوع پیگیری شود.

وی ادامه داد: طرح تربیت پرستار بیمارستانی در حال حاضر اعتراضاتی را در میان جامعه پرستاری به وجود آورده و نیاز است این مشکل برطرف شود.

همچنین خدیجه ربیعی دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از اینکه کمبود نیروی انسانی به ویژه کمبود رادیولوژیست در بیمارستان شهید رجایی بروجن به معضل تبدیل شده، گفت: بیمارستان ها و اورژانس 115 باید تجهیز و افزایش یابند زیرا شاهد تصادفات زیادی هستیم.

رسول خضری با بیان اینکه وزارت بهداشت بر تمامی وزارتخانه ها مقدم است، گفت: متاسفانه در این حوزه اعتبارات تصویب اما تخصیص داده نمی شوند. نیاز است این موضوع از طریق رایزنی شما با سازمان برنامه و بودجه حل شود.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر با بیان اینکه موضوع منابع پایدار برای حوزه سلامت و بیمه های درمان یکی از مهمترین مسائل حوزه بهداشت است، گفت: به احداث مراکز درمان بستر توجه شود، این مراکز تنها به تامین 10 تخت نیاز داشته و از سویی به حفظ جان مردم کمک می کنند.

مسعود رضایی با انتقاد از اینکه طرح پزشک خانواده مشکلات جدی را برای مردم فارس به وجود آورده است، تصریح کرد: تمامی مردم از سیستم ارجاع این طرح ناراضی هستند و تقاضا دارم سیستم ارجاع را لغو کنید تا زیرساخت های آن در کشور فراهم و سپس آن را اجرایی کنید.

محمدرضا بادامچی نیز با انتقاد از اینکه همراهان بیمار فضای مناسبی برای استراحت و اسکان ندارند، گفت: نیاز است آسایشگاه و مراکز مناسبی بدین منظور احداث شود.

ناهید تاج الدین با یادآوری اینکه استان برخوردار اصفهان با کمبود 3 هزار تخت بیمارستانی مواجه است، خطاب به وزیر بهداشت گفت: از بانوان توانمند در وزارتخانه استفاده شود تا تکدر خاطر 50 درصد جامعه رفع شود.

علی ساری دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه بیماران تالاسمی  برای تامین داروهای خود با مشکلاتی مواجه هستند، ادامه داد: همچنین بیماران سرطانی نیز در تهیه داروهای خود با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند؛ نیاز است به احداث بیمارستان منطقه باوی نیز توجه شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر