بازدید 5782
گزارش هفتگی تالار شیشه‌ای حافظ؛

رشد 8/ 1 درصدی شاخص کل از ابتدای تابستان تاکنون / سایپا این هفته به حافظ می‌رسد؟

طی هفته گذشته انتظار برای سقف‌شکنی شاخص کل بورس برآورده شد. این نماگر سرانجام توانست در سطحی بیش از آنچه در 14 فروردین 95 به کار خود پایان داده بود، آرام بگیرد. البته از نظر روند روزانه، شاخص در میانه معاملات 14 فروردین سطوح بیش از 81 هزار و 700 واحد را نیز تجربه کرده بود، با این حال در مقایسه آخرین مقداری که شاخص در معاملات روزانه تجربه می‌کند، در پایان هفته گذشته توانست به بیشترین مقدار از بهمن سال 92 برسد.
کد خبر: ۷۲۰۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۲ 11 August 2017
شکسته شدن سقف ۱۶ ماهه حافظ پس از ۴ بار ناکامینماگر بورس تهران در آخرین روز کاری هفته منتهی به 19 مرداد ماه، با رشد 265 واحدی در سطح 81 هزار و 579 واحدی قرار گرفت تا پس از 4 بار ناکامی، این بار با شکستن سقف 16‌ماهه در بالاترین سطح از 16 بهمن 92 بایستد. همچنین بازار سهام به لطف رشد قیمت‌های جهانی کالا به ویژه در بخش فولاد و فلزات اساسی در این هفته شاهد بهبود جو معاملاتی به ویژه در روز چهارشنبه بود.

به گزارش تابناک اقتصادی، بازار سرمایه تهران، هفته گذشته را مثل همیشه آغاز نکرد، زیرا بدلیل مراسم تحلیف ریاست جمهوری، بازار سرمایه در ابتدای هفته تعطیل بود و اولین روز کاری را از روز یکشنبه آغاز کرد. روز یکشنبه پس از تحلیف دکتر روحانی، بورس تهران شاهد، سبزپوشی شاخص های منتخب بود. این در حالی است که در هفته قبل از آن، شاخص کل بورس پس از سه هفته صعودی، با افت 3/ 0 درصدی مواجه شده بود. در آخرین روز هفته منتهی به 12 مرداد ماه، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران با کاهش 149 واحدی به رقم 81 هزار و 265 واحد رسید.

سبز پوشی حافظ پس از تحلیف دکتر روحانی تحت فرمان دو خودرویی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه 15 مردادماه 96 با افزایش 118 واحدی (معادل 0.15 درصد) به رقم 81 هزار و 384 واحد رسید. تالار شیشه ای در اولین روز کاری هفته جاری پس از مراسم تحلیف ریاست جمهوری، شاهد روند صعودی شاخص های منتخب بازار سرمایه بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 38 واحدی به رقم 26 هزار و 385 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 30 واحدی، عدد 17 هزار و 846 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با افزایش 23 واحد به رقم 13 هزار و 520 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.21 درصدی، افزایش 191 واحدی را رقم زد و به سطح 89 هزار و 811 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 101 واحد افزایش به رقم 57 هزار و 39 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان پانزدهمین روز مرداد با رشد 156 واحد معادل 0.09 درصد همراه بود و عدد 177 هزار و 313 واحد را به نمایش گذاشت. نماد پارسان (گسترش نفت و گاز پارسيان) با 54 واحد، نماد خپارس (پارس‌ خودرو) با 23 واحد، نماد خودرو (ايران‌ خودرو) با 20 واحد و نماد شتران (پالايش نفت تهران) با 15 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس داشتند. 

افت ۹۸ واحدی شاخص کل بورس با شبندر و شپنا

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه 16 مردادماه 96 با کاهش 98 واحدی (معادل 0.15 درصد) به رقم 81 هزار و 285 واحد رسید. تالار شیشه ای در دومین روز کاری هفته جاری پس از رشد روز قبل، شاهد روند نزولی اکثر شاخص های منتخب بازار سرمایه بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 31 واحدی به رقم 26 هزار و 339 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 110 واحدی، عدد 17 هزار و 735 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با کاهش 83 واحد به رقم 13 هزار و 435 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.24 درصدی، کاهش 213 واحدی را رقم زد و به سطح 89 هزار و 598 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 125 واحد کاهش به رقم 56 هزار و 913 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان شانزدهمین روز مرداد با رشد 93 واحد معادل 0.05 درصد همراه بود و عدد 177 هزار و 406 واحد را به نمایش گذاشت. نماد شبندر (پالايش نفت بندرعباس) با 33 واحد، نماد شپنا (پالايش نفت اصفهان) با 16 واحد و نماد پاکشو (گروه صنعتي پاكشو) با 14 واحد کاهش بیشترین تاثیرمنفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

رشد اندک ۲۸ واحدی شاخص کل بورس با حکشتی و دو معدنی

بورس تهران در آخرین ساعات معاملات روز سه شنبه با رشد اندک 28 واحدی به‌کار خود پایان داد و به سطح 81 هزار و 313 واحد رسید. ارزش معاملات نیز کماکان در سطحی پایین‌تر از 100 میلیارد تومان قرار داشت که حاکی از کمبود نقدینگی در بازار بود. تالار شیشه ای در سومین روز کاری هفته جاری پس از افت 98 واحدی شاخص کل بورس در روز قبل، شاهد روند صعودی چهار شاخص منتخب بازار سرمایه بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 9 واحدی به رقم 26 هزار و 348 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 56 واحدی، عدد 17 هزار و 678 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با کاهش 43 واحد به رقم 13 هزار و 392 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.03 درصدی، کاهش 25 واحدی را رقم زد و به سطح 89 هزار و 573 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 25 واحد افزایش به رقم 56 هزار و 939 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان هفدهمین روز مرداد با رشد 29 واحد معادل 0.02 درصد همراه بود و عدد 177 هزار و 435 واحد را به نمایش گذاشت. نماد حكشتي (كشتيراني جمهوري اسلامي ايران) همانند روز قبل با 68 واحد، نماد کگل (معدني و صنعتي گل گهر) با 27 واحد، نماد کچاد (معدني‌وصنعتي‌چادرملو) با 12 واحد و نماد فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌) با 11 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند.

پایان هفته سبز حافظ با شکستن سقف ۱۶ ماهه

شاخص کل بورس با رشد 265 واحدی (33/ 0 درصدی) در سطح 81 هزار و 579 واحدی، با شکستن سقف 16‌ماهه در بالاترین سطح از 16 بهمن 92 ایستاد. تالار شیشه ای در آخرین روز کاری هفته پس از رشد اندک 28 واحدی شاخص کل بورس در روز قبل، شاهد روند صعودی شاخص های منتخب بازار سرمایه بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 86 واحدی به رقم 26 هزار و 436 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 21 واحدی، عدد 17 هزار و 700 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با افزایش 16 واحد به رقم 13 هزار و 408 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.34 درصدی، افزایش 307 واحدی را رقم زد و به سطح 89 هزار و 880 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 233 واحد افزایش به رقم 57 هزار و 173 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با رشد 318 واحد معادل 0.18 درصد همراه بود و عدد 177 هزار و 753 واحد را به نمایش گذاشت. نماد فولاد (فولاد مباركه اصفهان) با 123 واحد، نماد فخوز (فولاد خوزستان) با 55 واحد، نماد حکشتی (كشتيراني جمهوري اسلامي ايران) با 51 واحد، نماد فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌) با 39 واحد، نماد شبریز (پالايش نفت تبريز) با 25 واحد و نماد ومعادن (توسعه‌معادن‌وفلزات‌) با 18 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

شکسته شدن سقف ۱۶ ماهه حافظ پس از ۴ بار ناکامی


تب و تاب شاخص برای شکست مقاومت  

طی هفته گذشته انتظار برای سقف‌شکنی شاخص کل بورس برآورده شد. این نماگر سرانجام توانست در سطحی بیش از آنچه در 14 فروردین 95 به کار خود پایان داده بود، آرام بگیرد. البته از نظر روند روزانه، شاخص در میانه معاملات 14 فروردین سطوح بیش از 81 هزار و 700 واحد را نیز تجربه کرده بود، با این حال در مقایسه آخرین مقداری که شاخص در معاملات روزانه تجربه می‌کند، در پایان هفته گذشته توانست به بیشترین مقدار از بهمن سال 92 برسد. به نقل از دنیای اقتصاد، در شرایط کنونی برخی از چارتیست‌ها با توجه به برخورد شاخص سهام به سقفی بالاتر از 14 فروردین 95، مقاومت اصلی بر سر راه شاخص را سطوح کنونی و به بیانی روشن‌تر عبور از سطح 82 هزار واحد عنوان می‌کنند. نکته دیگری که کارشناسان بازار به آن اشاره می‌کنند، سطوح پایین حجم و ارزش معاملات سهام است. در حالی‌که شاخص کل از ابتدای تابستان تاکنون رشد نزدیک به 8/ 1 درصدی را تجربه کرده است اما کارشناسان نسبت به پایین بودن محسوس حجم و ارزش معاملات هشدار داده و این موضوع را عاملی نگران‌کننده برای ادامه مسیر قیمت سهام عنوان می‌کنند. آنچه مشخص است ادامه مسیر آتی قیمت سهام و همچنین عبور از سقف مقاومتی پیش‌رو در کنار نوسانات حجم و ارزش معاملات خود معلول عوامل بنیادی دیگری هستند. در این خصوص در صورتی‌که جذابیت بازار سهام در مقایسه با دیگر بازارها افزایش یابد می‌توان انتظار حرکت نقدینگی به سمت بورس و احتمالا رشد ارزش معاملات و به دنبال آن تداوم صعود قیمت‌ها را داشت. علاوه بر وضعیت بازارهای رقیب باید به بررسی عوامل بنیادی که از سودآوری شرکت‌ها حمایت خواهند کرد، پرداخت.

دلایل اصلی رشد شاخص طی هفته‌های اخیر

رشد قیمت جهانی فلزات و مواد معدنی را می‌توان مهم‌ترین دلیل رشد شاخص طی این مدت عنوان کرد. نمادهای فلزی، معدنی با لیدری فولادی‌ها سکاندار صعود بورس طی این مدت بوده‌اند. جهش قیمت فولاد در چین اثر خود را در بازار جهانی منعکس کرده است. قیمت فولاد ساختمانی در چین به بالاترین سطح خود در 5/ 4 سال گذشته صعود کرده است. با رشد قیمت فولاد و افزایش حاشیه سود شرکت‌های فولادسازی چین قیمت سنگ‌آهن نیز روندی صعودی را در پیش گرفته است. علاوه بر رشد قیمت‌های جهانی انتظار برای رشد نرخ دلار نیز وجود دارد. در این خصوص گرچه نرخ دلار طی روزهای اخیر با سرکوب دوباره به سطح 3800 تومان بازگشت اما به نظر می‌رسد این سرکوب دوام چندانی نداشته باشد و احتمالا سیاست مقام ناظر بازار ارز تنها جلوگیری از ایجاد هیجان در بازار ارز باشد. زیرا زیان ارزان بودن دلار در بازار ارز برای اقتصاد کشورمان برای همه در شرایط کنونی آشکار شده است. بر این اساس رشد نرخ دلار- هر چند به‌صورت تدریجی - از موارد مورد انتظار تا پایان سال است که می‌تواند به حمایت از درآمدهای شرکت‌های صادراتی بیاید. به نقل از دنیای اقتصاد، این عوامل همگی چشم‌انداز تعدیل مثبت قابل توجه برای شرکت‌های این گروه به وجود آورده است. در این شرایط به نظر می‌رسد گزارش‌های ماهانه و در ادامه گزارش‌های فصلی قدرت تعدیل مثبت سودآوری در برخی شرکت‌های فلزی و معدنی را به رخ بازار بکشد. این موضوع در شرایط کنونی همچنان به‌عنوان مهم‌ترین عامل مثبت حامی شاخص بورس تهران محسوب می‌شود. 

سایپا این هفته به حافظ می رسد؟

احتمال بازگشایی نماد معاملاتی سایپا طی روزهای آتی وجود دارد. پس از برگزاری مجمع عمومی و تقسیم سود میان سهامداران در شرایط کنونی بازار انتظار بازگشایی این نماد را می‌کشد. پس از توقف «خساپا» در روز پایانی اردیبهشت سال جاری شاخص صنعت خودرو مسیر نزولی را در پیش گرفت. به این ترتیب در این مدت افت 8 درصدی را تجربه کرده است. به نقل از دنیای اقتصاد، در شرایط کنونی بازگشایی سهام سایپا می‌تواند اثری دو گانه بر گروه خودرو و حتی بورس داشته باشد. از طرفی باید توجه کرد که بازگشایی سایپا با آزاد شدن نقدینگی حبس‌شده همراه خواهد بود. تلاش سهامداران منتظر پس از توقف چند ماهه در نقد کردن سهام و همچنین ریزش شاخص صنعت خودرو احتمال افت قیمت سایپا را تقویت کرده است. این موضوع می‌تواند بر شاخص کل فشار وارد کند. در حالی‌که در حالت منطقی انتظار افت قیمتی ساپیا و شوک به شاخص سهام و صنعت خودرو وجود دارد، از سوی دیگر در صورتی‌که فضای هیجانی و نوسانی صنعت خودرو بتواند بار دیگر موج نقدینگی را برای این نماد به همراه داشته باشد، احتمال تلاش دیگر نمادهای خودرویی برای فاصله گرفتن از کف نیز وجود دارد. بر این اساس رفتار معامله‌گران در مواجهه با بازگشایی سایپا قابل توجه خواهد بود. در حالی‌که بازگشایی سایپا از طرفی فرصتی برای رشد ارزش معاملات و نقدشوندگی سهام را فراهم می‌کند، ریسک شوک بازگشایی این نماد می‌تواند در شاخص منعکس شود.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل