بازدید 9871
۹

حذف یارانه ۱۴ میلیون تن به کجا رسید؟

دولت یازدهم در دوران چهار ساله خود، بار‌ها تلاش کرده است با استفاده از شیوه‌های مختلف، قشرهای پردرآمد را شناسایی و یارانه آن‌ها را قطع کند. امسال نیز با توجه به کاهش میزان منابع پرداخت یارانه در بودجه ۹۶، دولت باید تا پایان سال یارانه ۱۴ میلیون را قطع کند که تا به امروز و با گذشت حدود پنج ماه از سال ۹۶، خبری در زمینه حذف یارانه قشرهای پردرآمد منتشر نشده است.
کد خبر: ۷۲۰۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷ 11 August 2017
دولت یازدهم در دوران چهار ساله خود، بار‌ها تلاش کرده است با استفاده از شیوه‌های مختلف، قشرهای پردرآمد را شناسایی و یارانه آن‌ها را قطع کند. امسال نیز با توجه به کاهش میزان منابع پرداخت یارانه در بودجه ۹۶، دولت باید تا پایان سال یارانه ۱۴ میلیون را قطع کند که تا به امروز و با گذشت حدود پنج ماه از سال ۹۶، خبری در زمینه حذف یارانه قشرهای پردرآمد منتشر نشده است. 

به گزارش تابناک اقتصادی، دولت یازدهم در دوران چهار ساله خود، بارها تلاش کرده است با استفاده از شیوه های مختلف، اقدام به شناسایی و حذف یارانه قشرهای پردرآمد بکند؛ اما هر بار یا این کار نشده و یا اینکه کامل انجام نشده است. عمده دلیل این موضوع نیز نیافتن شیوه مناسب برای شناسایی قشرهای پردرآمد بوده است.

حذف یارانه ۱۴ میلیون نفر به کجا رسید؟

تا پایان سال گذشته، طبق آماری که در رسانه ها منتشر شد، یارانه یک میلیون و دویست هزار خانوار که معادل حدود 4 میلیون تن است قطع شد. این کار عمدتاً توسط وزارت کار صورت گرفت و یارانه افرادی چون پزشکان، مالکان خودروهای لوکس، صاحبان صرافی ها، اعضا هیأت مدیره بانک ها، شرکت های خصوصی و همچنین ایرانیان مقیم خارج از کشور حذف شد. البته در بین حذف شدگان، افرادی نیز حضور داشتند که طبق تعاریف جزو قشرهای پردرآمد جامعه محسوب نشده و به اشتباه یارانه آن ها حذف شد.

امسال نیز مطابق با تبصره 14 قانون بودجه سال 1396، سازمان هدفمندی سازی یارانه ها مجاز است، فقط 33.5 هزار میلیارد تومان از منابع خود را صرف پرداخت یارانه نقدی به خانوارها کند. به عبارت دیگر، اگر قرار باشد در سال 1396 ماهیانه 45 هزار و 500 تومان به هر نفر یارانه پرداخت شود، دولت فقط می تواند به 61 میلیون یارانه نقدی پرداخت کند و این در حالی است که در اسفند ماه 1395 به حدود 75 میلیون یارانه پرداخت می شد؛ این یعنی در سال 1396، دولت باید یارانه حدود 14 میلیون تن را قطع نماید.

تا به امروز و با گذشت حدود پنج ماه از سال 1396، دولت هنوز یارانه هیچ شخصی را قطع نکرده است. در همین زمینه عبدالله رضیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در 17 مرداد 1396 و در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، علت عدم اقدام دولت برای قطع یارانه ها را انتخابات 96 عنوان کرد و گفت: طی ماه‌ های گذشته، به دلیل انتخاباتی شدن فضای کشور، حذف یارانه دهک های بالای درآمدی به تعویق افتاد. به همین منظور، انتظار می‌ رود با اقدامات موثر دولت شاهد تحقق این امر باشیم.

وی افزود: متأسفانه این اقدام می ‌توانست در نتیجه آرا، تأثیر منفی گذاشته؛ بنابراین، انتظار می ‌رود تا دیگر شاهد این سهل انگاری‌ ها نباشیم و با شناسایی درست این قشرها و برنامه ریزی صحیح، بستر‌های لازم برای رسیدن به این مهم فراهم شود. رضیان گفت: مجلس شورای اسلامی طی دو سال گذشته با همه قوا بر این مهم تأکید کرده است. به همین منظور این مسأله باید هر چه زودتر در دستور کار دولت قرار گیرد.

گفتنی است، در سال هایی که شاهد اجرا شدن طرح هدفمندسازی یارانه ها بوده ایم، به دلیل وجود هزینه های سنگین پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی به مردم، هیچ گاه سهم تولید از محل درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه ها کامل پرداخت نشده و همین امر موجب شده است تا تولید در کشور دچار اختلال شود. امید است با استقرار دولت دوازدهم، این دولت با استفاده از شیوه های مناسب هر چه سریع تر پیگیر شناسایی قشرهای پردرآمد و غیرنیازمند باشد تا بتواند تا پایان سال 1396 حدود 14 میلیون تن را از گردونه دریافت یارانه حذف کند.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۹
دوست عزيز دولت در سال 100 هزار میلیارد تومان باب افزایش حقوق سالان 30 میلیون نفر کارمند و بازنشسته تعهد مالی در غیاب درآمد ایجاد نکند حذف یارانه پیشکش
جالبه همون موقع گفتند به کسانی که انصراف دهند امتیازاتی تعلق می گیرد. از جمله اعطا وام . حالا برعکس شده به کسانی که انصراف ندادند وام می دهند. خوب با این حساب چطور به حرفهای مسئولین میشه اعتماد کرد؟
یادمون نرفته آقای روحانی در بحبوحه تبلیغات انتخاباتی گفتند یارانه هیچکس قطع نخواهد شد
فقط کمیته امداد امام آنهم باید شناسایی شوند بقیه باید قطع شوند وبه بهداشت ودرمان کمک اساسی شود
تا اونجا كه بنده خبر دارم يارانه فقير فقرا حذف شده ولي پولدارا همچنان يارانه ميگيرن من خودم با سه فرزند و مستاجر الان يكسال يارانمو قطع كردند
این دولت بی تدبیر و نا امید لااقل بسته های حمایتی رو به کسانی که یارانه شون قطع شده پرداخت کنه
ما توی این کشور زندگی میکنیم چه ربطی داره که قشر پول دار هستی یا قشر ضعیفه هر حال آقای روحانی پول نفت گاز و هزاران منابع باید داده بشه به کل کشور و در ضمن خودتان گفتید یارانه هیچ کس قطع نمیشه
یارانه مادوبرادرگارکرساده قطع یاثبت نشده چکارکنیم
سلان الان حدودشش ساله که مال من جز انصرافی ها شده من الان باید چیکار کنم که یارانه من درست بشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر