بازدید 2862
اقتصاد در گذر زمان

از تصویب لایحه استخدام و اختیارات میلسپو تا اعتراف جورج بوش به شکست تحریم های آمریکا علیه ایران

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیستمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۲۰۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸ 11 August 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیستمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

20 مرداد 1301، لايحه استخدام و اختيارات ميلسپو در اداره امور مالي ايران درمجلس شوراي ملي به تصويب رسيد.

20 مرداد 1308، تاجران بندر پهلوی پیشنهادهایی به اتاق بازرگانی دادند تا به دست مقام عالی وزارت فواید عامه برسد. در این پیشنهادها که متن آن در روزنامه اطلاعات بیستم مرداد سال 1308 منعکس شد، آمده است که آنها این پیشنهادها را برای اصلاح تلفن تقدیم داشته از جمله: «1- اخذ یک قران که از بابت حق ‌المکالمه 166 متر فاصله بندر پهلوی و غازیان را صاحب امتیاز دریافت می ‌دارد که ملغی شود. 2- راجع به حق ‌المکالمه از بندر پهلوی به رشت که فاصله آن 6 فرسنگ بیش نیست و صاحب امتیاز فعلا 4 قران می ‌گیرد، طبق تعرفه مرکزی اداره تلفن و مانند سایر ولایات معمول گردد. 3- اشخاصی که دارای تلفن هستند، وقتی که از محل اول خود به محل دیگر نقل مکان می‌ کنند اداره تلفن برای نصب و استقرار تلفن او مبلغ دو تومان مطالبه و دریافت می‌ دارد که لازم است ملغی شود. 4- در موقع مکالمه و مخابره با تلفن مکررا مشاهده می ‌شود که مطلب به وسیله متصدیان دستگاه استماع می‌ شود و چون این رویه برای معاملات تجارتی مضر است، لازم است صاحب امتیاز این قسمت را با تعهدات مخصوص از هر جهت آزاد بگذارد.»

همچنین در این روز، به اطلاع عموم رسید که از طرف کمیسیون تهیه بودجه‌ های بلدی حدود 20 هزار تومان در سال برای بودجه بلدیه تعیین شده است.

20 مرداد 1321، برای تامین اداره خواربار کشور اداره مستقلی به نام اداره کل خواربار تشکیل و ادارات غله، قند و شکر و قماش ضمیمه این سازمان شدند. امان ‌الله اردلان نیز به ریاست این سازمان رسید.

20 مرداد 1328، دکتر تقی نصر از مدیرعاملی سازمان برنامه کناره ‌گیری کرد. همچنین در این روز، نام بانك شاهي به «بانك انگليس در ايران و خاورميانه» تغيير كرد.

20 مرداد 1330، "استوكس" وزير مشاور دربار سلطنتي انگليس در ديدار با آيت الله كاشاني تلاش كرد از ميزان بدبيني مردم ايران نسبت به انگليس به خاطر مسائل مربوط به ملي شدن صنعت نفت بكاهد. آيت الله در اين ديدار ضمن حمله شديد به سياست هاي استعماري انگليس عملكرد شركت نفت انگليس و ايران را جنايتكارانه خواند.

20 مرداد 1331، خرید شش کارخانه قند برای رفع نیازمندی‌ های کشور تصویب شد.

20 مرداد 1335، دانشگاه تهران برای تکمیل ساختمان دانشکده ‌های علوم، ‌ادبیات هنرهای زیبا و مسجد حدود سی میلیون ریال از سازمان برنامه و بودجه پول گرفت.

20 مرداد 1348، در جلسه هیات وزیران بین عطاءالله خسروانی، ‌وزیر کشور و غلامرضا نیک ‌پی وزیر آبادانی و مسکن مشاجره و سپس زد و خورد درگرفت. در این نزاع خسروانی به شدت مضروب و بی ‌هوش شد. علت نزاع این بود که نیک پی می ‌خواست سازمان عمران شهری را که جزو وزارت کشور بود ضمیمه وزارت آبادانی و مسکن کند.

20 مرداد 1354، 30 تن از روسای اصناف اتاق بازرگانی پایتخت از سمت خود عزل شدند.

20 مرداد 1355، كيسينجر اعلام كرد امريكا در نظر دارد 160 فروند هواپيماي اف‌16 به بهاي 3.4 ميليارد دلار به ايران بفروشد.

20 مرداد 1358، ايران خواستار غرامت يك ميليارد دلاري از آلمان به منظور جبران خسارات ناشي از عدم تكميل پروژه احداث و تكميل نيروگاه اتمي بوشهر شد.

همچنین در این روز، قراردادهاي تسليحاتي 9 ميليارد دلاري ايران با امريكا لغو گرديد.

20 مرداد 1374، يك گزارش تحقيقاتي كنگره آمريكا كه امروز منتشر شد حاكي است بيل كلينتون رئيس جمهور آمريكا در تحريم اقتصادي يك جانبه عليه ايران شكست خورده زيرا هيچيك از كشورهاي جهان حاضر نشدند با اين تحريم همراهي كنند.

20 مرداد 1383، روزنامه يو. اس. تودي چاپ آمريكا به نقل از جورج بوش رئيس جمهور اين كشور نوشت: «واشنگتن از اعمال تحريم عليه ايران خسته شده است.» بوش گفت: «ما ايران را كاملاً تحريم كرده ايم ولي گويي تحريمي وجود ندارد.»


منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد 


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر