بازدید 10013
پیمانه اقتصادی؛

از «انتظار بخش خصوصی برای حذف نورچشمی‌ها از عرصه اقتصاد» تا «وزیری که از نماینده، نمره ۲۱ گرفت»

این پیمانه موضوعاتی همچون بازگشت یورو در پایان هفته به کانال ۴۴۰۰ تومان، مانع یکسان سازی نرخ ارز، افزایش قیمت نفت با کاهش موجودی نفت آمریکا و عرضه‌ی عربستان، توافق نفتی عربستان و عراق در جده، افزایش تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۸، احتمال تغییر برخی وزرای اقتصادی در چهار سال، تعطیل شدن عراق به دلیل گرمای بیش از ۵۰ درجه و اطلاعیه جدید درباره سهام عدالت را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۰۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲ 11 August 2017
از «انتظار بخش خصوصی برای حذف نورچشمیها از عرصه اقتصاد» تا «نمره ۲۱ یک نماینده به یک وزیر اقتصادی کابینه»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون بازگشت یورو در پایان هفته به کانال ۴۴۰۰ تومان، مانع یکسان سازی نرخ ارز، افزایش قیمت نفت با کاهش موجودی نفت آمریکا و عرضه‌ی عربستان، توافق نفتی عربستان و عراق در جده، افزایش تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۸، احتمال تغییر برخی وزرای اقتصادی در چهار سال، تعطیل شدن عراق به دلیل گرمای بیش از ۵۰ درجه و اطلاعیه جدید درباره سهام عدالت را در بر دارد.


یورو در پایان هفته به کانال ۴۴۰۰ تومان بازگشت

در پایان معاملات بازار آزاد روز پنجشنبه، هر دلار آمریکا با کاهش 2 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 28 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش 144 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 44 هزار و 864 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار پایان هفته، 10 هزار و 457 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 2 ریال ارزان تر فروخته شد.


افزایش قیمت دلار، یورو و پوند در بانک مرکزی

در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته هر دلار آمریکا با 15 ریال رشد با قیمت 32,837 ریال، هر پوند انگلیس با 64 ریال افزایش 42,668 ریال و هر یورو با 43 ریال افزایش قیمت 38,544 ریال ارزش گذاری شد. هر فرانک سویس 34,006 ریال، کرون سوئد 4,013 ریال، کرون نروژ 4,126 ریال، کرون دانمارک 5,182 ریال، روپیه هند 514 ریال، درهم امارات متحده عربی 8,939 ریال، دینار کویت 108,642 ریال، یکصد روپیه پاکستان 31,164 ریال، یکصد ین ژاپن 29,838 ریال، دلار هنگ کنگ 4,201 ریال، ریال عمان 85,288 ریال و هر دلار کانادا 25,819 ریال قیمت خورد. همچنین هر راند آفریقای جنوبی 2,443 ریال، لیر ترکیه 9,279 ریال، روبل روسیه 547 ریال، ریال قطر 8,996 ریال، یکصد دینار عراق 2,817 ریال، لیر سوریه 64 ریال، دلار استرالیا 25,853 ریال، ریال سعودی 8,756 ریال، دینار بحرین 87,092 ریال، دلار سنگاپور 24,074 ریال، ده روپیه سریلانکا 2,143 ریال، یکصد روپیه نپال 32,158 ریال، یکصد درام ارمنستان 6,858 ریال و هر دینار لیبی 24,432 ریال تعیین قیمت شد.

کمبود نقدینگی ارزی، مانع یکسان سازی نرخ ارز

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اینکه چرا نرخ ارز یکسان نمی شود گفت: یکی از دلایل عمده اش کمبود نقدینگی ارزی بانک مرکزی است. غلامرضا مصباحی مقدم در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما گفت: اگر بنا باشد یکسان سازی ارز صورت بگیرد، باید بانک مرکزی بتواند هر مقدار تقاضای ارز را بر اساس نرخ تنظیم شده پاسخگو باشد. وی ادامه داد: در حال حاضر شرایط به گونه ای نیست که بانک مرکزی مقدار نقدینگی ارزی کافی در اختیار داشته باشد تا بتواند از پس تقاضای بازار برآید، بر همین اساس با احتیاط قدم برمی دارد، چرا که اگر نتواند پاسخگو تقاضای احتمالی باشد بازگشت مجدد به نظام دو نرخی اجتناب ناپذیر است.

افزایش جزیی نرخ سکه در پایان هفته

در جریان معاملات بازار آزاد تهران، روز پنجشنبه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۸۰۰ تومان افزایش یک میلیون و ۲۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان؛ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۰۰۰ تومان افزایش یک میلیون و ۱۸۶ هزارتومان؛ نیم سکه با ۱۰۰۰ تومان افزایش ۶۳۶ هزارتومان، ربع سکه ۳۷۵ هزار تومان و سکه گرمی ۲۴۹ هزار تومان بود.  

با کاهش موجودی نفت آمریکا و عرضه‌ی عربستان، قیمت نفت افزایش یافت

روز پنجشنبه قیمت نفت افزایش یافت و به بالای ۵۳ دلار رسید. علت افزایش قیمت ها در روز پنجشنبه کاهش موجودی نفت آمریکا برای ششمین هفته متوالی و همچنین کاهش عرضه نفت عربستان به مشتری های آسیایی اش بوده است.  قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۴۹ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۳.۱۹ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۲ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۹.۸۸ دلار صورت گرفت. امسال قیمت نفت حدود ۷ در صد کاهش یافته است و این امر بیشتر به دلیل نگرانی تجار از پایبندی برخی اعضای اوپک به قرارداد کاهش تولید و توانایی اوپک برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار بوده است.

توافق نفتی عربستان و عراق در جده

عربستان سعودی و عراق دیروز چهارشنبه بر پایبندی کامل خود به توافق کاهش تولید نفت ­تا برقراری توازن در بازار تأکید کردند. به نقل از خبرگزاری کویت از جده، در گفت وگوی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با جبار اللعیبی وزیر نفت عراق در جده، دو طرف همکاری های دو جانبه در زمینه هماهنگی سیاست های نفتی را بررسی کردند. همچنین دو طرف درباره روابط دو جانبه به ویژه در زمینه های اقتصادی و انرژی به ویژه گشایش گذرگاه های زمینی، سفرهای هوایی، تقویت مبادلات تجاری و سرمایه گذاری بخش خصوصی عربستان در عراق گفتگو کردند. محمد بن سلمان بر تمایل کشورش به برقراری ثبات در عراق و توسعه روابط و تقویت آن در همه زمینه ها تأکید کرد. خالد الفالح وزیر انرژی و صنایع و معادن عربستان و ثامر السبهان وزیر مشاور در امور خلیج فارس و چند تن از مسئولان عراقی نیز در این دیدار حضور داشتند.

تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۸ افزایش می‌یابد

با افزایش مصرف جهانی و با کاهش سرعت تولید رقبا، اوپک روز پنجشنبه پیش بینی اش را از میزان تقاضا برای نفتش در سال ۲۰۱۸، افزایش داد. با این حال، افزایش تولید برخی از اعضای اوپک و همچنین آمریکا موجب شده است که بازار نفت کماکان مملو از محصول بماند و هنوز آن طور که باید تلاش این سازمان برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا، ثمر ندهد. در گزارش ماهانه ای که روز پنجشنبه منتشر شد، سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) گفته است، به عنوان نشانه ای از کاگر افتادن کاهش عرضه اوپک، در ماه ژوئن ذخایر نفتی اقتصاد های توسعه یافته کاهش داشته است و ممکن است در آمریکا کاهش بیشتری داشته باشد. اوپک در این گزارش گفته است: ”با ادامه روند در حال رشد و انتظار برای پویایی بیشتر در نیمه دوم سال ۲۰۱۷، هنوز امیدی برای افزایش بیشتر قیمت ها وجود دارد."

انتظار بخش خصوصی برای حذف نورچشمی ها از عرصه اقتصاد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران گفت: دولت باید برنامه اقتصادی چهار ساله آتی کشور را ارائه کند و انتخاب را بر اساس برنامه ارائه شده انجام دهد تا افردای انتخاب شوند که بتوانند اهداف را محقق کنند. از نظر بخش خصوصی موضوع ارائه برنامه بر شخص ارجحیت دارد و اگر این برنامه ارائه شود قطعا هماهنگی مناسبی میان تیم اقتصادی شکل خواهد گرفت. وی گفت: نباید ماشین اقتصاد کشور فرمانش دست یک نفر و گاز و ترمزش دست افرادی دیگر باشد. بخش خصوصی با تیم اقتصادی که توسط دولت معرفی شده کار کرده و شناخت مناسبی از آنها دارد. به نقل از ایرنا، غلامحسین شافعی افزود: بخش خصوصی ارزیابی اقتصاد کلان کشور را مثبت می داند و معتقد است دولت در خصوص کنترل تورم بسیار مناسب عمل کرده است. وی ادامه داد: از بالا بردن سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور راضی نیستیم. یکی از خواسته های مهم بخش خصوصی موضوع جدا شدن دولت از مسائل مختلف و حذف نورچشمیها از عرصه اقتصاد است. شافعی گفت: تصور ما این است که بخشهای مختلف دولتی امکان رقابت سالم را برای بخش خصوصی فراهم نمی کنند. این دوگانگی و حضور نیروهای ذینفوذ در بخش اقتصادی حضور بخش خصوصی را تنگ کرده است. با این وضعیت فضای کسب و کار در کشور نگرانیم که اشتیاق سرمایه گذاری از بین برود. وی افزود: دولت باید به کارش بپردازد و بیشتر وظایف نظارتی را دنبال کند و تلاش کند بدنه خود را کوچک کند. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در خصوص حل مشکلات مؤسسات مالی و اعتباری هم گفت: بانکها باید تبعیت بی چون و چرا از بانک مرکزی داشته باشند اما در شرایط فعلی این موضوع درست و صحیح رخ نمی دهد. ظرفیت اقتصادی کشور نیازمند این همه بانک نیست و بسیاری از بانکها باید ادغام شوند. 

احتمال تغییر برخی وزرای اقتصادی در چهار سال

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط رکودی حاکم بر کشور، ادامه داد: مجموعه عوامل و سیاست ها اعم از مجلس، برنامه ها، تجهیز منابع و فضای بین المللی به رکود دامن می زند و شرایط رکودی تنها به وزرا مربوط نمی شود. غلامرضا تاجگردون  با بیان اینکه وزرای پیشنهادی برای اداره مملکت افراد شایسته ای هستند، اما بر اساس راهبرد توسعه رئیس جمهور می توانست افراد بهتری را انتخاب کند، اظهار کرد: برداشت بنده این است که وزرای پیشنهادی براساس فضای حاکم کنونی بر کشور انتخاب شده اند که اگر کمی از فضای کنونی فاصله گرفته و به سمت جلو حرکت کنیم این افراد می توانند تغییر کنند و یا جابه جا شوند. رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، نمره زنگنه از 20 را 18، حجتی 18، چیت چیان 16، طیب نیا 17 و واعظی را 16عنوان کرد.

عراق به دلیل گرمای بیش از ۵۰ درجه تعطیل شد

دولت عراق در بیانیه‌ای به دلیل گرمای بیش از حد روز پنجشنبه را تعطیل رسمی اعلام کردند. بر اساس اعلامیه‌ای که شب پنجشنبه از سوی دولت عراق رسما اعلام شد از آنجایی که پیش‌بینی شده بود، گرمای هوا روز پنج شنبه در عراق به 50 درجه سلسیوس معادل 123 درجه فارنهایت می‌رسد، تعطیل اعلام کردند. این نخستین تعطیلی است که از سوی دولت عراق در تابستان امسال اعلام شده است. تعطیلات عمومی برای همه کارگران دولت منظور می‌شود.

اطلاعیه جدید درباره سهام عدالت

سازمان خصوصی سازی اعلام کرد: در خصوص تغییر تعداد افراد خانوار نسبت به زمان ثبت نام یا تغییر شرایط خانوار ناشی از تولد، ازدواج و فوت باید گفت، تخصیص سهام عدالت به مشمولان در زمان ثبت نام، بر مبنای تعداد افراد خانوار است و ازدواج، طلاق و فوت تاثیری در شرایط و مبلغ سهامداری آنها ندارد. به علاوه اینکه متولدین بعد از تاریخ ثبت نام در خانوارها نیز سهام عدالت نخواهند داشت؛ افزون بر این، در برخی موارد دیده می‌شود خانوارهایی که در قالب یکی از اقشار نظیر روستاییان یا مددجویان کمیته امداد برای دریافت سهام عدالت ثبت نام کرده‌اند در حال حاضر جزو این اقشار نیستند، مثلاً دیگر در روستا زندگی نمی‌کنند یا مددجوی کمیته امداد نیستند که در خصوص سهام عدالت این دسته از افراد هم باید گفت ملاک سهامداری افراد و خانوارها در طرح سهام عدالت قطعی شدن ثبت نام آنها است و درج تغییر وضعیت اقشار خانوار در بانک اطلاعاتی مشمولان سهام عدالت ضروری نیست.

نماینده‌ای که نمره ۲۱ به وزیر اقتصادی کابینه داد

معصومه آقاپور علیشاهی، نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با موافقت 100 درصدی با معرفی آقای زنگنه به عنوان وزیر پیشنهادی نفت در دولت دوازدهم گفت: در چهار سال گذشته، وزیر نفت در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و افزایش سهم بازار عمکلرد خوبی داشت و می توان اصطلاحا گفت، نمره زنگنه از 20 در چهار سال گذشته 21 بود. آقاپور علیشاهی درخصوص معرفی آقای حجتی به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: موافقت بنده برای وزارت آقای حجتی مشروط است و باید در چهار سال آینده برای حضور در مناطق مختلف کشور و فراهم آوردن شرایط برای فروش محصولات کشاورزی و ارائه تسهیلات بانکی به کشاورزان برنامه جدی داشته باشد. /خانه ملت 



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل