بازدید 3686

با کاهش موجودی نفت آمریکا و عرضه‌ی عربستان، قیمت نفت افزایش یافت

روز پنجشنبه قیمت نفت افزایش یافت و به بالای ۵۳ دلار رسید. علت افزایش قیمت ها در روز پنجشنبه کاهش موجودی نفت آمریکا برای ششمین هفته متوالی و همچنین کاهش عرضه نفت عربستان به مشتری های آسیایی اش بوده است.
کد خبر: ۷۲۰۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۹ 10 August 2017
روز پنجشنبه قیمت نفت افزایش یافت و به بالای ۵۳ دلار رسید. علت افزایش قیمت ها در روز پنجشنبه کاهش موجودی نفت آمریکا برای ششمین هفته متوالی و همچنین کاهش عرضه نفت عربستان به مشتری های آسیایی اش بوده است. 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۴۹ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۳.۱۹ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۲ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۹.۸۸ دلار صورت گرفت.

با کاهش موجودی نفت آمریکا و عرضه‌ی عربستان، قیمت نفت افزایش یافت

امسال قیمت نفت حدود ۷ در صد کاهش یافته است و این امر بیشتر به دلیل نگرانی تجار از پایبندی برخی اعضای اوپک به قرارداد کاهش تولید و توانایی اوپک برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار بوده است.

عربستان سعودی روز سه شنبه اعلام کرد که این کشور در ماه سپتامبر، عرضه نفت به بیشتر مشتری های آسیایی اش را تا ۱۰ درصد کاهش خواهد داد. آسیا بزرگترین مصفر کننده نفت است.

اوپک در روز پنجشنبه چشم اندازش از تقاضای نفت در سال ۲۰۱۸ افزایش داد و پیش بینی هایش از میزان تولید رقبا در سال آینده را کاهش داد. با این حال افزایش تولید برخی از اعضای اوپک و همچنین آمریکا موجب شده است که بازار نفت کماکان مملو از محصول باشد و هنوز آن طور که باید قیمت ها افزایش پیدا نکند..

در روز سه شنبه، پیش از اعلام آمار های رسمی در آخرین ساعات روز چهارشنبه، آمارهای موسسه نفت آمریکا نشان داد که موجودی نفت این کشور بیش از انتظارات و برابر با ۷.۸ میلیون بشکه در هفته کاهش داشته است، این در حالی ست که طبق آمارهای این موسسه موجودی بنزین آمریکا به طور غیر منتظره ای افزایش یافته است.

دیروز تمام نگاه ها خیره به اعلام آمار رسمی از سوی دولت آمریکا بود تا به صدق یا کذب آمار های موسسه نفت آمریکا پی ببرد. سرانجام اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد که موجودی نفت خام آمریکا هفته پیش، برای ششمین هفته متوالی کاهش یافت. دلیل کاهش موجودی نفت آمریکا، افزایش تولید پالایشگاه های این کشور و رسیدن به بالاترین ظریفیت در ۱۲ سال گذشته اعلام شده است. این در حالی ست که افزایش موجودی بنزین آمریکا، موجب شده است، قیمت نفت با پایین آمدن موجودی نفت، افزایش چشمگیری نداشته باشد.

در هفته منتهی به ۴ آگوست، موجودی نفت آمریکا ۶.۵ میلیون بشکه کاهش داشته است. این در حالی ست که تحلیل گران انتظار داشتند که موجودی نفت تنها ۲.۷ میلیون بشکه کاهش یابد.

به گفته اداره اطلاعات انرژی، دلیل کاهش موجودی نفت این کشور و افزایش فعالیت پالایشگاه ها و استفاده از ۹۳ درصد ظرفیتشان بوده است که از آگوست سال ۲۰۰۵، این سطح از فعالیت بی نظیر بوده است. افزایش فعالیت پالایشگاه ها نیز به خاطر رشد تقاضای داخلی و خارجی برای فراورده های نفتی بوده است.

در هفته ذکر شده، پالایشگاه های آمریکا نزدیک ۱۷.۶ میلیون بشکه نفت خام را پالایش کرده اند که این رقم از سال ۱۹۸۲ که اداره اطلاعات انرژی آمار ها را نگهداری می کند، بی نظیر بوده است.

کاهش موجودی بنزین آمریکا موجب می شود که بازار از وضعیت نامتعادل عرضه و تقاضا بیرون آید، تلاش های اوپک برای پایان بخشیدن به اشباع بازار که سه سال است موجب کاهش قیمت ها شده، به ثمر نشیند.

مقامات اوپکی و غیر اوپکی، در روز دوشنبه و سه شنبه در ابوظبی نشست داشته اند تا در مورد چگونگی افزایش پایبندی اعضا به توافق کاهش تولید با یکدیگر بحث و تبادل نظر کنند.

پس از این جلسات در بیانیه ای که آماده شده بود، آمده است که پایبندی به توافق افزایش خواهد یافت، اما جزئیات زیادی در این رابطه ذکر نشده بود.

روز سه شنبه یکی از منابع مطلع از موضوع به خبرگزاری روبترز گفته است که شرکت نفت عربی آرامکو، توزیع جهانی نفت خود به مشتریانش را در ماه سپتامبر روزانه حداقل ۵۲۰ هزار بشکه کاهش خواهد داد.

این کاهش عرضه از سوی عربستان سعودی همسو با تلاش اوپک برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار نفت صورت می گیرد. چند سالی است که قیمت نفت به خاطر عرضه بیش از حد و اشباع بازار کاهش شدیدی یافته است و نسبت به قیمت اواسط سال ۲۰۱۴ به نصف تقلیل یافته.

اول هانسن، رئیس استراتژی کالای ساکسو بانک دانمارک به رویترز گفته است که « که افزایش قیمت ها در روز های اخیر برآمده از ثابت ماند تعداد دکل های نفتی آمریکا، کاهش موجودی آمریکا و همچمین کاهش صادرات عربستان بوده است.» 

هفته گذشته قیمت نفت به بالاترین حد خود از ماه می رسید. از تاریخ ۲۵ می تا کنون که اوپک و برخی از کشور های غیر عضو  توافق کردند تولید خود را برای ۹ ماه دیگر کاهش دهند، قیمت هردو شاخص نفتی برنت و وست تگزاس اینترمدیت به شدت کاهش یافت.

در تاریخ ۲۵ می  سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) و ۱۱ کشور دیگر توافق کردند تا قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸، تولید جهانی نفت را روزانه ۱.۸ میلیون بشکه نفت کاهش دهند.

شک به توانایی اوپک در افزایش قیمت ها از زمانی بیشتر شد که آمار های ماه جولای نشان از افزایش تولید و صادرات تولید کنندگان عضو این سازمان و رسیدن به رکوردی تازه در سال ۲۰۱۷ داشت.

در این میان علی رغم کاهش سرعت حفاری آمریکا، تولید نفت در این کشور افزایش داشته است. طبق گزارش بیکر هیوز، در هفته منتهی به ۲۸ جولای تولید آمریکا به ۹.۴۳ میلیون بشکه در روز رسیده که این بالاترین میزان ثبت شده از ماه آگوست سال ۲۰۱۵ می باشد.

با این حال تحلیلگران هنوز بر این عقیده اند که بیانیه ای قوی از جانب اوپک می تواند به بالارفتن قیمت ها کمک کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر