بازدید 2648
اقتصاد در گذر زمان

از درخواست سفارت آمریکا برای ارسال گزارش اوضاع کشاورزی ایران تا اعلام نامزدهای چهارمین دوره ریاست جمهوری

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نهمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۱۷۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 31 July 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نهمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

9 مرداد 1301، سفارت امريكا از دولت ايران خواست، آخرين گزارش اوضاع كشاورزي ايران و ارقام محصولات كشاورزي در سال جاري به اين سفارتخانه ارسال شود.

9 مرداد 1328، دولت 200 هزار تن گندم از آمريكا خريداري كرد.

9 مرداد 1331، دكتر مصدق نخست وزير وقت، بانك انگلستان در تهران را كه به نام بانك شاهنشاهي فعاليت داشت تعطيل كرد كه بعدا بانك غيردولتي «بازرگاني» در ساختمان آن واقع در ميدان توپخانه آغاز به فعاليت كرد که این بانک پس از انقلاب و ملی شدن بانک های کشور، به نام بانک تجارت به کار خود ادامه داده است. بانك بازرگاني نخستين بانك غيردولتي بود که در ايران تاسیس شده بود. اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صراحت تاکید بر دولتی بودن بانک های کشور دارد. بانک انگلستان ده ها سال ناشر اسکناس های ایران بود. به عبارت دیگر؛ سیاست پولی وطن ما در کنترل بانک خارجی (دولت بیگانه) قرارداشت.

در همين روز دكتر علي اصغر پورهمايون، از سوي دكتر مصدق رئيس شركت بيمه ايران و دكتر محمد نصيري رئيس بانك ملي شدند.

9 مرداد 1354، جيمي كارتر رئيس جمهور آمريكا موضوع فروش هواپيماهاي آواكس به ايران را به حال تعليق درآورد. اين تصميم زير فشار بعضي اعضاي كنگره آمريكا صورت گرفت و سايروس ونس وزير خارجه آمريكا آن را يك اشتباه خطرناك خواند.

9 مرداد 1358، شركت كرافت ورك يونيون، زيرمجموعه شركت آلماني زيمنس رسماً اعلام كرد به قرارداد خود با تهران براي احداث و تكميل نيروگاه بوشهر خاتمه داده است.

9 مرداد 1364، حجت الاسلام سيدعلي خامنه اي و آقايان حبيب الله عسگراولادي و دكتر سيدمحمود كاشاني از سوي وزارت كشور به عنوان نامزدهاي تأييد صلاحيت شده براي شركت در انتخابات رياست جمهوري معرفي شدند.


منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد و سایت روزنامک

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار