بازدید 3335
باد لاستیک‌های ایرانی با واردات خالی شد

چینی‌ها دست بردار بازار ایران نیستند

تولید لاستیک در ایران بطور مطلوب انجام می شود اما واردات بی رویه این محصول برای تولیدکنندگان مشکل زا شده است.
کد خبر: ۷۱۶۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۶ 26 July 2017
تولید لاستیک در ایران بطور مطلوب انجام می شود اما واردات بی رویه این محصول برای تولیدکنندگان مشکل زا شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، قدمت صنعت تایر در کشور بیش از نیم قرن است؛ نخستین شرکت تولید تایر در سال 1337، با سرمایه گذاری یک شرکت خارجی تأسیس شد و طی سالها این صنعت در ایران پیشرفت چشمگیری داشته به طوری که در حال حاضر به طور متوسط سالانه بین 26 تا 27 میلیون حلقه لاستیک به وزنی حدود 320 هزار تن در کشور تولید می شود.

صنعت تایر سازی ظرفیت بالایی در اشتغالزایی دارد، بطوریکه طبق آمارها 15 هزار فرصت شغلی مستقیم در این صنعت ایجاد می شود و با توجه به اینکه یکی از اساسی ترین مشکلات اقتصادی و اجتماعی فعلی ایران موضوع بیکاری است لذا توجه به این بخش می تواند سهم قابل توجهی در کاهش نرخ بیکاری داشته باشد.

اما مهمترین مشکل صنعت تایرسازی همانند بسیاری از صنایع دیگر واردات بی رویه از کشور چین است ؛ واردات تایر در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 112 درصد افزایش داشته که این سوال را در ذهن متبادر می کند ، در حالیکه تولید داخلی علیرغم کاستی ها و نداشتن منابع مالی لازم بطور مطلوب انجام می شود و تامین کننده نیازهای کشور است چرا واردات با شیب تندی در حال افزایش است؟

به گفته کارشناسان اقتصادی یکی از مهمترین روش ها برای حمایت از تولید داخل،کاهش واردات کالا  و افزایش تعرفه های گمرکی است که در خصوص صنعت تایرسازی این امر بصورت عکس در حال رقم خوردن است .

بازار لاستیک در مشت چینی ها

خسرو محمودیان دبیر انجمن صنعت تایر ایران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار داشت :هم اکنون هر کیلوگرم لاستیک در جهان پنج دلار به فروش می رسد، اما کشور چین به علت تولید بیش از اندازه و گسترش بازار خود، هر کیلوگرم از آن را 1.5 دلار به فروش می رساند.

وی با اشاره به لزوم جلوگیری از واردات بی رویه لاستیک های چینی به کشور گفت :از آنجا که این کشور با افزایش تولید، محصولات خود را با هدف خارج کردن رقبا با قیمت پایین تر عرضه می کند، برای حمایت از تولید داخل باید تعرفه واردات تایر از چین اصلاح شده و افزایش یابد.

محمودیان با بیان اینکه بیش از 15 هزار نفر هم اکنون در 10 کارخانه لاستیک سازی بزرگ کشور شاغل هستند، تاکید کرد: واردات تایر سبب شده که بیشتر کارخانه های تولیدکننده با ظرفیت پایین تر کار کنند و یا در آستانه تعطیلی قرار گیرند که این امر نیز در نهایت سبب افزایش بیکاری خواهد شد.

به گفته این مقام مسؤول، همچنین چون بسیاری از کارخانه های لاستیک سازی کشور قیمت تایر خود را کاهش داده اند تا مشتریان ترغیب به خرید تولیدات آنها شوند، در حال حاضر برخی از کارخانه های لاستیک سازی در آستانه تعطیلی قرار گرفته اند و تداوم این روند نیز شرایط را بدتر خواهد کرد.

وی بیان کرد: طبق برنامه ریزی های وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار است تا افق 1404 تولید لاستیک کشور به 700 هزار تن در سال افزایش یابد، اکنون برخی آمارها از تولید 350 هزار لاستیک در کشور حکایت دارد وبا وجود داشتن ظرفیت برای تولید با روند فعلی حمایت ها این رقم محقق نخواهد شد.

دست های پشت پرده واردات لاستیک

ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش واردات لاستیک خودرو در سال جاری به نسبت سال گذشته، اظهار داشت: افرادی که به واردات بی‌رویه لاستیک دامن می‌زنند ، عملا به تولید کنندگان داخلی خیانت می‌کنند.

وی بیان کرد : مگر می‌شود در کشور برای هر نوع خودرویی لاستیک با کیفیت بالا تولید شود اما این محصولات در انبار‌ها بماند ولی واردات لاستیک داشته باشیم، قطعا دست‌هایی در کار است تا کارخانجات داخلی را با مشکل پولی، پرسنلی ودیگر مشکلات روبه‌رو کنند.

ملکی تصریح کرد: این سود برای اشخاص وارد کننده است و ممکن است سازمان‌های صادر کننده مجوز واردات نیز در این سود سهیم باشند و چنانچه این گزارشها به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع داده شود مجلس به این قضیه ورود خواهد کرد.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس با بیان اینکه در قراردادهای بین‌المللی استفاده از قطعات داخلی الزامی است گفت: در این قراردادها تاکید شده تا از 60 درصد توانایی‌های داخلی استفاده شود.

حمایت از تولید لازمه بهبود وضعیت بازار لاستیک

محمدرضا گنجی رئیس انجمن صنعت تایر ایران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی در خصوص بازار لاستیک در کشور گفت: وضعیت صنعت تایر هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی مناسب است و ارتباط خوبی بین تایرسازان و خودرو سازان وجود دارد.

وی افزود: لاستیک مورد نیاز خودروسازان توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می شود و کمتر از لاستیک های خارجی استفاده می شود و در مجموع 55 درصد تایرهای تولیدی توسط خودروسازی های کشور خریداری می شود.

رئیس انجمن صنعت تایر ایران با اشاره به رابطه مناسب تولیدکنندگان تایر و خودروسازان گفت: خرید تایر داخلی برای خودروسازان مناسب تر است چرا که هم می توانند بر کیفیت نظارت داشته باشند و هم با قیمت مناسب تری خریداری کنندو در یک دوره زمانی بازپرداخت را انجام دهند.

گنجی بیان کرد: یکی از مهمترین مشکلات لاستیک های خارجی معمولی که ارزان قیمت تر از داخلی ها هستند و  لزوما بی کیفیت هم نیستند اینست که عموما بطور قاچاق وارد می شوند و بازار را به هم ریخته اند.

وی در پایان تاکید کرد: حمایت از تولید داخل و افزایش تعرفه های گمرکی و مبارزه با قاچاق قطعا وضعیت بازار تولید لاستیک داخل را بهبود خواهد بخشید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان