بازدید 3286

ورشکستگی ونزوئلا در صورت تحریم‌های نفتی آمریکا

دولت آمریکا هشدار داده است اگر دولت ونزوئلا همه‌پرسی ۳۰ ژوییه برای بازنویسی قانون اساسی را اجرا کند، اقدامات اقتصادی فوری را علیه این کشور در پیش خواهد گرفت.
کد خبر: ۷۱۵۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶ 26 July 2017
دولت آمریکا هشدار داده است اگر دولت ونزوئلا همه‌پرسی ۳۰ ژوییه برای بازنویسی قانون اساسی را اجرا کند، اقدامات اقتصادی فوری را علیه این کشور در پیش خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، این همه‌پرسی با هدف تحکیم قدرت نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا، در شرایطی که این کشور در ناآرامی و اغتشاش به سر می‌برد انجام می‌گیرد. چنین اقدامی مطمئنا قدرت رییس جمهور را در برابر مخالفت شدید و فزاینده تقویت خواهد کرد.

بیانیه دولت آمریکا به عنوان تهدیدی برای شرکت دولتی PDVSA تعبیر شده که منبع اصلی درآمد دولت ونزوئلا است.

جزئیات دقیق تحریم‌هایی که ممکن است از سوی آمریکا اعمال شود، هنوز معلوم نیست اما حداقل این تحریم‌ها، تدابیری علیه اشخاص نظیر تحریم‌هایی خواهد بود که چند سال پیش علیه روسیه تصویب شد. اما یک اقدام شدیدتر ممکن است شامل ممنوعیت واردات نفت ونزوئلا به آمریکا باشد که علاوه بر ونزوئلا برای آمریکا و بازار نفت نیز پیامدهایی خواهد داشت.

واضح است چنین ممنوعیتی آسیب شدیدی به ونزوئلا خواهد زد، اما ممنوعیت واردات نفت ونزوئلا، برای آمریکا به خصوص شرکت‌های پالایش آمریکایی نیز بدون هزینه نخواهد بود.

آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد که این کشور به طور متوسط ۸۵۷ هزار بشکه در روز در آوریل که آخرین آمار ماهانه موجود است، از ونزوئلا نفت وارد کرده است. عمده واردات نفت ونزوئلا به منطقه گلف کاست بوده و تقریبا همه آن به شکل نفت سنگین بوده که پالایشگاه‌های گلف کاست برای پالایش آن تجهیز شده‌اند.

به گفته تحلیلگران "اس ان پی گلوبال پلاتس"، چنین ممنوعیتی عرضه نوع سنگین نفت خام برای پالایشگاه‌های آمریکایی را تحت فشار قرار خواهد داد. به عنوان مثال پالایشگاه فیلیپس ۶۶ سوئینی در اولد وشن تگزاس سال گذشته بیش از ۴۶ میلیون بشکه نفت ونزوئلا وارد کرد که بیش از هر پالایشگاه دیگری بود.

همچنین سیتگو که متعلق به PDVSA است، یک پالایشگاه در لیک چارلز لوییزیانا دارد که در سال گذشته، ۴۴ میلیون بشکه نفت وارد کرد.

ممنوعیت واردات نفت ونزوئلا، بازار نفت سنگین در آمریکا که در حال حاضر به دلیل واردات کمتر نفت ترش از عربستان سعودی با عرضه محدودتر روبه رو شده را تحت فشار بیشتری قرار خواهد داد. عربستان سعودی قصد دارد صادراتش به آمریکا را به منظور کاهش سطح ذخایر این کشور محدود کند. در هفته‌های اخیر واردات نفت عربستان سعودی به آمریکا به ۵۲۴ هزار بشکه در روز کاهش یافته که پایین‌ترین میزان در هفت سال گذشته است. این امر قیمت‌های انواع نفت متوسط و سنگین را نسبت به نرخ بازار افزایش داده است.

سایر منابع ممکن است قادر نباشند جایگزین این عرضه از دست رفته شوند به عنوان مثال واردات نفت سنگین از کانادا به دلیل محدودیت‌های خط لوله محدود شده است. تولید نفت سنگین در مکزیک و کلمبیا نیز ثابت یا رو به کاهش بوده است. به این ترتیب عرضه ونزوئلا برای برخی از پالایشگاه‌های گلف کاست آمریکا اهمیت فوق‌ العاده‌ای دارد.

به گفته ریک جوزویک، مدیر کل نفت در گروه انرژی PIRA، در حال حاضر ما از توازن خارج شده‌ایم و تحریم‌ها این وضعیت را تشدید خواهد کرد. همچنان پالایشگاه‌ها اگر تحریم‌ها به صورت تدریجی اجرا شوند می‌توانند خود را تطبیق دهند، اما اگر آمریکا ممنوعیت یکباره‌ای علیه نفت ونزوئلا تصویب کند این اقدام بسیار مختل کننده خواهد شد و به افزایش چشمگیر قیمت‌های نفت متوسط و سنگین منجر می‌شود و حاشیه سود پالایشگاه‌ها را کمتر می‌کند.

در این بین شرکت روس‌نفت بدنبال مبادله سهم خود در سیتگو برای کسب سهمی در میادین نفتی ونزوئلا است. سیتگو متعلق به شرکت PDVSA بوده و در آمریکا مستقر است که ممکن است تحت تحریم‌ها قرار گیرد. روس‌نفت برای ۱.۵ میلیارد دلار وامی که در سال ۲۰۱۶ به شرکت PDVSA داد، ۴۹.۹ درصد سهم در سیتگو دارد. ممنوعیت واردات نفت ونزوئلا به آمریکا برای سیتگو فاجعه آمیز خواهد بود، بنابراین روس نفت می‌خواهد سهام خود را برای کنترل بیشتر در جوینت ونچرهای داخل ونزوئلا مبادله کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اما برای ونزوئلا گزینه‌های خوبی وجود ندارد. شرکت PDVSA ممکن است ناچار شود نفت بیشتری برای به روسیه ارسال کند یا با توافق‌های بالادستی مطلوب‌تری برای روس نفت موافقت کند. این مساله برای مادورو که به دلیل فروش جواهرات سلطنتی کشور مورد انتقاد قرار گرفته است، بدون هزینه سیاسی نخواهد بود. مهم‌تر از این تاثیر ممنوعیت احتمالی آمریکا برای نفت ونزوئلا خواهد بود. همچنین چنین ممنوعیتی برای شهروندان معمولی ونزوئلا فاجعه بار خواهد بود، زیرا اقتصاد ونزوئلا را دچار رکود شدیدتری خواهد کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان