بازدید 10280
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «توزیع سود ۱۲۵ و ۶۵ هزار تومانی سهام عدالت» تا «ساز مخالف تخم‌مرغ با میوه‌های تابستانه»

این پیمانه موضوعاتی همچون سبزپوشی حافظ با فملی در کانال 81 هزار واحد، نرخ رشد اقتصادی بدون نفت 6.4 درصد، افزایش جزئی بهای انواع سکه، رشد دلار و درهم و افت یورو در بازار آزاد، جلسه شورای پول و اعتبار باز هم لغو شد، صدور بیمه شخص ثالث روز شمار متوقف می شود، بازار کره به کدام سمت و سو می رود؟ مصرف انرژی در ترکیه نصف ایران است، وزیر صنعت: باید به تولید سالانه 3 میلیون خودرو برسیم و گران تر شدن نفت پس از وعده عربستان را در بر دارد.
کد خبر: ۷۱۵۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 26 July 2017
از «توزیع سود ۱۲۵ و ۶۵ هزار تومانی سهام عدالت» تا «ساز مخالف تخم‌مرغ با میوه‌های تابستانه»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون سبزپوشی حافظ با فملی در کانال 81 هزار واحد، نرخ رشد اقتصادی بدون نفت 6.4 درصد، افزایش جزئی بهای انواع سکه، رشد دلار و درهم و افت یورو در بازار آزاد، جلسه شورای پول و اعتبار باز هم لغو شد، صدور بیمه شخص ثالث روز شمار متوقف می شود، بازار کره به کدام سمت و سو می رود؟ مصرف انرژی در ترکیه نصف ایران است، وزیر صنعت: باید به تولید سالانه 3 میلیون خودرو برسیم و گران تر شدن نفت پس از وعده عربستان را در بر دارد.


سبزپوشی حافظ با فملی در کانال 81 هزار واحد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه‌شنبه سوم مردادماه 96 با افزایش 247 واحدی به رقم 81 هزار و 181 واحد رسید. تالار شیشه ای در چهارمین روز کاری هفته جاری در ادامه رشد سه روز گذشته، امروز نیز شاهد روندی صعودی شاخص های منتخب بازار سرمایه بود؛ بنابراین، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 80 واحدی به رقم 26 هزار و 347 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 26 واحدی، عدد 17 هزار و 823 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با افزایش 20 واحد به رقم 13 هزار و 513 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.44 درصدی، افزیش 394 واحدی را رقم زد و به سطح 89 هزار و 612 واحد رسید. شاخص بازار اول و دوم نیز رشد داشتند. بر این اساس، شاخص بازار اول، با 250 واحد افزایش به رقم 56 هزار و 672 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان سومین روز مرداد با رشد 123 واحد همراه بود و عدد 178 هزار و 97 واحد را به نمایش گذاشت. نماد معاملاتی شرکت ملی صنایع مس ایران با 248 واحد افزایش بیشترین تأثیرمثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کرد.

از «توزیع سود ۱۲۵ و ۶۵ هزار تومانی سهام عدالت» تا «ساز مخالف تخم‌مرغ با میوه‌های تابستانه»

نرخ رشد اقتصادی بدون نفت 6.4 درصد

سخنگوی دولت گفت: نتیجه محاسبات مرکز آمار و بانک مرکزی به خاطر تفاوت در سال پایه همیشه با هم فرق می کند. وی ادامه داد: مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی سال گذشته را براساس سال پایه خود که سال 76 است و همچنین بر اساس سال پایه بانک مرکزی که سال 90 است محاسبه و اعلام کرده است. نوبخت گفت: نرخ رشد اقتصادی مرکز آمار ایران با انتصاب نفت برای سال 95 و سال پایه سال 76 برابر 8.3 درصد و این نرخ رشد اقتصادی برای سال 95 و با سال پایه 90 معادل 11.1 درصد اعلام شده است.
 
وی ادامه داد: نرخ رشد اقتصادی بدون نفت و براساس سال پایه 76 برابر 6.3 درصد و بر پایه سال 90 هم 6.4 درصد اعلام شده است. سخنگوی دولت سایر آمار نرخ رشد اقتصادی برای سال 95 را اینگونه اعلام کرد: نرخ رشد کشاورزی با احتساب سال پایه 76 برابر 5 درصد و با احتساب سال پایه 90 هم 2 درصد است، نرخ رشد صنعت با سال پایه 76 معادل 11.3 درصد و با سال پایه 90 هم 18.1 درصد است، نرخ رشد اقتصادی در حوزه نفت و گاز طبیعی با سال پایه 76 هم  78.8 درصد و با سال پایه 90 برابر 35.5 درصد اعلام شده است، در بخش ساختمان با احتساب سال پایه 76 ، نرخ رشد اقتصادی 12.6- درصد و با احتساب سال پایه 90 ، نرخ رشد اقتصادی 11.3- درصد، نرخ رشد خدمات با سال پایه 76 برابر 7.1 درصد و با سال پایه 90 هم 5.9 درصد است.
 
نوبخت گفت: مرکز آمار ایران درصدد است که برای نرخ تورم هم همین کار را کرده و براساس سال پایه بانک مرکزی عمل کند. زیرا اگر تحولات را بر پایه سال جدیدتر مشاهده کنیم بهتر است. نوبخت نرخ تورم ماهانه تیرماه را 7.6 درصد اعلام کرد که نسبت به خرداد ماه که 7.4 درصد بود، 2 دهم درصد افزایش پیدا کرده است. وی ادامه داد: نرخ تورم نقطه به نقطه در تیرماه 8.9 درصد است و همه تلاش دولت این است که با سیاست های پولی و مالی نرخ تورم را یک رقمی نگه دارد و آن را مدیریت کند. /شبکه خبر

افزایش جزئی قیمت انواع سکه

در جریان معاملات بازار آزاد تهران روز سه شنبه قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۴۱۰۰ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به یک میلیون و ۲۰۳ هزار و ۴۰۰ تومان و هر قطعه سکه تمام آزادی طرح قدیم با ۲۰۰۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۱۶۹ هزار تومان رسیده است. همچنین نیم سکه با ۱۰۰۰ تومان افزایش به ۶۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان، ربع سکه به ۳۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه گرمی به ۲۴۴ هزار تومان معامله شد. /مهر

رشد دلار و درهم و افت یورو در بازار آزاد

در پایان معاملات بازار آزاد روز سه شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 15 ریال همراه بود و به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 677 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش 73 نسبت به روز قبل، به رقم فروش 43 هزار و 465 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 375 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز دوشنبه، 8 ریال افزایش داشت.

توزیع سود ۱۲۵ و ۶۵ هزار تومانی سهام عدالت

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: سال گذشته آیین رونمایی سامانه سهام عدالت صورت گرفت و بر این اساس ٤٧ میلیون نفر مجاز به ورود به سامانه شدند و از سال ٩٦ نیز شماره شبا دریافت شد و بر اساس آن تا امروز ٣٦ میلیون نفر وارد سامانه شده و از وضعیت سهام خود مطلع شده اند و ٢٩ میلیون نفر شماره شبا داده اند. وی افزود: عدم انطباق شماره شبا از سوی نظام بانکی دریافت شده و ٢٧ میلیون نفر شماره شبای تأیید شده دارند. این در حالی است که نسبت به ٢٠ میلیون نفری که هنوز شماره شبا نداده اند نگران هستیم.
 
این مقام مسئول درباره میزان سود سهام عدالت گفت: افرادی که مجموع سهام تخصیص یافته به آنها از محل سود، تخفیف، و آورده نقدی یک میلیون تومان است، و صورتحساب کنونی آنها معادل این رقم است، واریزی سود سهام عدالت برای انها ۱۲۵هزارتومان خواهد بود. وی افزود: برای افرادی که سهام آنها ۵۳۰ هزارتومان است نیز مبلغ سود حدود ۶۵هزارتومان خواهد بود. وی تصریح کرد: این میزان سود افزایش می یابد چرا که سه شرکت مهم سهام عدالت از جمله هلدینگ خلیج فارس هنوز مجمع خود را برگزار نکرده اند و  اگر این مجامع برگزار شود نرخ سود افراد دارای یک میلیون تومان سهام، ۱۵۰ هزار تومان خواهد بود.

جلسه شورای پول و اعتبار باز هم لغو شد

جلسه این هفته شورای پول و اعتبار که قرار بود بعد از ظهر روز سه شنبه برگزار شود به دلایل نامعلومی لغو شد. براساس روال کاری شورای پول اعتبار، این شورا دو هفته یک بار باید تشکیل جلسه دهد. به نقل از فارس، با این حال برای دومین بار پیاپی جلسه شورای پول و اعتبار لغو شده است. همچنین به دلیل تعطیلات عید فطر، جلسه پیش‌تر شورا هم برگزار نشد. چنانکه 56 روز است که از آخرین جلسه شورای پول و اعتبار می‌گذرد. جلسات شورای پول و اعتبار در شرایطی به دلایل تداخل تعطیلات رسمی و لغو شدن، برگزار نمی‌شود که شورا مهم‌ترین نهاد تصمیم‌گیر در حوزه سیاست‌های پولی و حتی حوزه نظارتی از نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری است. دستور کار معطل مانده شورای پول و اعتبار، بررسی رای هیات انتظامی بانک‌ها درباره تخلفات دو بانک کشور است.

صدور بیمه شخص ثالث روز شمار متوقف می شود

در نامه مدیرکل نظارت فنی بیمه مرکزی به معاونان فنی شرکت های بیمه که امروز (سه شنبه) تصویر آن منتشر شد، آمده است: حسب اطلاعات رسیده و بررسی‌های صورت گرفته، برخی شرکت های بیمه در صدور بیمه نامه های شخص ثالث کمتر از یکسال، مفاد ماده 15 «تعرفه و نحوه تقسیط و تخفیف در حق بیمه شخص ثالث مصوب هشتم اسفندماه 1389 وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیکی» را رعایت نکرده و نسبت به صدور بیمه نامه های شخص ثالث به صورت روز شمار– به ویژه در مناطق آزاد و پایانه های مرزی- اقدام می‌کنند. «محمود حق وردیلو» در این نامه می افزاید: باید شرکت های بیمه با اتخاذ تمهیدهای لازم مانند تغییر در نرم افزارهای شرکت، برای جلوگیری از صدور بیمه نامه با نرخ روزشمار برای بیمه نامه های شخص ثالث کمتر از یکسال، بخشنامه ای تدوین و با تاکید بر اعمال تعرفه کوتاه مدت برای بیمه نامه های کوتاه مدت، به همه واحدهای ذیربط شرکت های بیمه ابلاغ کنند. به گزارش ایرنا، بر پایه این نامه, شرکت های بیمه موظفند نسخه ای از تصویر این بخشنامه را به بیمه مرکزی ارسال کنند. بیمه مرکزی تاکید کرد در صورت مشاهده هرگونه تخلف، مسوولیت آن متوجه معاون فنی و مدیرفنی آن شرکت بیمه است.

بازار کره به کدام سمت و سو می رود؟

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: به رغم تلاش دولت مبنی بر کاهش تعرفه گمرکی و تخصیص ارز مبادله ای، اما نرخ کره داخلی به دنبال نوسانات نرخ جهانی افزایش یافت. وی افزود: در حال حاضر نرخ هر بسته کره 100 گرمی از 3 هزار و 200 به 3 هزار و 500 تومان و 50 گرمی از هزار و 650 به هزار و 800 تومان ارتقا یافته است. به نقل از باشگاه خبرنگاران، علیرضا عزیزاللهی مدیرعامل اتحادیه دامداران در ادامه بیان کرد: با توجه به آنکه 90 درصد کره مورد نیاز داخل از طریق واردات تأمین می شود از این رو نوسانات نرخ جهانی در افزایش نرخ کره داخل تأثیرگذار است.

مصرف انرژی در ترکیه نصف ایران است

اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس جمهور در کنفرانسی گفت: تولید ناخالص داخلی ترکیه سالانه 1000 میلیارد دلار است؛ در حالی که این رقم در کشور ما 400 میلیارد است. این در حالی است که ما 2 برابر ترکیه انرژی مصرف می کنیم؛ بنابراین، باید به دنبال بهره وری بیشتر درصنعت ساختمان به عنوان یک صنعت انرژی بر باشیم.

وزیر صنعت: باید به تولید سالانه 3 میلیون خودرو برسیم

محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه افتتاح کارخانه خودروسازی ایران خودرو کرمانشاه در جمع خبرنگاران گفت: یکی از سیاست های ما در زمینه خودرو افزایش تولید است و باید ظرف چند سال آینده به تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال برسیم. وزیر صنعت از رشد 20 درصدی تولید خودرو طی چهار ماهه امسال خبر داد و اظهار کرد: تلاش داریم این میزان رشد تا پایان سال به 25 درصد برسد. به نقل از ایسنا، نعمت‌زاده همچنین با اشاره به ارتقاء کیفیت خودروهای داخلی طی چند سال گذشته، گفت: با اقدامات صورت گرفته کیفیت خودروهای داخلی رو به بهبود است، اما تا وضع مطلوب هنوز فاصله داریم. 

ساز مخالف تخم‌مرغ با میوه‌های تابستانه

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد، هفته پایانی تیرماه برای مواد خوراکی هفته آرامی بود، چون به جز تخم مرغ در بقیه گروه‌ها تورم هفتگی زیر 3/ 0 درصد بود؛ اما افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازه هفتگی 1/ 6 درصد ثبت شد. شانه دو کیلویی تخم‌مرغ در هفته منتهی به 30 تیرماه در سطح شهر تهران با قیمت متوسط 10 هزار و 840 تومان به فروش رسیده است؛ درحالی‌که این قیمت در هفته مشابه ماه گذشته 9 هزار و 700تومان بود. این صعود باعث شد تا شیب صعودی تورم نقطه‌به‌نقطه تخم‌مرغ نیز تشدید شود. تورم نقطه‌به‌نقطه تخم مرغ در ابتدای تیرماه 8/ 20 درصد بود، اما در پایان این ماه به 5/ 31 درصد رسید تا پس از «سبزی‌های تازه» بیشترین تورم نقطه‌به‌نقطه از آن تخم‌مرغ باشد.

در بقیه گروه‌ها با دید هفتگی تغییر قیمت چندانی رخ نداده است. در هفته گذشته 5 گروه از مواد غذایی افت قیمتی را پشت سر گذاشته‌اند. بیشترین افت قیمت مربوط به «میوه‌های تازه» است. این گروه در کل تیرماه با کاهش قیمت مواجه شده و تورم ماهانه منفی 4/ 14 درصدی را ثبت کرده است. روند حرکتی قیمت اقلام این گروه نیز نشان می‌دهد که به جز خربزه، باقی میوه‌ها در هفته گذشته کاهش قیمت داشته‌اند. اما قیمت یک کیلو خربزه با تورم هفتگی 7/ 3 درصدی به 2هزار و 950 تومان رسیده است. به نقل از دنیای اقتصاد، در مقیاس ماهانه تمامی میوه‌های تابستانه نسبت به اول تیرماه در سراشیبی قیمت حرکت کرده‌اند. قیمت یک کیلو انگور با 30 درصد افت در تیر ماه به 7 هزار و 410 تومان رسیده است. در این بین طالبی بیشترین افت قیمت را در تیرماه داشته و تورم ماهانه منفی 2/ 41 درصد را ثبت کرده است. براساس این گزارش در هفته گذشته، قیمت یک کیلو طالبی در سطح تهران 2 هزار و 230 تومان بوده است. بعد از میوه‌ها، سبزی‌های تازه در آخرین هفته تیرماه بیشترین افت قیمت را ثبت کرده‌اند. این گروه پس از دو هفته حرکت در مدار صعودی، بار دیگر شیب منفی قیمتی را تجربه کرد. در بین اقلام سبزی‌های تازه افزایش قیمت پیاز سروصدای زیادی به پا کرده و به‌رغم وعده کاهش قیمت، همچنان قیمت این کالای پرمصرف در حال صعود است. قیمت پیاز در هفته منتهی به 30 تیر، با ثبت تورم هفتگی 1/ 6درصدی به کیلویی 4 هزار و 30 تومان رسیده است. قیمت این ماده خوراکی در هفته مشابه ماه قبل، 2 هزار و 890 تومان بود که به معنی رشد 40درصدی قیمت در طول تیر ماه است. قیمت گوجه فرنگی، سیب زمینی و لوبیا سبز نیز در ماه گذشته روند کاهشی را طی کرد.

پس از وعده عربستان نفت گران تر شد

قیمت هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ماه سپتامبر روز گذشته با 30 سنت، معادل 0.6 درصد افزایش به 48 دلار و 90 سنت رسید. روز دوشنبه نیز نفت برنت 1.1 درصد رشد داشت. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت هم روز قبل با 31 سنت، معادل 0.7 درصد افزایش به 46 دلار و 65 سنت رسید. در نشست وزرای کشورهای تولید کننده نفت در سن پترزبورگ روسیه، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان گفت، اوپک و تولید کنندگان غیر عضو اوپک متعهد شده اند توافق فعلی خود مبنی بر کاهش روزانه 1.8 میلیون بشکه از تولید نفتشان را در صورت لزوم حتی بعد از مارس 2018 نیز تمدید کنند. الفالح افزود، کشورش در ماه اوت، صادرات نفت خود را به 6.6 میلیون بشکه در روز محدود خواهد کرد که تقریبا یک میلیون بشکه در روز کمتر از یک سال پیش است. اوپک همچنین توافق کرده که به محض اینکه سطح تولید نفت نیجریه از 1.7 میلیون بشکه اخیر به سطح 1.8 میلیون بشکه برسد و در آن سطح تثبیت شود، این کشور با محدود کردن یا حتی کاهش تولید خود به توافق بپیوندد. نیجریه قبلا از توافق کاهش تولید معاف بود. به نقل از میزان، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفته، اگر تبعیت کشورها از توافق کاهش تولید 100 درصدی باشد، 200 هزار بشکه نفر دیگر می تواند از بازار حذف شود. به گفته این گروه از تولید کنندگان، تبعیت از توافق در ماه ژوئن 98 درصدی بوده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴
تا دیروز سود سهام 90هزار بود الان شد 65هزار و فردا فاتحه..............................
سهام عدالت روش جدید کلاه گذاشتن دولت سر مردم
رئيس سازمان خصوصي سازي خودش رو زده به اون راه يا خبر نداره كه اصلا نمي‌شه به سايت سهام عدالت وارد شد. معلوم نيست چه جوري سايت رو برنامه‌ريزي كردن، من از اول امسال هر وقت تلاش كردم وارد سايت شم تا شماره شبا بدم، اصلا موفق نشدم و خطا مي‌ده.
دوست عزيزي كه گفتن نميتونن وارد سايت سهام بشن يا اون سيستمي كه باهاش ميخواي وارد شي مشكل نرم افزاري داره يا فيلترشكن روش نصب شده كه خطا ميده. با يك سيستم ديگه امتحان كن نتيجه ميگيري.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان