بازدید 3625

مقام مسئول: سال پایه آماری تغییر کرد

مدیرکل دفتر حساب های اقتصادی مرکز آمار ایران تغییر سال پایه شاخص های اقتصادی را از 1376 به 1390 اعلام کرد.
کد خبر: ۷۱۵۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵ 25 July 2017
مدیرکل دفتر حساب های اقتصادی مرکز آمار ایران تغییر سال پایه شاخص های اقتصادی را از 1376 به 1390 اعلام کرد.

'جواد حسین زاده' روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، علت تغییر نرخ رشد اقتصادی سال 1395 را به دلیل تغییر سال پایه اعلام کرد و افزود: نرخ رشد اقتصادی با احتساب نفت بر اساس سال پایه 1376 معادل 8.3 و بدون نفت 6.3 درصد بود.

حسین زاده گفت: هم اکنون با تغییر سال پایه نرخ رشد اقتصادی با احتساب نفت 11.1 و بدون احتساب نفت 6.4 درصد است.

به گزارش ایرنا، 'امید علی پارسا'رئیس مرکز آمار ایران پیشتر اعلام کرده بود: پیش‌بینی ما این است که با واحد شدن سال پایه آمار، تفاوت‌های آماری که اکنون میان اعداد و ارقام مربوط به تورم و رشد بانک مرکزی و مرکز آمار ایران وجود دارد، کمتر شود ، اما نمی‌توانیم بگوییم این اعداد و ارقام واحد خواهند شد. چرا که همچنان برخی تفاوت‌های کارشناسی و طبیعتا برخی تفاوت‌های نمونه‌گیری وجود دارد.

به گزارش ایرنا، حسابداران ملی، یک سال مشخص را که به آن سال پایه گفته می‌شود انتخاب کرده و قیمت‌های آن سال را مبنای ارزش‌گذاری مقدار تولید سال‌های دیگر قرار می‌دهند. به‌منظور حفظ سطح دقت نتایج محاسبات ملی و به‌ویژه نرخ رشد اقتصادی، لازم است که سال پایه در فواصل چند ساله تغییرکند. سال‌های پایه آماری در حساب‌های ملی ایران معادل سال‌های پایه آماری شاخص‌های قیمت از جمله شاخص قیمت مصرف‌کننده (به عنوان مبنای محاسبه نرخ تورم) است. از ابتدای انجام محاسبات ملی در کشور در سال 1338، تاکنون نتایج بر اساس سال‌های پایه 1353، 1361، 1369 و 1376 منتشر شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر