بازدید 10195
۲

رکس تیلرسون در فکر کناره گیری از سمت وزارت امورخارجه ترامپ

بنا بر گزارش های منتشره، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در پی آن است که با توجه به تغییر و تحولات پدید آمده در شرایط کاخ سفید و همچنین فشارهای شخص دونالد ترامپ از سمت خود کناره گیری کند.
کد خبر: ۷۱۵۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸ 25 July 2017
بنا بر گزارش های منتشره، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در پی آن است که با توجه به تغییر و تحولات پدید آمده در شرایط کاخ سفید و همچنین فشارهای شخص دونالد ترامپ از سمت خود کناره گیری کند.

به گزارش «تابناک»؛ مقامات نزدیک به شخص وزیر امور خارجه آمریکا به شبکه خبری سی ان ان گفته اند که وی به دلیل برخی مسائل در کاخ سفید دچار سردرگمی و فشار شده و اکنون مشغول طراحی یک استراتژی برای خروج و استعفا از سمت خود است.

به گفته این مقامات نزدیک به تیلرسون، وی به ویژه به خاطر اشارات اخیر دونالد ترامپ در مصاحبه با نیویورک تایمز که طی آن جف سشنز را به خاطر کناره گیری از مسئولیت های خود در قبال ماجرای دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، بی انصاف خطاب کرده بود، دچار دردسر شده است.
 
رکس تیلرسون در فکر کناره گیری از سمت وزارت امورخارجه ترامپ 
این منابع بیان کرده اند، هرچند شاید آقای تیلرسون پس از یک هفته پر آشوب و چالش، به استراحت نیاز داشته باشد و بعد از آن بر سر کار خود بازگردد، احتمال داده اند که وی نتواند برنامه خود را برای به پایان رساندن کار در وزارت خارجه در دور ترامپ، عملیاتی کند.

ترامپ و رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه اش، طی هفته های اخیر، بارها درگیر مشاجرات کاری شده بودند که از جمله آنها باید به موضوع تصمیم ترامپ به خروج از معاهده محیط زیستی پاریس اشاره کرد. تیلرسون در زمان حضور خود برای رأی اعتماد از کنگره آمریکا بیان کرده بود که از ماندن ایالات متحده در معاهده پاریس حمایت می کند و این بر خلاف وعده های انتخاباتی ترامپ برای خروج از این معاهده بود.

همچنین تیلرسون بارها تلاش کرده بود تا به اعضای ناتو در مورد تعهد آمریکا در خصوص ماده پنج اساسنامه این نهاد (مبنی بر حمایت کامل نظامی از هر یک از اعضا که درگیر جنگ شود) اطمینان خاطر دهد. نشریه پولتیکو بیان کرده بود که تیلرسون پس از آنکه ترامپ از بیان تعهد خود به این مسأله در سخنرانی اخیر در مقر ناتو خودداری کرده بود، دچار شوک شد.

اما شاید آشکار ترین رویارویی لفظی این دو در ماجرای بحران قطر خودنمایی کرد که طی آن زمانی که چهار کشور عربی، قطر را منزوی کردند، دونالد ترامپ در حالی از اقدام آنها تمجید و قطر را متهم به حمایت از تروریسم نمود که تیلرسون از همه کشورهای درگیر بحران درخواست کرده بود به این مسأله به روش مسالمت آمیز و از طریق دیپلماتیک پایان دهند.
 
رکس تیلرسون در فکر کناره گیری از سمت وزارت امورخارجه ترامپ 
گزارش ها حاکی از آن بود که تیلرسون از فشار و نفوذ جرد کوشنر داماد ترامپ، در مسائل سیاست خارجی و بحران قطر به تنگ آمده و نشریه «آمریکن دیپلمات» بیان کرد بود که تیلرسون از همه این مسائل به شدت خسته شده است. این نشریه به نقل از یک منبع بیان کرده بود که کار تیلرسون اکنون آن است که به دنبال دونالد ترامپ راه بیفتد و خرابکاری های او را در این سو و آن سوی دنیا درست کند؛ حال آنکه اکنون یک آماتور 36 ساله (کوشنر) مشاور ارشد سیاست خارجی ترامپ شده است.

آخرین نمونه از رویارویی ها و اختلاف نظرهای تیلرسون و ترامپ اما مربوط به مسأله توافق هسته ای با ایران و اعلام پایبندی ایران به تعهدات خود در قالب این توافق است. هفته گذشته فارین پالیسی گزارش داد که ترامپ نا امید از تیلرسون برای اعلام عدم پایبندی ایران به برجام، گروهی از معتمدین خود را در کاخ سفید مأمور این مسأله کرده است تا طی نود روز آینده گزینه اعلام عدم پایبندی ایران به توافق را در اختیار وی بگذارند.

ظاهرا تیلرسون و ترامپ بر سر این مسأله که ترامپ خواهان آن بوده که وزیر امور خارجه علی رغم همه شواهد و مستندات، احتمال عدم پایبندی ایران به توافق برجام را مد نظر قرار دهد، مشاجره لفظی نیز با یکدیگر داشته اند. اکنون همه اینها به علاوه تغییرات اخیر در کاخ سفید از جمله کنار رفتن شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید از سمت خود دست به دست هم داده تا تیلرسون را با گزینه ای به نام استعفا از سمت وزارت امور خارجه مواجه سازد. 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲
تیلرجان بیشابیش نور به قبرت ببارههههههههههههههههههههههههههههههه

























بابل-سبوس برنج شمال-جمشید حسینی
اینکه رئیس جمهور وام دار کسی نیست و کابینه اش فک و فامیلی نیست یعنی همین، هر وقت هر کجا میتواند وزیرش یا مدیرش را کنار بزند،.،
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار