بازدید 13086
۷
پیمانه اقتصادی؛

از «ترویج شایعات نامطلوب توسط دو بانک بزرگ» تا «کم فایده بودن تغییر واحد پولی از ریال به تومان»

این پیمانه موضوعاتی همچون رشد ۸.۵ درصدی مصرف بنزین در چهار ماه ابتدایی امسال، انتقاد رئیس اتاق اصناف از قانون مالیات بر ارزش افزوده، تقویت 70 واحدی شاخص کل بورس، کاهش دوباره بهای انواع سکه، رشد جهانی طلا به بالاترین سطح در چهار هفته اخیر، بازگشت توازن به بازار نفت شتاب می‌گیرد، نیجریه به توافق اوپک می‌‌پیوندد، تغییر جهت بازار ارز با رشد دلار و درهم و افت یورو و پاسخ بی‌ام‌و به اتهام تبانی با دیگر خودروسازان را در بر دارد.
کد خبر: ۷۱۵۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴ 25 July 2017
از «ترویج شایعات نامطلوب توسط دو بانک بزرگ» تا «کم فایده بودن تغییر واحد پولی از ریال به تومان»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون رشد ۸.۵ درصدی مصرف بنزین در چهار ماه ابتدایی امسال، انتقاد رئیس اتاق اصناف از قانون مالیات بر ارزش افزوده، تقویت 70 واحدی شاخص کل بورس، کاهش دوباره بهای انواع سکه، رشد جهانی طلا به بالاترین سطح در چهار هفته اخیر، بازگشت توازن به بازار نفت شتاب می‌گیرد، نیجریه به توافق اوپک می‌‌پیوندد، تغییر جهت بازار ارز با رشد دلار و درهم و افت یورو و پاسخ بی‌ام‌و به اتهام تبانی با دیگر خودروسازان را در بر دارد.


مصرف بنزین در چهار ماه ابتدایی امسال ۸.۵ درصد رشد کرد

بنا بر اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، میانگین مصرف چهار ماه ابتدایی سال ۹۵ روزانه ۷۳ میلیون لیتر بوده که این مقدار امسال با ۸,۵ درصد رشد به ۷۹.۲ میلیون لیتر رسیده است. میزان مصرف بنزین در تیرماه را۸۴.۶ میلیون لیتر در روز بوده که این میزان نیز نسبت به مدت مشابه پارسال (تیرماه ۹۵) که ۷۵.۴ میلیون لیتر بوده، رشد ۱۲.۱ درصدی را تجربه کرده است. افزایش چند درصدی مصرف بنزین در تیرماه نسبت به ماه‌های پیش از آن به دلیل آغاز فصل تعطیلات و افزایش حجم سفرها بوده است. بر اساس این گزارش همچنین میانگین مصرف نفت‌گاز چهار ماه ابتدایی امسال نیز ۷۸.۴ میلیون لیتر در روز اعلام شده که نسبت به مدت مشابه پارسال که ۷۸.۱ میلیون لیتر بوده، ۰.۴ درصد افزایش داشته است. همچنین میانگین مصرف نفت‌گاز تیرماه امسال نیز روزانه ۷۶.۱ میلیون لیتر بوده است که در مقایسه با تیرماه پارسال ۷.۶ درصد افزایش یافته است؛ میزان مصرف نفت‌گاز چهار ماه ابتدایی سال گذشته ۷۰.۸ میلیون لیتر در روز بوده است.

انتقاد رئیس اتاق اصناف از قانون مالیات بر ارزش افزوده

علی فاضلی روز گذشته در نهمین اجلاسیه دوره ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران، در جمع خبرنگاران گفت: در تمام نظامات اقتصادی دنیا مالیات بر ارزش‌افزوده یا همان مالیات بر مصرف از یک ایستگاه گرفته می‌شود، ولی قانونی که الان ساری و جاری است باعث شده مالیات بر ارزش افزوده از مبادی زیادی دریافت شود که یقیناً بر قیمت تمام‌شده کالا و خدمات و تولید اثر می‌گذارد، ضمن اینکه ایراد اساسی این است که سلیقه‌ای هم اعمال می‌شود و یا حتی قانون هم اعمال نمی‌شود. به نقل از شبکه خبر، رئیس اتاق اصناف ایران افزود: البته مالیات بر ارزش‌افزوده نباید در کالاهای سرمایه‌ای لحاظ شود که این اتفاق هم می‌افتد.

ترویج شایعات نامطلوب توسط دو بانک بزرگ

دبیرکل کانون بانک های خصوصی با بیان اینکه بانکهای خصوصی درباره کاهش نرخ سود سپرده ها بحثی ندارند، گفت: تابع مصوبات بانک مرکزی هستیم. محمدرضا جمشیدی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه در دوره قبل برخی از بانک‌ها در مسابقه افزایش نرخ سود وارد شدند، افزود: در همان زمان بانک های خصوصی به بانک مرکزی هشدارهای زیادی دادند که جلوی بانکهای دیگر گرفته شود و به ناچار در این مسابقه شرکت کردند. وی گفت: بانکهای خصوصی رسماً اعلام کردند که ما از کاهش نرخ سود استقبال می‌کنیم، زیرا هزینه‌های تمام شده آن‌ها با این کاهش کم می‌شود. وی در ادامه با تأکید بر اینکه باید با شایعاتی که باعث نگرانی سپرده گذاران در بانک‌ها می‌شود به طور جدی برخورد شود، گفت: اگر بانکی با این شایعات آسیب ببیند مثل بازی دومینو همه بانک‌ها از آن متضرر می‌شوند و آسیب می‌بینند.محمدرضا جمشیدی افزود: ما مستندات و مدارکی داریم که دو بانک بزرگ دست به ترویج شایعات نامطلوبی زدند که برای سپرده گذاران دل نگرانی ایجاد کرد. وی افزود: گرچه مدیران آن‌ها این موضوع را تکذیب کردند، اما از این بحران که اخیراً در موسسات غیر مجاز پیش آمد خیلی از افراد پولشان را از بانک‌ها برداشت کردند و به بانکهای دیگر بردند.

شاخص کل بورس در کانال ۸۱ هزار واحد ماندنی نشد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه دوم مردادماه 96 با افزایش 70 واحدی به رقم 80 هزار و 933 واحد رسید تا یک قدم دیگر به کانال بالاتر نزدیک شود. تالار شیشه ای در سومین روز کاری هفته جاری در ادامه رشد دو روز گذشته، امروز نیز شاهد روندی صعودی شاخص های منتخب بازار سرمایه بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 23 واحدی به رقم 26 هزار و 318 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 66 واحدی، عدد 17 هزار و 796 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با افزایش 50 واحد به رقم 13 هزار و 504 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.11 درصدی، افزیش 97 واحدی را رقم زد و به سطح 89 هزار و 217 واحد رسید. شاخص بازار اول رشد و بازار دوم همانند روز قبل افت داشتند. بر این اساس، شاخص بازار اول، با 82 واحد افزایش به رقم 56 هزار و 422 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان دومین روز مرداد با کاهش 26 واحد همراه بود و عدد 177 هزار و 974 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین در بازار فرابورس سومین روز هفته جاری، شاخص کل فرابورس با کاهش 0.51 واحد به رقم 923 واحد رسید.


قیمت انواع سکه دوباره کاهش یافت

در جریان معاملات روز دوشنبه بازار آزاد تهران، بهای انواع سکه با کاهش هزار تا ۲۲۵۰ تومانی مواجه شد. بر این اساس قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۲۲۵۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۱۹۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، نیم سکه و ربع سکه با هزار تومان کاهش به ترتیب یک میلیون و ۱۶۷ هزار تومان، ۶۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ۳۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان است. به نقل از مهر، هر سکه یک گرمی هم ۲۴۴ هزار تومان است. همچنین هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲۵۶ دلار و ۷۰ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۱۱۴ هزار و ۸۵۶ تومان است.

قیمت طلا با کاهش سهام و ارزش دلار به بالاترین سطح در چهار هفته اخیر رسید

تشدید نگرانی ها نسبت به اوضاع سیاسی آمریکا موجب شده است تا شاخص سهام در بازارهای جهانی با کاهش روبرو شود و ارزش دلار آمریکا نیز به پایین ترین سطح در 13 ماه اخیر برسد. بر اساس گزارش رویترز، قیمت هر اونس طلا در آغاز مبادلات روز دوشنبه با 0.1 درصد افزایش به بیش از 1255 دلار رسیده است. این بالاترین قیمت طلا در 4 هفته اخیر به شمار می رود. قیمت طلا در مبادلات هفته گذشته نیز با رشد چشمگیر 2.1 درصدی روبه رو شده بود. شاخص سهام در بازارهای آسیایی نیز دیروز با کاهش روبرو شد. نتایج نشست اخیر بانک مرکزی اروپا و اظهارات ماریو دراگی رئیس این بانک نیز تأثیر زیادی بر افزایش ارزش یورو و کاهش شدید ارزش دلار داشته است. ارزش یورو در برابر دلار به بالاترین سطح خود در 2 سال اخیر رسیده است. تنش ها و مشکلات سیاسی در واشنگتن موجب شده است تا شاخص ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای معتبر بین المللی به پایین ترین سطح در 13 ماه اخیر برسد. ناکامی ترامپ در لغو برنامه بهداشت و بیمه اوباماکر ، این نگرانی ها را تقویت کرده است که شاید وی نتواند سایر برنامه های اقتصادی و مالی اش را اجرا کند. کاخ سفید روز یکشنبه اعلام کرده است که ترامپ آماده امضای قانون تشدید تحریم ها علیه روسیه است. رهبران سنا و مجلس نمایندگان آمریکا به تازگی با طرح تشدید تحریم ها علیه روسیه ایران و کره شمالی موافقت کرده اند. به گزارش سایت طلا، رهبران سنا قصد دارند بار دیگر سه شنبه تلاش کنند تا قانون جنجالی اوباماکر را لغو و یک قانون جدید را جایگزین آن کنند.

بازگشت توازن به بازار نفت شتاب می‌گیرد

رویترز نوشت: محمد بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، اعلام کرد: بازگشت توازن به بازار نفت با روندی آهسته تر از انتظار پیش می رود، اما در نیمه دوم سال جاری میلادی، شتاب آن افزایش خواهد یافت. وی گفت: ما اطمینان داریم که فرآیند بازگشت توازن به بازار با روندی آهسته تر از پیش‌بینی‌های گذشته محقق می‌شود، اما به هر حال در حال تحقق است؛ این روند در نیمه دوم سال جاری میلادی شتاب خواهد گرفت. به گفته دبیر کل اوپک، رشد مطلوب تقاضا، پایبندی به توافق جهانی کاهش تولید و همچنین افت سطح ذخیره سازی نفت در آمریکا مهمترین دلایل برای افزایش شتاب در بازگشت توازن به بازار نفت در نیمه دوم ۲۰۱۷ به شمار می‌آیند.

نیجریه به توافق اوپک می‌‌پیوندد

سایت رسمی اوپک درباره نشست روز گذشته روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، نیجریه پس از آنکه تولیدش به 1.8 میلیون بشکه رسید عضو «توافق اوپک» می‌شود و نشست بعدی در سپتامبر 2017 برگزار می‌شود.

تغییر جهت بازار ارز با رشد دلار و درهم و افت یورو

در پایان معاملات بازار آزاد روز دوشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 10 نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 662 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش 22 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم میانگین 43 هزار و 517 ریال برای فروش رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، همانند دلار افزایش قیمت داشت و 10 هزار و 367 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به اولین روز مرداد ماه، 9 ریال گران تر فروخته شد. این در حالی است که روز یکشنبه در اولین روز از پنجمین ماه سال، روند بازار کاملا برعکس دیروز بود.


پاسخ بی‌ام‌و به اتهام تبانی با دیگر خودروسازان

بی‌ام‌و خبر منتشره در یک نشریه آلمانی مبنی بر عملکرد نادرست سیستم تصفیه گازهای خودروهای ساخت این شرکت و تبانی با دیگر خودروسازان را تکذیب کرد. به گزارش رویترز، نشریه اشپیگل در گزارشی اعلام کرده است، بی‌ام‌و، فولکس‌واگن، آئودی و پورشه درمورد تثبیت قیمت‌ها و طراحی سیستم‌های تصفیه گازهای آلاینده و دیگر قطعات خودرو بایکدیگر تبانی کرده‌اند. اما بی‌ام‌و با انتشار بیانیه‌ای این خبر را تکذیب کرد. در این بیانیه آمده است:«خودروهای گروه بی‌ام‌و دست‌کاری نشده‌اند و تمامی الزامات قانونی در آنها رعایت شده است.» از زمان افشای تقلب فولکس‌واگن در میزان انتشار گازهای آلاینده، میزان آلایندگی خودروها در سراسر جهان زیر ذره‌بین قرار گرفته است. بی‌ام‌و همچنین این اتهام را که سیستم تصفیه اگزوز در خودروهای دارای موتورهای دیزلی یورو6 به درستی عمل نمی‌کند، رد کرد. به نقل از دنیای اقتصاد، این خودروساز لوکس آلمانی همچنین تصریح کرد به صورت داوطلبانه و رایگان نرم‌افزار خودروهای دیزلی قدیمی‌تر با موتورهای یورو5 را به‌روزرسانی کرده است.

کم فایده بودن تغییر واحد پولی از ریال به تومان

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تغییر واحد پولی از ریال به تومان کاری اسمی و کم فایده است. رحیم زارع در گفت وگو با خبر 21 شبکه یک سیما با اشاره به مصوبه هیأت دولت برای تغییر واحد پولی از ریال به تومان افزود: هدف از حذف صفر از واحد پولی اصلاح ساختار اقتصادی است و اصلاح این ساختار با حذف یک صفر انجام نمی شود. وی گفت: برای اصلاح ساختار اقتصادی باید بیش از سه صفر از واحد پولی حذف شود و آن نیز به دلیل حفظ ارزشی پولی یا تورم شدید است. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون تأکید ما حفظ ارزش پول، حمایت از صادرات و مشوق های صادراتی، یکسان سازی نرخ ارز، ادغام بانک ها و ... است که اولویت های اقتصادی کشور هستند. زارع گفت: این کار در بعد اجتماعی تاثیری ندارد و در بعد تورمی نیز ممکن است برخی قیمت های زیر هزار تومان تغییر کند اما با توجه به وجود 50 هزار میلیارد تومان پول کاغذی در کشور هزینه تغییر این اسکناس ها سه هزار میلیارد تومان است. وی افزود: در عین حال، کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هفته آینده در پنج روز کاری این موضوع را در مشهد بررسی می کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۷
لطفا اجازه دهید از شر این صفر اضافی خلاص شویم. همه چه با سواد و چه بی سواد دچار مشکل می شویم. در عین حال روشی آزمایشی برای فهم پیامدهای حذف دیگر صفرها می باشد
یک مقام بلندپایه در بانک مرکزی ایران اعلام کرد که اغلب شرکت کنندگان در نظرسنجی این بانک، درباره تحول در واحد پولی کشور، نام "پارسی" را به جای واحد فعلی که "ریال" است، برگزیده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
بهترین نام تومان است
با سلام. حداقل سودش آنکه در هنگام خرید مشکل تبدیل ریال و تومان حل می شود. و دیگر اینکه ارقام حساب و کتابمان به یک دهم کاهش پیدا می کند و اعداد کمی کوچک می شوند. کم سودی نیست.
کم فایده است ولی مردم رو از شر یک صفر بیخود اضافه راحت میکنه!!!
حذف صفر مردم را در خریدها ،انتقالات پولی بین بانک ها ،کارت کشیدن در مغازه ها ودر کل معاملات ومحاسبات روزمره خیلی راحت میکند .وشاید 99درصد مردم ازاین اقدام دولت تدبیر وامید راضی باشند .وبنده چندین باراز اشتباهات مردم را شاهد بوده ام .با کم وزیاد بودن صفر به درد سر افتاده اند.انشاءالله این عمل به خیر باشد.
ما بانكيها جه كاركنيم به ريال عادت كرده ايم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان