بازدید 14075
۵

هزینه ۱۱۰۰ میلیاردی گردشگران ایرانی در ترکیه

کد خبر: ۷۱۵۱۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۴ 24 July 2017
تبلیغ تورهای خارجی ارزان قیمت روزی نیست که در کانال‌های فضای مجازی یا پیامک‌ها خودنمایی نکند. قیمت‌ها به حدی رقابتی شده است که برخی اوقات تصور می‌کنید مگر می‌شود با این پول مسافرت خارجی را تجربه کرد. اکنون چه بخواهیم و چه نخواهیم قیمت تورسفربه کشورهای مختلف به حدی رسیده است که با پس‌انداز یک برج حقوق هم می‌توان مسافرتی چند روزه به یکی از کشورهای همسایه داشت.
 
به گزارش روزنامه ایران، در راستای تعدد سفرهای ایرانیان به کشورهای مختلف، اخیراً وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه اعلام کرده است 774هزار ایرانی در 5ماهه نخست سال 2017 به ترکیه سفر کرده‌اند. اگر در پایین‌ترین حد سفر به این کشور اروپایی را در نظر بگیریم فردی که نمی‌خواهد در هتل 5 ستاره اقامت کند و برای خرید بودجه زیادی بگذارد با یک و نیم میلیون تومان می‌تواند به این کشور سفر کند.
 
یعنی با یک حساب سرانگشتی فقط درمدت 5 ماه ایرانیان بیش از هزار و صد و شصت میلیارد تومان درآمدزایی برای ترکیه داشته‌اند که البته طبق گفته آژانس‌های مسافرتی اکثر مسافران ترجیح می‌دهند بسته‌های خوبی را برای سفر خود انتخاب کنند. آنها حد متوسط یک ایرانی برای هزینه سفر و خرید در ترکیه را نفری دو و نیم میلیون تومان پیش‌بینی کردند و گفتند افرادی هم هستند که لاکچری به ترکیه می‌روند که این افراد به غیر از پرداخت پول‌های هنگفت بابت هتل و پرواز، خریدهای سنگینی هم انجام می‌دهند.این افراد برای رفت و برگشت به ترکیه در حدود 7 الی 8 میلیون تومان هزینه می‌کنند. این روزها به غیر از ترکیه کشورهای گرجستان، ارمنستان و امارات هم مشتاقان خود را دارند.این اشتیاق به منزله خروج پول‌های ایران و در مقابل جذب نکردن نیمی از این پول‌ها است. در حالی ایران به تقویت توریست کشورهای همسایه می‌پردازد که عملاً برای توسعه زیرساخت‌های کشور با هدف جذب توریست برنامه مدونی ندارد.
 
پروازهای خدمت رسان به مسافران ایرانی
 
اگر بخواهیم تنها به یک کشور مانند ترکیه بپردازیم می‌بینیم که آنها چگونه ایرانیان را برای خرید و تفریح ترغیب می‌کنند. حتی برای گردشگران ایرانی زیر ساخت‌های خوبی تأمین کرده‌اند. بر این اساس ترکیه بیش از 7 خط پروازی برای جابه‌جایی مسافران تعریف کرده است که در فصول پر رفت و آمد این تعداد از 12 خط پروازی هم بیشتر می‌شود. شرکت ترکیش ایر در روز 5 سفر، اطلس جت یک الی دو پرواز و پگا سوز هم یک سفر دارد. البته در کنار پروازهای ترکیه شرکت‌های آسمان، تابان و ماهان هم خدمات می‌دهند.
 
تور ترکیه چند تمام می‌شود؟
 
اگر یک مسافر بخواهد با پرواز داخلی به مدت 3شب و 4 روز به ترکیه سفر کند و البته با پرواز داخلی و انتخاب هتل 4 ستاره معمولی باید 870 هزار تومان پرداخت کند.با پرواز ماهان به این رقم باید 200هزار تومان اضافه شود.اما با موضوعات عنوان شده اگر پرواز خارجی ترکیه انتخاب کنید قیمت تور آنها یک میلیون و 600 هزار تومان می‌شود. فاصله قیمتی پروازهای داخلی و خارجی تقریباً بین 650 تا 700 هزار تومان است اما به خاطر سطح خدماتی که ارائه می‌دهند، برخی این پروازها را انتخاب می‌کنند.به گفته مدیران تورها هیچ‌کدام از پروازها خالی به سمت کشور همسایه ایران یعنی ترکیه نمی‌رود.
 
پایین بودن قیمت تورهای خارجی نسبت به داخلی
 
حال اگر قیمت پایین‌ترین قیمت تور را در نظر بگیرید باز هم نسبت به سفرهای داخلی ارزان‌تر است.اگر بخواهید با مبلغ 870 هزار تومان به مشهد مقدس بروید تقریباً هزینه شما با اقامت 3شب و 4 روز، هتل 4ستاره و پرواز نفری 900هزار تومان می‌شود.برای شهر شیراز هم نفری 890 هزار تومان باید هزینه کنید.سفر به مناطق آزاد هم هزینه‌های بالاتری را برای شما رقم می‌زند. این نشان می‌دهد که در ایران قیمت پروازها رقابتی نیست و در تمام فصول سال مردم مجبور هستند بهای بالایی را پرداخت کنند. از سویی کیفیت پروازها هم دندانگیر نیست و خیلی‌ها هنوز به هواپیماهای که در خطوط هوایی فعال هستند اعتمادی ندارند. البته دولت یازدهم برای ورود هواپیماهای جدید قراردادهای خوبی را منعقد کرده است و چند فروند هواپیمای جدید هم در خطوط پروازی قرار گرفتند اما هنوز چالش‌ها در این حوزه به قوت خود باقی است. نکته دیگری که در این زمینه باید گفت قیمت هتل‌ها است.گردشگران داخلی اگر نخواهند با تور مسافرت کنند باید برای گرفتن هتل با سطح کیفی متوسط شبی 185 هزار تومان پرداخت کنند.
 
خرید در ترکیه به صرفه است
 
 حال به غیر از آنکه گردشگران سهم خوبی درترکیه دارند برخی‌ها در رونق بازار این کشور اروپایی هم سهیم هستند. این افراد را با یک تیر و دونشان می‌شناسیم. آنها ضمن گردشگری، پوشاک یکساله و لوازم برقی خود را هم خریداری می‌کنند.یکی از کسانی‌که عید فطر به ترکیه سفر کرده بود گفت: ما برای خرید ازدواج و گردشگری به کشور ترکیه رفتیم. هزینه تور ما نفری یک میلیون و 500 هزار تومان شد و حدود 7 الی 8 میلیون تومان خرید کردیم. از آنجا که قیمت پوشاک در این کشور بسیار ارزان است تصمیم داریم که هر سال به این کشور برویم و ضمن مسافرت خریدهای یکساله خود را داشته باشیم. وقتی از آنجا خرید می‌کنیم مطمئن هستیم که برند ارائه شده تقلبی نیست و کیفیت درجه یک دارد. لذا اگر با بیشترین هزینه به این کشور برویم باز هم خرید صرفه اقتصادی دارد. لذا خیلی‌ها اکنون چنین رویه‌ای را در پیش گرفتند.
 
یکی دیگر از مسافران ترکیه هم گفت: ما دنبال هتل و پرواز گرانقیمت نیستیم. بدین جهت خودمان و بدون گرفتن تور به ترکیه می‌رویم که در این صورت مبلغ رفت و برگشت نفری 450 هزار تومان می‌شود. اما هر ساله تمام خریدهای پوشاک را از استانبول انجام می‌دهیم. در ایران برندهای تقلبی زیادی وجود دارد و نمی‌توان کالای با کیفیت خریداری کرد.
 
آماری تأمل برانگیز
 
با این تفاسیر حساب کنید 774هزارنفری که طی 5 ماه به ترکیه رفتند و خریدی در حدود 2 میلیون تومان انجام دادند حدود یک هزار و 548میلیارد تومان به صنعت پوشاک و سایر بخش‌های این کشور تزریق کردند. به‌طور تقریبی در هر سال یک میلیون و 857 هزار نفر به ترکیه می‌روند. یعنی ماهیانه 154 هزار و 800نفر به دنبال گرفتن بلیت این کشور هستند. در نهایت می‌توان این‌گونه گفت که بیش از 2.3درصد مردم با محاسبه جمعیت 80 میلیونی کشور در سال گردشگر ترکیه هستند.
 
بر اساس آمارهای رسمی دولت ترکیه، در بازه زمانی ژانویه تا مه2017، مجموعاً 8 میلیون و 762 هزار و 509 گردشگر از بیش از 100 کشور جهان از جمله روسیه، آلمان، عراق، ونزوئلا، سنگاپور، هلند، استرالیا، مکزیک و ایران به ترکیه سفر کرده‌اند. تعداد گردشگران خارجی ورودی به ترکیه امسال نسبت به سال گذشته 5.55 درصد رشد داشته است. در بازه زمانی 5 ماهه مورد اشاره، 928 هزار و 376 گردشگر روس وارد ترکیه شده‌اند. بعد از روس‌ها، گردشگران گرجستانی (874 هزار و 955 نفر) و آلمانی (863 هزار و 572 نفر) در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارد. گردشگران کشورهای بلغارستان، انگلیس، یونان، آذربایجان، عراق، هلند و یونان نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۵
بنده به نوع تفريح موجود در تركيه و ايران هيچ كاري ندارم و فقط به تفاوت قيمت مسافرت بايران و تركيه را مثال مي زنم وقتي يك نفر با خودرو خود به شهر اصفهان برود و به همين مقدار روز در آنجا باشد خيلي بيشتر از مبلغي بايد هزينه كند كه به تركيه برود و هيچ لذتي هم نبرد. چون براي خريد و گردش در شهر بايد مبالغ گزافي پرداخت كند. براي ديدن آثار باستاني بايد مبالغ فراواني بدهد.پس ترجيح مي دهد به يك كشور ديگر سفر كند و تفريحي ديگر را تجربه كند.
تورهای ترکیه واقعا به صرفه هستند. این یک واقعیت هست.
برید هی پول بریزید تو جیب این اردوغان اخوانی سلفی ضد فارس.
الان یه عده کشته مرده ترکیه حمله می کنند. خخخخخخخخ.
باعث تاسف است که اکثر این افراد که به خارج میروند کشور خودمان راندیده اند بنظر من باید چاره ای اندیشید .بسیار مقرون به صرفه است تیم کارشناسی بررسی کند و دلایل رفتن به ترکیه و ارمنستان یا باکو بررسی شود .آیا همه برای مباحث تاریخی رفته اند یا در آنجا چیزهایی هست که در کشور خودمان نیست؟ آن کسری ها را در مناطق توریستی فراهم کنند
با یکم تامل متوجه میشین که با آزاد کردن حجاب مثلا در مناطق آزاد میزان سفرها به ترکیه و کشورهای مجاور به نصف تقلیل پیدا میکنه.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان