بازدید 3176
ریزش معادن در حال بهره برداری

کاهش 2.6 درصدی تعداد معادن در حال بهره برداری كشور در سال 1394

بخش معدن و صنایع معدنی به دلیل پیشران بودن در اقتصاد از اهمیت بسزایی برخوردار می باشند. با رشد و توسعه این بخش بسیاری از بخش های صنعتی متحول خواهد شد و اقتصاد کشور رونق خواهد گرفت. طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران تعداد معادن در حال بهره برداری در سال 94 در مقایسه با سال 93، 2.6 درصد کاهش داشته است.
کد خبر: ۷۱۴۲۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ 21 July 2017
بخش معدن و صنایع معدنی به دلیل پیشران بودن در اقتصاد از اهمیت بسزایی برخوردار می باشند. با رشد و توسعه این بخش بسیاری از بخش های صنعتی متحول خواهد شد و اقتصاد کشور رونق خواهد گرفت. طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران تعداد معادن در حال بهره برداری در سال 94 در مقایسه با سال 93، 2.6 درصد کاهش داشته است.

به گزارش تابناک اقتصادی، بدون شک یکی از مهمترین منابع اقتصادی هر کشور، منابع معدنی و ذخایر زیرزمینی آن کشور است. بخش معدن و صنایع معدنی به دلیل نقش مهمی که در چرخاندن چرخ صنایعی چون فولاد، سیمان، سنگ، کارخانه های سرب و روی، گچ و غیره دارد، دارای اهمیت بسیاری می باشند. در سال های اخیر با توجه به رکود مواد معدنی و افت قیمت‌ های جهانی، بازار صنایع معدنی ایران نیز تحت‌ الشعاع همین مسائل قرار گرفت و باعث شد بسیاری از معادن کشور با مشکلات مالی و زیان ‌دهی رو به ‌رو شوند. همچنین این بخش، اندکی زیر سایه دو بخش همسایه خود یعنی صنعت و تجارت قرار گرفته است و در رسانه ها و سخنرانی های مسئولین امر دو واژه صنعت و تجارت بیشتر از معادن به چشم می خورند و یا به گوش می رسند. 

به هر صورت اکنون که مرکز آمار ایران، آمار مربوط به بخش معادن را برای سال 94 منتشر نموده است ملاحظه می گردد که عوامل فوق الذکر تاثیر خود را بر روی بخش معدنی گذاشته اند و از تعداد معادن در حال بهره برداری در سال 94 کاسته شده است.

مطابق با گزارش مرکز آمار ایران، در سال 94 تعداد 5214 معدن در حال بهره برداری بوده است. عمده این معادن در اختیار بخش خصوصی بوده و تنها بخش بسیار اندکی در حدود 3 درصد در اختیار بخش عمومی است. طبق آمار تعداد معادن در حال بهره برداری در سال 93 حدود 5355 معدن بوده که این نشان می دهد در سال 94، تعداد معادن در حال بهره برداری 141 مورد یا حدود 2.6 درصد کاهش داشته است. 

از نظر تعداد شاغلین در این بخش، در سال 94 حدود 91211 نفر در معادن در حال بهره برداری کشور به کار مشغول بوده اند که این تعداد نسبت به سال 93 حدود 658 نفر یا 0.7 درصد کاهش داشته است. بیشتر شاغلان در بخش معادن در سال 94 در استان های کرمان، یزد و اصفهان مشغول به خدمت بوده اند.

همچنین در سال 1394، حدود 343900 هزار تن مواد معدنی به ارزش 118291 میلیارد ریال تولیـد شـده اسـت. از ایـن مقدار حدود 6024 هزار تن مواد معدنی به ارزش 489 میلیون دلار به طور مستقیم از معدن به خارج از کشور صادر شده است. این درحالی است که در سال 1393، حدود 9075 هزار تن مواد معدنی به ارزش بـیش از 557 میلیـون دلار صادر شده است. به این ترتیب، مقدار صادرات مستقیم معادن در سال 1394 نسـبت بـه سـال 1393 حـدود 33.6 درصد کاهش و ارزش آن نیز (برحسب دلار) 2/12 درصد کاهش داشته است. 

از نکات مثبت این گزارش می توان به رشد ارزش سرمایه گذاری در معادن در حال بهره برداری اشاره نمود. در سال 94، حدود 29421 میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش معدن صورت گرفته است که این رقم در مقایسه با 19873 میلیارد ریال سرمایه گذاری سال 93 رشدی 48 درصدی داشته است. شایان ذکر است که حدود 72.8 درصد سرمایه گذاری صورت گرفته در سال 94 متعلق به بخش عمومی می باشد و این در حالی است که در سال 93 سهم سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش معدن بیشتر از بخش عمومی بوده است.

به هر صورت با توجه به این که طبق سند چشم انداز، ایران باید در سال 1404 دارای جایگاه اول صنعتی، معدنی و تجاری در منطقه باشد و همچنین با توجه به این که فعالتر بودن بخش معدنی باعث پر شتاب تر شدن توسعه صنعتی می گردد، بهتر است مسئولین توجه بیشتری نسبت به این بخش نمایند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل