بازدید 4457
اقتصاد در گذر زمان

از معاهده گس-گلشائیان تا پذیرش رسمی قطعنامه 598

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و ششمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۱۳۰۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 17 July 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و ششمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

26 تیر 1328، پيماني ميان وزير دارايي وقت ايران ـ گلشائيان ـ و نماينده كمپاني نفتي انگليس ـ گس‌ـ به امضا رسيد كه به معاهده «گس ـ گلشائيان‌» معروف شد. اين پيمان به دليل ماهيت ظالمانه ‌اي كه داشت نه در مجلس پانزدهم و نه درمجلس شانزدهم به تصويب نرسيد و زمينه ‌ساز نهضت ملي شدن صنعت نفت در ايران گرديد.

26 تیر 1335، براساس بخشنامه ‌ای که ازسوی وزارت دارایی در این روز منتشر شده و نسخه خلاصه‌ شده ‌ای از آن در جراید آن روز منعکس شد، میزان فوق ‌العاده شغل هر یک از روسای وزارت دارایی (بستگی به مقام آنها) حداکثر 4500 ریال بوده و روسای دارایی شهرستان ‌ها نیز مشمول همین فوق‌ العاده شغل بوده ‌اند و کارگزینی کل وزارت دارایی مبلغ مورد نظر را برای آنها تعیین کرده؛ سپس اجازه پرداخت صادرشده که این مبلغ از ابتدای سال 1335 قابل ‌پرداخت بوده است. در این اطلاعیه آمده است: چون پرداخت فوق ‌العاده مقطوع روسا و متصدیان ادارات (به ‌عنوان بخشی از حقوق آنها) مورد موافقت قرار گرفته، صورت اسامی کسانی که استحقاق دریافت فوق ‌العاده دارند در دست تهیه است و به‌ تدریج برای صدور دستور ارسال می‌ گردد. در همین حال گفته شده است دادن سکه طلای پهلوی، نیم پهلوی و ربع پهلوی از سوی روسا به معاونان خود ممنوع است. قیمت سکه پهلوی 707 ریال، نیم‌پهلوی 360 ریال و ربع پهلوی 172 ریال بوده است.

همچنین در این روز، سخنگوی وزارت صنایع و معادن اظهار کرد: برای تهیه آمار صنعتی کارخانه‌ های کشور در مرکز، آمارگیران صنایع و معادن، با در دست داشتن احکام رسمی وزارتی به کارخانه ‌ها مراجعه خواهند کرد. در این خبر که روز 26/ 4/ 1335 در صفحه اقتصادی جراید به چاپ رسیده، آمده است: منظور از این مراجعه فقط تکمیل پرسشنامه‌ های صنعتی است و صاحبان کارخانه ‌ها مطمئن باشند از مندرجات مطالب پرسشنامه ‌ها، فقط آنچه جنبه عمومی دارد، در دفترچه ‌های آماری مندرج منتشر می ‌شود و خصوصیات مخصوص هر موسسه‌ ای محفوظ مانده و افشا نخواهد شد. در شهرستان‌ ها نیز این کار با موافقت وزیر کشور و توسط فرمانداری ‌ها و بخشداری‌ ها انجام می‌ گیرد. بنابراین وزارت صنایع و معادن خواستار همکاری تمام صاحبان صنایع و کارخانه ‌ها است و آنها باید پرسشنامه‌ های مربوطه را با دقت پر کنند که داشتن این دفترچه ‌های آماری نشانه ترقی و پیشرفت هر کشور است. در این اطلاعیه آمده است: مدیران‌ عامل کارخانه‌ ها باید با ماموران آمارگیر نهایت همکاری را داشته باشند.

26 تیر 1352، «قرارداد رود هيرمند» در مجلس شوراي ملي به تصويب رسيد.

26 تیر 1355، پرويز راجي به عنوان سفير ايران در انگليس منصوب شد. يكي از انگيزه هاي شاه در انتخاب راجي، قدرت جوابگويي وي به مقالات مطبوعات و رسانه هاي انگليسي عليه رژيم شاه است. او موظف شده است تا با پرداخت رشوه، مطبوعات انگليس را به مدح گويي شاه بكشاند.

26 تیر 1356، «كالور» سناتور دمكرات آمريكا اظهار داشت فروش هواپيماهاي تجسسي آواكس به ايران اقدامي خلاف امنيت ملي آمريكاست. زيرا حتي يك ايراني مي تواند اين هواپيما را ربوده يا اسرار آن را به شوروي ها بفروشد.

26 تیر 1359، با شروع كار مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان وظيفه شوراي انقلاب به پايان رسيد.

26 تیر 1361، آيت الله خامنه اي رهبر انقلاب اظهار داشت: ملت ها بايد دولت ها را به استفاده از سلاح نفت عليه آمريكا و اسرائيل مجبور كنند.

26 تیر 1367، به موجب نامه ‌اي كه از سوي آيت الله سيدعلي خامنه‌اي رئيس جمهور وقت ايران به «خاوير پرز دكوئيار» دبيركل اسبق سازمان ملل ارسال شد، جمهوري اسلامي ايران رسماً قطعنامه 598 شوراي امنيت سازمان ملل راجع به جنگ تحميلي را پذيرفت‌.


منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان