بازدید 4687
اقتصاد در گذر زمان

از عزل محمدعلی شاه قاجار تا ورود نخست وزیر عراق به ایران با هدف ایجاد فصلی جدید در روابط اقتصادی

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و پنجمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۱۲۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 16 July 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و پنجمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

25 تیر 1288، مشروطه‌ خواهان و فاتحان تهران، محمد علی شاه قاجار، عامل استبداد صغیر را از سلطنت عزل کردند.

25 تیر 1289، به مناسبت ترور آيت ‌الله سيدعبدالله بهبهاني‌، مجلس و بازار تهران تعطيل شد و مردم معترض سيدحسن تقي زاده را متهم به برنامه ‌ريزي اين ترور كردند و خواستار مجازات وي شدند.

25 تیر 1310، مراسم افتتاح بانک فلاحتی و نصب اولین سنگ بنای بانک ملی به عمل آمد.

25 تیر 1318، قانون تسویه امور ورشکستگی در مجلس شورای ملی تصویب شد.

25 تیر 1323، لایحه قانون کار و تعیین وظایف کارگر و کارفرما به مجلس تسلیم شد.

25 تیر 1331، دکتر محمد مصدق در دیدار با محمدرضا پهلوی درخواست کرد که عهده‌ دار وزارت جنگ شود که شاه نپذیرفت، در نتیجه پس از این ملاقات دکتر مصدق با ارسال نامه ‌ای به محمدرضا پهلوی استعفای خود را اعلام کرد که مورد پذیرش واقع شد. پس از آن احمد قوام که مورد تمایل مجلس بود در جلسه سری مجلس 40 رای از 42 نفر حاضر در جلسه را کسب کرد.

25 تیر 1332، 25 نفر ديگر از نمايندگان مجلس شوراي ملي به تبعيت از نمايندگان عضو فراكسيون نهضت ملي نفت استعفا دادند و به اين ترتيب تعداد نمايندگان مستعفي مجلس به 52 نفر رسيد.

25 تیر 1333، بانک صادرات و واردات آمریکا با پرداخت پنجاه میلیون دلار وام به ایران موافقت کرد.

25 تیر 1334، ایران بار دیگر از بانک صادرات و واردات آمریکا مبلغ چهارده میلیون دلار وام گرفت.

25 تیر 1336، برای اداره کارخانه سیمان 7 متخصص خارجی استخدام شد.

25 تیر 1338، سازمان برنامه قراردادی را که با مهندسین مشاور کمپانی کوکس آلمان برای شهرسازی و کارهای مختلف امضا کرده بود، لغو کرد.

25 تیر 1341، علی امینی، نخست ‌وزیر اعلام کرد که اگر بودجه ارتش اصلاح نشود، راهی جز کناره‌ گیری وجود ندارد. وی همچنین دولت آمریکا را متهم کرد که کمک‌ های مالی خود را نسبت به ایران قطع کرده و ایران را در بن ‌بست قرار داده است. علی امینی یک روز پس از این اظهارات از سمت خود استعفا داد. همچنین در این روز کارخانه برق اصفهان که توسط بخش خصوصی دایر شده بود آماده بهره‌ برداری شد.

25 تیر 1345، اداره کل غله ضمیمه وزارت کشاورزی شد.

25 تیر 1354، مبلغ کمک هزینه دانشجویان خارج کشور بین 500 تا 1500 تومان در ماه تعیین شد.

25 تیر 1356، روزنامه «اشتوتگارتر سايتونگ» چاپ آلمان نوشت ايران و عربستان به ترتيب اولين و دومين وارد كننده اسلحه آمريكايي در جهان هستند در حالي كه در صورت وقوع يك بحران كارشناسان نظامي اين دو كشور هنوز از آموزش فني كافي برخوردار نيستند و الزاماً آمريكايي ها بايد دخالت كنند.

25 تیر 1358، امام خميني طي دستورالعملي به دادستان دادگاه هاي انقلاب اسلامي با مستثني كردن قاتلان، آمران به قتل و سوءاستفاده كنندگان از بيت المال، خواستار عفو كليه متهماني شدند كه در رژيم گذشته مرتكب تقصيراتي بوده اند. همچنین در این روز، كمتر از 3 ماه پس از پيام حسن ‌البكر براي امام خميني (ره) كه انقلاب اسلامي را به وي تبريك گفته بود صدام حسين با كودتا او را كنار نهاد و زمام مطلق امور عراق را عهده‌ دار شد.

25 تیر 1359، طرح پرچم جمهوري اسلامي ايران به تصويب شوراي انقلاب رسيد.

25 تیر 1367، مهمترين جلسه اي كه منجر به پذيرش قطعنامه 598 شوراي امنيت سازمان ملل در جنگ شد، امروز با حضور چهل نفر از شخصيت هاي مهم كشوري و لشكري در حضور امام خميني تشكيل شد.

25 تیر 1384، ابراهيم جعفري نخست وزير عراق در رأس يك هيأت بلندپايه از مقامات آن كشور از جمله 9 وزير عراقي با هدف ايجاد فصلي جديد در روابط سياسي، اقتصادي و فرهنگي ميان دو كشور وارد تهران شد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر