بازدید 4195
اقتصاد در گذر زمان

از تصرف شهر تبریز توسط قوای عثمانی تا انعقاد برجام

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و سومین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۱۲۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 14 July 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و سومین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

23 تیر 1294، شهر تبريز در كشاكش جنگ جهاني اول به تصرف قواي عثماني درآمد.

23 تیر 1309، سیدحسن تقی ‌زاده با سرپرستی وزارت طرق و شوارع به سمت وزیر مالیه تعیین و معرفی شد.

23 تیر 1315، نظامنامه ‌ای به منظور يكسان‌ سازي محاكمات اداري در وزارتخانه‌ ها و ادارات مستقل به وسيله كميسيوني در وزارت داخله تدوین و به تصويب هيات دولت رسيد که مشتمل بر چهار فصل بود. در فصل اول به موضوعاتي چون رئوس تخلفات و تقصيرات اداري، مجازات ‌هاي اداري، ذكر تخلفات و مجازات ‌هاي تعيين شده براي آنها و تعيين تكليف مستخدميني كه مرتكب تقصيرات متعدد شده ‌اند، پرداخته شده است. فصل دوم به جريان محاكمه بدوي و تجديد نظر و مسائل مربوط به آن اختصاص يافته و در فصل سوم با عنوان «مقررات مخصوصه» در يازده ماده، برخي مسائل حقوقي در محاكم اداري مشخص و تعيين تكليف شده است. فصل چهارم نظامنامه با عنوان مقررات راجع به محاكمه مستخدمين كنتراتي و غيره، به ارائه خط مشي براي محاكمات اداري مستخدمين كنتراتي، دون پايه و روز مزد تبعه ايران به استثناي ماموران خدمات عمومي و مستخدمين جزء، پرداخته است.

23 تیر 1320، «آنتوني ايدن» وزير خارجه انگليس طي جلسه اي با «مايسكي» سفير شوروي در لندن توافق كردند كه اقدام مشترك دو كشور عليه ايران ابتدا ديپلماتيك باشد، بعد فشارهاي اقتصادي مدنظر قرار گيرد.

23 تیر 1322، لایحه انحلال وزارت خواربار به مجلس تقدیم شد و کلیه کارهای وزارت خواربار تحت نظر رییس کل دارایی قرار گرفت.

23 تیر 1328، بانک جدیدی به نام بانک اعتبار صنعتی تاسیس شد. همچنین در این روز طرح ساخت راه ‌آهن تهران تبریز به طول 750 کیلومتر و راه ‌آهن تهران مشهد به طول 927 کیلومتر در دولت تصویب شد.

23 تیر 1330، اورل هريمن ـ فرستاده ويژه رييس جمهور امريكا ـ وارد تهران شد. وي در مدت اقامت خود در تهران بارها با دكتر مصدق‌، شاه و ساير مقامات سياسي ايران درباره مسأله نفت مذاكره كرد.

23 تیر 1334، عمليات علامت گذاري و تعيين حدود مرز مشترك ايران و شوروي خاتمه يافت.

23 تیر 1335، در تفسیر خبری که از سوی اسمعیل ناهید خبرنگار روزنامه اطلاعات در این روز از آمریکا به ایران مخابره شد، آمده بود: دکتر امینی سفیر کبیر ایران در آمریکا اظهار امیدواری کرده است که کمک‌ های بیشتری از آمریکا به ایران خواهد شد. او در مصاحبه با خبرنگار اطلاعات گفته است: الحاق ایران به پیمان بغداد، موجبات تحصیل کمک ‌های بیشتری را از آمریکا فراهم کرده است و تصمیمات جدید سفارت ایران در واشنگتن برای شناسایی بیشتر ایران به افکار عمومی آمریکا به اجرا در آمده است. در این خبر آمده که دکتر امینی گفته است: تصمیم سفارت کبرای ایران در انتشار بولتن ماهانه و نشر اخبار و اطلاعات مربوط به ایران و دادن کنفرانس به ‌وسیله رجال ایرانی در نقاط مختلف آمریکا و تشکیل اداره اطلاعات در نیویورک و فعالیت‌ های دیگر که در این زمینه شروع می ‌شود، این نقص را به تدریج رفع خواهد کرد و امید است که مردم آمریکا با وضع فعلی ایران در قسمت‌ های مختلف بیشتر آشنایی پیدا کنند و با این وصف دولت آمریکا مبلغ 20 میلیون دلار رایگان بابت سال مالی 34 در اختیار دولت ایران گذارده و باید انتظار کمک بیشتری داشت.

23 تیر 1336، مجلس شورای ملی مبلغ 10 میلیون تومان کمک به زلزله‌زدگان را تصویب کرد.

23 تیر 1341، آيت الله سيدعبدالهادي شيرازي از مراجع تقليد، دارفاني را وداع گفت. به اين مناسبت بازار تهران تعطيل شد و شاه در تلگراف تسليت براي آيات عظام حكيم شاهرودي فرستاد.

23 تیر 1348، مجلس شوراي ملي لايحه دولت مبني بر ضبط اموال سپهبد تيمور بختيار اولين رئيس ساواك را تصويب كرد.

23 تیر 1352، باغ ‌ها از پرداخت عوارض نوسازی معاف شدند.

23 تیر 1353، مجلس شورای ملی، لایحه اجازه اعطای وام و اعتبار به دولت ‌ها و موسسات خارجی و بین ‌المللی را تصویب کرد.

23 تیر 1354، نظام آموزشی دگرگون شد، دبیرستان ‌ها به دو دوره سه ساله و یک ساله تقسیم شدند.

23 تیر 1355، در جراید اعلام شد که بافت یک قالی توسط احمد رضایی، یکی از قالی‌ بافان چیره‌ دست ایران، با داشتن تصاویر روسای جمهوری آمریکا به پایان رسید. در ذیل عکس تمام قدی از این قالی نوشته شده بود: این قالی به مناسبت دویستمین سال استقلال آمریکا تهیه شده و به پایان رسیده است و بافنده این قطعه فرش که اصولا در زمینه بافت فرش ‌ها و قالیچه ‌های نفیس از چهره ‌های مشاهیر ایران و جهان کار می ‌کند، این اثر هنری و تاریخی را به سفارش شرکت فرش ایران آغاز کرده بود. ابعاد این قالی دو متر و 20 سانتی‌متر در یک متر و 80 است که بنا به اظهار آقای رضایی، بافنده آن در مدت 2 سال و با هزینه ‌ای بیش از 160 هزار تومان بافته است. طراحی و نقشه این قالی به‌ وسیله منوچهر رضایی فرزند وی تهیه شده است و در بافت آن 5 میلیون گره زده شده است. رنگ قالیچه در زمینه کلی، مغز پسته ‌ای و نقش ‌های آن هر کدام از یک رنگ متفاوت استفاده شده است و از ترکیب یکصد و بیست رنگ تشکیل شده است.

23 تیر 1357، روزنامه اينترنشنال هرالد تريبيون فاش ساخت آمريكا براي مقابله با شورش هاي جاري در ايران تاكنون 50 هزار گلوله گاز اشك آور، 356 هزار ماسك ضدگاز و 4300 تپانچه به ايران تحويل داده است.

23 تیر 1361، جمهوري اسلامي ايران در نامه‌ اي به شوراي امنيت، اعلام كرد قطعنامه 514 را نمي‌ پذيرد.

23 تیر 1362، اولين دوره مجلس خبرگان رهبري آغاز به كار كرد.

23 تیر 1378، تمامي شهرهاي كشور، امروز شاهد تظاهرات ميليوني مردم در بيعت با ولايت و محكوم ساختن فتنه و آشوب خياباني روز 18 تير بود؛ فتنه اي كه با خط دهي و هدايت و حمايت رسانه ها و مراكز سياسي و تبليغاتي بيگانه همراه بود.

23 تیر 1394، پیمان معروف به «برنامه جامع اقدام مشترك - برجام» در وين اتريش بين ايران، اتحاديه اروپا و گروه1+5 (شامل چين، فرانسه، روسيه، انگليس، ايالات متحده آمريكا و آلمان) منعقد شد. از زمان انعقاد این پیمان، آمريكا همواره متهم به بدعهدي در اين پرونده بوده است.


منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل