بازدید 5786
۲

افزایش اشعه ماورای بنفش در دریاچه ارومیه

کد خبر: ۷۱۱۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵ 11 July 2017
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: با کاهش 2.5 برابری سطح دریاچه شاهد افزایش 4 برابری اشعه ماورای بنفش بودیم که اولین تبعات آن آب مروارید است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مسعود تجریشی؛ مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در نشست خبری که به منظور تصریح آخرین وضعیت دریاچه ارومیه بزگرار در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در رابطه با افزایش 2.5 برابری اشعه ماورا بنفش در این دریاچه و اقدامی که در این خصوص انجام شده است، بیان داشت: از سال 2007 اشعه ماورای بنفش در حوزه دریاچه افزایش 2.5 برابری داشته است. برای مقابله با مشکلات در این حوزه باید مباحث بهداشتی جدی گرفته شود، مثلا در دریاچه آونز کالیفرنیا 20 میلیارد دلار صرفه هزینه‌های بهداشتی می‌شود تا کنترل غبار در منطقه صورت گیرد.

وی ادامه داد: در بحث دریاچه ارومیه نیز باید به این مساله توجه شود قبلا تصور می‌شد که غبار دریاچه به سمت شرق می‌رود، اما در بررسی‌های آخر مشخص شد که غبار به سمتی رفته است که 300 متر بارندگی در آنجا وجود دارد یکی از برنامه‌ها در خصوص کنترل غبار بوده است که انجام شد.

او افزود: طبق تاکیدات رئیس جمهور مبنی بر اینکه باید از تمام ظرفیت ملی برای کنترل غبار استفاده شود، برنامه کنترلی در این خصوص پیاده شد یعنی از همان ابتدای برنامه احیای دریاچه ارومیه سلامت مهم بوده است.

تجریشی در ادامه گفت:‌ در طی 5 سال منتهی به سال 95 متوجه شدیم که متناسب با کاهش سطح دریاچه و خشک شدن آن میزان برگشت تشعشعات از کف دریاچه افزایش یافته است. همچنین با کاهش 2.5 برابری سطح دریاچه شاهد افزایش 4 برابری اشعه ماورای بنفش بودیم که اولین تبعات آن آب مروارید است.

او با اشاره به اینکه طی سفرهایی که به این منطقه داشته دچار تبخال شده است بیان داشت: چشم‌هایی که مشکل دارند به راحتی دچار آب مروارید و یا مشکلات دیگر چشمی می‌شوند. دومین مشکل نیز اشعه های یو وی است که درصد آن افزایش پیدا کرده است که مهمترین عامل برای سرطان پوست است. یعنی اگر در مدتی طولانی بدون محافظت در منطقه بمانید ممکن است به این بیماری‌ها مبتلا شوید البته همچنان نتایج قطعی مطالعات در این خصوص اعلام نشده است.

او در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا در رابطه با اینکه چه فعالیت‌هایی توسط ستاد و دیگر نهادهای اجرایی در رابطه با اشعه ماورای بنفش و یو وی انجام شده است، بیان داشت: عمده فعالیت در این حوزه بوده است که گرد و غبار کنترل شود اما در رابطه با سوال شما باید بگویم که حتی قرار شد روستا به روستا بررسی و مطالعه صورت گیرد تا تغییرات بر روی ساکنین بررسی شود.

وی افزود: گزارش‌هایی را در این خصوص به وزارت بهداشت داده‌ایم و گزارش‌های اولیه نشان از نگرانی‌هایی در این مورد دارد اما همچنان مطالعات در حال انجام است البته تاکید می‌کنم که ستاد وظیفه هماهنگی دستگاه‌های اجرایی را در خصوص هر آنچه که به دریاچه ارومیه مربوط است بر عهده دارد و نیاز به همکاری‌های بیشتر وزارت بهداشت در رابطه با این موضوع است.

او افزود: طرح جامعی در وزارت بهداشت دراین خصوص مطرح شد تا با بررسی کامل مردم را از نگرانی دور کنند. در ابتدا جلسه‌ای تشکیل شد که در آن اعلام کردند هیچ آثاری از اثرات مطلوب اشعه ماورای بنفش در این مناطق نبوده است، بعد از گزارش‌های خانه های بهداشت در رابطه با سقط دام نامه‌نگاری‌هایی برای وزارت بهداشت صورت گرفت تا ا طمینان حاصل شود که خشک شدن دریاچه تبعات بهداشتی نداشته است دو بار نامه‌ای را به وزارت بهداشت ارسال کردیم که پس از آن معاون وزیر طرحی را ایجاد کرد تا این مساله بررسی شود.

وی افزود: همچنین با دانشگاه علوم پزشکی تبریز قراردادی منعقد شد که در همین راستا کمیته سلامت تشکیل شود که تعهدات و وظایف این کمیته در آن شفاف است. آنها باید اطلاعات موجود در خانه بهداشت مناطق را بررسی کنند و حتی در برخی نقاط تست‌های خونی گرفته شود تا اثرات خشک شدن دریاچه در درازمدت بر روی افراد بررسی شود. البته در این مطالعات بررسی دام‌ها نیز اضافه شده است چون این حیوانات در چرخه هستند و محصولات آنها توسط ساکنان استفاده می‌شود. بنابراین باید منتظر بررسی این دو کمیته بمانیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
دریاچه نابود شد و عوارضش احتمالا به تبریز هم برسه متاسفانه
اتفاقا بیشتر عوارضش به تبریزمی رسه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان