بازدید 10722
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «تکذیب واردات طلای سرخ به ایران» تا «۲۰۰ دلار حداقل حقوق و دستمزد در کشور ۶ میلیون نفری»

این پیمانه موضوعاتی همچون سبز پوشی حافظ با شپنا و شبندر، چه تعداد شرکت سبد سهام عدالت به مجمع رفتند، کاهش قیمت انواع سکه، پیشنهاد کناره گیری مدیرانی که توانایی کار ندارند، بازار مرغ ایرانی در عراق و افغانستان به ترکیه و برزیل رسید، رشد ۷۷ درصدی صادرات نفت ایران، توقف دلار و یورو در مسیر افزایشی و دستگیری کارمند یک خودروسازی به اتهام کلاهبرداری را در بر دارد.
کد خبر: ۷۱۰۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲ 09 July 2017
از «تکذیب واردات طلای سرخ به ایران» تا «۲۰۰ دلار حداقل حقوق و دستمزد در کشور ۶ میلیون نفری»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون سبز پوشی حافظ با شپنا و شبندر، چه تعداد شرکت سبد سهام عدالت به مجمع رفتند، کاهش قیمت انواع سکه، پیشنهاد کناره گیری مدیرانی که توانایی کار ندارند، بازار مرغ ایرانی در عراق و افغانستان به ترکیه و برزیل رسید، رشد ۷۷ درصدی صادرات نفت ایران، توقف دلار و یورو در مسیر افزایشی و دستگیری کارمند یک خودروسازی به اتهام کلاهبرداری را در بر دارد.



سبز پوشی حافظ با شپنا و شبندر

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه 17 تیرماه 96 با افزایش 181 واحدی به رقم 78 هزار و 881 واحد رسید. تالار شیشه ای در اولین روز  کاری بازار سرمایه در هفته جاری، شاهد سبز پوشی شاخص های منتخب بود، به طوریکه؛ شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با رشد 60 واحدی به رقم 26 هزار و 466 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با 33 واحد افزایش، عدد 17 هزار و 227 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) 26 واحد رشد داشت و به عدد 13 هزار و 235 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 138 واحدی تا رقم 85 هزار و 938 واحد رشد داشت. شاخص بازار اول نیز با 157 واحد رشد به رقم 54 هزار و 381 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان روز کاری بورس، با افزایش 221 واحدی، عدد 176 هزار و 883 واحد را به نمایش گذاشت. در بازار دیروز، نماد شبندر (پالايش نفت بندرعباس) با 72 واحد، نماد شپنا (پالايش نفت اصفهان) با 71 واحد افزایش بیشترین اثر مثبت را در سبزپوشی شاخص کل داشتند.

از «پیشنهاد کناره گیری برای مدیرانی که توانایی کار ندارند» تا «تکذیب واردات طلای سرخ به ایران»


چه تعداد شرکت سبد سهام عدالت به مجمع رفتند؟

جعفر سبحانی مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، در خصوص اینکه چه تعداد شرکت سبد سهام عدالت به مجمع رفتند، اظهارداشت: از ۴۹ شرکت، ۳۵ شرکت بصورت قطعی بورسی  و ۱۴ شرکت غیر بورسی به حساب می‌آیند. وی ادامه داد: در حال حاضر، نام ۶۰ شرکت در پرتفوی این سهام تحت عنوان شرکت‌های سرمایه‌پذیر قرار دارد که اکنون ۱ ۱ شرکت آن، در حال برگزاری مجامع خود هستند. سبحانی اظهارداشت: تاکنون مجامع عمومی ۱ ۱ شرکت سبد سهام عدالت برگزار شده که از این تعداد ۹ شرکت موفق به تصویب سود جهت تقسیم بین مشمولان شده‌اند. البته پس از پایان مهلت ۱۰ ساله، قانونی تعیین شده که سازمان خصوصی‌سازی از امسال موظف است سود تقسیمی مجامع شرکت‌ها را به حساب سهامداران عدالت واریز کند. به همین دلیل از فروردین سالجاری این سازمان اقدام به دریافت شماره شبای حساب بانکی مشمولان سهام عدالت از طریق سامانه این سهام کرده است تا پس از پایان فصل مجامع، شرکت‌های سرمایه‌پذیر سود سال مالی ۵۹ خود را به حساب مشمولان واریز کند.

قیمت انواع سکه کاهش یافت

در جریان معاملات روز شنبه بازار آزاد تهران، قیمت انواع سکه با کاهش مواجه شد؛ بر این اساس نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۳۶۵۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۲۰۸ هزار و ۲۵۰ تومان رسید. همچنین نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز یک میلیون و ۱۷۹ هزار تومان است. هر قطعه نیم سکه با کاهش ۲۵۰۰ تومانی، ۶۴۶ هزار تومان، هر ربع سکه با کاهش دو هزار تومانی ۳۷۶ هزا رو ۵۰۰ تومان و هر قطعه سکه یک گرمی با کاهش ۵۰۰ تومانی ۲۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد.

تکذیب واردات طلای سرخ به ایران

رئیس اتحادیه صادر کنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی گفت: خبر آزاد سازی واردات زعفران و پودر زعفران صحت ندارد، چون ۹۵ درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود. سید رضا نورانی با اشاره به اینکه افغانستان و اسپانیا فقط ۵ درصد زعفران را در اختیار دارند و امکان واردات زعفران اصلا وجود ندارد، افزود: متاسفانه مهمترین مشکلی که در محصول زعفران وجود دارد قاچاق پیاز این محصولات راهبردی به دیگر کشورهاست. وی گفت: عده ای برای به جیب زدن سود سرشار پیاز گیاه زعفران را که از گیاهان ملی و منحصر به ایران است به دیگر کشورها قاچاق می کنند و ادامه این روند می تواند در آینده انحصار بازار این محصول را از دست ایران خارج کند. رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی افزود: در سال های گذشته شاهد بودیم که چگونه نهال های پسته را از ایران به کشورهای دیگر از جمله آمریکا قاچاق کردند و به این ترتیب شاهد حضور رقبا در بازار این محصول ملی بودیم.

مردم آمریکا تمایلی به سرمایه گذاری در بازار سکه طلا ندارند

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که مردم آمریکا در شرایط کنونی تمایلی به سرمایه گذاری در بازار سکه طلا ندارند. تحلیلگران اقتصادی تاکید کردند ، سرمایه گذاران بین المللی در حال دور شدن از بازار فلزات گرانبها به خصوص طلا هستند و آمارهای مربوط به فروش سکه طلا در این کشور طی ماه ژوئن به خوبی این مساله را نشان می دهد. بر اساس این گزارش تحلیلگران کامرز بانک آلمان اعلام کردند: آمارهای رسمی نشان می دهد که در ماه ژوئن تنها 6 هزار اونس سکه طلا از شرکت یو اس مینت در بازار آمریکا به فروش رسیده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل به شدت کاهش داشته است. فروش سکه طلا در بازار آمریکا از ابتدای امسال تاکنون نسبت به سال قبل در همه ماه ها با کاهش روبرو شده است. این وضعیت برای سکه نقره از شرکت یو اس مینت نیز مشابه بوده است. فروش سکه نقره در آمریکا در ماه ژوئن بار دیگر به کمتر از یک میلیون اونس رسیده است. به گزارش سایت طلا، آمارهای رسمی نشان می دهد که فروش سکه طلا در آمریکا در شش ماه نخست امسال به 192 هزار اونس رسیده که نسبت به سال قبل بیش از 62 درصد کاهش داشته است. این رقم سال گذشته به بیش از 501 هزار اونس رسیده بود. فروش سکه نقره در آمریکا در شش ماه نخست امسال نیز به 12.2 میلیون اونس رسیده که نسبت به سال قبل 53 درصد کاهش داشته است. کامرز بانک افزود: فروش سکه طلا در آمریکا طی ماه ژوئن نسبت به سال قبل 92 درصد و سکه نقره نیز بیش از 65 درصد کاهش داشته است.

پیشنهاد کناره گیری برای مدیرانی که توانایی کار ندارند

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: ‏مدیرانی که توانایی کار ندارند با عرق ملی به نفع⁧ مدیران کارآمد⁩ و خلاق کناره گیری کنند. وی تاکید کرد: منافع ⁧کشور نباید به خاطر منافع یک ⁧مدیر آسیب ببیند.

بازار مرغ ایرانی در عراق و افغانستان به ترکیه و برزیل رسید!

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی از افزایش قیمت مرغ در اثر نابسامانی عرضه و قیمت جوجه یکروزه خبر داد. محمد یوسفی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما، با اشاره به افزایش قیمت جوجه یکروزه از هزار تومان در سال 95 تا 2500 تومان در سال جاری افزود: این درحالی است که تولید کنندگان ، جوجه ها را بدون صدور برگه فروش و درج نکردن قیمت فروش ، به طور واقعی به تولید کنندگان عرضه می کنند. وی با اشاره به اینکه شرایط فعلی واگذاری جوجه یکروزه به بورس مناسب نیست ادامه داد: زمانی که کالای در بورس عرضه می شود همه افراد دارای شرایط می توانند خرید کنند اما جوجه یکروزه به همه ی متقاضیان فروخته نمی شود. یوسفی با اشاره به بازار از دست رفته مرغ ایرانی در عراق و افغانستان و جایگزینی ترکیه و برزیل گفت: در حال بازاریابی برای این بازار هستیم که برای موفقیت در ان باید جوجه یکروزه با قیمت رقابتی تولید شود. وی افزود: هم اکنون 65 درصد واحدهای پرورش مرغ در کشور فعال هستند که برای تامین نیاز صادراتی باید این رقم به 80 درصد برسد.

رشد ۷۷ درصدی صادرات نفت ایران

اوپک در گزارش سالانه خود اعلام کرد، صادرات نفت خام ایران در سال 2016 در مقایسه با سال قبل از آن 77.7 درصد افزایش یافته و به بیش از 1.921 میلیون بشکه در روز رسیده است. ایران در سال گذشته میلادی، روزانه 497 هزار و 300 بشکه نفت به اتحادیه اروپا صادر کرده که این رقم در سال 2015 میلادی 111 هزار و 400 بشکه در روز بوده است. صادرات نفت ایران به آسیا نیز از 969 هزار و 700 بشکه به یک میلیون و 423 هزار بشکه در روز افزایش یافته است. این گزارش حاکی است، ایران همچنین در سال 2016 صادرات فرآورده های نفتی (شامل میعانات گازی، ال ان جی و سایر فرآورده های نفتی) را 74.6 درصد افزایش داده و به 897 هزار و 900 بشکه در روز رسانده است. در مجموع، صادرات نفت ایران در سال گذشته میلادی به 2.819 میلیون بشکه در روز رسیده، در حالی که این رقم در سال 2015، 1.595 میلیون بشکه بوده است. درآمد حاصل از صادرات نفت ایران نیز از 27 میلیارد و 3.08 میلیون دلار در سال 2015 به 41 میلیارد و 123 میلیون دلار رسیده است. به گزارش تسنیم، اوپک گفته، واردات فرآورده های نفت به ایران نیز در سال گذشته 17 درصد رشد داشته و به 61 هزار و 600 بشکه در روز رسیده است.

توقف دلار و یورو در مسیر افزایشی

در پایان معاملات بازار آزاد روز شنبه، هر دلار آمریکا بر خلاف روز پنج شنبه، با کاهش 25 ریال همراه بود و به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 794 ریال فروخته شد. هر یورو نیز همانند دلار با عقب نشینی 142 ریالی به رقم فروش 43 هزار و 341 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار شروع هفته، 3 ریال گران تر شد و به قیمت 10 هزار و 399 ریال فروخته شد. این در حالی است که در پایان هفته گذشته، بازار آزاد ارز تهران با گرانی دلار، یورو و درهم همراه بود 


دستگیری کارمند یک خودروسازی به اتهام کلاهبرداری

دادستانی مونیخ در ارتباط با پرونده رسوایی تقلب در میزان انتشار گازهای آلاینده، یکی از کارمندان آئودی را به اتهام کلاهبرداری و تبلیغات دروغین دستگیر کرد. این نخستین دستگیری در آلمان در ارتباط با رسوایی تقلب در میزان انتشار گازهای آلاینده محسوب می‌شود. به گزارش آتوموتیو نیوز، دفتر دادستانی مونیخ اعلام کرد این دستگیری به درخواست دادستان مونیخ و درپی تحقیقات دادستانی آلمان صورت گرفته است و به درخواست مقامات آمریکایی انجام نشده است. نام این فرد دستگیر شده و اینکه از کارکنان فعلی آئودی است یا از کارکنان سابق، اعلام نشده است. در ماه مارس دادستانی مونیخ دفاتر شرکت حقوقی جونز دی و مقر آئودی را مورد جست‌وجو قرار داد. فولکس‌واگن وکلای شرکت جونز دی را برای انجام تحقیقات داخلی درمورد تقلب در میزان انتشار گازهای آلاینده استخدام کرده است. دادستانی به منظور یافتن افراد دخیل در طراحی ابزار تقلب به کار رفته در خودروهای فولکس‌واگن، آئودی و پورشه به این دفاتر حمله کرده بود.

بازار اوراق مسکن؛ گام‌های آرام، اما صعودی «تسه»ها

روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 94 (تسه9412) با رشد 4/ 0 درصدی به قیمت هر برگه 77 هزار و 19 تومان معامله شدند. همان‌طور که اشاره شده بود ورود به تابستان به تدریج تقویت تقاضا در بازار مسکن و در نتیجه اوراق «تسه» را به همراه خواهد داشت. تاکنون اما، رشد قیمت‌ها در بازار اوراق تسهیلات چندان پرشتاب نبوده است که علت اصلی آن را می‌توان تمهیدات عرضه‌کنندگان اوراق برای تقویت انتشار این اوراق دانست. همچنین، بیشتر شدن فرصت‌های دریافت وام مسکن تا حدودی تقاضای «تسه»ها را تعدیل کرده است. از سوی دیگر، نرخ سود اوراق در محدوده زیر 22 درصد در نوسان است که با توجه به دوره بازپرداخت بلندمدت آن (12 ساله) ممکن است بسیاری را نسبت به دریافت این نوع وام بی‌تمایل کند. بنابراین، انتظار می‌رود رشد قیمت «تسه»ها احتمالا در سال جاری شتاب زیادی نداشته باشد./ دنیای اقتصاد

۲۰۰ دلار حداقل حقوق و دستمزد در کشور ۶ میلیون نفری

رئیس جمهور ترکمنستان فرمانی را صادر کرد که به موجب آن حقوق کارکنان بخش دولتی و خصوصی، یارانه و مزایای اجتماعی، کمک هزینه تحصیلی و حقوق بازنشستگان این کشور از دی ماه 96 مصادف با ماه ژانویه سال جدید میلادی، 10 درصد افزایش می‌یابد. براساس این گزارش، حداقل دستمزد در ترکمنستان به میزان 715 منات معادل حدود 200 دلار تعیین شده‌ است. به موجب فرمان جدید رئیس جمهور ترکمنستان، افزایش 10 درصدی حقوق برای بخش خصوصی ترکمنستان نیز لازم الاجرا است و این اقدام در راستای ارتقاء سطح زندگی و ایجاد رفاه بیشتر برای شهروندان ترکمنستان می‌باشد. در ترکمنستان که جمیعت آن بالغ بر 6 میلیون نفر است، علاوه بر پرداخت یارانه‌های نقدی و اجتماعی، استفاده از برق، گاز و آب آشامیدنی برای شهروندان این کشور رایگان می‌باشد. به گزارش فارس، صادرات گاز طبیعی، فراورده‌های نفتی و پتروشیمی، حمل‌ونقل و ترانزیت کالا، تولید محصولات کشاورزی و نساجی از مهمترین اقلام صادراتی کشور ترکمنستان محسوب می‌شود.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
قربان قلی بردی محمد اف در حال حاضر محبوبترین دیکتاتور در دنیا میباشد خدماتی بسیار زیاد به مردمش ارایه داده که این 200 دلار به عنوان پول تو جیبی محسوب میشه .
یک زمانی (بخصوص تا دهه 1370) عملا یارانه زندگی ایرانی راحت کرده بود و با مزد 200 دلار میشد زندگی کرد وی الان نه. فقط قبوض آب وبر قو گاز گاه بیش از 100 دلار میرسد. پس معلومست با 200 دلار در انجا میشود زندگی کرد وقتی مهمترین هزینه ها برای مردم مجانی است!
200دلار درماه یادرروز
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل