بازدید 7290

نخستین دیدار رسمی و حساس بین پوتین و ترامپ طی نشست گروه بیست / رنگین کمانی از موضوعات داخلی و دوجانبه تا آینده نظم جهانی

موضوع ارتباطات میان رئیس جمهور آمریکا و روسیه از زمانی که ترامپ کمپین خود برای ورود به کاخ سفید را آغاز کرده بود، موضوعی حساس بوده است. قرار است، این هفته، این دو نفر از نزدیک و رو در رو در نشست گروه بیست با یکدیگر دیدار کنند؛ دیداری که مملو از موضوعات سیاسی، ژئوپلتیک و استراتژیک و البته ماجراهای شخصی و خصوصی است.
کد خبر: ۷۰۸۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳ 03 July 2017
موضوع ارتباطات میان رئیس جمهور آمریکا و روسیه از زمانی که ترامپ کمپین خود برای ورود به کاخ سفید را آغاز کرده بود، موضوعی حساس بوده است. قرار است، این هفته، این دو نفر از نزدیک و رو در رو در نشست گروه بیست با یکدیگر دیدار کنند؛ دیداری که مملو از موضوعات سیاسی، ژئوپلتیک و استراتژیک و البته ماجراهای شخصی و خصوصی است.

به گزارش «تابناک»؛ در نشست گروه بیست در آلمان، دونالد ترامپ قرار است با شخصیتی از نزدیک دیدار داشته باشد که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا بر این باورند مستقیم در انتخابات سال گذشته آمریکا نفوذ و تأثیرگذاری داشته است؛ اما مسأله تنها به انتخابات و شروع انتخابات آمریکا بازنمی گردد. آن گونه که CNN مطرح کرده است، تحسین و تمجید ترامپ از ولادیمیر پوتین، سابقه ای چهار ساله و حتی بیشتر از آن دارد.

اولین دیدار رسمی و حساس بین پوتین و ترامپ طی نشست گروه بیست / رنگین کمانی از موضوعات داخلی و دوجانبه تا آینده نظم جهانی 
 
نفس دیدارهای رؤسای جمهوری آمریکا و روسیه به خودی خود، موضوعی جذاب برای بسیاری از دوربین ها، رسانه ها و تحلیلگران است؛ اما آنچه بیش از هر چیز دیدار هفته جاری آنها در هامبورگ آلمان را جذاب ساخته است، مجموعه ای از مسائل مختلف داخلی و بین المللی است که قطعا این دیدار را زیر سایه خود می برد.

«هیدر کانلی»، پژوهشگر مؤسسه مطالعات امنیتی و استراتژیک واشنگتن درباره این دیدار بیان کرده است، قطعا کرملین از قبل برای دیدار این دو شخص برنامه ریزی های وسیعی کرده که هم تجزیه و تحلیل شخصیت و رویکرد ترامپ و هم برنامه ریزی هایی که روسیه امیدوار به پیشبرد آنهاست، در دستور کار هستند.

اما در این دیدار، پوتین با یک برگ برنده وارد می شود و آن تسلط کافی وی بر موضوعات سیاست داخلی روسیه است، در حالی که ترامپ به شدت از این ناحیه در ایالات متحده مورد هجمه و آسیب قرار گرفته است. موضوع تحریم های روسیه، قطعا یکی از محورهای اصلی این دیدار خواهد بود که البته کنگره آمریکا با تشدید آنها و محدود کردن اختیارات رئیس جمهور برای برداشتن یا کاهش این تحریم ها، پیچیدگی خاصی به این محور اضافه کرده است.

ترامپ خواهان آن است که این دیدار، دیداری رسمی و آرام باشد؛ اما مشاوران وی ظاهرا بیان کرده اند که موضوع اوکراین و کریمه، باید بخشی از محتوای این دیدار را تشکیل دهد. با این حال، هربرت مک مستر، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، هفته پیش به خبرنگاران گفته بود، این دیدار، دیداری با محوریت بحث آزاد خواهد بود و هیچ موضوع مشخصی در دستور کار نیست. وی بیان کرده بود که دیدار بین ترامپ و پوتین تفاوتی با دیدار با دیگر رهبران کشورهای گروه بیست نخواهد داشت.
 
اولین دیدار رسمی و حساس بین پوتین و ترامپ طی نشست گروه بیست / رنگین کمانی از موضوعات داخلی و دوجانبه تا آینده نظم جهانی 
اما از آن سوی برای کرملین یک دستور کار مشخص وجود دارد و دیدار با ترامپ در میان برنامه کاری فشرده پوتین، باید خروجی مطمئنی در رابطه با آینده روابط دو جانبه بین دو کشو در موضوعات مختلف داشته باشد.

«ماکسیم ساچکوف»، از اعضای شورای روابط خارجی موسکو بیان کرده است که از ابتدای ماه مارس، تحلیلگران و متخصصان حوزه سیاست خارجی و مطالعات استراتژیک به وزارت خارجه روسیه دعوت شده اند تا درباره آنچه در این دیدار باید گفته و خواسته شود، «توفان ذهنی» درست کنند.

به گفته وی، دیپلمات های روسیه این دیدار را در چهار محور دنبال می کنند که شامل مسائل منطقه ای مانند اوکراین و سوریه، برقراری کانال های ارتباطی نظامی و اطلاعاتی، روابط اقتصادی و همچنین موضوعات استراتژیک کلان جهانی است. مهمترین محور در این چهار موضوع، اما همین موضوع آخر یعنی نظم کلی فضای بین المللی و جهانی است که روسیه و آمریکا خواهان زیست صلح آمیز در آن هستند.

البته سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هفته قبل سرنخی از ویژگی اصلی این جهان در نگاه روس ها به دست داده و بیان کرده بود که این جهان، جهانی است که به جای ارزش های ساختگی و کاذب لیبرال غربی، نظمی مبتنی بر توازن منافع قدرت های بزرگ جایگزین شود. قطعا در این جمله آنچه پنهان شده،نقش ناتو و فشارهای این نهاد به سمت روسیه از ناحیه اروپای شرقی است.

هفته قبل، هنری کسینجر، در اتاقی حضور داشت که لاروف این سخنان را بر زبان می آورد. لاوروف رسما از کسینجر به عنوان شخصیتی که همواره در دوران تصدیگری خود در سیاست خارجی آمریکا، موضوع توازن قدرت بین روسیه وآمریکا را مد نظر داشت، تمجید کرد.

همچنین گفته می شود، یکی از درخواست های اصلی روسیه در این دیدار از ترامپ، موضوع بازگشایی دو مرکز دیپلماتیک روسیه در مریلند و نیویورک است که چندی پیش توسط باراک اوباما به خاطر موضوع دخالت روسیه در انتخابات آمریکا بسته و دیپلمات های آن از آمریکا اخراج شدند.

با این حال، اینها جزئیاتی است که تا کنون از فحوای دیدار پوتین و ترامپ در روزهای پیش روی مشخص شده است. قطعا موضوع قطر، سوریه، ایران و چین می تواند سرفصل های دیگری باشد که دیدار پوتین و ترامپ هرچند به شکل جزئی و مشخص به آنها نرسد، تأثیرات مهمی در آینده تحولات در این مسائل خواهد داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر