بازدید 3651

«جراحی نانو ذرات طلا» گامی نو در تشخیص سرطان

کد خبر: ۷۰۵۷۶۴
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹ 21 June 2017
محققان با انجام جراحی روی نانو ذرات طلا، موفق به اصلاح خواص نوری نانو ذرات شدند که نقش مهمی در تصویربرداری زیستی، تشخیص سرطان و فناوری LED دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا؛ گروهی از شیمی‌دانان دانشگاه کارنگی ملون امریکا برای نخستین بار اقدام به جراحی یک نانو ذره کردند تا به این طریق مجاز به دستکاری دلخواه خواص آن باشند.

انجام چنین کاری و در نهایت موفقیت در تغییر خواص نانوذرات، قطعاً دستاورد بزرگی در دنیای نانوشیمی محسوب می‌شود.

این روش جراحی توسط چی‌لی؛ دانشجوی سال سوم در گروه جین ارائه شده که به دانشمندان اجازه می‌دهد تا خواص نانوذرات را بهبود دهند؛ با این روش می‌توان فعالیتهای کاتالیستی و خواص فتولومینسانس را در نانوذرات تغییر داد و از آن برای بخش سلامت، الکترونیک و تولید استفاده کرد.

این گروه می‌گوید «نانوشیمی حوزه‌ای بسیار جدید با عمر 20 ساله است؛ ما به دنبال رقابت با شیمی آلی هستیم که بیش از 100 سال قدمت دارد؛ شیمی آلی می‌تواند گروه‌های عاملی را به مواد متصل کند و ما نیز کاری شبیه به این اما در مقیاس نانومتری انجام دادیم.»

برای انجام این جراحی، محققان ملزم بودند تا از دستکاری اتمی نانو ذرات شروع کنند؛ این گروه روشهایی برای دستکاری نانوذرات طلا ارائه کردند تا بتوان اتمهای هر نانو ذره را به دقت کنترل کرد.

در نهایت نانوذرات به دست آمده ساختاری کاملاً یکنواخت دارند؛ این گروه قادرند ساختار نانو ذرات را به سادگی تعیین کنند.

با داشتن این نانو ذرات، گروه تحقیقاتی جین قصد دارند تا روشی برای پیوند زدن نانوذرات به هم به دست آورند تا عملکرد آنها را به دلخواه تغییر دهند.

این جراحی موجب بهبود 10 برابری فتولومینسانس در نانو ذرات شد که نقش مهمی در تصویربرداری زیستی، تشخیص سرطان و فناوری LED دارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان