بازدید 15386
۹
پیمانه اقتصادی؛

از «رقابت انتحاری بانک ها برای جذب سپرده حداکثری» تا «خودروسازان داخلی به دنبال افزایش قیمت»

این پیمانه موضوعاتی همچون ادامه ریزش شاخص کل بورس و قیمت جهانی طلا، کاهش قیمت نفت، جهش دلار در مرز ۳ هزار و ۷۴۵ تومان، افزایش بهای مرغ در آستانه عید فطر، وضعیت شیر خشک‌های دپو شده، مأموریت جهانگیری به سیف و طیب‌نیا، قطر در صورت ادامه تحریم‌ها نیازهایش را از ایران تأمین می‌کند و گسترش فعالیت فولکس‌ واگن در روسیه را در بر دارد.
کد خبر: ۷۰۵۲۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸ 20 June 2017
از «رقابت انتحاری بانک ها برای جذب سپرده حداکثری» تا «خودروسازان داخلی به دنبال افزایش قیمت»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون ادامه ریزش شاخص کل بورس و قیمت جهانی طلا، کاهش قیمت نفت، جهش دلار در مرز ۳ هزار و ۷۴۵ تومان، افزایش بهای مرغ در آستانه عید فطر، وضعیت شیر خشک‌های دپو شده، مأموریت جهانگیری به سیف و طیب‌نیا، قطر در صورت ادامه تحریم‌ها نیازهایش را از ایران تأمین می‌کند و گسترش فعالیت فولکس‌ واگن در روسیه را در بر دارد.


ریزش ۱۳۰ واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه 29 خرداد ماه 96 با کاهش 130 واحدی به رقم 78 هزار و 860 واحد رسید. در تالار شیشه ای برای سومین روز پیاپی، شاهد قرمز پوشی شاخص های منتخب بودیم، به طوری که شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افت 43 واحدی به رقم 26 هزار و 617 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز با 64 واحد کاهش، عدد 16 هزار و 941 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز 49 واحد افت داشت و به عدد 13 هزار و 95 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 148 واحدی به رقم 85 هزار و 703 واحد دست یافت. شاخص بازار اول با افت 135 واحدی به رقم 54 هزار و 406 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان روز کاری بورس، با کاهش 33 واحدی، عدد 176 هزار و 604 واحد را به نمایش گذاشت.

از «رقابت انتحاری بانک ها برای جذب سپرده حداکثری» تا «خودروسازان داخلی به دنبال افزایش قیمت»

نوسان قیمت سکه در بازار روز گذشته

در جریان معاملات بازار آزاد تهران، قیمت انواع سکه با نوسان مواجه بود، به نحوی که نرخ سکه طرح جدید ارزان، نیم سکه و ربع سکه گران و طرح قدیم و سکه یک گرمی ثابت بود. به گزارش مهر، در جریان معاملات روز دوشنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۳۵۰ تومانی یک میلیون و ۲۱۹ هزار و ۱۵۰ تومان، سکه طرح قدیم یک میلیون و ۱۷۹ هزار تومان، نیم سکه ۶۴۲ هزار تومان، ربع سکه ۳۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه یک گرمی ۲۵۱ هزار تومان است.

روند نزولی قیمت طلا ادامه دار شد

در حالی که بازارهای بین المللی منتظر سخنرانی مهم یکی از مقام های ارشد فدرال رزرو آمریکا هستند، قیمت طلا تحت تأثیر افزایش ارزش دلار بار دیگر با کاهش همراه شد. بر اساس این گزارش، طی روزهای آینده چند تن از مقام های ارشد فدرال رزرو آمریکا سخنرانی خواهند داشت. سرمایه گذاران بین المللی منتظر این هستند که ببینند آیا روند صعودی نرخ بهره فدرال رزرو طی ماه های آینده نیز ادامه خواهد یافت، پس از آنکه آمارهای ناامید کننده و ضعیف اقتصادی در آمریکا منتشر شده است. فدرال رزرو آمریکا در تازه ترین نشست خود نرخ بهره را ۰.۲۵ درصد افزایش داده است. قیمت هر اونس طلا روز گذشته در آخرین ساعات، با 7 دلار و 60 سنت کاهش به 1246 دلار و 80 سنت رسید. همچنین هر اونس نقره نیز 17 سنت ارزان تر و به قیمت 16 دلار و 62 سنت معامله شد.

کاهش بهای نفت با افزایش فعالیت های حفاری آمریکا

روز دوشنبه قیمت نفت، پس از تعطیلی دو روزه بازار، کاهش یافت. علت این امر افزایش فعالیت های حفاری آمریکا گزارش شده است. تولید بالای آمریکا به رغم تلاش اوپک برای کاهش تولید نفت و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا بوده است. کاهش قیمت های اخیر موجب شده است که تجار به توانایی اوپک برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت شک کنند. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در هفته گذشته، ۱۶ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۴۷.۲۱ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۹ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۴.۵۵ دلار صورت گرفت.

رقابت انتحاری بانک ها برای جذب سپرده حداکثری

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است در جذب سپرده ها بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری اصطلاحا به عملیات انتحاری دست زده اند.  محمدرضا پورابراهیمی داورانی در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت افزود: به دلیل رقابت ناسالم در حوزه جذب سپرده ها و عدم نظارت بر فعالیت مؤسسات مالی غیرمجاز شرایط سیستم بانکی با مشکلاتی روبه رو شده و اگر این وضعیت ادامه یابد و بانک ها نرخ های بالا برای جذب سپرده پرداخت کنند وضعیت نگران کننده خواهد شد. برخی از بانک ها با دور زدن مقررات بانک مرکزی برای جذب سپرده نرخ سود بالاتر پرداخت می کنند تا بتوانند در بازار غیرمتشکل پولی رقابت کنند که این برخلاف مبنای علمی و تخصصی است در شرایطی که نرخ تورم نیز نزولی است. وی ادامه داد: می توان عنوان کرد نتیجه منفی حاصل از رشد نرخ تامین مالی در اقتصاد از تحریم های اقتصادی دشمنان بالاتر است. پورابراهیمی داورانی گفت: وضعیت رقابت برای پرداخت نرخ سود به نحوی شده که در حال حاضر نرخ سود بانکی برخی اوقات به بالای 25 درصد می رسد که نتیجه آن این است که طرح های واقعی اقتصادی از توجیه برخوردار نیستند و عملا بخش واقعی اقتصاد از مدار خود خارج می شود. وی با بیان اینکه کل نظام بانکی در شرایط کنونی ورشکسته محسوب نمی شود، افزود:در صورت عدم اصلاح نرخ بالای سود بانکی و همچنین تداوم زیان ده بودن برخی بانک ها می توان در آینده آثار ورشکستگی را در بانک های زیان‌ده مشاهده کرد.

جهش دلار در مرز ۳ هزار و ۷۴۵ تومان 

در پایان معاملات بازار آزاد روز دوشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 105 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 453 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش 15 ریال به رقم 41 هزار و 668 ریال رسید و هر درهم امارات 10 هزار و 290 یرال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 42 ریال گران تر فروخته شد. به گفته بخشی از بازیگران بازار ارز، نزدیک شدن به پایان ماه مبارک رمضان موجب شده است که بخشی از بازیگران به پیشواز افزایش تقاضای احتمالی پس از این ماه بروند. در این شرایط، کاهشی‌های بازار اعتقاد دارند، عامل افزایشی خاصی برای ادامه‌دار شدن روند صعودی وجود ندارد و دلار تنها به محدوده پیشین خود بازگشته است. به گفته آنها تقریبا پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، قیمت دلار در محدوده 3 هزار و 750 تومان قرار داشت.



افزایش بهای مرغ در آستانه عید فطر

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: در آستانه عید فطر با روند صعودی تقاضا، پیش بینی می شود قیمت هر کیلو مرغ حداقل ۲۰۰ تومان افزایش یابد. مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 4 هزار و 600 تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه 6 هزار و 300 تومان، توزیع درب واحدهای صنفی 6 هزار و 450 و خرده فروشی 7 هزار و 50 تومان است.

شیر خشک‌های دپو شده صادر شد

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه بیشتر شیر خشک دپویی در انبارها با پرداخت مشوق صادراتی، صادر شد؛ گفت: کارخانجات به قول خود در زمینه جبران ضرر و زیان دامداران عمل نکردند. سید احمدمقدسی در گفت وگو با مهر درباره آخرین وضعیت پرداخت مشوق صادراتی لبنیات اظهار داشت: تاکنون دولت دو مرحله (حدود ۴۴ میلیارد تومان) از این مشوق را پرداخت کرده و هنوز از پرداخت فاز سوم آن خبری نیست.  

مأموریت جهانگیری به سیف و طیب‌نیا

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در بخشنامه‌ای به وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی اجازه داد تا از محل منابع داخلی خود نسبت به تأمین و پرداخت مبلغ چهار هزار و ده میلیارد و نهصد و سه میلیون و ششصد و پنجاه و یک هزار و چهل و هفت ریال، بابت تسویه بدهی ناشی از تعهدات ایران به صندوق بین‌المللی پول به منظور تعدیل ارزش ریالی اقدام کنند.

قطر در صورت ادامه تحریم‌ها نیازهایش را از ایران تأمین می‌کند

وزیر امور خارجه قطر با بیان اینکه در صورت ادامه تحریم‌ها از سوی کشورهای عربی نیازهای‌مان را از طریق سایر کشورها به ویژه ایران تأمین خواهیم کرد، گفت: قطر به هیچ عنوان با کشورهای عربی که روابط اقتصادی و تردد ما را قطع کرده‌اند انجام نخواهیم داد مگر اینکه آنها موضع خودشان را در قبال قطر تغییر دهند. به نقل از العربیه، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌تانی گفت: ما مذاکرات خود را برای حل این مشکل با بخش‌های داخلی خودمان انجام می‌دهیم. وی همچنین گفت: تاکنون قطر هیچ درخواستی از سوی عربستان، امارات و بحرین دریافت نکرده است. شیخ محمد به خبرنگاران در دوحه گفت: قطر در حال محاصره اقتصادی است و هیچ مذاکره‌ای در این باره نشده است. تنها پیش شرط مذاکره رفع این محاصرات اقتصادی است. وی گفت: برای انجام مذاکره همه چیز در اختیار آنها نیست. به گزارش فارس، در هفته گذشته کشورهای عربی نظیر عربستان، امارات، بحرین و مصر کشور قطر را به اتهام همکاری با تروریست‌ها تحت فشار اقتصادی قرار داده مسیرهای زمینی، دریایی و هوایی را به روی این کشور بستند و مواد غذایی به این کشور صادر نمی‌کنند.

گسترش فعالیت فولکس‌ واگن در روسیه

گروه خودروسازی فولکس‌واگن اعلام نمود که قرارداد خود را با گروه خودروسازی روسی جی‌ای‌زد تمدید کرده است. بر مبنای این قرارداد تا سال 2025 در کارخانه جی‌ای‌زد خودروهای فولکس‌واگن و اشکودا تولید می‌شود. فولکس‌واگن همچنین اعلام کرد این دو شرکت، شراکت استراتژیک در زمینه تولید و مونتاژ قطعه را در دست بررسی دارند. در حال حاضر جی‌ای‌زد برای تولید اتوبوس از قطعات برندهای اسکانیا و مان که متعلق به گروه خودروسازی فولکس‌واگن هستند، استفاده می‌کند. بر اساس بخشی از توافق صورت گرفته بین فولکس‌واگن و جی‌ای‌زد، فولکس‌واگن برای خودروهای تجاری سبک این خودروساز روسی موتورهای 2 لیتری تولید خواهد کرد. براساس اعلام فولکس‌واگن این شرکت طی یک دوره پنج ساله 200 هزار موتور برای جی‌‌ای‌زد تولید می‌کند.

خودروسازان داخلی به دنبال افزایش قیمت

محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در یک نشست مطبوعاتی از درخواست افزایش قیمت برخی از محصولات تولیدی توسط خودروسازان خبر داد. صالحی‌نیا در این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگاری در این زمینه عنوان کرد که درخواست افزایش قیمت برخی از محصولات به شورای رقابت رسیده که هنوز در دست بررسی است. وی در ادامه به این نکته نیز اشاره کرد که این درخواست طبق روال معمول باید با توجه به آیتم‌هایی مانند کیفیت و نرخ تورم بخشی خودرو بررسی شود. وی در پاسخ به سوالی در خصوص توقف تولید پراید گفت: استاندارهای کیفی خودرو باید تا پایان سال ٩٧ به ٨١ مورد برسد. صالحی نیا با اشاره به اینکه فرایند تدریجی بهبود استانداردهی خودرویی در این خودرو مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: وزارت صنعت فعلا برنامه برای خروج این خودرو در دستور خود ندارد و منتظر خواهیم ماند تا پایان سال ٩٧ تا ببینیم این خودرو امکان پاس کردن استانداردهای جدید را دارد یا خیر.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۹
خودرو سازان انحصاری باز مسیر اشتباه گذشته را می روند باز 50سال از دیگر کشورها عقب می مانیم . الان 2008 ثبت نام میکنه 60 میلیون میگیره قیمت قطعی معلوم نیست . مگه ممکنه؟این یعنی کلاهبرداری رسمی . بعد میگن چرا به فلان کمپین می پیوندید.
همه این بحران های مالی میوه تلخ تحریم ها ، سیاست های غلط و ندانم کاری دولت مردان دوره های پیش است که به بار نشست ، ورشکستگی بانک ها و موسسات چپاولگر ، ریزش شاخص بورس ، رکود و ....تازه نشانه نخست از نوک کوه یخ اقتصاد است .
کار ملک است آن که تدبیر و تأمل بایدش
یکمی به فکر کیفیت خودروهاتون باشید، فقط دنبال فلان درصد سود هستید. انصاف هم خوب چیزیه.
مسولین مربوطه در کشور، به بهانه حمایت از خودروی داخلی، هزینه های تمام شده خودروهایی ایمن اروپایی را زیاد میکنند، آن وقت خودروسازهای ایرانی از چین خودرو وارد میکنن...
آن هم بی کیفیت ترین خودروهای چینی که قاتل جان ما است، خودروهایی که به زور 2 ستاره ایمنی دارند!
واقعا چرا؟؟؟؟؟
واقعا مسئول مرگ و میر جاده ها با خودرو های بی کیفیت کیست؟
درشرایطی که بانکهابرای جذب سپرده بیشترودادن سودبالاترباهم رقابت میکنند بازنده اصلی بازاری نیست جزبورس که ازدی ۱۳۹۲درکمای مطلق است وعددسازیها هم تاثیری دربهبپودحال آن نداشته ونخواهدداشت
یه بار که اول سال خودروها رو گرون کردن باز الان چرا دوباره گرون کنن ؟؟؟؟...
با این قیمتها یقینا روزی ،فرا میرسد که خودرو سازی ایران ،همانند ،ساخت ،وساز مسکن قفل شود؟ چون سیستم سیاست گذاری ،وقیمت گذاری فقط به منافع خود نگاه میکند؟ توان خرید ،مردم را در این فرایند در نظر نمیگیرد، آینده ای برای صنعت خودرو در ایران نمی بینم ،؟ مگر سیستم ،سیاست گذاری ،تعدیل یابد ‌وبه قدرت خرید مردم توجه نماید،،؟
همه باهم در کمپین نخریدن خودروی داخلی
کمپین نخریدن خودرو باید دوباره فعال شود.........
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر