بازدید 3871

جزئیات اتمام توسعه فازهای باقی مانده پارس جنوبی

میدان گازی پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی جهان بوده که بین ایران و قطر مشترک است.میدانی که روند توسعه آن گرفتار پیچ و خم تحریم ها شده بود در دولت یازدهم سرعت گرفت و بهره برداری از ۵ فاز ۱۷،۱۸،۱۹،۲۰ و ۲۱ باعث شد نه تنها نیاز بازارهای داخلی تامین شود،بلکه مزان برداشت از این میدان با کشور همسایه بربار شد.اکنون از این میدان فازهای ۱۱،۱۳،۱۴،۲۲،۲۳،۲۴چشم انتظار توسعه هستند که گفته های مسئولین نفتی کشور حاکی از ان است که اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده همه فازهای این میدان به بهره برداری خواهند رسید.
کد خبر: ۷۰۵۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۱ 19 June 2017
میدان گازی پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی جهان بوده که بین ایران و قطر مشترک است.میدانی که روند توسعه آن گرفتار پیچ و خم تحریم ها شده بود در دولت یازدهم سرعت گرفت و بهره برداری از ۵ فاز ۱۷،۱۸،۱۹،۲۰ و ۲۱ باعث شد نه تنها نیاز بازارهای داخلی تامین شود،بلکه مزان برداشت از این میدان با کشور همسایه بربار شد.اکنون از این میدان فازهای ۱۱،۱۳،۱۴،۲۲،۲۳،۲۴چشم انتظار توسعه هستند که گفته های مسئولین نفتی کشور حاکی از ان است که اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده همه فازهای این میدان به بهره برداری خواهند رسید.

به گزارش ایسنا، ماه گذشته بود که علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از اتمام توسعه فازهای باقی مانده پارس جنوبی در نیمه دوم سال جاری یا اوایل سال آینده خبر داد. خبری که شرکت نفت و گاز پارس برای تحقق ان گام برداشته و مسیری را برای توسعه هر فاز انتخاب کرده است.

توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی چشم انتظار امضای قرارداد با توتال

تولید دو میلیارد  گاز غنی جهت انتقال به پالایشگاههای شش تا هشت و ۱۲ به منظور جبران ظرفیت پالایشی فازهای مذکور مهم‌ترین هدف طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی محسوب می‌شود.

تاسیسات‌ دریایی این فاز شامل دو سکوی دریایی تولید گاز هر یک با ظرفیت یک میلیارد فوت مکعب در روز در فاصله ۱۰۵ کیلومتری از ساحل، احداث دو رشته خط لوله ۳۲ اینچی دریائی به منظور انتقال گاز به پالایشگاه‌های خشکی فاز های ۶ - ۸ و ۱۲ و ۲۲ حلقه چاه تولیدی روی سکوهای فوق است.

وزارت نفت برای توسعه فاز ۱۱ با شرکت توتال وارد مذاکره شده و طبق آخرین اخبار قرارداد ایران و توتال برای توسعه فاز ١١ پارس جنوبی در مراحل پایانی است و این قرارداد در دولت یازدهم و پیش از پایان کار این دولت امضا می‌شود.

پیشرفت ۸۷ درصدی پروژه خشکی طرح توسعه فاز ۱۳

فاز ۱۳ پارس جنوبی از دیگر فازها است که طرح توسعه آن اغاز شده و چندی پیش مجری طرح این فاز از اتصال پالایشگاه خشکی فاز ۱۳ به خط ششم سراسری خبر داد.

به گفته پیام معتمد به منظور آمادگی پالایشگاه فاز ۱۳ جهت انتقال گاز شیرین تولیدی در پاییز امسال، عملیات اتصال این پالایشگاه به خط ششم سراسری با هماهنگی دیسپچینگ شرکت ملی گاز و منطقه ده عملیات انتقال استان بوشهر طی یک عملیات فشرده ۶۰ ساعته با موفقیت انجام شد.

مجری طرح توسعه فاز ۱۳ با اشاره به اینکه راه اندازی واحدهای یوتیلیتی پالایشگاه تا پایان تابستان سال جاری به صورت کامل انجام می شود، اظهار کرد: پس از این مرحله عملیات راه اندازی ردیف اول شرین سازی گاز ترش فازهای ۶ و ۷ و ۸ آغاز می‌شود که هم اکنون از پیشرفت مناسبی برخوردار است.

به گفته معتمد، با توجه به آمادگی ردیف دوم شیرین سازی پالایشگاه، راه اندازی این بخش نیز حداکثر تا دو ماه بعد از ردیف اول انجام خواهد شد.

مجری این فاز از پیشرفت ۸۷ درصدی پروژه خشکی طرح توسعه فاز ۱۳ خبر داد و افزود: هم اکنون بالغ بر ۸۰۰۰ نفر در این بخش زیر نظر کنسرسیومی متشکل از شرکت های داخلی پتروپایدار ایرانیان و مپنا مشغول به فعالیت هستند.

 طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی به منظور استخراج روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز غنی از میدان پارس جنوبی و تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین، ۲۹۰۰ تن LPG و ۲۷۵۰ تن اتان، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد طراحی شده است.

همچنین لوله‌گذاری دریایی حدفاصل سکوی۱۳B و پالایشگاه خشکی این طرح به طول ۹۶ کیلومتر توسط شناور اوشنیک ۵۰۰۰ شرکت تاسیسات دریایی از روز جاری با عملیات کشش خطوط ساحلی آغاز شده که طبق برنامه ظرف مدت ۷۵ روز به پایان خواهد رسید. بعد از اتمام عملیات این خط لوله، بلافاصله خط لوله ۱۸ اینچی بین سکوی اصلی B و اقماری D به طول تقریبی ۶ کیلومتر توسط این شناور انجام خواهد شد. با اتمام لوله‌گذاری خطوط دریایی ۳۲و ۱۸ اینچ سکوهای B و D این طرح، امکان انتقال روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز ترش از مخزن پارس‌جنوبی به پالایشگاه خشکی فراهم می‌شود.

با اتمام لوله‌گذاری خطوط دریایی فاز ۱۳ امکان برداشت روزانه دو میلیارد فوت مکعب گاز غنی از پارس جنوبی فراهم می‌شود.

جزئیات طرح توسعه فازهای ٢٢و ٢٣و ٢٤

اهداف طرح توسعه فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ تولید روزانه ۵۶/۶ میلیون متر مکعب گاز غنی، تولید روزانه ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، تولید سالانه ۱.۰۵ میلیون تن گاز مایع”LPG” (پروپان و بوتان)، تولید سالانه یک میلیون تن اتان به منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد اعلام شده است.

تاسیسات دریایی فازهای مذکور شامل چهار سکوی دریایی جمعا شامل ۳۸ حلقه چاه در فاصله ۱۰۵ کیلومتری ساحل کنگان، دو رشته خط لوله ۳۲ اینچ دریایی انتقال گاز به طول تقریبی (هر خط) ۱۰۵ کیلومتر، دو خط لوله چهار اینچ دریایی جهت انتقال محلول گلایکول به طول تقریبی(هر خط) ۱۰۵ کیلومتر و تاسیسات ساحلی شامل واحدهای دریافت و جداسازی گاز و میعانات، تثبیت میعانات گازی، چهار ردیف تصفیه گاز شامل واحدهای شیرین سازی، نم زدایی، تنظیم نقطه شبنم و مرکاپتان زدایی هر کدام به ظرفیت پالایش ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز، واحد فشرده سازی و تراکم گاز جهت صادرات، واحدهای استحصال و بازیافت گوگرد به همراه واحد جداسازی و دانه‌ بندی گوگرد و واحد احیاء منواتیلن گلایکول، سرویسهای جانبی شامل بخار، توزیع برق، آبگیری از دریا و سرویس‌های متفرقه از قبیل نیتروژن، هوای فشرده و غیره، سیستم تصفیه آبهای صنعتی و فاضلاب و سیستمهای مشعل جهت تخلیه اضطراری، سیستم سوخت گاز و دیزل پالایشگاه، سیستم آب آتشنشانی(مخزن و تلمبه‌ها و شبکه) اطاق‌های کنترل، پستهای برق، آزمایشگاه، انبار، کارگاه، دفاتر و غیره، چهار مخزن جهت ذخیره و صادرات میعانات گازی و مخازن ذخیرهسازی LPG می‌شود.

اجرای پروژه فازهای ۲۲، ۲۳ و۲۴ به شرکت پتروسینا آریا و شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) واگذار شده و عملیات احداث این فازها از ۲۵ خرداد ماه ۱۳۸۹ آغاز شده است.

طرح توسعه فاز ١٤

اهداف طرح توسعه فاز ۱۴، تولید روزانه ۵۶.۶ میلیون متر مکعب گاز غنی، تولید روزانه ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، تولید روزانه سالانه۱.۰۵ میلیون تن گاز مایع "LPG" (پروپان و بوتان، تولید سالانه ۱ میلیون تن اتان به منظور تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد است.

تاسیسات دریایی این فاز شامل چهار سکوی دریایی جمعاً ۴۴ حلقه چاه در فاصله ۱۰۵ کیلومتری ساحل کنگان، دو رشته خط لوله ۳۲ اینچ دریایی انتقال گاز به طول تقریبی (هر خط) ۱۰۵ کیلومتر و دو خط لوله چهار اینچ دریایی جهت انتقال محلول گلایکول به طول تقریبی (هر خط) ۱۰۵ کیلومتر می‌شود.

واحدهای دریافت و جداسازی گاز و میعانات، تثبیت میعانات گازی، چهار ردیف تصفیه گاز شامل واحدهای شیرین سازی، نمزدایی، تنظیم نقطه شبنم و مرکاپتانزدایی هر کدام به ظرفیت پالایش ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز، واحد فشرده سازی و تراکم گاز جهت صادرات، واحدهای استحصال و بازیافت گوگرد به همراه واحد جداسازی و دانه بندی گوکرد و واحد احیای منواتیلن گلایکول، سرویس های جانبی شامل بخار، توزیع برق، آبگیری از دریا و سرویسهای متفرقه از قبیل نیتروژن، هوای فشرده و غیره، سیستم تصفیه آبهای صنعتی و فاضلاب و سیستمهای مشعل جهت تخلیه اضطراری، سیستم سوخت گاز و دیزل پالایشگاه سیستم آب آتشنشانی(مخزن و تلمبه ها و شبکه)، اطاقهای کنترل، پستهای برق، آزمایشگاه، انبار، کارگاه، دفاتر و غیره، چهار مخزن جهت ذخیره و صادرات میعانات گازی و مخازن ذخیره سازی LPGنیز تاسیسات ساحلی این فاز را تشکیل می‌دهند.

اجرای پروژه فاز ۱۴ به کنسرسیومی متشکل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شرکت مدیریت طرح های صنعتی ایران، شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران، شرکت مدیریت پروژههای نیروگاهی ایران (مپنا)، شرکت پایندان و شرکت ماشین سازی اراک واگذار شده است که مسئولیت رهبری کنسرسیوم را سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) بر عهده دارد و عملیات احداث این فاز از ۲۵ خرداد ماه ۱۳۸۹ آغاز شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر