بازدید 18826
پیمانه اقتصادی؛

از «مدیرانی که بالاترین حقوق را می‌گیرند» تا «پاشنه‌های آشیل بدترین خودرو سواری ایران»

این پیمانه موضوعاتی همچون سقوط شاخص کل بورس به کانال ۷۸ هزار واحد، جهش قیمت سکه با نزدیکی به ماه شوال، گران شدن دلار، هشدار درباره روزهای سخت نظام بانکی، رشد اقتصاد ایران در سال ۹۵، بازار گوشت زیر سایه تب کریمه، قیمت میوه های صادراتی ایران در بازار قطر، حداکثر قیمت برنج کیلویی ۱۲ هزار تومان و کشوری با ایجاد ۵ میلیون فرصت شغلی در اروپا را در بر دارد.
کد خبر: ۷۰۴۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴ 19 June 2017
از «مدیرانی که بالاترین حقوق را می‌گیرند» تا «پاشنه آشیل بدترین خودرو سواری ایران»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون سقوط شاخص کل بورس به کانال ۷۸ هزار واحد، جهش قیمت سکه با نزدیکی به ماه شوال، گران شدن دلار، هشدار درباره روزهای سخت نظام بانکی، رشد اقتصاد ایران در سال ۹۵، بازار گوشت زیر سایه تب کریمه، قیمت میوه های صادراتی ایران در بازار قطر، حداکثر قیمت برنج کیلویی ۱۲ هزار تومان و کشوری با ایجاد ۵ میلیون فرصت شغلی در اروپا را در بر دارد.


سقوط شاخص کل بورس به کانال ۷۸ هزار واحد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه 28 خرداد ماه 96 با کاهش 294 واحدی به رقم 78 هزار و 990 واحد رسید. همچنین در تالار شیشه ای برای دومین روز پیاپی، شاهد قرمز پوشی شاخص های منتخب بودیم، به طوری که شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افت 99 واحدی به رقم 26 هزار و 667 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز با 143 واحد کاهش، عدد 17 هزار و 5 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز 110 واحد افت داشت و به عدد 13 هزار و 150 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 462 واحدی به رقم 85 هزار و 851 واحد دست یافت. شاخص بازار اول با افت 181 واحدی به رقم 54 هزار و 542 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان روز کاری بورس، با کاهش 785 واحدی، عدد 176 هزار و 638 واحد را به نمایش گذاشت.

از «مدیرانی که بالاترین حقوق را می‌گیرند» تا «پاشنه آشیل بدترین خودرو سواری ایران»

رشد دسته‌جمعی بهای انواع سکه / جهش قیمت با نزدیکی به ماه شوال

در جریان معاملات روز یکشنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۳۱۵۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۲۱۹ هزار و ۳۵۰ تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با افزایش دو هزار تومانی به یک میلیون و ۱۷۷ هزار تومان رسید. هر نیم سکه، ربع سکه و سکه یک گرمی هر یک با افزایش هزار تومانی به ترتیب ۶۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان، ۳۶۹ هزار و ۵۰۰ تومان و ۲۴۹ هزار تومان معامله شد. رئیس اتحادیه طلا و جواهر معتقد است، قیمت طلا و ارز در هفته گذشته تغییر محسوسی نداشته و روال ثابتی را طی کرده است و از روز شنبه با توجه به نزدیک شدن به روز های پایانی ماه مبارک رمضان شاهد افزایش تقاضا در بازار سکه بودیم که این موضوع به همراه افزایش تقاضا در بازار ارز عامل افزایش قیمت سکه و طلا در بازار روز یکشنبه بود. کشتی‌آرای در پاسخ به اینکه این روند افزایشی ادامه خواهد داشت یا خیر، گفت: این امر قابل پیش‌بینی نیست و چنانچه قیمت جهانی طلا در روزهای آینده کاهش یابد نرخ ها هم افت خواهد کرد اما در صورت افزایش قیمت جهانی طلا ممکن است قیمت سکه در روزهای آینده باز هم افزایش یابد.

دلار و درهم گران شد؛ یورو ارزان

در پایان معاملات بازار آزاد روز یکشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 124 ریالی نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 348 ریال فروخته شد. هر یورو نیز بر خلاف روز گذشته، با کاهش 210 ریال به رقم 41 هزار و 683 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات 10 هزار و 248 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به شروع هفته، 28 ریال گران تر فروخته شد.



پیش بینی بازار نفت در هفته پیش‌ روی

در این هفته از یک طرف، افزایش تولید نفت و بنزین آمریکا، و احداث دکل های نفتی جدید در این کشور و از طرف دیگر نوید عربستان برای کاهش صادرات نفت از مهمترین مسائلی بود که این هفته بر بازار نفت تاثیر داشت. در این هفته، قیمت نفت به کمترین حد خود در شش ماه گذشته رسید که مهمترین عامل آن افزایش تولید و اشباع بازار بوده است. پیش بینی می شود با باز شدن بازارها در روز دوشنبه، آمریکا و حتی عربستان از تولید خود بکاهند تا قیمت نفت بالا برود.

مدیرانی که بالاترین حقوق را می‌گیرند

بررسی حقوق و دستمزد سال ۱۳۹۵، از این حکایت دارد که مدیران شاغل در بخش نفت، گاز و پتروشیمی بیشترین حقوق را در کشور دریافت می‌کنند. به گزارش ایسنا، تعدادی از کارشناسان در بررسی آمار و اطلاعات مربوط به حقوق‌های دریافتی بیش از ۱۰۰ هزار نفر از شاغلان کشور در سه سطح مدیران ارشد، میانی و سطوح غیرمدیریتی اطلاعاتی را جمع‌آوری و مورد بررسی قرار داده‌اند که نتایج آن نشان می‌دهد مدیران ارشد حوزه نفت و گاز با دریافتی متوسط ۶.۹ میلیون تومان در هر ماه در صدر دریافت‌کنندگان حقوق قرار دارند. همچنین مدیران ارشد حوزه کامپیوتر و نرم‌افزار با ۵.۵ میلیون تومان و حوزه عمران و ساختمان با ۴.۹ میلیون تومان در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. در سطح مدیران میانی صدرنشنیی با نظام بانکی است. مدیران میانی نظام بانکی به طور متوسط رقمی در حدود ۴.۴ میلیون تومان در ماه دریافتی دارند و بعد از آنها مدیران حوزه میانی نفت و گاز با ۳.۷ میلیون و مدیران صنایع مخابراتی و الکترونیکی با ۳.۵ میلیون تومان دریافتی ماهانه در رده‌های بعد قرار گرفته‌اند. گزارشی که مجموعه ایران تلنت آماده کرده است نشان می‌دهد که در سطوح غیرمدیریتی کارمندان حوزه‌های سرمایه‌گذاری و بورس با حقوق ماهانه ۲.۸ میلیون تومان بیشترین دریافتی را دارا هستند. رتبه‌های بعدی به کارکنان بخش نفت و گاز و صنایع مخابراتی و الکترونیکی اختصاص دارد که در هر ماه به طور متوسط ۲.۴ میلیون تومان درآمد کسب می‌کنند.

هشدار معاون بانک مرکزی درباره روزهای سخت نظام بانکی

معاون اقتصادی بانک مرکزی در مراسم افطار پژوهشکده پولی و بانکی گفت: نظام بانکی روزهای سختی را در پیش دارد و با توجه به شایعاتی که در فضای مجازی در خصوص بانک ها به چشم می خورد، لازم است اطلاع رسانی صورت گیرد. پیمان قربانی افزود: امید داریم ضمن حل مشکلات در جهت بهبود نظام بانکی هم گام برداریم.

رشد اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۵ به روایت بانک مرکزی

بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرد: تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۱۳۹۵ (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰) به ۶۶۹۱.۱ هزار میلیارد ریال رسیده که در مقایسه با رقم دوره مشابه سال قبل، معادل ۱۲.۵ درصد افزایش یافت. اگرچه برآوردهای مقدماتی نشان می دهد که بخش عمده رشد اقتصادی ۱۲.۵ درصدی طی سال ۱۳۹۵ مربوط به افزایش میزان تولید و صادرات گروه نفت بوده است؛ با این وجود، رشد اقتصادی بدون نفت نیز از رشد مثبت و روند رو به بهبودی برخوردار شده است. به گونه‌ای‌که رشد اقتصادی بدون نفت از ۱.۸- درصد در سه ماهه اول سال ۱۳۹۵ به ترتیب به رشد مثبت ۳.۹، ۵.۴ و ۵.۶ درصدی طی فصول دوم تا چهارم رسیده و نهایتاً از رشد ۳.۱- درصد در سال ۱۳۹۴ به رشد ۳.۳ درصدی در پایان سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است.

مردم از ترس تب کریمه گوشت نمی‌خرند

علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش ۲ هزار تومانی گوشت قرمز خبر داد و گفت: در حال حاضر نرخ هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۴۱ هزار تومان به مشتری عرضه می‌شود. وی با اشاره به تأثیر شیوع تب کریمه کنگو بر بازار افزود: بازار در رکود کامل است، چون تقاضا به شدت در بازار کاهش یافته است. ملکی در خصوص عرضه گوشت وارداتی و تأثیر آن بر بازار گفت: شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به عرضه گوشت وارداتی با نرخ مصوب ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار کرد که انتظار می‌رود در صورت استمرار مجدداً قیمت‌ها افت پیدا کند. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تصریح کرد: با توجه به شرایط بهداشتی ایجاد شده و نگهداری لاشه به مدت ۲۴ ساعت پس از کشتار در اتاق پیش سرد، مردم با خیال راحت از قصابی‌های مجاز اقدام به خرید نمایند.

قیمت میوه های صادراتی ایران در بازار قطر

در حالی که طی روزهای گذشته چندین محموله مواد غذایی و میوه به قطر صادر شده است، گزارش ها درباره قیمت عرضه این مواد در قطر حکایت از آن دارد که هر کیلو گوجه ایرانی در قطر بین 4 تا 5 هزار تومان، هر هندوانه 10 هزار تومان و هر کیلو خیار حدود 4500 تومان فروخته می شود. روزنامه قطری الریاح گزارش داده که میوه‌ها و سبزیجات تازه از بیش از 23 کشور آفریقایی، آمریکایی، آسیایی و اروپایی وارد شده است، برای مثال، گیلاس‌هایی که در پیشخوان مغازه‌ها دیده می‌شود، از کشورهای ایران، ترکیه، سوریه، لبنان و مراکش می‌آید و قیمت هر بسته حدوداً 900گرمی آنها حدود 15 ریال قطر است. بر اساس این گزارش، گوجه‌فرنگی وارداتی از ایران و ترکیه که با کیفیت بالاتری نسبت به گوجه‌فرنگی اردن عرضه می‌شود خودنمایی می‌کند.

قیمت برنج منطقی نیست/ حداکثر قیمت کیلویی ۱۲ هزار تومان

مدیر کل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که قیمت برنج در بازار خرده فروشی منطقی نیست و هیچ ارتباطی به کمبود این محصول ندارد، چراکه حداکثر قیمت منطقی محصول در این بازه زمانی کیلویی ۱۲ هزار تومان است، نه ۱۷ هزار تومان. کاوه خاکسار اظهار کرد: سالانه حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید می‌شود و حداکثر نیاز بازار برای واردات ۸۰۰ هزار تن بوده که طی سال‌های گذشته نیز رعایت شده است، اما عده‌ای اصرار دارند با تکرار شایعه کمبود برنج به واردات بیشتر این محصول کمک کنند که نیازی به آن نداریم. وی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: قیمت برنج را باید از دو منظر مورد توجه قرار داد یکی قیمت عمده فروشی و یکی خرده فروشی و مغازه‌های سطح شهر است که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نبوده و از نظر قانونی ارتباطی به آن ندارد، اما مردم باید بدانند که قیمت عمده فروشی برنج درجه یک در این بازه زمانی که تولید داخلی کاهش پیدا کرده و عمدتا برنج خارجی در بازار وجود دارد کیلویی ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان است و در چنین شرایطی قیمت منطقی برنج در بازار خرده فروشی نباید افزایش غیرمنطقی داشته باشد که البته به محض آغاز برداشت برنج و ورود محصول جدید به بازار قیمت‌ها شکسته می‌شود.

۲۱ درصد کارفرمایان در روسیه در آستانه ورشکستگی هستند

سازمان مؤسسات اعتباری روسیه اعلام کرد: تقریبا یک پنجم کارفرمایان حقیقی در روسیه (21%) در حالت ورشکستگی قرار دارند، زیرا بیش از سه ماه است که وام های خود را پرداخت نکرده اند. این سازمان دولتی خاطر نشان کرده که هر وام گیرنده روس میانگین بیش از 2/2 میلیون روبل (32 هزار دلار) وام دریافت کرده است و 15 درصد آنان در آستانه ورشکستگی هستند. وام نقدی در روسیه، بیشترین طرفدار را دارد و 63 درصد از حجم کل وام ها را تشکیل می دهد. علت اصلی ورشکستگی کارفرمایان روسی در سه سال اخیر بحران اقتصادی در روسیه است که بر اثر کاهش بهای نفت در بازار جهانی و نیز تحریم های اقتصادی و مالی ضدروسی غرب بروز کرده است. /ایرنا

کشوری که ۵ میلیون فرصت شغلی در اروپا ایجاد کرد

در حال حاضر اقتصاد آلمان پاسخگوی ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار شغل در قاره اروپاست و به عبارت دیگر، بزرگترین اقتصاد اروپا یعنی آلمان، چیزی نزدیک به ۵ میلیون اشتغالزایی را در قاره سبز رقم زده است که در نوع خود کم نظیر است؛ این در حالی است که تقاضای بالا در آلمان نه تنها مانع کاهش پیشرفت کشورهای همسایه آن نمی شود، بلکه همچون یک موتور محرک اقتصادی مهم برای آنها ایفای نقش می کند. همچنین قدرت بالای صنعتی آلمان و نیز تقاضای این کشور برای واردات، سود آوری و منافع ویژه ای را برای کشورهای همجوار آلمان به همراه دارد. در حال حاضر کشورهای هلند، فرانسه، بلژیک، ایتالیا، لهستان و جمهوری چک به عنوان تأمین کننده های اصلی برخی قطعات صنعتی و کالاهای مصرف‌کننده در آلمان هستند که این موضوع، موجب اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم توسط آلمان ها در سایر کشورهای اروپایی شده است. برای مثال، فقط در کشور لهستان ۸۹۰ هزار شغل مستقیم در ارتباط با بازار تقاضای آلمان وجود دارد که بیشترین سهم در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده است.

پاشنه های آشیل بدترین خودرو سواری ایران

متأسفانه در ایران هیچ مؤسسه اختصاصی برای رتبه بندی و امتیازدهی به وضعیت ایمنی خودروها وجود ندارد و از سویی آمارهای منتشره هم آنچنان موثق نیستند و نمی توان با اطمینان کامل به آنها رجوع کرد. با این حال دو راه پیش روی خریداران قرار می گیرد؛ یکی اعتماد به تجربیات شاخص سایر رانندگان است و دیگری توجه به امتیازات کسب شده از سوی خودروها در موسسات معتبر تست ایمنی که به خودورها داده می شود. در ادامه به نقل از گزارش مرکز پژوهش های مجلس، ایمنی خودروی پراید مورد بررسی قرار می گیرد: در نتایج تست مؤسسه ایمنی بزرگراه های آمریکا، خودرو پراید بدترین خودرو سواری شناخته شده که می‌تواند جان سرنشینانش را به طرز وحشتناکی به خطر بیندازد پراید در تست تصادف، دچار انحراف شدید در ستون، درب‌ها و سقف می‌شود. کابین سرنشینان تاب برمی‌دارد، در خودرو باز می‌شود و داشبورد هم صدمه شدید به پای راننده می‌زند. جلوی خودرو به شکلی جمع می‌شود که بسیاری از قطعات کاپوت مانند موتور هم در تصادف شدید وارد کابینه می‌شود. در تست تصادف، خودروی پراید به سختی امتیاز دو ستاره از پنج ستاره را به خود اختصاص می‌دهد. 

در حالی یکی از علل تصادفات جاده‌ای کشور ایمن نبودن خودروهای تولیدی عنوان می‌شود که بنابر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که به مقایسه آمار تصادفات جاده‌ای در جهان و ایران پرداخته است، به ازای هر 10 هزار خودرو در دنیا به‌طور متوسط حدود 9 نفر کشته می‌شوند، اما در ایران به‌ازای هر 10 هزار خودرو 37 نفر کشته می‌شوند. همچنین بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس از وضعیت ایمنی خودروهای تولید داخل نشان می‌دهد، هیچ‌کدام از خودروهای داخلی تولید شده با قیمت زیر 50 میلیون تومان از امنیت بالایی برخوردار نیستند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۱
لطفا از این به بعد فقط آمار رشد اقتصادی غیر نفتی رو اعلام کنین تا مردم گمراه نشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
نفت مایعی کثیف و بدبوست که گمراه میکند.
این اعلام حقوق مدیران صحیح نیست مدیران پاداشها و مزایایی دارند که بسیار بسیار بیشتر از این حقوق سه چهار میلیونی اعلامی شما هست اگر این مقدار دریافتی ماهیانه شان بود که نجومی نبود
یعنی خودرو پراید در آمریکا تست شده است؟
در ایران جان انسانها از گوجه فرنگی ارزلن تر است وهیچ کس هم براش مهم نیست که روزانه چند نفر بر اثر گیوتینهای سایپا و ایران خودرو کشته می شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
فکر نکنید اگ در کامیون بنشینید وتصادف کنید هیچ اتفاقی نمافتد. مهم اینست که با چی تصادف کنید. اگر با پراید به دوچرخه بزنید حتما شما درپراید صدمه نمی بینید. اما اگر حتی به یک پراید دیگر محکم بزنید حتما صدمه جسمی خواهید دید. بنابراین نمیشود که برای ایمنی همه با تانک در خیابان رفت وآمد کنند. چاره کار رعایت اصول رانندگی ایمن و شناخت فرهنگ صحیح استفاده از اتومبیل است.
چرا خودروسازي دهه ها پس رفت داشت؟ ما از خودروهايي مثل آريا در چند دهه پيش الآن به پرايد رسيده ايم كه اصالت هر دو آمريكايي ولي يكي بهترين كيفيت و ديگري ضعيف ترين كيفيت را دارد. ما نه برنامه ريزي كوتاه و نه ميان و نه بلند مدت در زمينه بهبود و استراتژي مسير رسيدن به بهبود كيفيت را نداشتيم. كساني كه در صدر مديريت خودروسازي بودند فقط به منافع مالي كوتاه مدت نظر داشتند. ما بايد يك مديريت بلند مدت با مديريت ثابت و شايسته سالار را وارد كل صنايع و خصوصاً خودروسازي كنيم و با تعامل گسترده با آزمايشگاهها و مراكز آكادميك برتر خودرو سازهاي آلمان و ژاپن سعي در كاهش فاصله محصولاتمان با دنيا داشته باشيم.
قیمت گوشت و میوه در ایران بالاتر از کشورهای اروپایی است. این درحالیست که پایینترین سطح درآمد کار کارگری بدون قرارداد (کار سیاه) در فقیرترین کشورهای اروپایی، چیزی حدود ساعتی 7 یورو می باشد. یعنی حدودا ساعتی 30هزار تومان!!! میزان ساعت کاری تمام وقت، هفته ای 44 ساعت است!!! بطور سرانگشتی میشود ماهی 1200 یورو!!! با یوروی 4200 تومانی یعنی 5 میلیون تومان درآمد ماهیانه برای یک کارگر روزمزد!!! یعنی چیزی برابر با حقوق مدیریتی در ایران البته طبق آمار نه در واقعیت!!! خب حالا چجوری میشه به دلار و یورو خرج کرد و بیمه ی درمانی 200% گرانتر از اروپا را پرداخت کرد و اتومبیل 300% گرانتر خرید و برای لباس 70 تا 120% بالاتر حق گمرک پرداخت کرد و بازهم زنده بود و لبخند زد؟؟؟!!!
هر سال میخوان تولید پراید را متوقف کنن ولی همش وعده وعیده، هیچ کاری صورت نمیگیره. ای کاهش قدری به فکر جان مردم باشیم.
ناایمن ترین خودروها که هیچ گونه استاندارد جهانی درآنها اعمال نمیشودخودروهای ساخت ایران خصوصا ایران خودرو وسایپا هستند،درعوض به قیمت چندبرابرقیمت دنیا به مردم مظلوم ایران فروخته میشوند،جان مامردم ایران هم اندازه پشیزی برای این سازندگان ارزش ندارد، .......
بنده کارمند جزء در یکی از ادارات کشور در شهرستان میباشم با اضافه کار و تعطیلات در ماه نزدیک به سه میلیون با 16سال سابقه کار دریافتی ام میباشد و همکاران ومسئولین ومعاونین بنده که نور چشمی هستند دریافتی بین پنج تا ده میلیون در یک اداره فکستنی حقوق میگیرند آن وقت با این آمار که همگی در پالایشگاهها و وزیران ونمایندگان مجلس و پزشکان و وزارتخانه‌ها توقع دارید این حقوق که هیچکس آن را باور ندارد دریافت نمایند حقوق این دسته که اعلام نمودید چندین برابر این آمار میباشد،بهتر است قبل از تیتر زدن کمی اطلاعات در این موارد کسب نمایید وبه افراد جامعه آمار کذب ندهید با تشکر
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان