بازدید 13820
باز هم ابهام در آمار گمرک

میزان دقیق واردات محصولات اساسی کشاورزی چقدر است؟

بر اساس آمار گمرک، می‌توان گفت که در سال گذشته، میزان واردات محصولات اساسی کشاورزی بیش از ۷ میلیارد دلار بوده است. بااین‌حال، ابهام در تعریف کالاهای اساسی کشاورزی موجب شده است تا آمارهای متفاوتی در این زمینه ارائه شود.
کد خبر: ۶۹۹۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵ 01 June 2017
بر اساس آمار گمرک، می‌توان گفت که در سال گذشته، میزان واردات محصولات اساسی کشاورزی بیش از ۷ میلیارد دلار بوده است. بااین‌حال، ابهام در تعریف کالاهای اساسی کشاورزی موجب شده است تا آمارهای متفاوتی در این زمینه ارائه شود.

به گزارش تابناک اقتصادی، طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی در سال گذشته میزان کل واردات کشور ۴۳٫۷ میلیارد دلار بوده است. از این میزان ۸٫۶ میلیارد دلار معادل ۱۷٫۶ میلیون تن سهم واردات محصولات کشاورزی و مواد غذایی بوده است.

اما نگاهی به بخش‌های وارداتی در حوزه محصولات غذایی و کشاورزی، نشان از آن دارد که کالاهای وارداتی این بخش عمدتاً غلات، دانه‌های روغنی، روغن و غذای دام هستند که جزء محصولات اساسی کشاورزی محسوب می‌شوند.

در جدول زیر میزان واردات محصولات غذایی و کشاورزی ایران در سال ۱۳۹۵ به تفکیک بخش نشان داده شده است.

میزان دقیق واردات محصولات اساسی کشاورزی چقدر است؟

چنانچه در جدول بالا مشخص است، بخش عمده محصولات وارداتی ایران در بخش کشاورزی و محصولات غذایی را محصولاتی همچون غلات (ذرت، برنج، گندم و جو)، دانه‌های روغنی، روغن، غذای دام، گوشت، شکر، چای، حبوبات و بذر تشکیل داده است که جزء کالاهای اساسی کشاورزی دسته‌بندی می‌شوند. بااین‌حال به دلیل عدم تعریف مشخص از کالاهای اساسی کشاورزی، آمارهای متفاوتی از میزان واردات محصولات اساسی کشاورزی گزارش می‌شود.

محصولات اساسی کشاورزی آن دسته از محصولات کشاورزی هستند که در زنجیره تولید و تأمین نیازهای اساسی بدن انسان همچون پروتئین، کربوهیدرات و چربی مورداستفاده قرار می‌گیرند. محصولاتی همچون غلات، روغن و دانه‌های روغنی، غذای دام، گوشت و شکر جزء این دسته از محصولات قرار می‌گیرند.

در مقابل محصولاتی همچون میوه و سبزیجات که گرچه برای بدن انسان موردنیاز هستند ولی نیازهای اساسی بدن را برطرف نمی‌کنند، جزء محصولات غیراساسی دسته‌بندی می‌شوند.

بااین‌حال تاکنون لیست دقیقی از کالاهایی که جزء محصولات اساسی کشاورزی در نظر گرفته می‌شوند، از سوی وزارت جهاد کشاورزی منتشر نشده است و به همین دلیل آمارهایی که از میزان واردات محصولات اساسی کشاورزی عنوان می‌شود چندان دقیق و قابل اعتنا نیست.

با در نظر گرفتن محصولاتی همچون غلات، روغن و دانه‌های روغنی، غذای دام، گوشت، شکر و دیگر محصولاتی که مشخصاً جزء محصولات اساسی کشاورزی هستند، می‌توان گفت در سال گذشته میزان واردات محصولات اساسی کشاورزی بیش از ۷ میلیارد دلار بوده است. اما تنها انتشار آمارهایی برای کشور اهمیت دارد و قابل اعتنا است، که با معیارهایی دقیق و مشخص اندازه‌گیری شده باشد و تمامی کارشناسان و مردم بتوانند با در نظر گرفتن معیارها، به یک نتیجه مشخص برسند.

ابهام در تعیین دقیق محصولات اساسی کشاورزی باعث عدم دقت در آماردهی می‌گردد و راه را برای سوءاستفاده باز خواهد گذاشت. در چنین شرایطی هر کارشناسی می‌تواند با معیارهای متفاوتی که در نظر می‌گیرد، میزان واردات محصولات اساسی کشاورزی را مقداری متفاوت اندازه‌گیری نماید. اما چنانچه لیست محصولات اساسی کشاورزی مصرفی به‌طور دقیق و جزئی مشخص باشد و هر فردی بتواند با مراجعه به آمار واردات کالا، میزان محصولات اساسی را محاسبه نماید، این آمار دقیق، ثابت و قابل اعتناء و اتکا خواهد بود.

بنابراین برای رفع ابهامات موجود لازم است وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان مسئول مستقیم واردات کالاهای بخش کشاورزی لیست کامل محصولات اساسی کشاورزی را منتشر نماید تا زمینه برای شفاف‌سازی آمار واردات محصولات اساسی کشاورزی فراهم گردد.


منبع: عیارآنلاین


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر