بازدید 5180

خطر قبض برق را جدی بگیرید!

هنوز تابستان نشده ، استرس قبض برق به برخی از خانواده ها وارد شده است. قبض برق از آن قبض هایی است که می تواند خواب خوش را از خانواده ها برباید و گرمای تابستان را به داغ قبض ترجیح دهند.
کد خبر: ۶۹۸۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵ 27 May 2017
هنوز تابستان نشده ، استرس قبض برق به برخی از خانواده ها وارد شده است. قبض برق از آن قبض هایی است که می تواند خواب خوش را از خانواده ها برباید و گرمای تابستان را به داغ قبض ترجیح دهند.

به گزارش صبحانه، اما جای هیچ غصه ای نیست. چرا که خیلی راحت می توانید از سرمای کولرهایتان لذت ببرید و با خونسردی قبض برق خود را نگاه کنید. اما قبل از اینکه بخواهیم در مورد روش های کاهش رقم قبض برق صحبت کنیم، لازم است که درمورد تعرفه برق در ساعات مختلف شبانه روز بگوییم. از منظر تعرفه های برق، 24 ساعت شبانه روز به 3 دسته تقسیم می شود: ساعات اوج بار، میان بار و کم بار.

در ساعات اوج بار قیمت برق بالا می رود و در ساعات کم بار به شدت کاهش پیدا می کند. ساعات اوج بار بین 19 تا 23 است. ساعات کم بار 23 تا 7 صبح و ساعات میان بار 7 تا 19 است. البته در فصل تابستان زمان پیک بار مصرف علاوه براین ساعات، ازساعت 12 تا 16 نیز می باشد. نکته مهم این است که در ساعات اوج بار تعرفه 5 برابر حالت کم بار است. تعرفه برق در ساعات اوج بار 45 تومان برای هر کیلووات ساعت، در ساعات کم بار 9 تومان و در ساعات عادی نیز 22.5 تومان می باشد.

لذا اگر می خواهید غصه قبض برق آخر ماه را نخورید، نکات زیر را موبه مو بخوانید و به کار بندید. این نکات را خبرنگار دخل و خرج از میان توصیه های کارشناسان و مسئولان استخراج کرده است.
 
کولر :

یکی از پرمصرف ترین وسایل برقی خانگی، کولرهای گازی است. استفاده از این کولرها، هزینه برق شما را به شدت افزایش می دهد بنابراین تا حد امکان از آن استفاده نکنید و یا در صورت لزوم در ساعات اوج بار از آن ها استفاده نکنید، همچنین نصب کندانسورهای کولرگازی در سایه باعث جلوگیری از اتلاف میزان قابل توجهی از انرژی مصرفی این کولرها خواهد شد؛ علاوه بر این موارد به این نکته نیز توجه کنید که برای استفاده از کولر گازی بهتر است کولرهای دارای آرم استاندارد و با رتبه انرژی بالا انتخاب شود، در صورتی که از یک کولر گازی با گرید A به جای کولر با گرید G استفاده شود بیش از 40 درصد در میزان مصرف برق صرفه جویی خواهد شد.

 همچنین موارد دیگری مانند تمیز کردن فیلترهای کولر و نصب سایبان روی کولر می تواند هزینه های مربوط به کولر گازی را کاهش دهد ولی در هر صورت توجه داشته باشید که هزینه کم مصرف ترین کولر گازی حدوداً 4 برابر هزینه کولرهای آبی است. بنابراین تا حد امکان سعی کنید مصرف کولر گازی را به حداقل برسانید.

درست است که کولرهای آبی هزینه کمتری نسبت به کولرهای گازی دارند وانرژی کمتری مصرف می کنند، ولی رعایت نکات زیر باعث می شود که هزینه استفاده از این کولرها به حداقل برسد:

*   سعی کنید هر سال پوشال های کولرهای آبی را تعویض کنید، چون این کار باعث می شود کولر انرژی کمتری مصرف کند.

*   سعی کنید در طول روز کولر را روشن نگذارید و همچنین از دور آهسته کولر استفاده کنید.

* با نصب یک سایبان روی کولر، از اتلاف انرژی جلوگیری کنید.

یخچال و فریزر:

یکی از پرمصرف ترین وسایل برقی خانگی، یخچال و فریزر می باشد. با وجود اینکه یخچال در تمام ساعات شبانه روز به برق وصل است ولی مدت زمان واقعی روشن بودن یخچال به عواملی مانند مدت زمان باز بودن در آن، درجه حرارت تنظیم شده آن و همچنین به شرایط محیط اطراف آن بستگی دارد. برای اینکه بتوانید هزینه برق یخچال خود را به حداقل برسانید به موارد زیر توجه کنید و در اجرای آنها کوشا باشید:

* یخچال را در خنک ترین قسمت آشپزخانه قرار دهید و از گذاشتن آن در مجاورت اجاق گاز، آبگرمکن و سایر دستگاه های گرمازا خودداری کنید. همچنین توجه کنید که یخچال در معرض تابش نور خورشید قرار نگیرد.

*   سعی کنید یخچال حداقل 20 سانتی متر با دیوار فاصله داشته باشد تا گردش هوا به درستی انجام گیرد و موتور یخچال زمان کمتری روشن بماند.

*  به این نکته مهم نیز توجه کنید که به دلیل نشستن گرد و خاک بر لوله های پشت یخچال، انتقال حرارت به خوبی انجام نمی شود. بنابراین سعی کنید حداقل سالی دو بار لوله های پشت یخچال را تمیز کنید.

*  از باز و بسته کردن بی دلیل در یخچال خودداری کنید، زیرا این کار باعث اتلاف انرژی می شود. همچنین سعی کنید در یخچال را زیاد باز نگه ندارید، چون دمای گرم محیط وارد یخچال می شود و موتور دستگاه برای اینکه دمای داخل یخچال را تنظیم کند، انرژی زیادی را هدر می دهد.

*  برای کاهش مصرف برق و همچنین برای اینکه فشار زیادی به موتور یخچال وارد نشود، غذاهای گرم را داخل یخچال قرار ندهید تا انرژی زیادی برای سرد کردن آن به هدر نرود.

* برفک های یخچال و فریزر را به طور منظم آب کنید زیرا با افزایش قشر برفک، مصرف انرژی بالا می رود.

* بایستی در حد امکان در موقع خرید یخچال و فریزر از بین مدل های مشابه، یخچال و فریزری را انتخاب کنید که با توجه به برچسب انرژی، دارای بیشترین بازدهی و کارایی باشد چرا که انتخاب یخچال فریزری با یک رتبه انرژی بهتر، تقریبا به ازای هر رتبه 17 درصد کاهش مصرف انرژی خواهد داشت که در مجموع مصرف انرژی خانوار را حدود 7 درصد کاهش می دهد.

ماشین لباس شویی و خشک کن :

* ابتدا به علامت استاندارد ایمنی و برچسب مصرف انرژی دقت کنید. بیشترین انرژی برقی که ماشین لباس شویی مصرف می کند، صرف گرم کردن آب می شود. بنابراین برای اینکه برق کمتری استفاده کنید و پول کمتری بپردازید، بهتر است در صورت امکان از آب گرم لوله کشی منزل برای تأمین آب گرم ماشین لباس شویی استفاده کنید و یا از ماشین های لباس شویی که دارای دو ورودی آب گرم و سرد می باشند استفاده کنید، در این صورت می توان از ورودی آب گرم به جای استفاده از المنت برای گرم کردن آب سرد استفاده کرد. کم کردن درجه حرارت آب برای شست وشو مثلاً از 90 درجه به 60 درجه نیز به میزان 15-10 درصد از مصرف برق می کاهد.

* سعی کنید ماشین لباس شویی را با ظرفیت کامل به کار بگیرید و فقط زمانی که آن را پر از لباس کرده اید از آن استفاده کنید. البته به این نکته مهم نیز توجه کنید که اگر ماشین لباس شویی را بیش از ظرفیت آن پر کنید که لباس ها خوب شسته نشوند و مجبور به آب کشی مجدد شوید در واقع هیچ نوع صرفه جویی انجام نداده اید و پولتان را بیهوده تلف کرده اید.

*  در صورت امکان از هوای آزاد برای خشک کردن لباس استفاده کنید تا هزینه و انرژی مربوط به خشک کن لباس را کاهش دهید ولی اگر می خواهید از خشک کن لباس استفاده کنید به این نکته توجه داشته باشید که ماشین های لباس شویی که درِ آنها در طرف جلو قرار دارد نسبت به ماشین های لباس شویی که درِ آنها در طرف بالا قرار دارد بهتر و بیشتر آب لباس ها را می گیرند و همچنین با استفاده از آنها زمان کمتری برای خشک کردن لباس ها صرف می شود.

*   مهمترین نکته ای که می بایست رعایت شود که تأثیر بسیاری در مبلغ صورتحساب برق مصرفی دارد زمان استفاده از لباس شویی می باشد که بهتر است در ساعت های 23 به بعد یعنی ساعت های کم بار انجام شود.

وسایل روشنایی:

* سعی کنید در حد امکان در طول روز از نور طبیعی بهره ببرید، چون استفاده از نور خورشید هیچ هزینه ای ندارد و برای سلامت خودتان بهتر است، در این صورت هزینه قبض برقتان نیز کاهش می یابد.

*   استفاده از لامپ های کم مصرف، یکی از ساده ترین راه ها برای کاهش هزینه برق می باشد. بنابراین بهتر است به جای خریدن لامپ های ارزان قیمت رشته ای که عمر بسیار کوتاهی دارند و بیش از 95 درصد انرژی را به گرما تبدیل می کنند، لامپ های کم مصرف دارای آرم استاندارد بخرید که هم عمر طولانی تری دارند و هم تقریباً به اندازه یک چهارم لامپ های رشته ای انرژی مصرف می کنند.

*  اگر از لامپ های بیرون خانه برای زیبایی نمای دکور ساختمان استفاده می کنید، بهتر است از استفاده کردن از آنها خودداری کنید تا هزینه قبض برقتان به شدت کاهش یابد. ولی اگر این لامپ ها را برای امنیت و حفاظت از ساختمان روشن می کنید، بهتر است به جای لامپی که در طول شب بی وقفه روشن می ماند، از سنسورهای حرکتی استفاده کنید تا فقط زمانی که افراد به آن ها نزدیک می شوند روشن شوند و بی دلیل روشن نمانند.

*  توجه داشته باشید که تمیز کردن لامپ ها و حباب ها باعث افزایش نوردهی آن ها می شود، پس  هر چند وقت یک بار، لامپ ها را گردگیری کنید (زیرا یک لایه گرد و غبار می تواند 50 درصد کارایی لامپ را کاهش دهد).

·*  سعی کنید به خاموش کردن لامپ های اضافی عادت کنید تا پول برقتان را به شدت کاهش دهید.

*  در فصل تابستان بهتر است تا حد امکان لامپ های رشته ای را خاموش نگه دارید چرا که روشن کردن یک لامپ رشته ای به منزله روشن کردن یک بخاری برقی کوچک است.

* در لوسترهای چند شاخه از لامپ های کم مصرف 10 وات استفاده کنید. در صورتی که تعداد لامپ های لوستر زیاد می باشد برای هر شاخه کلیدهای جداگانه نصب کنید.

 تلویزیون :

* سعی کنید اندازه تلویزیون را متناسب با فضای منزلتان انتخاب کنید چرا که انتخاب  تلویزیون با سایز بزرگتر باعث اتلاف انرژی و به هدر رفتن پول شما می شود.

* در زمان هایی که تلویزیون تماشا نمی کنید حتماً آن را خاموش کنید.

* بسیاری از وسایل برقی، از جمله تلویزیون، حتی زمانی که خاموش هستند ولی دو شاخه آن ها به پریز وصل است، برق زیادی مصرف می کنند. پس حتماً زمانی که به مسافرت می روید یا مدت زمان زیادی از آن ها استفاده نمی کنید حتماً دو شاخه آنها را از پریز بیرون بکشید.

سایر وسایل برقی خانگی :

در هنگام خرید وسایل برقی به وجود علامت استاندارد و همچنین برچسب مصرف انرژی روی آنها توجه کنید. دستگاه هایی که روی آن ها برچسب A و B نصب باشد، وسایلی کم مصرف هستند ولی دستگاه هایی با برچسب F و G بسیار پرمصرف می باشند. درست است که شما برای خریدن یک وسیله برقی با برچسب انرژی A و B مجبور به پرداخت هزینه زیادی می شوید ولی توجه داشته باشید که این کار هدر رفتن پول به حساب نمی آید و هزینه اصلی با کاهش مبلغ قبض برق شما جبران خواهد شد.

*  سعی کنید وسایلی مانند شارژرها و سایر وسایل الکترونیکی را زمانی که از آنها استفاده نمی کنید از پریز برق جدا کنید تا انرژی بیهوده تلف نشود و پول شما هم بی دلیل به هدر نرود.

*   زمان اوج مصرف برق درطول سال تقریباً ازغروب آفتاب شروع می شود و تا حدود 4 ساعت بعد از آن ادامه دارد و درفصل تابستان زمان پیک بار مصرف علاوه براین ساعات، ازساعت 12 تا 16 نیز می باشد. بنابراین سعی کنید در این زمان از وسایل برقی غیر ضروری و همچنین وسایل پرمصرف استفاده نکنید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر