بازدید 15154
۶

از «تورم در مرز دو رقمی» تا «نگرانی سپرده گذاران از درهای بسته توسعه»

این پیمانه موضوعاتی همچون کاهش بهای دلار آمریکا، افزایش بهای طلا در بازار جهانی، تمدید قرارداد کاهش تولید نفت برای ۹ ماه دیگر، امضای قرارداد توتال تا یک ماه آینده، واکنش وزیر به واردات خودرو با مصرف سوخت بالا، افت ۱۷ درصدی صادرات طلای سوییس در ماه آوریل، توقف تولید سه مدل اتوبوس و وضعیت بازار اوراق مسکن را در بر دارد.
کد خبر: ۶۹۷۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۲ 26 May 2017
از «تورم در مرز دو رقمی» تا «نگرانی سپرده گذاران از درهای بسته توسعه»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.


به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون کاهش بهای دلار آمریکا، افزایش بهای طلا در بازار جهانی، تمدید قرارداد کاهش تولید نفت برای ۹ ماه دیگر، امضای قرارداد توتال تا یک ماه آینده، واکنش وزیر به واردات خودرو با مصرف سوخت بالا، افت ۱۷ درصدی صادرات طلای سوییس در ماه آوریل، توقف تولید سه مدل اتوبوس و وضعیت بازار اوراق مسکن را در بر دارد.


کاهش بهای دلار آمریکا، یورو و درهم امارات در پایان هفته

در پایان معاملات بازار آزاد ارز روز پنج شنبه، هر دلار آمریکا با کاهش 70 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 315 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افت 135 ریال به رقم فروش 41 هزار و 681 ریال رسید. هر درهم امارات نیز 10 هزار و 241 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 3 ریال ارزان تر فروخته شد.

افزایش بهای طلا در بازار جهانی روز پنجشنبه

طلا در معاملات روز پنج‌شنبه بازار جهانی تحت تاثیر ضعیف شدن ارزش دلار، بیشتر رشد قیمت روز گذشته را حفظ کرد. به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور تقریبا ثابت بود و در ۱۲۵۸.۶۱ دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه حدود ۰.۶ درصد رشد کرده بود. در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در ژوئن ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۱۲۵۸.۷۰  رسید. بر اساس گزارش رویترز، گزارش آخرین نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا نشان داد: سیاست‌گذاران براین نکته توافق دارند که افزایش بیشتر نرخ‌های بهره باید تا زمان مشخص شدن موقتی بودن کندی روند رشد اقتصادی آمریکا متوقف شود با این همه اکثر آنها بر افزایش تدریجی نرخ‌های بهره تأکید کردند. نرخ‌های بهره بالاتر از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند و در مقابل قیمت طلا را که سوددهی ندارد، تحت فشار قرار می‌دهد.

قرارداد کاهش تولید نفت برای ۹ ماه دیگر تمدید شد

روز پنجشنبه اوپک تصمیم به تمدید قرارداد کاهش تولید برای ۹ ماه دیگر گرفت؛ یعنی از ابتدای جولای ۲۰۱۷ تا ماه مارچ سال ۲۰۱۸ گرفت. تلاش اوپک در جهت پایان بخشیدن به عرضه بیش از اندازه نفت است که نزدیک به سه سال است موجب اشباع بازار و در نتیجه کاهش قیمت شده است. این بار نیز تصمیم بر آن است که تولیدکنندگان غیر عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) این سازمان را در قرار داد کاهش تولید همراهی کنند. در صدر تولید کنندگان غیر عضو، روسیه به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت در جهان قرار گرفته است. 

قرارداد کاهش تولید نفت، موجب افزایش قیمت آن و رسیدن آن به بالای ۵۰ دلار شده است. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته، ۴۰ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۴. ۳۶ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۰ سنت افزایش، بشکه‌ای ۵۱. ۷۶ دلار صورت گرفت. سازمان کشورهای صادر کننده نفت و سایر تولید کنندگان از جمله روسیه در قرارداد فعلی که از اول ژانویه اجرایی شده است متعهد شده اند تولید خود را در شش ماه ابتدایی سال جاری تا حدود 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

قرارداد توتال تا یک ماه آینده امضا می‌شود

زنگنه با اعلام اینکه قرارداد با توتال برای توسعه فاز ۱۱ گاز پارس جنوبی تا یک ماه آینده امضاء می‌شود، گفت: کشورهای خارجی درباره قراردادهای جدید نفتی ایران(IPC) به اجماع رسیده‌اند. به گزارش فارس، زنگنه وزیر نفت در حاشیه اجلاس اوپک در وین در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد امضای قرارداد با توتال خیلی نزدیک است و در کمتر از یک ماه آینده انجام می‌شود.

تورم در مرز دو رقمی

نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ‌ماه ۱۳۹۶ نسبت به دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ‌ماه ۱۳۹۵ معادل ۹.۸ درصد است. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، خلاصه نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۰ به شرح زیر است: شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اردیبهشت ‌ماه ۱۳۹۶ به عدد ۲۶۶.۱ رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۲ درصد افزایش یافت. شاخص مذکور در اردیبهشت ‌ماه ۱۳۹۶ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۱.۸ درصد افزایش داشته است.

از «تورم در مرز دو رقمی» تا «نگرانی سپرده گذاران از درهای بسته توسعه»

واردات خودرو با مصرف سوخت بالا صحت ندارد

محمدرضا نعمت زاده در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، در پاسخ به پرسشی مبنی بر چرایی عقد قرارداد برای واردات خودروهایی از کشور چین با مصرف بالای سوخت، گفت: در خصوص واردات چنین خودروهایی اطلاع ندارم و چنین وارداتی نداریم اما درباره خودروهای وارداتی چینی تفاوت های بسیاری وجود دارد. وی ادامه داد: کشور چین ماشین ارزان، معمولی، متوسط و خیلی خوب تولید می کند و عقد قرارداد با این کشور برای واردات خودرو متفاوت است.
 
نعمت زاده ادامه داد: چین کشور بزرگی است که هم برای هواپیمای آمریکا قطعه می سازد و هم برای هواپیماهای قدیمی خود از این رو تکنولوژی های مختلف به تولیدات با کیفیت های گوناگون می انجامد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چه میزان در عقد قرار دادهای خودرویی به اصول اقتصاد مقاومتی توجه شده است، گفت: این قرادادها عین اقتصاد مقاومتی است زیرا این قراردادها برای ارتقای دانش داخلی، توسعه صادرات غیرنفتی و توسعه ساخت داخل در دستور کار قرار گرفته است.

افت ۱۷ درصدی صادرات طلای سوییس در ماه آوریل

آمارهای گمرک سوییس حاکی است که صادرات طلای سوییس در آوریل به 121 تن رسیده که نسبت به سال گذشته، بیش از 17 درصد کاهش داشته است. بر اساس این گزارش، صادرات طلای سوییس در این مدت نسبت به مارس با افت 13 درصدی روبرو شده است. صادرات طلای سوییس در ماه مارس به 140 تن رسید که این بالاترین رکورد از ابتدای سال 2017 بوده است. هند بزرگترین بازار صادرات طلای سوییس برای چهارمین ماه متوالی بوده و 48 تن طلا از سوییس وارد کرده است. این رقم در مدت مشابه سال قبل به 22 تن رسیده بود. صادرات طلای سوییس به هند در ماه مارس به 56 تن رسیده بود که این بالاترین رکورد از ابتدای 2017 بوده است. سوییس از ابتدای امسال تاکنون 168 تن طلا به هند صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 74 درصد رشد داشته و به بالاترین سطح در 3 سال اخیر رسیده است. به نقل از سایت طلا، صادرات طلای سوییس به چین نیز در ماه آوریل به 40 تن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 68 درصد رشد داشته است. این رقم در ماه مارس نیز به 24 تن رسیده بود. صادرات سوییس به هنگ کنگ نیز به 13 تن رسیده که نسبت به 9.6 تن در مدت مشابه سال قبل 34 درصد رشد داشته است. البته این رقم نسبت به 24 تن مارس گذشته 47 درصد کاهش داشته است. کل صادرات طلای سوییس به چین و هنگ کنگ در 4 ماه نخست امسال با 3.5 درصد کاهش نسبت به سال قبل به 169 تن رسیده است.

تولید ۳ مدل اتوبوس متوقف شد

فروردین ماه امسال تولید سه مدل اتوبوس در خودروسازان داخلی به صفر رسید. در این مدت تولید اتوبوس بین شهری ۳۰۱۲ شرکت شهاب خودرو با کاهش ۱۰۰ درصدی همراه بوده و از دو دستگاه در فروردین ماه سال گذشته به صفر کاهش یافت. تولید اتوبوس مان R۰۷ شرکت یاوران خودرو شرق نیز ۱۰۰ درصد کاهش یافته و از چهار دستگاه در فروردین ماه ۱۳۹۵ به صفر رسید. فروردین ماه امسال تولید اتوبوس شهری دیزلی KLQ۶۱۲۸G شرکت آکیا دویچ نیز متوقف شده و از ۱۰ دستگاه در فروردین ماه سال گذشته به صفر کاهش یافت.

بازار اوراق مسکن؛ حرکت کم‌نوسان «تسه»ها

روز چهارشنبه، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 94 (تسه9412) با رشد اندک 5/ 0 درصدی به قیمت 73 هزار و 687 تومان معامله شدند. با اینکه پیشتر رشد اوراق تا سطح 76 هزار تومانی نیز رقم خورد اما به‌نظر می‌رسد نزدیک شدن به ماه رمضان مانند روال سال‌های گذشته، با کاهش معاملات مسکن عامل فشار بر اوراق است. اما همچنان با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان، فصل رونق مسکن در کنار چشم‌انداز رشد تدریجی تقاضای مسکن، بازگشت اوراق به مسیر صعودی از ابتدای تابستان انتظار می‌رود. به نقل از دنیای اقتصاد، با وجود نشانه‌های قرار گرفتن مسکن در فاز پیش‌رونق، از جمله توقف روند نزولی صدور پروانه‌های ساختمانی، اما همچنان کارشناسان عواملی از جمله جذابیت بازارهای رقیب، از جمله بالا بودن نرخ سود بانکی (بدون ریسک) و کاهش تمایل برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و چشم‌انداز رشد غیرتورمی مسکن، بر زمانبر بودن بازگشت رونق به بازار مسکن اشاره دارند.

نگرانی سپرده گذاران از درهای بسته توسعه

پرسش های بسیاری از سپرده گذاران بانک توسعه بی پاسخ ماند.

تعداد بازدید : 830




سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۶
همین حالااهم تورم دورقمیه
تورم بیست درصدی در را ه است
این موسسه توسعه همان آرمان سابق بوده که به صورت غیرقانونی تابلو موسسه توسعه را (که معتبر و بدون مشکل) هست نصب کرده. لطفا اطلاع رسانی کنید تا در جامعه التهاب ایجاد نشود.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
ادغام مووسه آرمان وحدت با توسعه زیر نظر بانک مرکزی است و علت مشکل ایجاد شده هم عدم پرداخت مطالبات موسسه وحدت از موسسه توسعه است که با دستور بانک مرکزی و برداشت این مطالبات از حساب های موسسه توسعه این مشکل در یکی دوروز آینده برطرف خواهد شد
مردم و دولت نباید تعصبی در مورد تورم دو رقمی داشته باشند. یادمان باشد که دو رقم می توان ۱۰ تا ۹۹ باشد. پس بهتره با کلمات بازی نکنیم. تفاونی بین تورم ۹ درصدی و ۱۲ درصدی در قیاس با میراث ۵۰ درصدی احمدی نژاد نیست!
موسسه اعتباری توسعه ربطی به اینها نداره.من خودم توی توسعه هستم .کد شهب ما با اسم هست نه کد شهبه با شماره به این درازی.قرار بود وحدت ادغام بشه در توسعه و صاحب کرسی مدیریت بشه .متاسفانه هیات مدیره وحدت سوء استفاده کردن و در تعطیلات عید تابلو توسعه زدن رو سردر خودشون.هیات مدیره تعاونی وحدت پریروز توسط توسعه بازخواست شدن که چرا بدون اجازه آنها و بانک مرکزی چنین کاری رو کردن .همشونم ابراز شرمندگی میکردن.این شلوغی ها ربطی به توسعه نداره.خیالتون راحت
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان