بازدید 13175
پیمانه اقتصادی؛

از «بازی ابربدهکاران با سیستم بانکی» تا «پایانی تلخ برای قدرت مالی چین در چند سال آینده؟»

این پیمانه موضوعاتی همچون رضایت شاخص بورس به رشد ۲۱ واحد، نبض بازار سکه، شمشیر دو لبه ترامپ برای طلا، حرکت مارپیچی قیمت دلار، افزایش بهای نفت با امیدواری به تمدید قرارداد اوپک، درآمد کشورهای عضو اوپک پس از توافق کاهش تولید، هشدار دوباره بانک مرکزی به سپرده‌گذاران و روی آوردن ترامپ به بودجه ریاضتی را در بر دارد.
کد خبر: ۶۹۷۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 25 May 2017
از «بازی ابربدهکاران با سیستم بانکی» تا «پایانی تلخ برای قدرت مالی چین در چند سال آینده؟»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.


به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون رضایت شاخص بورس به رشد ۲۱ واحد، نبض بازار سکه، شمشیر دو لبه ترامپ برای طلا، حرکت مارپیچی قیمت دلار، افزایش قیمت نفت با امیدواری به تمدید قرارداد اوپک، درآمد کشورهای عضو اوپک پس از توافق کاهش تولید، هشدار دوباره بانک مرکزی به سپرده‌گذاران و روی آوردن ترامپ به بودجه ریاضتی را در بر دارد.


رضایت شاخص کل بورس به رشد ۲۱ واحد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه 3 خرداد ماه 96 با رشد اندک 21 واحدی به رقم 81 هزار و 146 واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 7 واحدی به رقم 27 هزار و 513 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز با 44 واحد رشد، عدد 17 هزار و 702 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) 34 واحد افزایش داشت و به عدد 13 هزار و 803 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد همراه بود و با افزایش 29 واحدی به رقم 88 هزار و 758 واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز با افزایش 19 واحدی به رقم 56 هزار و 10 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان روز کاری بورس، با رشد 26 واحدی، عدد 181 هزار و 571 واحد را به نمایش گذاشت. 

از «بازی ابربدهکاران با سیستم بانکی» تا «پایانی تلخ برای قدرت مالی چین در چند سال آینده»


سکه تمام بهار آزادی ارزان شد

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار آزاد تهران، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و قدیم با افت ۲ هزار تومانی مواجه بود. بر این اساس، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۲۰۳ هزار و ۹۰۰ تومان، طرح قدیم یک میلیون و ۱۸۱ هزار تومان، نیم سکه ۶۵۱ هزار تومان، ربع سکه ۳۷۲ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۵۶ هزار تومان است.

بازی با سیستم بانکی ادامه دارد / بدهی بعضی ابــــَـــربدهکاران تقسیط مجدد و استمهال می شود

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت با انتقاد از روند وصول معوقات کلان بانکی گفت: اینکه عنوان می شود میزان معوقات بانکی روند کاهشی دارد، قابل تأمل است، به دلیل اینکه این روند از الگوی صحیحی پیروی نمی کند. نماینده مردم شاهین شهر،میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخشی از معوقات بانکی توسط بانک استمهال و تقسیط مجدد می شوند یعنی عملا با این کار منابع مالی وارد بانک نمی شود، تا بانک بتواند این منابع را بطور مثال به عنوان تسهیلات به بخش صنعت ارائه کند. این نماینده مردم در مجس دهم افزود:گاهی میزان معوقات بانکی از طریق تهاتر بین بانک و مجموعه های حقوقی صورت می گیرد بنابراین باید موارد مذکور در  روند کاهش میزان رشدمعوقات مورد توجه قرار بگیرد. حاجی دلیگانی افزود: شنیده می شود که 24هزار میلیارد تومان وام پرداخت شده که نکته در این رابطه بر این اساس است که از این میزان اعطایی، بخشی از طریق استمهال وام های گذشته صورت گرفته بطور مثال؛ یک وام به دلیل رکود تسویه نشده و بانک با توافقی که با مشتری می کند میزان وام و سود تعلق گرفته معوق را، در دفاتر به عنوان اراده وام جدید به مشتری محسوب می کند. وی ادامه داد:عمده بدهکاران بانکی، ابربدهکارانی هستند که ارتباطات خاصی با بدنه مجموعه های قدرت دارند که اگر این موضوع اصلاح نشود، مشکل میزان بالای معوقات بانکی بصورت موثر قابل حل نیست. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود:بدهکاران بزرگ بانکی با نفوذ در دستگاه های مختلف بسترسازی می کنند تا بصورت قانونی زمان تعویق بدهی طولانی تر شود.

دردسرهای ترامپ مانند شمشیر دو لبه ای برای طلا خواهد بود

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که بحران ریاست جمهوری دونالد ترامپ می تواند مانند شمشیر دو لبه ای برای طلا عمل کند. به نقل از بلومبرگ، مایکل کوگینو تحلیلگر ارشد اقتصادی و رئیس یک صندوق بزرگ سرمایه گذاری تاکید کرد: در حالی که قیمت طلا ممکن است به خاطر افزایش تقاضای مکان امن سرمایه گذاری با افزایش بیشتری روبه رو شود، ولی از سوی دیگر این احتمال نیز وجود دارد که افت نرخ تورم در اقتصاد آمریکا موجب افت قیمت جهانی طلا گردد. بر اساس این گزارش، کوگینو در ادامه تصریح کرد: گرچه دردسرها و مشکلات ناشی از ریاست جمهوری ترامپ می تواند موجب افزایش تقاضای مکان امن سرمایه گذاری شود و این مساله تاثیر مثبتی بر قیمت طلا داشته باشد، ولی از سوی دیگر انتظارات نسبت به رشد اقتصادی و تورم در آمریکا ناامید کننده است و این عامل نیز می تواند به ضرر قیمت طلا تمام شود. به گزارش سایت طلا، قیمت طلا در روزهای گذشته تحت تاثیر تنش های سیاسی در آمریکا و برکناری جیمز کومی رئیس اف بی آی از سوی ترامپ، با افزایش نسبی روبرو شده است. قیمت طلا در هفته گذشته با رشد 2.1 درصدی همراه بوده است. ترامپ 9 می تصمیم گرفت تا جیمز کومی را برکنار کند و این مساله با واکنش های منفی زیادی روبرو شده است. کاهش ارزش دلار و شاخص سهام تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشته است. این تحلیلگر ارشد اقتصادی افزود: به نظر من قیمت طلا در بلندمدت روندی صعودی خواهد داشت. اگر نرخ بهره فدرال رزرو به طور تدریجی افزایش یابد، اگر حجم پول کنترل شود و با رشد اقتصادی روبرو شویم و نرخ تورم نیز به تدریج افزایش یابد، در این صورت با افزایش قیمت طلا مواجه خواهیم شد.

مارپیچ قیمتی دلار آمریکا، یورو و درهم امارات در بازار آزاد

بهای دلار از ابتدای هفته از یک الگوی حرکت مارپیچی تبعیت و پس از هر کاهش، یک افزایش قیمت را تجربه کرده است. در پایان معاملات بازار آزاد ارز، هر دلار امریکا با رشد 62 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 385 ریال فروخته شد. هر یورو با کاهش 135 ریال نسبت به سه شنبه، به رقم فروش 41 هزار و 816 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات 10 هزار و 244 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، 3 ریال گران تر فروخته شد.

از «بازی ابربدهکاران با سیستم بانکی» تا «پایانی تلخ برای قدرت مالی چین در چند سال آینده»

افزایش قیمت نفت با امیدواری به تمدید قرارداد اوپک

روز چهارشنبه قیمت نفت افزایش یافت. علت افزایش قیمت نفت اطمینانی است که تجار نسبت به تصمیم تولید کنندگان عضو سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) و برخی دیگر از تولید کنندگان خارج از این سازمان، من جمله روسیه، برای تمدید قرارداد کاهش تولید دارند. اوپک در تلاش است که برای افزایش قیمت نفت و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا، قرارداد کاهش تولید نفت را برای ۹ ماه دیگر تمدید کند. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته، ۱۳ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۴. ۲۸ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۱ سنت افزایش، بشکه‌ای ۵۱. ۵۸ دلار صورت گرفت.

نمودار افزایش درآمد کشورهای عضو اوپک پس از توافق کاهش تولید

در حالی که توافق کاهش تولید نفت کشورهای تولید کننده در سال گذشته درآمد آنها را افزایش داده است، در نشست فردا (پنجشنبه) اشتیاق بیشتری به تمدید توافق دارند.

از «بازی ابربدهکاران با سیستم بانکی» تا «پایانی تلخ برای قدرت مالی چین در چند سال آینده؟»

هشدار دوباره بانک مرکزی به سپرده‌گذاران

معاون نظارتی بانک مرکزی با هشدار دوباره به مردم برای عدم سپرده‌گذاری در مؤسسات مالی غیرمجاز گفت: برای سرمایه‌گذاری مطمئن، اسامی مؤسسات معتبر را در سایت بانک مرکزی چک کنید. فرشاد حیدری از تداوم برنامه‌های بانک مرکزی برای نظارت بر مؤسسات مالی و اعتباری خبر داد و گفت: بانک مرکزی برنامه جامعی برای برخورد با مؤسسات اعتباری غیرمجاز تدارک دیده است و تمام مؤسسات مالی و اعتباری و بانک ها را به صورت مداوم پایش کرده و با متخلفان برخورد خواهد کرد.

طرح جدید دولت آمریکا؛ ترامپ به بودجه ریاضتی روی آورد

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از قانونگذاران این کشور خواست تا هزینه های دولت آمریکا را برای یک دهه آینده ۳ تریلیون و ۶۰۰ میلیارد دلار کاهش دهند. البته هدف از اجرای این بودجه ریاضتی کمک به برنامه سلامتی و غذایی و همچنین تقویت قوای نظامی آمریکا اعلام شده است. در همین حال پیش بینی می شود که این طرح در کنگره آمریکا از سوی جمهوری خواهان با توجه به شکل فعلی که دارد، مورد تایید واقع نشود. البته از این طرح،  کاهش معنی دار بودجه دولتی آمریکا و کمک به افرادی که دارای درآمد کمتری هستند، تعبیر می شود و بخش قابل توجه آن به خدمات درمانی افراد نیازمند تخصیص داده می شود.  اطلاعات بیشتر

پایانی تلخ برای قدرت مالی چین در چند سال آینده

مؤسسه اعتبارسنجی «مودی» روز گذشته رتبه اعتباری چین را برای اولین بار در ۳۰ سال گذشته کاهش داد و اعلام کرد انتظار دارد قدرت مالی این کشور در سالهای آتی با کند شدن رشد و تداوم افزایش بدهی، محو شود. کاهش رتبه یک درجه‌ای اعتبارات پولی بلند مدت محلی و خارجی چین از AA۳ به A۱ به این علت است که دولت در مواجهه با چالش ریسک های مالی رو به افزایش ناشی از چندین سال  تزریق محرک ‌های اعتباری به اقتصاد با مشکل روبه رو شده است. آژانس اعتبارسنجی «مودی» در بیانیه ای با تغییر دادن دورنمای چین از پایدار به منفی اعلام کرد: این کاهش رتبه منعکس کننده این است که مودی انتظار دارد با افزایش بدهی سنگین دولت چین و کاهش پتانسیل رشد، قدرت مالی چین در حدود چند سال آینده به مرور از میان برود. به گزارش مهر، وزیر سرمایه گذاری چین در واکنش به کاهش رتبه اعتباری این کشور گفت: این کاهش رتبه از سوی «مودی» که از ۱۹۸۹ برای اولین بار اتفاق افتاده، ریسک‌های تهدید کننده اقتصاد چین را بیش از حد تخمین زده و بر اساس متدولوژی اشتباهی انجام شده است. او در بیانیه ای گفت: دیدگاه مودی در مورد اینکه بدهی های غیر سرمایه گذاری چین به سرعت رشد خواهد کرد و دولت به حفظ رشد از طریق محرک های مالی ادامه خواهد داد، فرضیاتی مبالغه آمیز در مورد اقتصاد چین است. و در این دیدگاه توانایی دولت چین در تعمیق اصلاحات ساختاری بخش منابع و تدارکات و توسعه مناسب تقاضای کل دست کم گرفته شده است.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار