بازدید 3944

مروری بر برنامه های اقتصادی دو کاندیدای ریاست جمهوری

29 اردیبهشت 1396 مردم ایران در منطقه ای که سراسر درگیر جنگ است و یا حکومت های دیکتاتوری رغبتی برای برگزاری انتخابات ندارند، پای صندوق های رای می روند تا در دوازدهمین دوره انتخابات رئیس جمهوری شرکت کنند. در این فرصت باقی مانده سعی شده است تا یک بار دیگر برنامه ها و دیدگاه های اقتصادی دو کاندیدای باقیمانده مرور شود.
کد خبر: ۶۹۵۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰ 19 May 2017
29 اردیبهشت 1396 مردم ایران در منطقه ای که سراسر درگیر جنگ است و یا حکومت های دیکتاتوری رغبتی برای برگزاری انتخابات ندارند، پای صندوق های رای می روند تا در دوازدهمین دوره انتخابات رئیس جمهوری شرکت کنند. در این فرصت باقی مانده سعی شده است تا یک بار دیگر برنامه ها و دیدگاه های اقتصادی دو کاندیدای باقیمانده مرور شود.

به گزارش تابناک اقتصادی، جمعه 29 اردیبهشت 96 مردم کشورمان به پای صندوق های رای می روند تا در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند. در روزهای گذشته در ابتدا محمدباقر قالیباف طی بیانیه ای رسمی از کاندیداتوری دوازدهمین دوره ریاست جمهوری انصراف داد و حمایت خود را از سید ابراهیم رئیسی اعلام نمود. سپس اسحاق جهانگیری نیز در شیراز و به حمایت از حسن روحانی از جریان انتخابات ریاست جمهوری کنار رفت. همچنین آن گونه که در اخبار و رسانه ها منتشر شد مصطفی میرسلیم دیگر کاندیدای ریاست جمهوری دوره دوازدهم نیز اعلام کرد که دیدگاهش به دیدگاه آقای رئیسی نزدیکتر است و برای ثابت نمودن این موضوع، ایشان آقای رئیسی را در سفر به مشهد همراهی نمودند. کلیپ هایی هم از جناب آقای هاشمی طبا منتشر شد که ایشان عنوان می نمودند که در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم به آقای روحانی رای داده اند و این دوره نیز به آقای روحانی رای خواهند داد. بنابراین از 6 نامزد کاندیدای ریاست جمهوری عملاً دو کاندیدا باقی ماندند تا در روز جمعه با یکدیگر به رقابت بپردازند. این گزارش به بررسی دیدگاه و برنامه های این دو کاندیدا در مناظره اقتصادی روز جمعه 22 اردیبهشت 1396 خواهد پرداخت.

اولین سئوال مطرح شده در مناظره اقتصادی پیرامون قاچاق کالا بود. در این سئوال از کاندیداها پرسیده شد که برنامه آن ها برای مقابله موثر با قاچاق کالا و کاهش و مدیریت واردات در راستای اقتصاد مقاومتی چیست؟

سید ابراهیم رئیسی در پاسخ به این سئوال بیان نمود: امروز 18 میلیارد قاچاق کالا وارد کشور می ‌شود لذا باید معلوم شود این واردات از کجا صورت می‌ گیرد. رئیسی ادامه داد: در این رابطه دستگاه اجرایی پرونده تولید می ‌کند و در اختیار دستگاه قضایی می ‌گذارد تا اینکه این مسئله در سراسر کشور مورد بررسی قرار گیرد لذا نکته مهم این است که ما می‌ توانیم از بروز قاچاق کالا جلوگیری کنیم و یا خیر؟ ما می‌ گوییم بله اما باید بدانیم دولتی می‌ تواند با این مسئله مبارزه کند که خود، وزرا و مسئولینش در بخش ‌های خصوصی مسئولیت نداشته باشند؛ وزیر باشند اما اگر خودشان در بخش خصوصی مسئولیت داشته باشند و از طرف دیگر هم بخواهند کار دولتی کنند قطعا مبارزه با قاچاق اتفاق نمی ‌افتد. ما باید مبادی ورودی را در این رابطه کاملا کنترل کنیم چرا که دو سه بندر در این رابطه کنترل شده است.

حسن روحانی این سئوال را این گونه پاسخ داد: در مسئله قاچاق و مفاسد اولین توجه ما این باشد که ما باید به ریشه های مسئله بپردازیم که چرا اصلا قاچاق به وجود می آید. اگر کیفیت تولیدات داخلی افزایش یابد و بتوانیم با قیمت ارزان کالا تولید کنیم دیگر قاچاقی نخواهد آمد. ما باید در کشورمان رقابت آزاد را ایجاد کنیم و برای اینکه رقابت آزاد را ایجاد کنیم باید به بخش خصوصی مهلت دهیم نه اینکه خصولتی ها بیایند و همه فضا را بگیرند. با رقابت آزاد است که ما می توانیم کالای خوب تولید کنیم و جلوی قاچاق را از ریشه بگیریم. روستاهای مرزی ما باید تولید کننده شوند و استان های مرزی ما باید صادر کننده شوند. ما باید شفاف سازی کنیم. ما باید به رسانه ها اجازه دهیم که حرف بزنند. ما باید دولت الکترونیک ایجاد کنیم تا همه چیز شفاف شود و جلوی قاچاق گرفته شود.

دومین سئوال مطرح شده در این مناظره این بود که برنامه کاندیداها برای توسعه صادرات، جلوگیری از خام فروشی و کاهش وابستگی بودجه به نفت چیست؟

حسن روحانی در پاسخ به این سئوال گفت: مسئله صادرات مهم است و از افتخارات این دولت این است که درهای بازار صادرات را با برجام باز کردند. وی افزود: پتروشیمی ما در انبارها مانده بود و توان صادرات آن وجود نداشت اما در حال حاضر صادر می شود و میعانات نیز که روی آب ها باقی مانده بود در عرصه صادرات قرار گرفت. نفت خام صادر شد که صادرات آن نیز بر مبنای تصویب مجلس و سیاست های کلی است. روحانی تصریح کرد: ما در حال حاضر در پارس جنوبی با قطری ها مخازن مشترک داریم و امسال علاوه بر گاز از این پالایشگاه ها نفت خام نیز استخراج می شود. روحانی افزود: یکی از افتخارات ما این است که در دیپلماسی نفتی در اپک توانستیم حق خود را پس بگیریم. بازار ما را عربستان گرفته بود و از آن استفاده می کرد اما امروز توانستیم این بازار را پس بگیریم. همه کشورهای اپک میزان نفت خود را کاهش دادند اما ایران نه تنها کاهش نداد بلکه افزایش تولید هم داشت. وی تصریح کرد: امروز میعانات ما در پالایشگاه ستاره خلیج فارس پالایش می شود و دیگر لازم نیست که میعانات را در سال های آینده به کشورهای دیگر صادر کنیم.

رئیسی در پاسخ به این سئوال گفت: در مورد خام فروشی باید بگویم اگر پالایشگاه در استان های مختلف ایجاد شود هم از خام فروشی جلوگیری می شود و هم ارزش افزوده نفت به فروش خواهد رسید. ایشان درباره اینکه ما باید چه کنیم تا وابستگی مان به نفت کم شود گفت: راهش این است که مالیات گرفته شود اما در دولت ما این مالیات از این کالاها نسبت به تولید کنندگان است نه به کسانی که فرار مالیاتی می کنند و صدها کانتینر کالای قاچاق وارد کشور می کنند. 

سومین سوال از مناظره اقتصادی این بود: مهمترین مشکل نظام بانکی و ارایه برنامه برای تسهیل ارایه وام های هدفمند برای بخش تولید، مسکن، جوانان و وام های ضروری چیست؟ 

حسن روحانی در پاسخ به این سئوال گفت: یکی از ارکان بزرگ برای اقتصاد امروز و فردا، بانک ها هستند که دولت تصمیم دارد با همکاری و تقویت بانک ها، بخش عمرانی را تقویت کند. وی افزود: تصمیم داریم بودجه عمرانی را با همکاری بانک ها و تقویت بانک ها به انجام برسانیم. وی گفت: بانک های کشور نیازمند اصلاح هستند و برخی موسسه های اعتباری غیرمجاز که در دولت قبل به وجود آمدند، باید اصلاح شده و پول مردم را به خودشان برگردانند. ایشان افزود: به عنوان نمونه در زمینه موسسه مالی و اعتباری میزان تلاش زیادی شد تا مشکلات آن حل شود و امروز برای تقویت بانک ها، سرمایه بانک های دولتی را 2 برابر کردیم تا در قبال مسائل اقتصادی تلاش کنند. وی تصریح کرد: سال گذشته 24 هزار واحد تولیدی کوچک و متوسط که تعطیل بوده یا با کمتر از ظرفیت واقعی خود فعالیت می کردند، با استفاده از تسهیلات بانکی احیا و فعال شدند. روحانی با اشاره به جذب سرمایه گذاری خارجی از طریق بانک ها، خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم وضعیت معیشت مردم ارتقا یافته و فقر ریشه کن شود و اقتصادمان ظهور یابد، از طریق تقویت بانک ها و دریافت اعتبارات از بانک های مختلف میسر می شود. وی با اشاره به توافق با یک بانک خارجی در روز جاری برای دریافت 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری، تاکید کرد: برای موفقیت اقتصاد و ایجاد تحول در وضعیت معیشت مردم، باید از سرمایه های داخلی و خارجی استفاده کنیم. 

سید ابراهیم رئیسی پاسخی به این سئوال نداد و بیشتر به بحث پیرامون موضوعات ایجاد  شده بین دولت دهم و یازدهم پرداخت و عنوان نمود که بهتر است یک بار برای همیشه مناظره ای بین این دولت و دولت دهم برگزار شود و این بحث پایان یابد.

چگونگی رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار در حوزه صنعت، کشاورزی و خدمات بویژه برای جوانان و فارغ التحصیلان چهارمین سوال اقتصادی بود که از نامزدها پرسیده شد.

روحانی در پاسخ به این سئوال گفت: افزایش سرمایه گذاری و استفاده از فناوری بویژه از طریق شرکت های دانش بنیان برای رونق تولید بکارگیری می شود. وی گفت: با موفقیت حاصل شده در بحث هسته ای، درآمد سال جاری به اندازه 20 میلیارد دلار به درآمدهای نفت و گاز و پتروشیمی افزایش خواهد یافت و تصمیم ما این است که 15 میلیارد دلار آن را با همکاری بانک ها برای توسعه سرمایه گذری استفاده کنیم. ایشان خاطر نشان کرد: سه تا پنج میلیارد دلار دیگر نیز برای حمایت از فقرا و اقشار آسیب پذیر استفاده می شود که الان 1.5 میلیارد دلار آن برای تصویب به مجلس ارائه شده است. وی اظهار داشت: همه روستائیان در مناطق محروم می توانند با پولی که می آورند و 2 برابر آن را که دولت می دهد، به ایجاد مشاغل بپردازند.

سید ابراهیم رئیسی در ادامه مناظره درباره سوال چهارم و موضوع کارگاه‌های تعطیل شده، گفت:۲۵۰ هزار کارگاه تولیدی لباس، کفش و کیف غیر از آن عددی که در شهرک ‌های صنعتی است، از کار بیکار شده اند. ایشان با اشاره به اینکه خیلی از این کارگاه‌ ها مشکلشان کمبود نقدینگی است و دولت نقدینگی کم نداشته، افزود: اما نقدینگی به‌ جای اینکه در تولید بیاید چند نفر آدم بدحساب بانکی به نحو خاصی این تسهیلات را گرفته ‌اند. رئیسی همچنین درباره اینکه آیا صنعت اصل است یا کشاورزی، توضیح داد: این مسائل در دولت هم مطرح‌ شده است؛ به نظر ما هر دو مهم است. کشور ما قطب کشاورزی است، وقتی به یک نفر اجازه داده می‌ شود میوه خارج از کشور وارد کند، در حالی‌ که در مازندران، گیلان و آذربایجان غربی بهترین میوه تولید می ‌شود، واردکردن میوه چه معنایی دارد؟ اگر علم و فناوری در کشاورزی توسعه پیدا کند، این‌ ها می ‌تواند خیلی از مسائل کشاورزی کشور را حل کند.

پنجمین پرسش به موضوع قانون هدفمندی یارانه ها اختصاص داشت.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در پاسخ به این سئوال بیان نمودند:  ما یارانه داشتیم اما افراد خاص آن را دریافت می‌ کردند. مسئله هدفمند کردن یارانه‌ ها قرار شد که به صورت عادلانه بین همه مردم تقسیم شود در ضمن برای توانمندسازی کشور در بخش‌ های مختلف اقتصادی از این یارانه بهره جسته شود. ایشان با بیان اینکه یارانه امروز داریم اما شاهدیم که وضعیت فقر در این دولت با سیاست ‌هایی که داشته بیشتر شده است، ادامه داد: طبق اعلام مسئولان رسمی امروز از 23 درصد به 33 درصد رسیده است. با این وضعیت فقرا باید چه کرد؟ رئیسی در ادامه گفت: امروز واقعیت این است که باید زندگی فقرا را دید باید یارانه افزایش پیدا کند. اما اینکه از کجا تامین می‌ شود سوال خوبیست؛ قانون هدفمندی می ‌گوید که منابع را به خود مردم داد و موارد دیگری هم برای تامین آن وجود دارد. وی با اشاره به اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها یک پکیج است و باید کامل اجرا شود، ادامه داد: مردم در برنامه ما ملاحظه می‌ کنند و بر اساس منابعی که کاملا پیش ‌بینی کردیم هم برای یارانه و هم برای شغل استفاده خواهد شد.

حسن روحانی در پاسخ به این سئوال گفت: معتقدیم یارانه ای که فعلا هست باید ادامه یابد و آن را قطع نمی کنیم. روحانی گفت: این یارانه کافی نیست، بلکه به دنبال نظام تامین اجتماعی جامع هستیم. وی یادآوری کرد: در گام نخست مستمری افراد کم درآمد را با توافق با مجلس سه برابر کردیم. در گام دوم، همه افرادی که کف درآمدی شان در حد فقر مطلق است به آنان در حد حداقل زندگی حقوق بدهیم تا غذا، مسکن و ضروریاتشان تامین شود. وی افزود: به افرادی که شغل ندارند، شغل می دهیم و افرادی که شاغلند، حداقل حقوقشان را یک میلیون و 100 هزار تومان قرار دادیم و حقوق بازنشستگان را تا یک میلیون و 150 هزار تومان افزایش دادیم.

اولویت ها برای افزایش رشد اقتصادی کشور در تحقق اهداف سند چشم انداز 1404 ششمین و آخرین پرسش عمومی مناظره پایانی تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری بود.

حسن روحانی در پاسخ به این سئوال تنها به این مورد اشاره نمود که در دولت یازدهم پس از سند چشم انداز، به رشد بالای هشت درصد رسیدیم که در 12 سال گذشته بی سابقه بود؛ امروز می توانیم این را را با رشد خوب و تورم تک رقمی ادامه دهیم.

رئیسی در ادامه مناظره و در پاسخ به سوال ششم درباره افزایش رشد اقتصادی، گفت: رشد اقتصادی 7 درصد اعلام شده است اما حقیقیت این است که 6 درصد آن مربوط به نفت است مربوط به اشتغال و تولید نیست. وی با اشاره به اینکه بین یک تا یک و نیم درصد رشد اقتصادی قابل قبول است؟ افزود: باید روند خصوصی‌ سازی پیگیری می ‌شد. نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: نکته دیگر که دولت می‌گوید اینکه از رکود عبور کردیم. رکود در کشور ما رکورد زده است، آن وقت آقای روحانی می ‌گوید که ما از رکود عبور کردیم این وضع بیکاری و اشتغال است آیا از رکود عبور کردیم؟ رئیسی با بیان اینکه ما با دیپلماسی عزتمندانه می ‌توانیم مسائل را حل کنیم، افزود: اول با کشورهای همسایه بسیاری از امور می‌ تواند حل شود. بحث فقرا را که مطرح کردم آقای روحانی هم گفتند که باید به فقرا توجه کرد و باید 3 برابر یارانه به آنها داد چرا تا الان توجه نکردید؟ وی تصریح کرد: اگر در موضوع اشتغال می ‌خواهم مسئله حل شود باید مسئله پیشران‌ های تولید مثل مسکن و کشاورزی را فعال کنیم. مبارزه بی امان با قاچاق کالا و فساد انجام دهیم و کنترل واردات کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها