بازدید 3411

نامزدهای ریاست‌ جمهوری درباره بهبود نظام بانکی چه می‎گویند؟

به نظر می‌رسد که آقایان روحانی و جهانگیری معتقدند که با افزایش سرمایه بانک‌ها باید آن‌ها را تقویت نمود. از طرف دیگر آقایان رئیسی و قالیباف راهکار اصلاح نظام بانکی را در خروج آن‌ها از بنگاه‌داری و افزایش نظارت بانک مرکزی می‌دانند. آقای میرسلیم ربوی بودن بانک‌ها را مشکل اصلی نظام بانکی دانسته و آقای هاشمی‌طبا معتقد است که مشکل نظام بانکی با شفاف نمودن آن از طریق اصلاح قانون بانک‌داری حل می‌شود.
کد خبر: ۶۹۴۸۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۱ 16 May 2017
به نظر می‌رسد که آقایان روحانی و جهانگیری معتقدند که با افزایش سرمایه بانک‌ها باید آن‌ها را تقویت نمود. از طرف دیگر آقایان رئیسی و قالیباف راهکار اصلاح نظام بانکی را در خروج آن‌ها از بنگاه‌داری و افزایش نظارت بانک مرکزی می‌دانند. آقای میرسلیم ربوی بودن بانک‌ها را مشکل اصلی نظام بانکی دانسته و آقای هاشمی‌طبا معتقد است که مشکل نظام بانکی با شفاف نمودن آن از طریق اصلاح قانون بانک‌داری حل می‌شود.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از عیارآنلاین، نظام بانکی شریان اصلی هدایت نقدینگی در کشور است و اگر به‌درستی کار نکند، نظام اقتصادی دچار اختلال می‌شود. در حال حاضر، ارائه تسهیلات گران (با نرخ سود بالا) به تولیدکنندگان و تضعیف تولید داخل، شفافیت پایین نظام بانکی و سرعت پایین روند تکمیل زیرساخت‌های اطلاعاتی در این زمینه، تخصیص بخش قابل‌توجهی از منابع قرض‌الحسنه مردم به وام‌های قرض‌الحسنه کارکنان و مدیران بانک‌ها و طولانی‌تر کردن صف‌های وام ازدواج جوانان، شرکت‌داری (بنگاه‌داری) بانک‌ها و تخصیص وام‌های کلان به آن شرکت‌ها، عدم تبعیت بانک‌ها از سیاست‌های کلان نظام در زمینه ارائه تسهیلات، نظارت ضعیف بانک مرکزی بر بانک‌ها و عدم تحرک کافی برای کاهش معوقات بانکی به‌ویژه معوقات کلان، عمده مشکلات نظام بانکی کشور هستند.

در ادامه به نظرات نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در این رابطه پرداخته می‌شود:

نامزدهای ریاست‌ جمهوری درباره بهبود نظام بانکی چه می‎گویند؟

نظرات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پیرامون بهبود وضعیت نظام بانکی

روحانی: سرمایه بانک ها را باید تقویت کرد

در بودجه‌های عمرانی هم تصمیم ما این است که بودجه عمرانی را با همکاری و تقویت بانک‌ها  بتوانیم افزایش دهیم. امروز برای اینکه بانک‌های ما تقویت شوند، سرمایه بانکهای دولتی را تقریبا دو برابر کردیم. (۲۲ اردیبهشت۹۶)

در سال ۹۵ حدود ۲۴ هزار واحد تولیدی از تسهیلات بانکها استفاده کردند

در سال ۹۵ حدود ۲۴ هزار واحد تولیدی از تسهیلات بانکها استفاده کردند که این تسهیلات باعث شد بنگاههای کوچک و متوسط که برخی از آنها تعطیل شده یا از تمام ظرفیتشان در خط تولید استفاده نمی‌کردند امروز فعال شوند و همچنین ما از طریق بانکها امروز سرمایه خارجی را جذب می‌کنیم.

اگر بخواهیم وضع زندگی و معیشت مردم درست شود، باید بانکها را تقویت کنیم

اگر بخواهیم وضع زندگی و معیشت مردم درست شود، باید بانکها را تقویت کنیم که ما امروز با یکی از بانک‌های خارجی برای ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ایران به توافق رسیدیم.(۲۲ اردیبهشت۹۶)

۴۳ درصد تسهیلات ما نسبت به سال گذشته رشد داشته است

در سال ۹۵ صد هزار شغل در بخش فناوری اطلاعات به وجود آوردیم، بانک ها نیز باید تقویت شوند تا بتوانیم اشتغال را تقویت کنیم.  سال ۹۵ تسهیلات بانک‌ها به بخش اقتصادی به خصوص برای سرمایه در گردش نسبت به سال گذشته افزایش خوبی داشته است. ۴۳ درصد تسهیلات ما نسبت به سال گذشته رشد داشته و از این میزان ۶۲ درصد برای سرمایه در گردش هزینه شده است. (۲۱ اردیبهشت۹۶)

جهانگیری: نظام بانکی باید سرمایه‌اش افزایش پیدا کند

نظام بانکی باید سرمایه‌اش افزایش پیدا کند و در این راستا تصمیم‌گیری شده است و طرح تحول نظام بانکی تهیه شده که جزء مهمترین طرحهایی است نظام بانکی موفق شد در راه‌اندازی تولید سهم بسیار مهمی را به عهده بگیرد.  (۲۲ اردیبهشت)

رئیسی: نظارت بانک مرکزی در بانک‌ها باید تقویت شود

شرایط در نظام پولی و بانکی و وضعیت بد بدهی های دولت که امروز به ۲۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و وضعیتی که امروز در خلق پول و نقدینگی وجود دارد که این میزان به مبلغی بالغ بر یک هزار و ۱۳ هزار میلیارد تومان که ۷۰۰ هزار میلیارد آن در این مدت به وجود آمده است شرایط بدی را ایجاد کرده است. نظارت بانک مرکزی در بانک‌ها باید تقویت شود، اکنون اگر نظارت بود امروز شاهد این همه نقدینگی نبودیم. (۱۸ اردیبهشت۹۶)

موسسه های مالی باید با مدیریت جد بانک مرکزی ساماندهی شود

بانک مرکزی باید نسبت به موسساتی که پول های مردم را می گیرند و بعد از مدتی برای آن ها دچار مشکل می کنند نظارت داشته باشد. صرف هشدار دادن کارساز نیست و اگر موسسه ای مجوز ندارد در همان روزهای اول باید سریعا جلوی فعالیت آن گرفته شود تا مردم دچار مشکل نشوند و اگر هم مجوز دارند نباید بانک مرکزی اجازه دهد که این موسسات مردم و اقتصاد کشور را دچار بحران کنند. ساماندهی این موسسه ها فعالیت جدی و مدیریت بانک مرکزی را می طلبد. بانک های عامل باید خودشان را زیر نظر بانک مرکزی قرار دهند. (۱۸ اردیبهشت۹۶)

اولین اقدامی که بانک مرکزی باید انجام دهد مسئله معوقات بانکی است

اولین اقدامی که بانک مرکزی باید انجام دهد مسئله معوقات بانکی است. امروز شاهدیم که ۲۵ هزار میلیارد تومان در یک حساب و ۴۰ هزار میلیارد تومان در بانک خصوصی دیگری بانک مرکزی در اختیار آن ها گذاشته است که این موجب مشکلات جدی در کشور خواهد شد و این شرایط وضعیتی را پیش می آورد که دیگر قابل تحمل نخواهد بود. (۱۸ اردیبهشت۹۶)

بدهی دولت به سیستم بانکی باید سریعا تعیین تکلیف شود

همچنین بدهی دولت به سیستم بانکی باید سریعا تعیین تکلیف شود و در مورد بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی دولت مکلف است که تا پایان برنامه ششم بدهی خود را با این سازمان تسویه کند.  (۱۸ اردیبهشت۹۶)

باید اموال و املاک بانک ها وارد چرخه مالی و پولی کشور شوند

کار مهمی که باید در نظام بانکی صورت گیرد اموال و املاکی است که کاملا در یک جا بلوکه شده لذا این ها باید از این وضعیت خارج و وارد چرخه مالی و پولی کشور شوند. (۱۸ اردیبهشت۹۶)

قالیباف: امروز نظارت واقعی بر سیستم بانکی دیده نمی شود

ما معتقدیم که  دولت در اداره و نظارت بر بانکها نا کارآمد است

ما معتقدیم که  دولت در اداره و نظارت بر بانکها نا کارآمد است. امروز امنیت سرمایه را نداریم و بانکها با مشکل روبرو هستند. هیچ اصلاح و شفافیتی در امورات بانکی صورت نگرفته و جریان نقدینگی به سه برابر افزایش یافته است. بیکاری افزایش پیدا کرده است. چرا که وامها را به افراد خاص دادند (۲۲ اردیبهشت۹۶)

ریشه خیلی از مفاسد اقتصادی در هیأت مدیره هاست

در حوزه نظام بانکی مهمترین مشکلی که وجود دارد، مدیریت های بانک ها است. ریشه خیلی از مفاسد اقتصادی در هیأت مدیره هاست، افراد صاحب نفوذی پیدا می شوند که وصل به بالاترین مراجع کشوری هستند. (۲۳ اردیبهشت۹۶)

امروز نظارت واقعی بر سیستم بانکی دیده نمی شود

صندلی های هیأت مدیره ها و مدیرعامل بانک ها خرید و فروش می شود. افرادی وام بدون بهره می‌گیرند. در حالیکه سود وام قرض الحسنه نیز ۴ درصد است اما چند صد میلیارد تومان وام بدون بهره می گیرند. بعد همان پول را در همان بانک سپرده ثابت می‌کنند و سود می‌گیرند. ما از اول دولت مردم این دست ها را قطع می کنیم. (۲۳ اردیبهشت۹۶)

نقدینگی بانک ها به تولید هدایت نمی شود

امروز ۱۲۸۰ هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی در جامعه است. یعنی ۸۰۰ هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور از سال ۹۲ تا به امروز اضافه شد. این پول عمدتا در اختیار بانک‎هاست، امروز نظارت واقعی بر سیستم بانکی دیده نمی شود. متقاضیان برای گرفتن وام ازدواج ماه ها و سال ها پیگیری می کنند اما بانک ها اینقدر ضمانت می خواهند که متقاضیان منصرف می شوند. عده ای با رابطه درون بانک ها می آیند، با یک چک یا سفته چند ده یا چند صد میلیارد تومان وام به اسم تولید می گیرند اما این پول در مسیر دیگر هدایت می کنند. چون سیستم بانکی رهگیری وام را تا مقصد انجام نمی دهد. در واقع وام ها هدفمند نیستند و می بینیم چند صد هزار میلیارد تومان به افرادی داده می شود که بیشترین سهم را از منابع عمومی کشور می گیرند. یعنی چند هزار نفر درصدهای بالایی از ظرفیت وام دهی بانکها را به خود اختصاص می دهند. به این ترتیب امنیت سپرده های ثابت تأمین نمی شود. پس باید نظارت بر سیستم بانکی را اصلاح کرد. (۲۳ اردیبهشت۹۶)

بانک ها را از بنگاه داری خارج می کنیم

حتما وام باید به سمت تولید برود، بانک ها را از بنگاه داری خارج می کنیم. اکثر بانک ها به دلایل مختلف دارایی های زیادی پیدا کردند و اعتباراتشان در آنجا بلوکه شده است. (۲۳ اردیبهشت۹۶)

میرسلیم: بانکداری اکنون بانکداری ربا خواری است

بانکداری اکنون بانکداری ربا خواری است و قرارمان بانکداری بدون ربا بود و یک کلاه شرعی درست کرده و از آن رباخوری می‌کنند . مراجع تقلید توصیه می‌کنند اما گوش داده نمی شود. (۲۲ اردیبهشت۹۶)

وامهای هنگفت را به راحتی در اختیار برخی افراد قرار می‌دهید

زمانی که می‌خواهید به مردم وامهای خرد بدهید کلی برای مردم مشکل ایجاد می‌کنید ولی وامهای هنگفت را به راحتی در اختیار برخی افراد قرار می‌دهید که در آن زد و بند است. اینکه به یک وام گیرنده روستایی گفته شود ضامنی از شهر برای خود بیاور درست نیست. گفته می شود تورم به زیر ۱۰ درصد رسیده است ولی نمی‌شود که بهره بانکی‌تان ۱۸ درصد باشد اینها تناقض است. (۲۲ اردیبهشت۹۶)

من با رباخواری در نظام بانکداری جنگ خواهم کرد

من با رباخواری در نظام بانکداری که موجب بیچارگی در خانواده‌ها است جنگ خواهم کرد.(۲۲ اردیبهشت۹۶)

مسئولی که بانک دارد چگونه می‌خواهد با رباخواری مبارزه کند؟

باید کمک کنیم موانع اداری و بانکی برای ایجاد اشتغال برداشته شود و سرمایه‌گذاری‌هایی که راکد مانده را احیاء کرد. دولت باید قدرشناس دلسوزی مراجعی همچون آیت‌الله جوادی آملی باشد. ایشان بارها تذکر دادند که چرا موضوع ربای بانکها پیگیری نمی‌شود. نظام بانکداری ما خراب است و برخی بانک‌ها با کلاه شرعی درست کردن دنبال رباخواری می‌روند. مسئولی که بانک دارد چگونه می‌خواهد با رباخواری مبارزه کند؟ (۱۸ اردیبهشت ۹۶ )

هاشمی‌طبا: نظام بانک باید شفاف باشد

به عقیده من اگر قرار است بانک در کشور به تولید و تجارت ما و صادرات کمک کند باید خیلی شفاف باشد لذا ضروری است که در قانون بانکداری تجدید نظر اساسی صورت گیرد. (۲۲ اردیبهشت)

معتقدم بانک‌های ما بانک نیستند

معتقدم بانکهای ما بانک نیستند چرا که ما یکسری عقود اسلامی را که در صدر اسلام مربوط به ارتباطات افراد بوده را بر بانکی که یک پدپده جدید اروپایی است سوار کردیم و بانکها را به صورت موسسات سرمایه گذاری و بنگاه درآوردیم. (۲۱ اردیبهشت۹۶)

بهره های بانکی باعث رکود تولید و سرمایه گذاری در کشور می‌شود

بهره های بانکی باعث رکود تولید و سرمایه گذاری در کشور می‌شود. بر این اساس خیلی ها هم اکنون علاقه دارند فعالیت اقتصادی نکنند و پولشان را در بانکها قرار دهند و همچنین بنده معتقدم قانون بانکداری ما باید به کل تغییر کند. (۲۱ اردیبهشت۹۶)

بانکهایمان را مانند بانکهای اروپا کنیم

در خصوص بحث بیکاران فارغ‌التحصیل نیز می‌توانیم مشکل را با کار آفرینی وسرمایه‌گذاری حل کنیم و برای آنها تسهیلات قائل شویم و فضای کسب و کارمان را اصلاح و بانکهایمان را مانند بانکهای اروپا کنیم. ( ۲۰ اردیبهشت۹۶)

جمع‌بندی

در مجموع، به نظر می‌رسد که آقایان روحانی و جهانگیری معتقدند که با افزایش سرمایه بانک‌ها باید آن‌ها را تقویت نمود. از طرف دیگر آقایان رئیسی و قالیباف راهکار اصلاح نظام بانکی را در خروج آن‌ها از بنگاه‌داری و افزایش نظارت بانک مرکزی می‌دانند. آقای میرسلیم ربوی بودن بانک‌ها را مشکل اصلی نظام بانکی دانسته و آقای هاشمی‌طبا معتقد است که مشکل نظام بانکی با شفاف نمودن آن از طریق اصلاح قانون بانک‌داری حل می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان