بازدید 13621
پیمانه اقتصادی؛

از «نمایشگاهی با بهترین خودروهای دنیا» تا «سرانجام حواشی موسسه کاسپین از زبان سیف»

این پیمانه موضوعاتی همچون افت دسته جمعی شاخص‌های بورس، گران شدن سکه طرح جدید، مهمترین خطر علیه طلا در کوتاه مدت، پیش بینی بازار نفت در هفته پیش‌رو، یکسان سازی ارز از نگاه نوبخت و ادامه افت دلار و رشد یورو در هفته پایانی اردیبهشت را در بر دارد.
کد خبر: ۶۹۴۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳ 15 May 2017
از «بهترین خودرو های دنیا در یک نمایشگاه» تا «سرانجام حواشی موسسه کاسپین از زبان سیف»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.


به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون افت دسته جمعی شاخص‌های بورس، گران شدن سکه طرح جدید، مهمترین خطر علیه طلا در کوتاه مدت، پیش بینی بازار نفت در هفته پیش‌رو، یکسان سازی ارز از نگاه نوبخت و ادامه افت دلار و رشد یورو در هفته پایانی اردیبهشت را در بر دارد. 



سقوط دسته جمعی شاخص‌های بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه 24 اردیبهشت ماه 96 با کاهش 179 واحدی به رقم 79 هزار و 963 واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 61 واحدی به رقم 27 هزار و 503 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با 136 واحد افت، عدد 17 هزار و 353 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) 106 واحد کاهش داشت و به عدد 13 هزار و 611 واحد رسید. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افت همراه بود و با کاهش 249 واحدی به رقم 87 هزار و 285 واحد دست یافت. شاخص بازار اول و دوم نیز همانند شاخص های قبلی افت داشتند و  بر این اساس شاخص بازار اول، با کاهش 149 واحدی به رقم  55 هزار و 551 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز در پایان روز کاری بورس، با افت 254 واحدی، عدد 176 هزار و 879 واحد را به نمایش گذاشت. در بازار فرابورس نیز شاخص با کاهش 5.6 واحدی به رقم 916 واحد رسید.

از «بهترین خودرو های دنیا در یک نمایشگاه» تا «سرانجام حواشی موسسه کاسپین از زبان سیف»

سکه طرح جدید گران شد

در جریان معاملات روز یکشنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۳۱۵۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۲۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۱۷۶ هزار تومان، نیم سکه ۶۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان، ربع سکه ۳۷۵ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه یک گرمی ۲۶۲ هزار تومان است.

مهمترین خطر علیه طلا در کوتاه مدت

به اعتقاد تحلیلگران آر بی سی ، نوسانات بازار طلا به سوی افت قیمت به زودی پایان خواهد یافت و با افزایش تقاضای فیزیکی و سرمایه گذاری بار دیگر شاهد افزایش قیمت جهانی طلا خواهیم بود. قیمت جهانی طلا طی ماه های آینده نیز به شدت تحت تاثیر بی ثباتی سیاسی و نگرانی های امنیتی قرار خواهد داشت. ولی بزرگترین نااطمینانی در بازارهای بین المللی طی ماه های آینده وضعیت تجارت جهانی خواهد بود. بسیاری از تحلیلگران و فعالان بین المللی بر این باورند که سیاست های تجاری دولت ترامپ و موضع حمایتی وی می تواند تجارت جهانی را تهدید کند. سنای آمریکا اخیرا نامزد معرفی شده توسط ترامپ برای احراز پست نماینده تجاری این کشور را تایید کردند. روبرت لایتهایزر نماینده تجاری آمریکا قول داده است که پیمان تجارت آزاد نفتا با کانادا و مکزیک را مورد بازنگری قرار دهد. شرکای تجاری آمریکا نیز نگرانی عمیق خود را نسبت به سیاست های دولت ترامپ اعلام کرده اند. وزرای دارایی گروه 7 در نشست اخیر خود نسبت به سیاست های تجاری دولت ترامپ ابراز نگرانی کرده اند. به گزارش سایت طلا، ویلیام دادلی رئیس فدرال رزرو نیویورک نیز تاکید کرد: سیاست های حمایتی دولت ترامپ در زمینه تجارت بین المللی، در نهایت به ضرر اقتصاد آمریکا خواهد بود.

بهترین خودرو های دنیا در یک نمایشگاه

در رقابتی جالب خودروسازان پیشرو و برتر جهانی برترین ساخته‌های خود را به نمایشگاه خودرویی بارسلونای اسپانیا آورده‌اند. به نقل از عصر ایران، این نمایشگاه در روزهای 13 تا 21 ماه "می" برای عموم برگزار می‌شود. در این نمایشگاه بنز و بی‌ام‌و با برترین محصولات خود شرکت کردند. در گوشه غرفه بی‌ام‌و مجموعه رقابتی M4 و پیش‌نمایش فیس لیفت M2 و مدل پرطرفدار I8 جالب هستند. غرفه مرسدس نیز با کلاس S جراحی شده، رودستر (گونه‌ای خودروی دو در است که سقف و پنجرهٔ اطراف ندارد) AMG GT و نسخه کوپه C63 S در ادیشن اول درخشان ظاهر شده است. به جز ژرمن‌ها، مدل‌های خوب دیگری از مانند کیا استینگر، لکسوس LC500، فیس‌لیفت جگوار تایپ F، رنج‌روور ولار ،هوندا سیویک تایت R و سئات آتکا FR را می‌توان در این نمایشگاه یافت. 


پیش بینی بازار نفت در هفته پیش‌رو

همان طور که هفته گذشته تابناک اقتصادی به درستی پیشبینی کرد، در این هفته از یک طرف کاهش تقاضای چین و عدم اطمینان از توانی اوپک در ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای نفت به وسیله قرار داد کاهش تولید و از طرف دیگر کاهش موجودی و تولید نفت آمریکا و همچنین احتمال تمدید قرارداد کاهش تولید برای ۶ ماهه دوم سال و آمادگی روسیه و عربستان برای پیوستن مجدد به این قرارداد اهم وقایعی بود که در هفته گذشته بازار نفت را تحت تاثیر خود قرار داد. با این حال پیش بینی می شود که با بازشدن بازار ها در روز دوشنبه، آمریکا باز هم کمی از شتاب تولید خود بکاهد و با نزدیک شدن به صد و هفتاد و دومین نشست سران اوپک در ۲۵ می (۴ خرداد) قیمت نفت افزایش یابد. توضیحات بیشتر

نوبخت: یکسان سازی ارز اجرا می شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان این که یکسان سازی نرخ ارز در شرایط نوسان مقطعی مقتضی نبود، گفت: دولت بازار ارز را به ثبات می رساند و یکسان سازی آن را اجرا می کند. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمدباقر نوبخت به شوک یک باره بازار ارز در نیمه دوم سال 95 اشاره کرد و افزود: قیمت ارز به دلیل شوکی که از مسائل جهانی به بازار ارز در سال گذشته وارد شد، برای مدت اندکی از ثبات خارج شد، اما دولت و بانک مرکزی آن را کنترل کردند.

ادامه افت دلار و رشد یورو در هفته پایانی اردیبهشت

در پایان معاملات بازار آزاد ارز روز یکشنبه، هر دلار آمریکا با کاهش 18 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 469 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با رشد 260 ریال به رقم 41 هزار و 334 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 311 ریال یقمت گذاری شد که نسبت به روز شنبه، 18 ریال ارزان تر بود.


سرانجام حواشی موسسه کاسپین از زبان سیف

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که با اقدامات انجام شده، اطلاعیه‌ای از سوی این بانک منتشر خواهد شد که حاوی اخباری درباره تعاونی فرشتگان به عنوان جزو اصلی و تاثیرگذار در جریان اخیر کاسپین است. بر اساس گزارش ایسنا، وی توضیح داد: بر این اساس بخش عمده‌ای از سپرده گذاران فرشتگان که  بیشترین حجم مسایل این روزهای کاسپین مربوط به آنهاست تعیین تکلیف می‌شوند آنگاه می‌توانند مبلغی که به عنوان سپرده داشته‌اند را بنا بر تصمیم خود در موسسه مجاز سپرده کاسپین سپرده گذاری کرده و یا دریافت کنند. سیف در مورد اینکه شروع تعیین تکلیف برای سپرده‌گذاران تنها خاص فرشتگان است یا مابقی تعاونی‌های زیر مجموعه کاسپین را نیز در بر می گیرد؟ توضیح داد:  در کل هشت تعاونی بودند که در جریان ساماندهی موسسات غیر مجاز و با وجود اینکه در ابتدا گریزان بودند اما در نهایت با توجه به قطعی بودن تصمیم بانک مرکزی و همراهی قوه قضاییه آنها نیز تصمیم به اعلام انحلال گرفتند. اکنون با اقدامات انجام شده و نقل و انتقال دارایی‌ها، مشکل شش تعاونی هم حل شده است. این تعاونی‌ها  دارای برنامه زمانی هستند که سپرده گذاران، هیات تصفیه و هیات مدیره کاسپین درجریان آن بوده و تا آخر مرداد ماه شرایط آنها کاملا عادی می شود. در عین حال که اکنون هم مشکل خاصی در مورد آنها نداریم. رئیس کل بانک مرکزی در این رابطه که در جریان پرداخت وجوه سپرده‌گذاران فرشتگان آیا بانک مرکزی هم خط اعتباری در نظر خواهد گرفت یادآورشد: ما دارایی‌ها را شناساسی و ارزیابی کرده‌ایم و متناسب با نیاز کاسپین اگر لازم باشد با در رهن گرفتن دارایی این موسسه، خط اعتباری به تدریج در اختیار آن قرار می‌گیرد. سیف، از صدور مجوز برای تاسیس شعب کاسپین نیز خبر داد و گفت: ما پذیرفتیم تا اولین مجوز خود برای تاسیس تعدادی شعبه کاسپین را صادر کنیم، این در حالی است که از زمانی که مجوز برای ثبت کاسپین صادر شد تاکنون مجوز ایجاد شعبه دریافت نکرده بود چراکه دریافت مجوز شعبه منوط به قطعیت انحلال تعاونی ها و شروع انتقال اقلام به کاسپین بود که عملیاتی شده است.




تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار