بازدید 10424
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «ماجرای پیامک سهام عدالتی بانک‌ها به مشتریان» تا «استقبال صنعت خودرو آلمان از انتخاب ماکرون»

این پیمانه موضوعاتی همچون صبر و انتظار بورس در هفته پیش رو، عقب نشینی بازارهای سهام آسیا، پیش بینی سقوط قیمت طلا در تابستان، ثبات بهای طلای سیاه در روز جمعه، افزایش قیمت طلا برای دومین روز متوالی، کاهش تولید نفت ایران، افزایش تولید خودرو، تویوتا به دنبال کاهش سرمایه گذاری های جدید، وضعیت نگران کننده نرخ تورم در مصر و ۶۰ هزار تن گوشت یخی نیوزیلند در راه ایران را در بر دارد.
کد خبر: ۶۹۳۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲ 13 May 2017
از «ماجرای پیامک سهام عدالتی بانکها به مشتریان» تا «استقبال صنعت خودرو آلمان از انتخاب ماکرون»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.


به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون صبر و انتظار بورس در هفته پیش رو، عقب نشینی بازارهای سهام آسیا، پیش بینی سقوط قیمت طلا در تابستان، ثبات بهای طلای سیاه در روز جمعه، افزایش قیمت طلا برای دومین روز متوالی، کاهش تولید نفت ایران، افزایش تولید خودرو، تویوتا به دنبال کاهش سرمایه گذاری های جدید، وضعیت نگران کننده نرخ تورم در مصر و ۶۰ هزار تن گوشت یخی نیوزیلند در راه ایران را در بر دارد.



صبر و انتظار بورس در هفته پایانی اردیبهشت

بورس تهران در سومین هفته اردیبهشت، با سقوط آغاز کرد و با رشد پایان یافت. بر این اساس، روز شنبه، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران با کاهش 271 واحدی به رقم 79 هزار و 697 واحد رسید. در پایان معاملات روز یکشنبه نیز با کاهش 36 واحدی به رقم 79 هزار و 660 واحد رسید. اما روز دوشنبه شاخص با رشد 1/ 0‌درصدی معادل افزایش 36 واحدی به رقم 79 هزار و 744 واحد رسید. سه شنبه 19 اردیبهشت ماه 96 رشد را ادامه داد و با افزایش 114 واحدی به رقم 79 هزار و 858 واحد رسید. روز سه شنبه نیز با افزایش 114 واحدی به رقم 79 هزار و 858 واحد رسید و در آخرین روز هفته گذشته، شاخص با افزایش 268 واحدی به رقم  80 هزار و 127 واحد دست یافت. رشد آرام و خزنده بازار در حالی اتفاق می‌افتد که کشور به مهم‌ترین‌ اتفاق سیاسی سال یعنی انتخابات ریاست‌جمهوری در هفته پایانی اردیبهشت نزدیک می‌شود. از این‌رو، به‌نظر می‌رسد فضای بورس در هفته پیش رو کمابیش در حالت صبر و انتظار باشد و تعیین جهت بازار به نخستین هفته خرداد ماه متناسب با نتایج انتخابات موکول باشد.

عقب نشینی بازارهای سهام آسیا

بازارهای سهام آسیا روز جمعه تحت تاثیر عملکرد ضعیف وال استریت، عقب‌نشینی کردند اما همچنان در مسیر ثبت رشد هفتگی هستند. شاخص ام‌اس‌سی‌آی بازارهای سهام آسیا – اقیانوسیه بجز ژاپن، رشدی که ابتدای معاملات داشت را از دست داد و ۰.۳ درصد کاهش یافت با این‌همه برای کل هفته ۱.۶ درصد رشد نشان می‌دهد. شاخص نیک‌کی ۲۲۵ ژاپن ۰.۷ درصد اُفت کرد و به ۱۹۸۲۳.۲۸ واحد رسید. شاخص کسپی کره جنوبی با ۰.۴ درصد کاهش، به ۲۲۸۸.۳۹ واحد عقب نشینی کرد. شاخص هانگ سنگ در هنگ کنگ ۰.۱ درصد رشد کرد و در ۲۵۱۴۱.۱۳ واحد قرار گرفت. شانگهای کامپوزیت در چین ۰.۴ درصد رشد کرد و در ۳۰۷۲.۰۱ واحد ایستاد. شاخص اس اند پی/ای اس ایکس ۲۰۰ استرالیا ۰.۷ درصد ریزش کرد و به ۵۸۳۶.۹۰ واحد رسید. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به گفته تحلیلگران، ادامه جنجال‌ها پیرامون اخراج جیمز کومی، رییس اف‌بی‌آی از سوی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، سرمایه گذاران را برای دست زدن به معاملات پرریسک محتاط کرده است.

ماجرای پیامک سهام عدالتی بانکها به مشتریان

اگرچه کمتر از یک ماه از اعلام دولت برای ارایه سود سهام عدالت به مشمولان می‌گذرد، اما تا شهریورماه زمان باقی است تا مردم شماره حساب های خود را اعلام کرده و اطلاعات حساب خود را وارد نمایند. این در حالیست که یک حساب سرانگشتی نشان می دهد که اگر ۴۹ میلیون نفر هر یک حداقل ۹۰ هزار تومان سود بگیرند، گردش مالی حاصل از این عملیات حدود ۴ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان خواهد بود. بنابراین اگر هر بانکی بتواند سهم بیشتری از این کیک بردارد، حتما سد بیشتری از گردش مالی آن را حاصل خواهد کرد. به گزارش مهر، این در حالی است که اکنون که بازار اعلام شماره شبای بانکی از سوی مشمولان داغ است، بانکها هم از فرصت سوءاستفاده کرده و خود برای ارایه شماره شبا به مشتریانشان پیشقدم می شوند. بر این اساس برخی بانکها با ارسال پیامک هایی به مشترکان خود، شماره شبای حساب بانکی آنها را اعلام کرده و از آنها می خواهند تا این شماره شبا که مختص حساب مشترک در بانک مربوطه است را به سامانه اعلام کنند. یکی از کارمندان بانکی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: وقتی که سود سهام واریز می شود، ممکن است مشترک تا چند روز فرصت نکند که به شعبه مراجعه کرده یا حتی از دستگاههای خودپرداز آن را برداشت کند، بنابراین رسوب این میزان پول در شعب بانکی حتی برای یک تا دو روز هم که شده، می تواند سودآور باشد.

قیمت طلا تابستان امسال سقوط خواهد کرد؟

به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی عوامل مختلفی موجب کاهش شدید  قیمت طلا در تابستان امسال خواهد شد. به گزارش سایت طلا، نخستین علت، ادامه روند صعودی شاخص سهام در بازارهای بین المللی خواهد بود. به نظر می رسد روند صعودی ارزش سهام طی ماه های آینده نیز ادامه خواهد یافت و این مساله فشار زیادی بر قیمت طلا وارد خواهد کرد. عامل دوم این است که به نظر می رسد نگرانی و نااطمینانی سرمایه گذاران بین المللی نسبت به تحولات اقتصادی و سیاسی جهان تا حد زیادی کاهش یافته است و این مساله موجب کاهش تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای طلا خواهد شد. عامل سوم آن است که قیمت سایر کالاهای راهبردی به خصوص نفت خام نیز با کاهش شدیدی روبرو شده است. شاخص قیمت کالاهای راهبردی نسبت به اواسط آوریل بیش از 10 درصد کاهش داشته است. کاهش تقاضای مواد خام و اولیه در اقتصادهای بزرگ جهان به خصوص چین نیز تاثیر زیادی بر افت قیمت کالاهای راهبردی داشته است. عامل چهارم این است که شرکتهای بزرگ معدنی جهان هنوز با مشکلات زیادی روبرو هستند. ارزش سهام شرکت های بزرگ معدنی جهان مثل باریک گلد و گلدکورپ با افت زیادی همراه بوده است. به نظر می رسد ادامه روند نزولی قیمت طلا می تواند شرکت های معدنی بیشتری را با بحران روبرو کند. عامل پنجم، ادامه افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا و تقویت ارزش دلار خواهد بود. گمانه زنی ها و نظرسنجی ها نشان می دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست ژوئن بیشتر شده است. این مساله می تواند موجب تقویت ارزش دلار و کاهش قیمت طلا شود. عامل ششم آن است که نرخ تورم در اقتصاد آمریکا و سایر اقتصادهای توسعه یافته هنوز پایین است. تقاضای طلا معمولا در واکنش به افزایش تورم با رشد نسبی روبرو می شود.

افزایش قیمت طلا برای دومین روز متوالی

قیمت طلا در بازارهای بین المللی در آغاز مبادلات امروز جمعه برای دومین روز متوالی با افزایش روبرو شد. قیمت هر اونس طلا روز جمعه با 0.2 درصد افزایش به بیش از 1226 دلار رسید. قیمت طلا روز پنج شنبه نیز با افزایش 0.5 درصدی روبرو شده بود که این بهترین عملکرد قیمت طلا در یک ماه اخیر بوده است.

ثبات بهای طلای سیاه در روز جمعه

روز جمعه با کاهش موجودی آمریکا به کمترین حد خود از ماه فوریه و همچنین انتظار تجار نفت به تمدید قرار داد کاهش تولید اوپک، قیمت نفت تا این لحظه ثابت مانده است و نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته تغییری نداشته. این در حالی ست که دیروز پس از چنر هفته کاهش قیمت، نفت دوباره به بالای ۵۰ دلار بازگشت. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز قبل، تغییر نکرد و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۰.۷۸ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز بدون تغییر، بشکه‌ای ۴۷.۸۵ دلار صورت گرفت.

تولید نفت ایران کاهش ۶۰ هزار بشکه‌ای داشته است
 
سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام اوپک در جدیدترین گزارش خود به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد تولید نفت ایران در ماه آوریل 2017 برابر با فروردین ماه 1396 به 3 میلیون و 759 هزار بشکه در روز رسیده است که نسبت به ماه پیش از آن 34.7 هزار بشکه در روز کمتر است. بر اساس این گزارش، ایران در ماه مارس برابر با اسفند 95 روزانه 3 میلیون و 793 هزار بشکه نفت تولید کرده است که این رقم در ماه پیش از آن یعنی فوریه (بهمن95) 3 میلیون و 819 هزار بشکه در روز بوده است. بر این اساس، تولید نفت ایران طی ماه مارس به نسبت ماه فوریه 26 هزار بشکه در روز و در مجموع طی 2 ماه گذشته (آوریل و مارس) 60.7 هزار بشکه در روز کاهش یافته است و این بدان معناست که هرچند ایران از توافق «کاهش تولید» کشورهای تولیدکننده نفت اوپک و تولیدکنندگان غیراوپکی معاف بوده اما میزان تولید نفتش را کاهش داده است.

تولید خودرو افزایش یافت

فروردین ماه امسال تولید انواع خودرو به طور میانگین ۲۰.۱ درصد افزایش یافت. در این مدت تولید انواع خودرو از ۵۶ هزار و ۶۷۶ دستگاه در فروردین ۱۳۹۵ به ۶۸ هزار و ۷۴ دستگاه افزایش یافت. فروردین ماه تولید انواع سواری نیز با رشد ۲۳.۹ درصدی همراه بوده و از ۵۲ هزار و ۱۲۱ دستگاه در فروردین ماه سال گذشته به ۶۴ هزار و ۵۷۴ دستگاه رسید. تولید انواع ون نیز صعودی بوده و از صفر دستگاه در فروردین ۱۳۹۵ به ۱۸ دستگاه افزایش یافت. اما تولید انواع وانت نزولی بوده و با کاهش ۲۸.۴ درصدی از ۴۰۶۰ دستگاه در فروردین ماه سال گذشته به ۲۹۰۷ دستگاه کاهش یافت.

تویوتا به دنبال کاهش سرمایه گذاری های جدید

آکیو تویودا رئیس شرکت خودروسازی تویوتا، اعلام کرد این شرکت خودروساز پس از دومین سال متوالی کاهش سود، به‌دنبال تجدیدنظر در مخارج سرمایه‌گذاری خود است. به گزارش بلومبرگ، آکیو در این رابطه گفت: در محیطی که فروش راکد است، معقول به‌نظر نمی‌رسد در زمینه‌هایی سرمایه‌گذاری شود که سودی ایجاد نخواهد کرد. دومین سال متوالی کاهش سود بزرگ‌ترین خودروسازی ژاپنی از سال ۱۹۹۴ بی‌سابقه است.  تویوتا در سال ۲۰۰۹ نیز به‌خاطر ورشکستگی شرکت‌ لهمن برادرز هلدینگ متحمل ضرر شده بود. بر این اساس ادوین مرنر، رئیس شرکت آتلانتیس اینوستمنت ریسرچ و یکی از سهامداران تویوتا معتقد است که این شرکت برای حل مشکل به‌وجود آمده می‌تواند مخارج خود را در زمینه تولید خودروهای معمولی کاهش دهد و فعالیت خود را بر تولید خودروهای هیبریدی و برقی متمرکز سازد. 

وضعیت نگران کننده نرخ تورم در مصر

بر اساس آمار منتشر شده از سوی منابع رسمی مصر، نرخ تورم این کشور در ماه گذشته میلادی یعنی آوریل، با رسیدن به ۳۱.۵ درصد به یک رکورد جدید در ۳۰ سال اخیر تبدیل شد؛  البته نرخ تورم مصر در ماه مارس ۳۰.۹ درصد ثبت شده بود. این درحالی است که نرخ تورم فعلی مصر، یک فشار مضاعفی را بر روی دولت این کشور تا قبل از شروع ماه مبارک رمضان برای پایین آوردن قیمت ها بوجود می آورد. بر پایه این گزارش، نرخ تورم فعلی مصر از سی ام ژوئن سال ۱۹۸۶ میلادی به بعد که رقم ۳۵.۱ درصد ثبت شده، بی سابقه است. همچنین «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر تحت فشار زیاد برای احیای اقتصاد و نیز به کنترل درآوردن قیمت ها و اشتغال زایی در این کشور است. از جمله عوامل دیگر بحران در اقتصاد مصر،  وابستگی این کشور به واردات و نیز کاهش ارزش تقریبا ۵۰ درصدی پول این کشور در برابر دلار است که موجب سر به فلک رسیدن قیمت کالا در این کشور شده است. به گزارش مهر، بر همین اساس، قرار است صندوق بین المللی پول با اعطای وام ۱۲ میلیارد دلاری به اصلاحات اقتصادی در این کشور کمک کند.  

گوشت یخی نیوزیلند در راه ایران

نیوزیلند قرار است پس از وقفه ای بیست ساله، در آینده ای نزدیک صادرات گوشت بره به ایران را از سر بگیرد. قرار است روز 22 ماه جاری میلادی، شرکت تیلور پریستون نیوزیلند یک محموله 60 تنی گوشت گوسفند یخ زده به ایران ارسال کند و صادرات گوشت از این کشور به ایران از سر گرفته شود. سیمون گاتنبی، مدیر شرکت تیلور پترسون گفت، این شرکت به دنبال تجارت بیشتر با ایران است. شرکت سیلور فرن فارمز، بزرگترین شرکت فرآوری نیوزیلند نیز در حال مذاکره با مقامات ایرانی است اما بعید است صادرات گوشت این شرکت به ایران تا قبل از فصل جدید آغاز شود. به گزارش تسنیم، از سرگیری صادرات گوشت نیوزیلند به ایران پس از سفر وزیر صنایع اولیه این کشور به ایران در ماه فوریه و امضا توافقنامه همکاری بین دو کشور آغاز شده است.

استقبال صنعت خودرو آلمان از انتخاب ماکرون

سندیکای صنعت خودروی آلمان از انتخاب ماکرون به ریاست‌جمهوری فرانسه استقبال و اعلام کرد امیدوار است همکاری‌های بیشتری بین خودروسازان آلمانی و فرانسوی صورت گیرد. ماتیاس ویسمن، رئیس سندیکای صنعت خودروی آلمان، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با شناختی که از طریق گفت‌و‌گوهایمان از ماکرون به دست آوردیم، می‌دانیم او از چالش‌های پیش‌روی صنعت اروپا به‌ویژه صنعت خودرو آگاه است.» پیش‌تر، صنعت خودروی آلمان از راهیابی ماکرون به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه نیز استقبال و اعلام کرده بود که از او حمایت می‌کند. در آن زمان ویسمن، کارشناس سندیکای صنعت خودروی آلمان، گفته بود: «دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، نشان داد سیاست‌های مخالف اقتصاد بازار محور که از سوی جناح راست‌افراطی و چپ افراطی مطرح شد، از حمایت مردم برخوردار نیست.» به گزارش دنیای اقتصاد، امانوئل ماکرون به‌عنوان رئیس‌جمهوری کشوری معرفی شد که با فروش نزدیک به 5/ 2 میلیون دستگاه خودرو در سال 2016 عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروی اروپا را به خود اختصاص داده است و یازدهمین صادرکننده و تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان محسوب می‌شود و بی‌دلیل نیست که چشم فعالان صنعت خودروی جهان به نتیجه انتخابات فرانسه بود.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
پیامک سهام عدالت :اصل ماجرا چیزی که شما میگویید نیست شما چقدر تحلیلگر هستی ؟
برادر من برای هر نفر باید حساب باز کنی و معمولا افراد خردسال حساب ندارند ، اگر نصف جمعیت حساب بازکنند و هر نفر حداقل 20 هزار تومان واریز کند و این پول در بانک همیشه رسوب خواهد کرد چقدر خواهد شد برادر تحلیگر حساب کن !!!
کشور نیوزیلند اروپایی نیست;
در قاره اقیانوسیه واقع می باشد.
لطفا اصلاح کنید
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۳
کجا گفته شده نیوزلند اروپائی است؟
دام زنده ،وگوشت گرم ایران به عراق میرود ،ودر عوض گوشت یخی ،ومنجمد ،از نیوزلند ،برزیل ،،،،،، به ایران وارد میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۳
به این میگن تدبیر و امید!!!!!!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر