بازدید 11815
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «تلاش غول نفتی روسیه برای گسترس فعالیت در ایران» تا «گرانی گوشت، این بار به دلیل بارش باران رحمت»

این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار سبز پوشی شاخص کل بورس، گران شدن سکه طرح جدید، تأثیر پیروزی ماکرون بر قیمت جهانی طلا، اطمینان عربستان از تمدید توافق نفتی، حرکت دلار و یورو در دو جهت مخالف، آشنایی با بی کاربردترین فرودگاه بین‌المللی جهان، میزان خرید تضمینی گندم، جهش 12 درصدی صادرات خودروی ترکیه، زمان خداحافظی با چک‌های کاغذی و رخت بربستن رکود از بازار میلگرد ترکیه را در بر دارد.
کد خبر: ۶۹۲۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷ 09 May 2017
از «تلاش غول نفتی روسیه برای گسترس فعالیت در ایران» تا «گرانی گوشت، این بار به دلیل بارش باران رحمت»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.


به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار سبز پوشی شاخص کل بورس، گران شدن سکه طرح جدید، تأثیر پیروزی ماکرون بر قیمت جهانی طلا، اطمینان عربستان از تمدید توافق نفتی، حرکت دلار و یورو در دو جهت مخالف، آشنایی با بی کاربردترین فرودگاه بین‌المللی جهان، میزان خرید تضمینی گندم، جهش 12 درصدی صادرات خودروی ترکیه، زمان خداحافظی با چک‌های کاغذی و رخت بربستن رکود از بازار میلگرد ترکیه را در بر دارد.


سبز پوشی شاخص کل بورس پس از دو روز سقوط

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه 18 اردیبهشت ماه 96 با افزایش 36 واحدی به رقم 79 هزار و 744 واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با رشد 28 واحدی به رقم 27 هزار و 440 واحد رسید. شاخص کل ‌وزن نیز همانند روز قبل با 77 واحد افت، عدد 17 هزار و 614 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) 60 واحد کاهش داشت و به عدد 13 هزار و 832 واحد رسید. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افت همراه بود و با کاهش 69 واحدی به رقم 87 هزار و 101 واحد دست یافت. شاخص بازار اول بر خلاف دیگر شاخص ها، رشد داشت و با افزایش 156 واحدی به رقم  55 هزار و 378 واحد رسید ولی شاخص بازار دوم همانند روز قبل، در پایان روز کاری بورس، با کاهش 378 واحدی، عدد 176 هزار و 514 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص کل بورس بیشترین پیشروی را ساعت 10:35 دقیقه داشت و به نقطه 79 هزار و 773 واحدی رسید. در بازار فرابورس نیز شاخص با افت 9.2 واحدی به رقم 923 واحد رسید.

از «» تا «»

سکه طرح جدید  گران شد

در جریان معاملات روز دوشنبه بازار آزاد تهران، بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۴ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۱۹۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسید، سکه طرح قدیم هم یک میلیون و ۱۶۵ هزار تومان، نیم سکه ۶۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان، ربع سکه ۳۷۷ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۶۱ هزار تومان است.

تأثیر پیروزی ماکرون در انتخابات فرانسه بر قیمت جهانی طلا

بهای جهانی طلا که روز جمعه به پایین ترین سطح خود در هفت هفته اخیر رسیده بود، در آغاز مبادلات امروز دوشنبه تحت تأثیر پیروزی ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و کاهش ارزش دلار در برابر یورو، با افزایش نسبی روبه رو شده است. بر اساس این گزارش، بهای هر اونس طلا در بازارهای بین المللی امروز با 0.2 درصد افزایش به بیش از 1230 دلار رسیده است. قیمت طلا روز جمعه برای لحظاتی به کمتر از 1224 دلار رسید که این پایین ترین رقم از 17 مارس بوده است. به گزارش سایت طلا، قیمت طلا هفته گذشته با کاهش شدید 3 درصدی روبرو شد که این بدترین عملکرد هفتگی قیمت طلا از 11 نوامبر بوده است.

افزایش بهای نفت با امید به تمدید توافق اوپک

روز دوشنبه قیمت نفت، پس از تعطیلی دو روزه بازار، کاهش یافت. علت این امر بیشتر آن بود که آمار و ارقام ناامید کننده ای از وضع اقتصادی چین منتشر شده است که فضای تقاضا برای نفت را تیره و تار کرده است. با این حال، احتمال تمدید قرارداد کاهش تولید برای شش ماهه دوم سال باعث شده که جلوی افت شدید قیمت گرفته شود. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در هفته گذشته،  ۷۲ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۴۹.۸۲ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۳ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۶.۸۵ دلار صورت گرفت.

تلاش غول نفتی روسیه برای گسترس فعالیت در ایران

یکی از مدیران لوک اویل در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اعلام کرد: این شرکت روس در حال مذاکره با وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران درباره پروژه‌های آینده است. وی با اشاره به دایر شدن دفتر لوک اویل در ایران گفت: امیدواریم که بتوانیم در این بازار باشیم.

اطمینان عربستان از تمدید توافق نفتی

روز دوشنبه الفلیح که اکنون وزیر انرژی، صنعت و منابع معدنی سعودی است، در رویداد صنعتی در کوالا لامپور، پایتخت مالزی گفت: من بر مبنای مشورت هایی که با اعضای شرکت کننده داشته ام مطئمن هستم که توافق موجود برای نیمه دوم سال نیز تمدید خواهد شد." الفلیح درباره علت ریزش اخیر در قیمت ها توضیح داد که این ها به دلایل فصلی است چرا که در این فصل میزان تقاضا پایین می آید و پالایشگاه ها نیز در حال تعمیر و نگهداری هستند. دلیل دیگر نیز رشد تولید دربیرون از اوپک می باشد مخصوصا در ایالات متحده آمریکا. تولید نفت ایالات متحده از اواسط 2016 بیش از 19 درصد افزایش نشان داده است و به 9.3 میلیون بشکه در روز رسیده که نزدیک سطح تولید کنندگان تاپ دنیا مانند روسیه و عربستان سودی است. الفلیح علی رغم همه این ها گفت که بازار نفت به نسبت وضعیت سال گذشته که قیمت ها تا زیر 30 دلار به ازای هر بشکه بود رشد پیدا کرده است.

حرکت دلار و یورو در دو جهت مخالف

در پایان معاملات بازار آزاد ارز سومین روز هفته، هر دلار آمریکا با کاهش 29 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 477 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با رشد 252 ریالی به رقم فروش 41 هزار و 428 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 324 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 16 ریال ارزان تر بود.


بی کاربردترین فرودگاه بین‌المللی جهان را بشناسید!

فرودگاه بین المللی سنت هلینا به عنوان بی کاربردترین فرودگاه جهان شناخته می شود. به گزارش ایسنا از وستی، سرانجام پس از یک سال از زمان ساخت این فرودگاه نخستین هواپیمای مسافربری با ۶۰ مسافر از افریقای جنوبی در باند این فرودگاه به زمین نشست. این فرودگاه با هزینه ای بیش از ۳۷۰ میلیون دلار ساخته شده اما به دلیل قرار گرفتن در مسیر باد، نشستن هواپیما در باند آن به سختی انجام می شود. سنت هلینا جزیره‌ای در جنوب اقیانوس اطلس و یکی از سزمین های ماورای خاک انگلیس است که تحت قیمومیت بریتانیاست. انگلیس سال‌ها از این جزیره به عنوان تبعیدگاه استفاده می‌کرده‌ و  معروف‌ترین زندانی این جزیره ناپلئون بناپارت بود که تحت نظارت دولت بریتانیا سال‌های واپسین عمر خود را در این جزیره در تبعید گذراند. جمعیت این جزیره در حدود ۴۵۰۰ نفر است و انگلیس امیدوار است تا با احداث این فرودگاه آن را به یکی از جاذبه های گردشگری تبدیل کند.

خرید تضمینی گندم به یک میلیون تن رسید

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: از شروع فصل برداشت گندم در اواسط فروردین ماه تاکنون، مقدار یک میلیون تن گندم معمولی و دوروم توسط کشاورزان به مراکز خرید شرکت بازرگانی دولتی ایران و مباشران تحویل داده شده است. علی قنبری با اشاره به جریان یافتن عملیات خرید تضمینی گندم در هشت استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس، خوزستان، بوشهر، ایلام و کهگیلویه و بویر احمد، اظهار کرد: بیشترین میزان خریدگندم تا امروز مربوط به استان های خوزستان با 730 هزار تن، کرمان با 100هزار تن و فارس با 60 هزارتن بوده است. وی افزود: در استان‌های ایلام و هرمزگان هر یک 35 هزارتن و در استان سیستان و بلوچستان نیز 24هزار تن گندم تا کنون از کشاورزان خریداری شده است. معاون وزیر جهادکشاورزی همچنین با اعلام اینکه میزان خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در کشور به 24 هزار تن رسیده است، از انجام عملیات خرید کلزا در 7 استان گرمسیر کشور خبر داد. به گزارش فارس، وی بیشترین میزان خرید کلزا را در استان‌های؛ خوزستان با 14500 تن، ایلام با 5700 تن، فارس با 1500 تن و کرمان با حدود 900 تن کلزای خریداری شده اعلام کرد.

جهش 12 درصدی صادرات خودروی ترکیه 

جدیدترین گزارش‌های منتشره نشان می‌دهد کل صادرات صنعت خودروی ترکیه در ماه آوریل با جهش 12 درصدی رو به رو شده و به 3/ 2 میلیارد دلار رسیده است. به نقل از دنیای اقتصاد، آمار منتشر شده از سوی اتحادیه صادرکنندگان صنعت خودرو نشان می‌دهد صادرات خودرو در ماه آوریل با افزایش 61 درصدی رو به رو شده و به 968 میلیون دلار رسیده است، اما صادرات قطعات و لوازم خودرو با کاهش 13 درصدی رو به رو شده است. با احتساب آمار ماه آوریل، صادرات خودرو برای هفتمین ماه متوالی از مرز 2 میلیارد دلار گذشته است و یک پنجم کل صادرات ترکیه را به خود اختصاص داده است. در پی پایان تنش‌های سیاسی بین ترکیه و روسیه، صادرات خودرو به روسیه حدود 88 درصد افزایش یافته است. صادرات خودرو به اتحادیه اروپا، که بزرگ‌ترین بازار صادراتی ترکیه محسوب می‌شود، با رشد 15 درصدی مواجه شد و به 8/ 1میلیارد دلار رسید.

زمان خداحافظی با چک‌های کاغذی فرا رسید؟

مدیرکل فناروی اطلاعات بانک مرکزی در گفت وگو با مهر اظهار داشت: به کارگیری چک‌های الکترونیکی، یک بحث قانونی دارد که بر مبنای آن، مجلس در قانون در خصوص امضای الکترونیکی روی سیم‌کارت‌ها مواردی را ذکر کرده است. بر این اساس، اکنون پایلوت این موضوع انجام شده و ظرف دو تا سه ماه آینده، به مرحله عملیاتی خواهد رسید. ناصر حکیمی افزود: اگر امضای الکترونیکی روی سیم کارت به مرحله عملیاتی برسد، می‌توان چک الکترونیکی داشته باشیم؛ اما برای چک باید امضای الکترونیکی داشته باشیم. وی تصریح کرد: چک الکترونیکی از طریق گوشی تلفن همراه صادر شده و کاغذی نیست؛ البته ویژگی‌های این چک این است که از طریق گوشی همراه به گوشی همراه دیگری منتقل می‌شود و همچنین همان لحظه می‌توان متوجه شد که آیا این چک کارسازی می‌شود یا خیر.

واکنش یورو و بازار بورس MSCI به انتخاب ماکرون

تحت تأثیر انتخاب ماکرون، ارزش یورو با رشدی قابل توجه به ۱.۱۰۲۴ دلار رسید که بیشترین مقدار شش ماه اخیر است، ولی کمی بعد دوباره افت کرد و به ۱.۰۹۷۳ دلار رسید که ۰.۲ درصد از آخرین مقدار هفته گذشته اش در برابر دلار پایین تر است. همچنین شاخص بازار بورس MSCI(شاخص کشورهای در حال توسعه) که گسترده ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوس آرام خارج از ژاپن است ۰.۳ درصد افزایش یافت و به سه روز افت پیاپی خود پایان داد.

رکود از بازار میلگرد ترکیه رخت بربست

پس از مدت‌ها رکود در ترکیه که به دلیل نابسامانی اقتصادی و سیاسی بود، تقاضای میلگرد در بازار داخلی آن کشور بهبود یافته است. به گزارش بورس کالای ایران، در این کشور به تدریج چشم انداز، روشن و کمبود عرضه داخلی، خریدها را افزایش می‌دهد. آخرین معاملات میلگرد ۱۵ دلار نسبت به اواخر آوریل بالا رفته و ۴۵۰ تا ۴۶۰ دلار در هر تن درب کارخانه شنیده شده است. همچنین برخی افزایش خریدها و رشد قیمت بیشتر به دلیل سیاست اخیر کارخانه‌های ترک برای کاهش عرضه داخلی بوده است. از طرفی قیمت‌های صادراتی که بین ۴۳۰ تا ۴۴۰ دلار در هر تن فوب شده و ۱۵ دلار بالا رفته خریداری ندارد. این در حالی است که برخی تا ۴۵۰ دلار نیز پیشنهاد داده‌اند.

گرانی گوشت، این بار به دلیل بارش باران رحمت

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از افزایش مجدد قیمت گوشت گوسفندی در بازار خبر داد و گفت: نسبت به هفته گذشته قیمت این نوع گوشت کیلویی ۵۰۰ تومان گران شده و در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم شقه بدون دنبه عرضه به مغازه دار بین ۳۶ تا ۳۷ هزار تومان و عرضه به مشتری بین ۴۰ تا ۴۱ هزار تومان است. علی اصغر ملکی در گفتگو با مهر دلیل این گرانی را کمبود عرضه دام عنوان و اضافه کرد: بارندگی‌های اخیر باعث شده وضعیت علوفه در صحراها مناسب باشد به همین دلیل دامداران دام‌های خود را عرضه نمی‌کنند، چون وضعیت علوفه برای تغذیه آنها بسیار مطلوب است. 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
باران میاد گران میشه نمیاد گران میشه سیل میاد گران میشه صادر میشه گران میشه وارد میشه گران میشه در هر صورت گران میشه نمیدونم مسولین چکار میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
این وسط وای به حال مردم که از این همه رونق اقتصادی چه ذوقی میکنن!!!!!
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
با سلام به همگی
من خودم در روستا زندگی کردمو و این واقیعت داره هر وقت بارون زیاد میاد وصحرا برای چرای دام مناسب تر میشه همه خریدار گوسفند میشند وتقاضا بالا میره
در ایران همه چیز هر روز گران می شود تنها کافی است یک اتفاق به ظاهر نامربوط بیفتد همان می شود دلیل گرانی باران بیاد :گران میشه. باران نیاد: گران میشه خلاصه اینها بهونه اس خودمون به خودمون رحم نمی کنیم
باران بیجا رحمت نیست نتیجه اختلالات و به هم خوردن نظم طبعت است وکلی مضر است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل