بازدید 17069
پیمانه اقتصادی؛

از «فرش قرمز برای مونتاژ پژو با وجود عدم پرداخت غرامت» تا «افزایش نرخ بیکاری به 12.4 درصد»

این پیمانه موضوعاتی همچون نزدیک شدن شاخص کل بورس به کانال 80 هزار واحد، رونق معاملات بورس‌های آسیایی، کاهش بهای سکه، پیش بینی تقاضای طلا در شش ماه دوم امسال، کاهش بهای نفت، بهای سنگ آهن در محدوده ۷۰ دلار ،روند نزولی برای دلار، یورو و درهم را در بر دارد.
کد خبر: ۶۹۰۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 03 May 2017
از «فرش قرمز برای مونتاژ پژو با وجود عدم پرداخت غرامت» تا «افزایش نرخ بیکاری به 12.4 درصد»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.


به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون نزدیک شدن شاخص کل بورس به کانال 80 هزار واحد، رونق معاملات بورس‌های آسیایی، کاهش بهای سکه، پیش بینی تقاضای طلا در شش ماه دوم امسال، کاهش بهای نفت، بهای سنگ آهن در محدوده ۷۰ دلار ،روند نزولی برای دلار، یورو و درهم را در بر دارد.



شاخص کل بورس به کانال 80 هزار واحد نزدیک شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه‌شنبه 12 اردیبهشت ماه 96 با افزایش 115 واحدی به رقم 79 هزار و 942 واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 39 واحدی به رقم 27 هزار و 518 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز با 51 واحد افزایش عدد 17 هزار و 653 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) 40 واحد رشد داشت و به عدد 13 هزار و 872 واحد رسید. شاخص سهام آزاد شناور بر خلاف روز قبل با رشد همراه بود و با افزایش 43 واحدی به رقم 87 هزار و 736 واحد دست یافت. شاخص بازار اول تنها شاخصی بود که کاهش داشت و با افت 62 واحدی به رقم  55 هزار و 345 واحد رسید. شاخص بازار دوم بر خلاف روز قبل  با رشد همراه بود و در پایان روز کاری بورس، با صعود 1069 واحدی، عدد 177 هزار و 924 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص کل بورس بیشترین پیشروی را در پایان بازار یعنی ساعت 11:15 دقیقه در نقطه 80 هزار و 13 واحد رقم زد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با رشد 0.87 واحدی به عدد 933 واحد رسید.

از «فرش قرمز برای مونتاژ پژو با وجود عدم پرداخت غرامت» تا «افزایش نرخ بیکاری به 12.4 درصد»


رونق معاملات بورس‌های آسیایی از صعود سهام فناوری

بازارهای سهام آسیا روز سه‌شنبه تحت تأثیر خوش بینی رو به رشد نسبت به درآمدهای صنعت فناوری و کاهش نگرانی‌ها نسبت به تنش‌ها در شبه جزیره کره که آمار اقتصادی ضعیف‌تر از حد مطلوب آمریکا و چین را جبران کرد، نزدیک به بالاترین رکورد دو سال گذشته صعود کردند. به گزارش ایسنا، شاخص ام اسی سی آی بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه بجز ژاپن روز دوشنبه که بازارهای منطقه پس از تعطیلات طولانی پایان هفته بازگشایی شدند، ۰.۵ درصد رشد کرد. شاخص نیک‌کی ۲۲۵ ژاپن ۰.۹ درصد رشد کرد و به ۱۹۴۳۱.۶۶ واحد رسید. شاخص اس اند پی/ای اس ایکس ۲۰۰ حدود ۰.۳ درصد کاهش یافت و در ۵۹۴۰.۶۰ واحد ایستاد. شاخص هانگ سنگ در هنگ کنگ ۰.۱ درصد اُفت کرد و به ۲۴۶۰۶.۷۶ واحد رسید و شانگهای کامپوزیت با ۰.۳ درصد عقب نشینی، در ۳۱۴۴.۶۲ واحد قرار گرفت. بازارهای سهام در تایوان و آسیای جنوب شرقی در سطح بالاتری ایستادند.

فرش قرمز برای مونتاژ پژو با وجود عدم پرداخت غرامت

رئیس‌جمهور امروز در حالی خط تولید پژو ۲۰۰۸ را افتتاح کرد که با وجود خسارت سنگین وارد شده از سوی فرانسوی‌ها به ایران در همکاری قبلی پژو و ایران خودرو، خبری از پرداخت خسارت ۴۲۷ میلیون یورویی و همچنین سرمایه‌گذاری پژو در ایران نیست. روحانی روز سه شنبه اعلام کرد که پژو 2008 به صورت مشترک و با سرمایه‌گذاری 50-50 میان ایران و فرانسه تولید می‌شود. این در حالی است که اطلاعات جدیدی در مورد میزان تحقق وعده فرانسوی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران منتشر نشده و علاوه بر این،‌ با وجود اظهارات قبلی هاشم یکه زارع، مدیر عامل ایران خودرو مبنی بر تعیین غرامت 427 میلیون و 600 هزار یورویی بابت خروج یک شبه کارشناسان فرانسوی از ایران و وارد کردن خسارت 800 میلیون یورویی ( 3.2 تریلیون تومانی) به کشورمان، تاکنون خبری از جبران این ضربه و پرداخت غرامت به ایران منتشر نشده است. یکه زارع اواخر سال 94 گفته بود: 427 میلیون و 600 هزار یورو خسارت مربوط به رفتار پژو در ایران به ایران خودرو پرداخت خواهد شد. موضوع زیان ایران در اثر خروج یک شبه پژو از کشورمان در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از شرکت‌های خودروساز نیز مورد توجه قرار گرفت و بر لزوم جبران این ضرر و زیان تأکید شد.

از «فرش قرمز برای مونتاژ پژو با وجود عدم پرداخت غرامت» تا «افزایش نرخ بیکاری به 12.4 درصد»

قیمت سکه کاهش یافت

در جریان معاملات بازار آزاد تهران (روز سه شنبه) قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۹۰۰تومان کاهش نسبت به روز گذشته، یک میلیون و ۲۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۳هزار تومان کاهش، یک میلیون و ۱۷۹ هزار تومان معامله شد. همچنین هر قطعه نیم سکه با سه هزار تومان کاهش، ۶۶۹ هزار تومان، هر قطعه ربع سکه، ۳۷۷هزار و ۵۰۰ تومان و سکه یک گرمی با دو هزار تومان افزایش ۲۵۹ هزار تومان معامله شد.

تقاضای طلا در شش ماه دوم امسال کاهش خواهد یافت

بارناباس گان تحلیلگر برجسته اقتصادی که یکی از دقیق ترین پیش بینی ها را درباره قیمت جهانی طلا داشته، در سخنانی تاکید کرد: تقاضای طلا در شش ماه دوم امسال با کاهش زیادی روبرو خواهد شد و این مساله قیمت این فلز زرد را تا 1200 دلار کاهش می دهد. بر اساس این گزارش وی در ادامه تصریح کرد: کاتالیزورهای اولیه یرای قیمت طلا در سال جاری ، افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و رشد قوی سهام خواهد بود. این دو عامل می تواند موجب کاهش تقاضا و قیمت طلا در شش ماه دوم امسال شود. وی در ادامه گفت: سناریوی اصلی ما برای امسال این بوده است که قیمت طلا تحت تأثیر خطرات سیاسی و اقتصادی در شش ماه نخست امسال با افزایش نسبی روبرو شده ولی این روند صعودی در شش ماه دوم امسال متوقف می شود. بارناباس گان اظهار داشت: فدرال رزرو آمریکا احتمالا امسال نرخ بهره را 2 بار افزایش می دهد و این مساله موجب تقویت ارزش دلار خواهد شد و در نتیجه تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای طلا کاهش خواهد یافت. اگر این سناریو اتفاق بیفتد؛ قیمت طلا احتمالا تا 1200 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت. به نقل از سایت طلا، این تحلیلگر بازار طلا تاکید کرد: قیمت طلا به شدت با ارزش دلار پیوند خورده است و اگر تردیدها نسبت به سیاست های اقتصادی آمریکا موجب کاهش ارزش دلار شود، این مساله در نهایت افزایش قیمت طلا را در پی خواهد داشت. اگر تنش ها و ریسک های سیاسی بین المللی افزایش یابد، این مساله می تواند به نفع تقاضا و قیمت طلا باشد.

بهای سنگ آهن در محدوده ۷۰ دلار

شرکت معدنی واله برزیل در یکی از گزارش های خود پیش بینی کرده است که علی رغم افت قیمت های اخیر، قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی سال ۲۰۱۷ در حدود ۷۰ دلار هر تن می ماند. به گزارش بورس کالای ایران»، اواخر آوریل شاخص قیمت متال بولتین برای سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد ۶۶ دلار و ۴۲ سنت هر تن سی اف آر چین ثبت شد که ۱۸.۵۷ درصد افت قیمت ماهانه داشته است. البته اوایل سال جاری نیز این شرکت معدنی پیش بینی کرده بود سنگ آهن بالای ۷۰ دلار بماند. اخیرا سیاست های مبهم دولت چین بازارها را تحت تاثیر قرار داده ولی برآورد رشد ۳ درصدی تقاضای فولاد این کشور در سال جاری از بازار سنگ آهن نیز حمایت خواهد کرد.  به نظر واله بازار سنگ آهن در حال حاضر در توازن خوبی به سر می برد و انتظار دارد امسال تا ۷۰ میلیون تن بر عرضه سنگ آهن خود بیفزاید.

کاهش قیمت نفت با افزایش تولید لیبی

روز سه شنبه، قیمت نفت به دلیل افزایش تولید لیبی و آمریکا کاهش یافت. این افزایش تولید موجب قوت گرفتن تردید هایی شده است که در توانایی اوپک برای راضی کردن تمام اعضا در جهت کاهش تولید وجود دارد، و این امر موجب کاهش قیمت نفت گردیده. قیمت آتی نفت خام برنت لندن، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته، ۶ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۱.۴۶ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۹ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۸.۷۵ دلار صورت گرفت.

میلگرد به روزهای اوج بازگشت

روزهای پایانی آوریل قیمت میلگرد در بازار داخلی چین به روند صعودی بازگشت که در راستای رشد قیمت بیلت و قراردادهای فیوچرز فولاد این روند ادامه دار شد. قیمت میلگرد در بازار داخلی آخرین بار ۱۹ تا ۳۹  دلار هر تن در نقاط مختلف این کشور رشد داشته ۴۸۴ تا ۴۹۹ دلار هر تن درب کارخانه ثبت شده است. آخرین قیمت ورق گرم ۵۰۰ ترکیه  تا ۵۱۰ دلار هر تن فوب ثبت شده ولی دراروپا تقاضا ندارد چرا که قیمت های هند و روسیه رقابتی ترند. البته شایعاتی در مورد فروش ورق گرم ترکیه در ۴۸۰ تا ۴۹۰ دلار هر تن فوب به اروپا شنیده شد که تایید نگردید. برای آن که ترک ها بتوانند فروش صادراتی ورق را بالا ببرند باید با روسیه و هند رقابت کنند.

روند نزولی برای دلار، یورو و درهم در بازار آزاد

در پایان معاملات روز سه شنبه بازار آزاد ارز، دلار، یورو و درهم روندی کاهشی را ثبت کردند. بر این اساس، هر دلار آمریکا با افت 73 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 530 ریال فروخته شد. همچنین هر یورو با نیز با کاهش 186 ریال نسبت به روز دوشنبه، به رقم 41 هزار و 193 ریال رسید. هر درهم امارات نیز 10 هزار و 323 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، 15 ریال ارزان تر فروخته شد.

افزایش نرخ بیکاری به 12.4 درصد

معاون مرکز آمار ایران در نشست خبری که در مرکز امار برگزار شد، گفت: نرخ بیکاری در سال 84برابر 11.5 درصد، در سال 89، معادل 13.5 درصد بوده است و در سال 92 این نرخ به 10.4 و در سال 95 به 12.4 افزایش یافت. وی افزود: نرخ بیکاری مردان در سال 92 به بعد زیر 10 درصد بوده ولی نرخ بیکاری زنان به 20.7 افزایش یافته است. علیرضا زاهدیان با بیان اینکه جمعیت غیرفعال در بین زنان خانه‌دار از 15 میلیون و 850 هزار نفر در سال 84 به 30 میلیون و 640 هزار نفر در سال 95 افزایش یافته است، گفت: در این مدت افراد دارای درآمد بدون کار از یک میلیون و 964 هزار نفر در سال 84 به 4 میلیون و 816 هزار نفر افزایش یافته‌اند اینها معمولا افراد سرمایه‌داری هستند که از طریق سودهای بانکی یا اجاره ساختمان به عنوان منابع درآمد خود استفاده می‌کنند. وی افزود: نرخ مشارکت در سال 84 حدود 41 درصد بوده که این شاخص در سال 90 به 36.9 درصد کاهش یافته و در سال 95 به 39.4 درصد افزایش یافته است ، همچنین نرخ مشارکت گروه سنی 65 سال به بالا 23 درصد بوده و سال 95 به 12 درصد رسیده است. این افزایش یک نشانه مثبت بوده و نشان می‌دهد نیاز به اشتغال در سن بالای 65 سال کاهش یافته است. وی با بیان اینکه مردان در ایران به طور معمول از 55 سالگی شروع به خروج از بازار کار می‌کنند اما زنان تا پیش از این از 35 سالگی از بازار خارج می‌شوند، تأکید کرد: متأسفانه امروز سن خروج زنان از بازار کار به 40 سال افزایش یافته و این یک شاخص نگران‌کننده است.



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۲۳
آقای رئیس جمهور چرا فقط به فکر ایران خودرو هستید؟
متاسفانه در دیگر قراردادهای خارجی هم هیچ وقت غرامتی گرفته نشده و همیشه چشم پوشی میکنن. ولی اگر هر کشور دیگری جای ایران بود، توی این اوضاع اقتصادی بازار جهانی خودرو که همه خودروسازها دارن رقابت میکنن تا بتونن فروشی داشته باشن، به راحتی اول خسارت میگرفت و بعد چراغ سبز نشون میداد. تازه توجه داشته باشین که این چراغ سبز به پژو نشون داده شده نه به بنز و bmw و آئودی و ..... که اگر این خودروسازها بودن بازم کمتر دلمون میسوخت.
پارسال همین روزا بود که دولت تدبیر و امید، ٢ هزار و ٧٥٠ ميليارد تومان به صورت وام به این دو خودروساز موفق و کارآمد داخلی اختصاص داد که خدای نکرده کمپین نخریدن خودروهای آشغال ضربه ای به این صنعت پرتوان نزنه!!!!!!!!!
چه رازی است میان همه دولتهای ما و پژو ؟
فرانسه برای ما همان چین اروپاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
حتما دوستان از پژو خاطره ها دارن ما خبر نداریم!!!
این غرامت در اصل باید به مردم داده بشه نه ایران خودرو
ایران خودرو غرامته خودشو از مردم کرفته با چند برابر کردن قیمت محصولاتش
امیدواریم روزی برسد که با مرسدس بنز و تویوتا به تولید مشترک برسیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
یعنی میشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
نمیشه
خسارت به کتار. در همه جوامع صنعتی مونتاژ مقدمه تولید است. نمیدانم چگونه است که در صنعت خودرو ایران ما از تولید به مونتاژ رسیده ایم!!
فقط قالیباف
متاسفم برای کسی که من به او رای دادم وبجای افتتاح تولید ملی بعد پنجاه سال تولید خط مونتاژ را افتتاح می کنه
پاسخ ها
امید
| France |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
خط تولیدرادولتهای قبلی افتتاح کردن وکشورروبه خودکفایی رساندن میگی نه ازخودشون بپرس که ادعاشون گوش فلک روکرمی کرد
از اونجا که اقتصاد ایران هیچ جایگاهی در دنیا نداره، همین حضور پژو هم با کلی التماس امکانپذیر هست. گیرم چهارتا محصول درجه سه مثل پژو هم اگر در ایران تولید نشه، مردم باید آخرش به همون سمند راضی بشن
از اونجا که اقتصاد ایران هیچ جایگاهی در دنیا نداره، همین حضور پژو هم با کلی التماس امکانپذیر هست.
روحانی برو خواهشا برو
خیلی چالب است کوچکترین اشاره ای به کسانیکه با توهم کاغذ پاره بودن تجریمها ، باعث اصلی اینهمه خسارت شدند، نمیکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Indonesia |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
آره شما وکالت تسخیری فرانسه و امریکا و هر کسی که به این ملت ضربه زده را داری یعنی حقشان بوده کشور رو تحریم کنن یعنی حقشان هست باز هم به تحریم ادامه بدهند اصولا حق بااونهاست و شما هم تنها یک دلیل دارید تحریم ها کاغذ پاره نبودند!!!! ملتی که این قدر عاشق سینه جاک دشمنان حیثیت خودش هست نوبره ملت ایران است و عاشقان تحقیر شدن از سوی غرب عاشقان اینکه تحقیر بشوی بهتر است اینکه کار بلد نیستیم اینکه نفهم هستیم برای ما بهترین رویکرد است اگر غرب بگوید
رای ما روحانی
حتما قطعاتى راكه پژو به ايران بياورد همه بهاء انرا نقدا خواهد گرفت
با دنیا تعامل کنید و اوضاع کشور را درست کنید تا شرکتها مجبور نشوند فرار کنند.
به نظر من برای شروع همین مونتاژ هم جای شکر داره..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
برای شروع؟؟؟ بعد از نزدیک به 40 سال؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل