فاطمه سعیدی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن تبریک هفته معلم، عمده مسائل و مشکلات فرهنگیان را در حوزه معیشت و اقتصاد دانست و گفت: ایجاد همترازی حقوق برای فرهنگیان تاکنون انجام نشده و متاسفانه میزان حقوق آنها نسبت به کارمندان سایر وزراتخانهها و سازمانهای دیگر بسیار کمتر است که باید این موضوع در مجلس دهم حل شود.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه خواسته اصلی معلمان امروز غیر از مسائل مادی و اقتصادی بحث ارتقای منزلت اجتماعی و عزت آنها در جامعه است، تصریح کرد: فرهنگیان معتقدند تا زمانی که مسئله آموزش وپرروش به عنوان یک دغدغه ملی برای برنامهریزان و دولتمردان محسوب نشود، هیچگاه بهبودی در نظام آموزش و پرورش حتی مسائل اقتصادی آنها به وجود نخواهد آمد.
بهبود شرایط فرهنگیان به یک دغدغه ملی تبدیل شود
وی افزود: اولین اقدام برای بهبود شرایط و تأمین خواسته فرهنگیان این است که نمایندگان مجلس، برنامهریزان کلان کشور و مسئولان آموزش و پرورش آن را برای همگان به یک دغدغه ملی تبدیل کنند؛ زیرا تا زمانی که مسئله جایگاه، منزلت و معیشت معلمان در انجام برنامهریزیها اولویت اصلی نباشد، متاسفانه راهی پیش نخواهیم برد.
سعیدی تاکید کرد: چند درصد اضافه حقوق و رتبهبندی معلمان تنها میتواند به عنوان یک مُسکـّـن تا حدودی از مشکلات و گلههای آنها بکاهد اما یک کار اساسی نیست.
وی با بیان اینکه متاسفانه مسئله آموزش و پرورش از سوی دولتهای گذشته به عنوان اولویت اول کاری قرار نگرفته است، اظهار کرد: امیدواریم در دولت بعدی که تداوم دولت تدبیر و امید باشد، این موضوع در اولویت کاری قرار بگیرد البته اکنون نیز خواسته ما از دولت این است که آموزش و پرورش را مد نظر خود قرار دهد.
همسانسازی حقوق معلمان در برنامه ششم توسعه
این نماینده مجلس گفت: مجلس در قانون برنامه ششم توسعه بحث افزایش و همسانسازی حقوق معلمان را تصویب کرد که به تدریج در حال انجام است؛ ضمن آنکه میتوان گفت که در دوره وزارت کنونی تقریبا اکثر مطالبات فرهنگیان پرداخت شده است.
سعیدی ادامه داد: اما این مطالبات جزء حق و حقوق فرهنگیان بوده و امری نیست که رضایت آنها را فراهم کند، ما به دنبال آن هستیم که میزان حقوق و تسهیلات دریافتی فرهنگیان با سایر کارمندان در سازمانها و وزارتخانهها یکسان شود.
99 درصد بودجه آموزش و پرورش برای پرداخت حقوق صرف میشود
وی با اشاره به اینکه رقم حقوق پرداختی معلمان باید در بودجه آموزش و پرورش به صورت مجزا از مسائلی همچون نوسازی، تدارکات یا سرانه مدارس در نظر گرفته شود، بیان داشت: زمانی که 99 درصد بودجه آموزش و پرورش برای پرداخت حقوق قرار داده میشود مسئولان مربوطه برای جبران کمبود منبع مالی مورد نیاز برای دیگر اقدامات این حوزه از رقم حقوق معلمان کسر میکنند.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: تا زمانی که آموزش و پرورش دغدغه و اولویت اصلی دولتمردان نشود، نمیتوان هیچ امیدی به تغییر و بهبود شرایط فرهنگیان در کشور داشت.