بازدید 12770
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «افزایش نرخ تورم به روایت بانک مرکزی» تا «تحقیق از یک خودروساز به‌ اتهام فریب مشتریان»

این پیمانه موضوعاتی همچون سبز پوشی بورس در آخرین روز کاری، تغییرات اندک در بازار سکه، کاهش پیش بینی قیمت طلا به کم تر از 1200 دلار، خیز دوباره بهای گوشت به سمت ۴۰ هزار تومان، کاهش بهای نفت، شهر‌هایی با بنزین یورو ۴، تنش تجاری ترامپ با کانادا از جنس چوب نرم و قیمت پژو 2008 بالاتر از وعده های قبلی را در بر دارد.
کد خبر: ۶۸۸۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 27 April 2017
از «افزایش نرخ تورم به روایت بانک مرکزی» تا «تحقیق از یک خودروساز به‌ اتهام فریب مشتریان»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.


به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون سبز پوشی بورس در آخرین روز کاری، تغییرات اندک در بازار سکه، کاهش پیش بینی قیمت طلا به کم تر از 1200 دلار، خیز دوباره بهای گوشت به سمت ۴۰ هزار تومان، کاهش بهای نفت، شهر‌هایی با بنزین یورو ۴، تنش تجاری ترامپ با کانادا از جنس چوب نرم و قیمت پژو 2008 بالاتر از وعده های قبلی را در بر دارد.


سبز پوشی بورس در آخرین روز کاری

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه ششم اردیبهشت ماه 96 با افزایش 171 واحدی به رقم 79 هزار و 596 واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 59 واحدی به رقم 27 هزار و 632 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز با 129 واحد رشد عدد 17 هزار و 575 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) 101 واحد رشد داشت و به عدد 13 هزار و 818 واحد رسید. شاخص سهام آزاد شناور بر خلاف روز  دوشنبه با افزایش همراه بود و با رشد 62 واحدی به رقم 87 هزار و 580 واحد دست یافت. شاخص بازار اول با رشد 7 واحدی به رقم  55 هزار و 78 واحد رسید. شاخص بازار دوم نیز همانند روزهای گذشته با رشد خوبی همراه بود و توانست در پایان روز کاری بورس، با افزایش 995 واحدی، عدد 177 هزار و 305 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص کل بورس بیشترین پیشروی را در پایان بازار یعنی ساعت 12:30 دقیقه در نقطه 79 هزار و 596 واحد رقم زد. در بازار فرابورس نیز شاخص کل با رشد 8.8 واحد به رقم 922 واحد رسید.

تغییرات اندک در بازار سکه

در جریان معاملات امروز(چهارشنبه) بازار آزاد تهران، قیمت انواع سکه با کاهش مواجه بود، اما سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۵۰۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۲۲۰ هزار و ۱۰۰ تومان، طرح قدیم یک میلیون و ۱۸۴ هزار تومان، نیم سکه ۶۸۵ هزار تومان، ربع سکه ۳۷۸ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۵۵ هزار تومان شد.

افزایش بهای دلار، یورو و درهم در بازار آزاد

در پایان معاملات بازار آزاد ارز روز چهارشنبه ششم اردیبهشت 96، دلار، یورو و درهم افزایش قیمت داشتند؛ بنابراین، هر دلار آمریکا با رشد 62 ریال نسبت به روز دوشنبه، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 499 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 369 ریالی به رقم 40 هزار و 499 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 315 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز دوشنبه، 5 ریال گران تر بود.

کاهش پیش بینی بهای طلا به کمتر از 1200 دلار 

مؤسسه سرمایه گذاری یو بی اس پیش بینی کرده است که قیمت جهانی هر اونس طلا تا 3 ماه آینده به کمتر از 1200 دلار خواهد رسید. به نقل از سایت طلا، موسسه یو بی اس در گزارش قبلی خود پیش بینی کرده بود که قیمت طلا تا 3 ماه آینده به 1300 دلار می رسد. تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که قیمت طلا پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و کاهش نگرانی ها نسبت به پیروزی ملی گرایان افراطی، فعلا در حال تثبیت شدن است. کریس وستون استراتژیست ارشد مؤسسه آی جی تأکید کرد: با روشن شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در دور نخست، تقاضای مکان امن برای طلا در بازار اروپا با کاهش روبرو شده است. در واقع بازار طلا نسبت به نتایج انتخابات فرانسه یک واکنش دراماتیک نشان داده است. اکنون نگرانی ها نسبت به خروج فرانسه از منطقه یورو و اتحادیه اروپا تا حد زیادی کاهش یافته است. به نظر می رسد امانوئل ماکرون نامزد مستقل و میانه رو شانس بیشتری برای پیروزی در دور دوم انتخابات داشته باشد.

افزایش نرخ تورم به روایت بانک مرکزی

نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به فروردين‌ماه ۱۳۹۶ نسبت به دوازده ماه منتهي به فروردين‌ماه ۱۳۹۵ معادل ۹.۵ درصد است. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، خلاصه نتايج به‌دست آمده از شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران براساس سال پايه ۱۰۰=۱۳۹۰ به شرح زیر است: شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در فروردين‌ماه ۱۳۹۶ به عدد ۲۶۵.۶ رسيد که نسبت به ماه قبل ۱.۱ درصد افزايش يافت. شاخص مذکور در فروردين‌ماه ۱۳۹۶ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۲.۶ درصد افزايش داشته است. (شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران)

خیز دوباره بهای گوشت به سمت ۴۰ هزار تومان

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بازار خبر داد و اظهار داشت: قیمت این نوع گوشت نسبت به ۱۰ روز گذشته، حدود ۱۰۰۰ تومان افزایش یافته و هم اکنون نرخ هر کیلوگرم شقه بدون دنبه برای مصرف کنندگان ۳۹ هزار تومان است. علی اصغر ملکی در گفت وگو با مهر قیمت هر کیلوگرم شقه بدون دنبه را تحویل به مغازه داران بین ۳۴ هزار و ۵۰۰ تا ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد. وی درباره دلایل این افزایش قیمت نیز افزود: وقوع سیل باعث ایجاد اختلال در برخی نقاط کشور و کاهش عرضه دام شده است؛ همچنین بارش مناسب باعث شده وضعیت صحراها از نظر علوفه‌ای مناسب باشد بنابراین دامداران دام‌های خود را عرضه نمی‌کنند. ملکی با بیان اینکه مقداری هم صادرات غیرمجاز دام از کشور انجام می‌شود که به این مساله دامن زده است، گفت: متاسفانه همه این عوامل سبب گرانی گوشت شده و به رغم اینکه ما فکر می‌کردیم در این ماه قیمت می‌شکند ناگهان با رشد قیمت‌ها مواجه شدیم.

کاهش بهای نفت با افزایش موجودی آمریکا

روز چهارشنبه با انتشار آمار و ارقامی مبنی بر افزایش تولید آمریکا و ذخایر جهانی و همچنین ادامه ی تردید هایی که در توانایی اوپک برای راضی کدرن تمام اعضا در جهت کاهش تولید وجود دارد، قیمت نفت دوباره به کاهش خود ادامه داد. امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۱۱ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۱.۹۹ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۳ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۹.۴۳ دلار صورت گرفت.

در کدام شهر‌ها بنزین یورو ۴ عرضه می‌شود؟

عرضه و توزیع بنزین یورو ٤ در هشت کلانشهر کشور از پارسال تاکنون به طور میانگین روزانه ٢٠ تا ٢٢ میلیون لیتر بوده است. این مقدار بنزین از پارسال تاکنون در سطح کلانشهرهایی همچون تهران، کرج، اهواز، شیراز، اراک، اصفهان به طور کامل، شهر تبریز با سطح پوشش ٨٠ درصدی و هسته مرکزی کلانشهر مشهد مقدس عرضه و توزیع شده است. هم اکنون به طور میانگین روزانه حدود ١٠ تا ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو چهار در تهران، ١,٥ میلیون لیتر در کرج، حدود یک میلیون لیتر در تبریز، یک میلیون لیتر اهواز، ٤٥٠ هزار لیتر در اراک و ٢ میلیون لیتر در مشهد مقدس، ٢.٥ میلیون لیتر در شیراز و مابقی آن در کلانشهر اصفهان عرضه می‌شود.

تنش تجاری ترامپ با کانادا از جنس چوب نرم!

آمریکا روز دوشنبه تعرفه بر واردات «چوب نرم» کانادا را ۲۰ درصد افزایش داد؛ اقدامی که می تواند بر صادرات سالانه بیش از پنج میلیارد دلار صنایع چوب کانادا اثر بگذارد. اقدام تازه آمریکا باعث سقوط بهای دلار کانادا به پایین‌ترین سطح در ۱۴ ماه گذشته شده است. وزارت بازرگانی آمریکا در دفاع از این تصمیم گفته کانادا به طور نادرستی صادرات چوب خود به آمریکا را شامل یارانه می‌کند و این وضع به صنعت چوب در داخل آمریکا لطمه می‌زند. در همین حال، کانادا تعرفه ۲۰ درصدی جدید را «غیرمنصفانه و مجازات‌گونه» خوانده است. افزایش مالیات بر الوار کانادایی بخشی از مناقشه قدیمی میان دو کشور بر سر واردات چوب است اما همزمانی این تصمیم با تنش‌های به وجود آمده بر سر پای‌بندی آمریکا به معاهده تجاری آمریکای‌شمالی، نفتا، این تصمیم جدید دولت آمریکا را حساسیت‌برانگیزتر کرده است.

چرا قیمت پژو 2008 بالاتر از وعده های قبلی است؟

پژو 2008 اولین محصول به اصطلاح پسابرجامی خودروسازی کشور به شمار می رود که به زودی رونمایی خواهد شد. این محصول شاسی بلند در ابتدا و طبق وعده ایران خودرویی ها قرار بود با قیمتی کمتر از 80 میلیون تومان راهی بازار خودرو کشور شود، با این حال طبق جدیدترین اخبار، قیمت آن بیش از 90 میلیون تومان خواهد بود. چرا ایران خودرو و پژو نتوانستند مدل 2008 را در بازه قیمتی زیر 80 میلیون تومان عرضه کنند؟ به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، پاسخ این پرسش در میزان ساخت داخل خودرو موردنظر نهفته است. به گفته آنها، چون پژو 2008 با داخلی سازی اندکی در حال تولید است، بنابراین هزینه تولید و در نهایت، قیمت آن افزایش یافته است. این گفته کارشناسان در شرایطی است که ابتدا قرار بود پژو 2008 طبق قانون و الزام وزارت صنعت،معدن و تجارت با داخلی سازی 40 درصدی به تولید برسد، اما به دلایلی که مهمترین آنها ضعف قطعه سازان داخلی است، این الزام محقق نشد. البته قرار است با همکاری قطعه سازان داخلی و پژو، رفته رفته ساخت داخل قطعات 2008 افزایش یافته و طی دو سال آینده، داخلی سازی آن به حدود 40 درصد برسد. طبعا هرچه ساخت داخل این محصول بالا برود، هزینه تولید آن کمتر خواهد بود؛ هرچند بسیار بعید است 2008 دیگر رنگ بازه قیمتی زیر 80 میلیون را ببیند.

تحقیق از یک خودروساز به‌ اتهام فریب مشتریان

دادستانی فرانسه تحقیقات رسمی درمورد احتمال تقلب پژو-سیتروئن در میزان انتشار گازهای آلاینده را آغاز کرد. به گزارش آتوموتیو نیوز، یک منبع قضایی با تأیید گزارش منتشره از سوی روزنامه لیبراسیون، اعلام کرد از این شرکت به‌دلیل اتهام فریب مشتریان تحقیقات به عمل می‌آید. در ماه فوریه، پژو-سیتروئن به ظن دستکاری آزمایش‌های آلایندگی خودرو به دادستانی فرانسه معرفی شد. پژو-سیتروئن در واکنش به این اقدام دادستانی فرانسه تصریح کرد خودروهای ساخت این شرکت مطابق با مقررات کشورهایی هستند که در آنها فروخته شده‌اند. 

پس از افشای تقلب فولکس‌واگن در میزان انتشار گازهای آلاینده، دولت فرانسه به صورت تصادفی خودروها را مورد آزمایش قرار داد تا مشخص شود آیا میزان انتشار گازهای آلاینده در شرایط آزمایشگاه و شرایط واقعی تفاوت دارد یا خیر. این بررسی نشان داد میزان انتشار گازهای اکسید نیتروژن و دی‌اکسید کربن در شرایط واقعی بیشتر از شرایط آزمایشگاهی است.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
چه عجب بالاخره به افزایش نرخ تورم اعتراف کردند
تورم که خیلی بیشتر از این عدد و رقمه. همین گوشت و میوه را فقط حساب کنن میبینن که چقدر بالاست. بیچاره مردم. فقط میگن از رکود خارج شدیم. رشد 7 درصد داریم. تورم تک رقمی داریم و کلی حرف دیگه. خسته شدیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر