بازدید 16212
۶

نیکول کیدمن با «شیر» در جشنواره بین المللی فیلم فجر

«شیر» بنا بر سرگذشت واقعی سارو پسری هندی ساخته شده که در زادگاهش گم و در نهایت به زوجی استرالیایی به عنوان فرزندخوانده واگذار می‌شود. نیکول کیدمن که اساساً استرالیایی الاصل است، در این فیلم بازی حاشیه‌ای اما مهمی داشته و جزو موتورهای متحرک درام در این فیلم محسوب می شود.
کد خبر: ۶۸۲۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱ 08 April 2017
نیکول کیدمن با «شیر» در جشنواره بین المللی فیلم فجر
با مشخص شدن ترکیب فیلم‌های بخش جشنواره جشنواره های جشنواره بین المللی فیلم فجر، رسماً اعلام شد که فیلم «شیر» برنده جایزه بفتا با بازی نیکول کیدمن در این رویداد به نمایش درخواهد آمد.

به گزارش «تابناک»؛ نام 16 فیلم بخش جشنواره جشنواره‌ها (جام جهان نما) در جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شد. فیلم‌هایی از فرانسه، چین، ایتالیا، اسپانیا، آلمان، ترکیه، شیلی، نروژ، بلژیک و... در این بخش روی پرده می‌روند که از آن جمله می توان به فیلم‌های «شیر»، «شهروند برجسته»، «سرمای قلندر» و... اشاره کرد.

«آموزگار» (The Teacher) ساخته یان ژبیک تولید مشترک جمهوری اسلواکی و جمهوری چک، «آقای بی‌دردسر» (Mr. No Problem) به کارگردانی می فنگ از چین، «اعترافات» (The Confessions) ساخته روبرتو آندو از ایتالیا، «چوپان» ( (The Shepherd به کارگردانی جاناتان سنزوال برلی تولید مشترک اسپانیا و بریتانیا، «150 میلی گرم» (150 (Milligrams ساخته امانوئل برکو از فرانسه، «سرمای قلندر» (Cold of Kalandar) به کارگردانی مصطفی کارا از ترکیه، «انتقاد از خود سگ بورژوا» (Self-criticism of a Bourgeois Dog) ساخته جولیان رادلمایر از آلمان، «سرزمین هرز» (Wastelands) به کارگردانی میریام هرد تولید مشترک شیلی، فرانسه و بریتانیا، «در آخرین روزهای شهر» (In the Last Days of the City) ساخته تامر السعید تولید مشترک مصر، آلمان، بریتانیا و امارات متحده عربی، «شهروند برجسته» (The Distinguished Citizen) به کارگردانی ماریانو کان و گاستون دوپرا تولید مشترک آرژانتین و اسپانیا، «آتش‌افروز» (Pyromaniac) ساخته اریک اسکیولدبیارگ از نروژ، «درود از فوکوشیما» (Greetings from Fukushima) به کارگردانی دوریس دوری از آلمان، «آنیشوارا» (Anisoara) به کارگردانی آنا فلیسیا-اسکوتلنیسو از مولداوی، «پادشاه بلژیکی‌ها»King of the Belgians) ) ساخته پیتر براسنس و جسیکا وودورث از بلژیک، «شیر» (Lion) به کارگردانی گرث دیویس تولید مشترک استرالیا، آمریکا و بریتانیا و «باد سیاه» (The Dark Wind) ساخته حسین حسن از عراق در بخش جشنواره جشنواره‌ها به نمایش درخواهند آمد.

داستان فیلم «آموزگار» در سال 1983 اتفاق می‌افتد و ماجرای یک معلم دوره متوسطه است که والدین دانش آموزان خود را تلکه می‌کند.

این فیلم سال 2016 در جشنواره کارلووی واری برنده جایزه بهترین بازیگر زن (زوزانا موری) شد. فیلم سیاه و سفید «آقای بی دردسر» برگرفته از داستانی کوتاه است که در سال 1943 منتشر شد. داستان در شهر چونگ‌کینگ در دوران جنگ می‌گذرد و درباره سرکارگر یک مزرعه و چند مهاجم جوان است.
 
نیکول کیدمن با «شیر» در جشنواره بین المللی فیلم فجر
 
«اعترافات» با بازی تونی سرویلو و دانیل اوتوی، ماجرای مرگ یک راهب ایتالیایی در گردهمآیی مهم‌ترین اقتصاددان های جهان در نشست گروه 8 در هتلی لوکس در آلمان را روایت می‌کند.

این فیلم در جشنواره کارلووی واری برنده جایزه کلیسای جهانی شد. «چوپان» ماجرای چوپانی میان‌سال به نام آنسلمو است که زندگی شادی در یک خانه دورافتاده در کشتزارهای اسپانیا دارد. او پیشنهاد وسوسه‌انگیز یک کمپانی ساختمان‌سازی را نمی‌پذیرد که می‌خواهد یک مجتمع جدید در ملک او بسازد. چوپان نمی‌داند رد کردن پیشنهاد، زندگی او را زیر و رو خواهد کرد و... .

«150 میلی گرم» داستان یک پزشک متخصص ریه را بازگو می‌کند که روی اثرات جانبی یک داروی مخصوص بیماران دیابتی که منجر به مرگ شده است، تحقیق می‌کند.

«150 میلی گرم» نامزد چند جایزه سزار فرانسه بود. «سرمای قلندر» که سال گذشته نماینده ترکیه در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار بود، درباره خانواده‌ای است که در یک دهکده کوهستانی نزدیک دریای سیاه، زندگی سختی را می‌گذرانند. این فیلم سال گذشته با دریافت سه جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم بلند داستانی، پیروز بزرگ دهمین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک لقب گرفت.

«انتقاد از خود سگ بورژوا» فیلم پایان‌نامه جولیان رادلمایر فیلمساز جوان آلمانی است که در جشنواره برلین نیز به نمایش درآمد. ماجرای این کمدی سیاسی درباره یک سگ بورژوا و کارگردان پیشین است که اعتراف می‌کند با شکست در عشق، خوردن سیب و تحول به یک حیوان چهارپا تبدیل شده است. «سرزمین هرز» درباره چهره پنهان جنگ‌های کثیف و درباره دو برادر است که پس از سال‌ها حضور در عراق به شیلی باز می‌گردند.

ماجرای فیلم «در آخرین روزهای شهر» در سال 2009 در شهر قاهره می‌گذرد. خالد کارگردان 35 ساله در تلاش است فیلمی بسازد که روح شهر قاهره را به تصویر بکشد و این در حالی است که او در زندگی شخصی خود با مشکلاتی روبه‌روست.

خالد با کمک دوستانش که فیلم‌هایی از زندگی خود در شهرهای بیروت، بغداد و برلین می‌فرستند قدرت پیدا می‌کند تا راه خود را از میان مشکلات و زیبایی‌ها بیابد. کمدی و درام «شهروند برجسته» سال گذشته نماینده آرژانتین در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار بود. این فیلم درباره مردی به نام دانیل مانتووانی (با بازی اسکار مارتینس) است که در سه دهه گذشته در اروپا زندگی کرده است. او برنده جایزه نوبل ادبیات و نویسنده‌ای مشهور است. رمان‌های او زندگی در سالاس را تصویر می‌کند، شهری کوچک که دانیل در آن به دنیا آمده و از وقتی خیلی جوان بود به آن بازنگشته است.

دولت محلی سالاس دانیل را دعوت می‌کند تا بالاترین نشان شهر یعنی مدال شهروند ممتاز را به او اعطاء کند. این سفر یک بازگشت پیروزمندانه به شهری است که دانیل در آن به دنیا آمده است، سفری به گذشته تا بار دیگر دوستانش، داستان‌های عاشقانه و چشم‌اندازهای جوانی خود را ببیند، اما فراتر از همه، این سفری به دل دنیای ادبی او و منبع الهامش است. «شهروند برجسته» اولین بار در دنیا سال پیش در بخش مسابقه بین‌الملل هفتاد و سومین دوره جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد و اسکار مارتینس جایزه کوپا ولپی بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد.

درام جنایی و نروژی «آتش‌افروز» درباره یک آتش‌افروز است که دهکده‌ای آرام را به هم می‌ریزد. او چند هفته مکان‌های مختلف را آتش می‌زند و ترس را در میان جامعه کوچک روستائیان به وجود می‌آورد. یک پلیس محلی حقیقت را پیدا می‌کند: آتش افروز یکی از آتش نشان‌های محلی و پسر رئیس آتش نشان‌هاست. اریک اسکیولدبیارگ کارگردان فیلم از مشهورترین فیلمسازان نروژی است.

«بی‌خوابی» (2007) نخستین تجربه کارگردانی او را کریستفر نولان به زبان انگلیسی بازسازی کرد. «درود از فوکوشیما» ماجرای دوستی زن جوان آلمانی ویک پیرزن ژاپنی در ناحیه فوکوشیمای ژاپن پس از زلزله سال 2011 را روایت می‌کند.

«آنیشوارا» ماجرای دختری 15 ساله را روایت می‌کند که در یک روستای قدیمی و زیبا زندگی می‌کند. او چند سال است که از برادر کوچک‌ خود آندره و پدر دائم‌الخمرش پترو نگهداری می‌کند.

آنیشوآرا در پانسیونی کار می‌کند تا بتواند پول مختصری درآورد و... «پادشاه بلژیکی‌ها» در بخش افق‌های هفتاد و سومین دوره جشنواره فیلم ونیز به نمایش عمومی درآمد.

فیلم ماجرای پادشاه بلژیک نیکلاس سوم را روایت می‌کند که طی دیداری رسمی از استانبول اخبار استقلال‌طلبی والونیا به گوشش می‌رسد. او برای رویارویی با بحران سیاسی تصمیم به بازگشت فوری به بلژیک می‌گیرد، اما به خاطر توفان تمام پروازها کنسل می‌شوند. پادشاه و زیردستانش تصمیم می‌گیرند زمینی به بلژیک برگردند و از منطقه بالکان سفر کنند.

یکی از مهم‌ترین فیلم‌های بخش جشنواره جشنواره‌ها «شیر» با نقش‌آفرینی نیکول کیدمن، دو پاتل و رونی مارا است که سال گذشته  نامزد اسکار بهترین فیلم شد.

«شیر» براساس سرگذشت واقعی سارو پسری هندی ساخته شده است که در زادگاهش گم می‌شود و در نهایت به زوجی استرالیایی به عنوان فرزندخوانده واگذار می‌شود. نیکول کیدمن که اساساً استرالیایی الاصل است در این فیلم بازی حاشیه‌ای اما مهمی را داشته و جزو موتورهای متحرک درام در این فیلم محسوب می شود.

سارو در بزرگسالی با کمک نرم افزار «گوگل ارث» مادر واقعی ش را پیدا می‌کند. «باد سیاه» نخستین تجربه فیلمسازی حسین حسن، فیلمساز کرد براساس ماجرای واقعی ساخته شده است.

داستان درباره یک زوج ایزدی به نام رکو و پرو است که قرار است به زودی ازدواج کنند. با حمله نیروهای داعش به سنجار، دختران جوان از جمله پرو به عنوان برده فروخته می‌شوند و...
 
نمایش‌ آثار بزرگان سینمای جهان در جشنواره جهانی فیلم فجر
 
نام دوازده فیلم خارجی و دو فیلم ایرانی بخش نمایش‌های ویژه (آثار برگزیده بزرگان سینما) جشنواره جهانی اعلام شد. مستند آمریکایی «سفر زمان» (Voyage of Time) به کارگردانی ترنس مالیک، «من، دانیل بلیک» (I, Daniel Blake) ساخته کن لوچ تولید مشترک بریتانیا، آلمان، بلژیک و فرانسه، فیلم لهستانی «پسا‌تصویر» (Afterimage) ساخته آندره وایدا، مستند «تبعید» (Exile) به کارگردانی ریتی پان تولید مشترک کامبوج و فرانسه، مستند «راه کورساوا» (Kurosawa’s Way) ساخته کاترین کادو از فرانسه، فیلم رومانیایی «فارغ‌التحصیلی»(Graduation)  به کارگردانی کریستیان مونجیو، «دختر ناشناس» (The Unknown Girl) ساخته ژان-پی‌یر و لوک داردن از بلژیک، فیلم آلمانی «نمک و آتش» (Salt and Fire) به کارگردانی ورنر هرتسوگ، «مرگ در سارایوو» (Death in Sarajevo) ساخته دنیس تانوویچ از بوسنی، «فرانتز» (Frantz) به کارگردانی فرانسوا اوزون از فرانسه، فیلم ژاپنی «ستاره نجواگر» (Whispering Star) ساخته سیون سونو و «ردپا» (Spoor) ساخته آگنیشکا هولاند از لهستان، 12 فیلمی هستند که در بخش نمایش‌های ویژه روی پرده می‌روند.

ترنس مالیک در مستند «سفر زمان» خاستگاه جهان، پیدایش ستارگان و کهکشان‌ها، سرآغاز زندگی روی زمین و تحول گونه‌های مختلف را بررسی می‌کند. تازه‌ترین ساخته کارگردان گوشه‌گیر آمریکایی، سپتامبر پیش به عنوان یکی از رقبای جایزه شیر طلای جشنواره ونیز در لیدو روی پرده رفت. مالیک سال‌ها روی این مستند کار می‌کرد.

«سفر زمان» با نام اصلی «سفر زمان: سفر زندگی» در دو قالب روی پرده رفت: یک نسخه 90 دقیقه‌ای که کیت بلانشت راوی آن است و یک نسخه 40 دقیقه‌ای آیمکس که براد پیت راوی آن است. در ونیز نسخه 90 دقیقه‌ای نمایش داده شد. منبع الهام مالیک در ساخت «سفر زمان: سفر زندگی» دو نقل قول از ریچارد فاینمن فیزیکدان آمریکایی و آلبرت اینشتین فیزیکدان آلمانی درباره گیتی و معمای آن بود. مالیک طی بیش از چهار دهه حضور در دنیای سینما تنها هشت فیلم ساخته است. او سال 1999 با «خط قرمز باریک» برنده جایزه خرس طلای جشنواره برلین شد و در 2011 با «درخت زندگی» جایزه نخل طلای جشنواره کن را برد. «برهوت»، «روزهای بهشت»، «دنیای نو»، «به سوی شگفتی» و «شوالیه جام به دست»، دیگر فیلم‌های اوست.

«من، دانیل بلیک» سال گذشته جایزه نخل طلای شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم کن را برای کن لوچ کارگردان کهنه‌کار بریتانیایی به همراه داشت. این فیلم داستان دانیل بلیک نجار 59 ساله است که بخش زیادی از عمر خود را در نیوکاسل گذرانده است.  او پس از سکته قلبی و از کارافتادگی باید از کمک هزینه تأمین اجتماعی ارتزاق کند. راه دانیل با مادری مجرد به نام کتی و دو فرزند کوچک او، دیزی و دیلن یکی می‌شود. تنها فرصت کتی برای فرار از یک خوابگاه یک اتاق خوابه مخصوص افراد بی‌سرپناه در لندن این است که زندگی در آپارتمانی در شهری ناآشنا را بپذیرد که 300 مایل دورتر است. این جاست که دانیل و کتی در سرزمینی متعلق به هیچ‌کس، گرفتار کاغذبازی‌های اداره بهزیستی می‌شوند.

لوچ در فیلم جدیدش بار دیگر با پل لاورتی همکار فیلمنامه‌نویس خود همکاری کرده است. سال گذشته برای شانزدهمین بار فیلمی از لوچ در کن نمایش داده ‌شد. او در 2006 نیز برای «باد بر مرغزار می‌وزد» جایزه نخل طلا را دریافت کرد. لوچ در 1990 برای «دستور کار پنهان»، در 1993 برای «بارش سنگ‌ها» و در 2012 برای «سهم فرشتگان» جایزه هیئت داوران این جشنواره را برد.

«پسا‌تصویر» آخرین فیلم آندره وایدا کارگردان بزرگ لهستانی است که پاییز پیش از دنیا رفت. داستان سال 1948 در لهستان می‌گذرد، دورانی که حزب کمونیست قدرت دارد و وزیر فرهنگ کشور می‌خواهد آثار تمام هنرمندان در راستای ایدئولوژی سوسیالیست‌ها باشد. در این بین، وادیسلاف چمینسکی هنرمند آوانگارد به این خاطر که حاضر نیست هنرش را در خدمت اهداف کمونیستی به کار بگیرد، مورد آزار قرار می‌گیرد. کارت عضویت اتحادیه نقاشان از او گرفته می‌شود؛ کرسی استادی در مدرسه هنرهای زیبای «لژ» را از دست می‌دهد و آثارش را از موزه‌ها حذف می‌کنند. در نهایت نام وادیسلاف در فهرست سیاه قرار می‌گیرد و امکان پیداکردن کار از او سلب می‌شود. فیلم بر چند سال آخر زندگی چمینسکی متمرکز است، زمانی که دانشجویان متعهد در مؤسسه هنر که چمینسکی در آن تدریس می‌کرد، با وجود تهدیدها حاضر نشدند او را رها کنند.

«پسا‌تصویر» که اولین بار در دنیا سال پیش در جشنواره فیلم تورنتو روی پرده رفت، بازتاب علاقه همیشگی وایداست تا با کندوکاو در لایه‌های زیرین زندگی در لهستان، گذشته پرآشوب و یا مسائل معاصر کشورش را منعکس کند. این فیلم سال گذشته نماینده لهستان در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار بود، اما نامزد نشد.

وایدا متولد ششم مارس 1926 و یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های «مدرسه فیلم لهستان» بود که در دهه 1950 و اوایل 1960 ظهور کرد و در واکنش به رئالیسم اجتماعی دیکته‌شده قدیمی، تصاویری فردگرایانه از شخصیت ملی لهستان ارائه داد. او در 1957 با فیلم «کانال» در سطح بین‌المللی به شهرت رسید و با این فیلم برنده جایزه ویژه داوران جشنواره کن شد. وایدا بعدها با فیلم «مرد آهنین» (1981) جایزه نخل طلای جشنواره کن را دریافت کرد. چهار فیلم وایدا شامل «سرزمین موعود» 1976، «خدمتکاران ویلکو» 1979، «مرد آهنین» و «کاتین» 2007 نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شدند ولی هیچ‌یک جایزه دریافت نکردند، اما خودش در سال 2000 برای خدمات خود به دنیای سینما یک جایزه اسکار افتخاری گرفت. او همچنین در سال 2006 جایزه خرس طلای یک عمر دستاورد جشنواره برلین و در 1998 جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد جشنواره ونیز را دریافت کرد.

مستند «تبعید» به دوران پس از نسل‌کشی خمرهای سرخ در کامبوج می‌پردازد. «تبعید» بیست و یکمین فیلم ریتی پان کارگردان مشهور کامبوجی است. این فیلم سال گذشته در بخش نمایش‌های ویژه شصت و نهمین جشنواره فیلم کن شرکت داشت.

مستند «راه کورساوا» روایت کاترین کادو از تجربیات شخصی‌اش از آکیرا کورساوا فیلمساز مشهور ژاپنی است. فیلم شامل مصاحبه کادو با فیلمسازان مختلف و عکس‌هایی آرشیوی است. مصاحبه‌های کارگردان‌ها بر مشاهدات تکنیکی و فلسفی فیلم‌های کوروساوا تمرکز دارند.

«فارغ‌التحصیلی» تازه ‌ترین ساخته کریستیان مونجیو یکی از نمایندگان برجسته موج نوی سینمای رومانی است. این فیلم اولین بار سال گذشته در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن روی پرده رفت و مونجیو به طور  مشترک با اولیویه آسایاس برنده جایزه بهترین کارگردان شد. «فارغ‌التحصیلی» ماجرای پزشکی به نام رومرو آلدا است که در شهر کوچکی در ترانسیلوانیا زندگی می‌کند. او به تنهایی دخترش الیزا را بزرگ کرده است و می‌خواهد او را برای ادامه تحصیل به خارج بفرستد. الیزا برای تحصیل در رشته روان‌شناسی از بریتانیا بورسیه می‌گیرد. اما پیش از امتحان نهایی الیزا مورد حمله و آزار واذیت قرار می‌گیرد. این حادثه آینده‌ دختر را در هاله‌‌ای از ابهام فرو می‌برد. رومرو راه‌های مختلفی برای حل این مشکل در نظر می‌گیرد ولی هیچ یک از این روش‌ها با قواعدی که او به عنوان یک پدر به دخترش آموخته همخوانی ندارد.

مونجیو در 2007 با دومین فیلم بلند داستانی خود، درام مخوف «چهار ماه، سه هفته و دو روز» با موضوع سقط جنین در دوران کمونیستی، برنده جایزه نخل طلا شد. او در 2012 نیز فیلم «آن طرف تپه‌ها» را در بخش مسابقه اصلی کن داشت و برای آن جایزه بهترین فیلمنامه را برد. او امسال ریاست داوران بخش سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن را به عهده دارد. مونجیو در 2013 یکی از داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن به ریاست استیون اسپیلبرگ بود.

«دختر ناشناس» تازه‌ترین ساخته ژان-پی‌یر و لوک داردن، برادران فیلمساز بلژیکی درباره یک پزشک جوان و با استعداد با بازی آدل هانل است که حاضر نمی‌شود دیروقت در مطب خود را روی یک مراجعه‌کننده مرموز باز کند. او صبح روز بعد می‌فهمد که مراجعه‌کننده دختری بوده که حالا مرده است و پلیس هیچ راهی برای شناختن هویت دختر ندارد. او که حیرت‌زده شده است و احساس گناه می‌کند, می‌خواهد هویت و نام دختر را پیدا کند تا جسد به صورت مجهول الهویه دفن نشود. ژرمی رنیه و اولیویه گورمه دیگر بازیگران «دختر ناشناس» هستند که اولین بار در دنیا سال پیش در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن روی پرده رفت.

برادران داردن با دو نخل طلا از جشنواره فیلم کن از مشهورترین و معتبرترین فیلمسازان اروپایی به شمار می‌روند. آن‌ها پیش از این برای «رزتا» (1999) و «کودک» (2005) دو بار برنده نخل طلا شده‌اند. داردن‌ها همچنین برای «سکوت لورنا» جایزه بهترین فیلمنامه را از جشنواره کن گرفتند و برای «پسری با دوچرخه» جایزه بزرگ هیئت داوران را به خانه بردند. سه سال پیش نیز فیلم «دو روز، یک شب» به کارگردانی آن‌ها با بازی ماریون کوتیار در بخش مسابقه اصلی کن نمایش داده شد.

داستان «نمک و آتش» به کارگردانی ورنر هرتسوگ درباره دو زیست‌شناس است که برای تحقیقات سازمان ملل درباره یک فاجعه‌زیست محیطی به آمریکایی جنوبی فرستاده می‌شوند. اما مدیر تبهکار یک کمپانی بزرگ و مسول فاجعه زیست‌محیطی آن‌ها را می‌رباید. نشانه‌هایی از یک آتشفشان عظیم به چشم می‌خورد و آن‌ها برای جلوگیری از فاجعه باید متحد شوند.

هرتسوگ در دهه‌های 1970 و 1980 با فیلم‌های بلند سینمایی چون «آگیره، خشم خداوند» (1972)، «معمای کاسپاره اوزر» (1974) و «فیتس کارالدو» (1982) نام خود را به عنوان بخشی از جنبش موج نو سینمای آلمان مطرح کرد. او در کنار راینر ورنر فاسبیندر، ویم وندرس، الکساندر کلوگه، فولکر شلندورف و مارگارت فن تروتا از چهره‌های پیشرو سینمای آلمان در آن سال‌ها بود.

در سال‌های اخیر فیلم‌های مستند هرتسوگ مانند «مرد گریزلی» (2005)، مستند نامزد اسکار «برخوردها در انتهای دنیا» (2009) و «بند اعدامی‌ها» (2012)، بیش از همه مورد توجه بود‌ه‌اند.

فیلم علمی تخیلی «ستاره نجواگر» ساخته سیون سونو داستانی مینی‌مالیستی دارد: یک اندروید به کهکشان سفر می‌کند و بسته‌هایی را به آخرین بازماندگان بشر تحویل می‌دهد.

«مرگ در سارایو» سال گذشته به عنوان نماینده بوسنی و هرزگوین در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان، به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی شد. او که در 2002 برای فیلم «سرزمین بی‌طرف» برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد، در فیلم جدیدش بار دیگر به موضوع تأثیر جنگ داخلی بالکان در دهه 1990 پرداخته است.

داستان فیلم در مکانی خیالی به نام هتل اروپا روی می‌دهد که از مسافرخانه معروف هالیدی در سارایوو الگو گرفته شده است. مسافرخانه هالیدی در دوران جنگ محل اقامت دیپلمات‌ها و خبرنگاران بین‌المللی بود. وقایع «مرگ در سارایوو» در 2014 در روز صدمین سال ترور آرشیدوک فرانتس فردیناند، وارث تاج و تخت پادشاهی اتریش-مجارستان در سارایوو روی می‌دهد که قتل او زمینه‌ساز آغاز جنگ جهانی اول شد.

تانوویچ در فیلم جدیدش این مسئله را مورد کندوکاو قرار می‌دهد که چگونه تاریخ پیچیده بالکان، همچنان روی مردم و تعامل بین آن‌ها تاثیرگذار است. «مرگ در سارایوو» که تولید مشترک بوسنی و هرزگوین و فرانسه است، اولین بار در دنیا در شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد و جایزه بزرگ هیئت داوران را دریافت کرد. این فیلم از روی نمایشنامه «هتل اروپا» نوشته برنار هانری-لوی، روشنفکر و فعال سیاسی فرانسوی ساخته شده که در 2014 در سارایوو نیز به صحنه رفت.

فیلم سیاه و سفید «فرانتز» اولین بار در دنیا سپتامبر سال پیش در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز روی پرده رفت و برنده جایزه مارچلو ماسترویانی بهترین بازیگر مرد یا زن جوان جشنواره برای پائولا بیر بازیگر آلمانی شد.

داستان فیلم بعد از جنگ جهانی اول در یک دهکده کوچک در آلمان روی می‌دهد. زنی جوان به نام آنا عزادار نامزدش فرانتز است که در نبردی در فرانسه کشته شده است و برای دیدن او هر روز به قبرستان می‌رود. روزی، یک مرد فرانسوی جوان به نام آدرین هم گلی روی سنگ قبر می‌گذارد. حضور او بعد از شکست آلمان یک ارتباط جدید را به همراه دارد و...

«رد پا» فیلم جدید آگنیشکا هولاند کارگردان مطرح لهستانی از روی کتاب پرفروش «گاوآهن خود را روی استخوان‌های مرده بکش» نوشته اولگا توکارچوک ساخته است. فیلم درباره یک مهندس عمران بازنشسته است که در یک دهکده کوهستانی در مرز لهستان و جمهوری چک دور از دیگران زندگی می‌کند. مرگ اسرارآمیز تعدادی از مردان ده که همگی جزو ستون‌های ده و همگی شکارچیان مشتاق هستند، پرسش‌هایی را به همراه دارد. «رد پا» سال گذشته در جشنواره برلین برنده جایزه آلفرد بائر (خرس نقره‌ای) شد. این فیلم تولید مشترک لهستان، آلمان، جمهوری چک، سوئد و اسلواکی است. هولاند با فیلم‌هایی چون «اروپا اروپا» و «در تاریکی» شهرت دارد.

دو فیلم ایرانی هم در این بخش به نمایش درخواهد آمد؛ «دلم میخواد» ساخته بهمن فرمان‌آرا که اولین نمایش خود را در جشنواره جهانی تجربه خواهد کرد و «فِراری» ساخته علیرضا داودنژاد.

سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، 1 تا 8 اردیبهشت (21 تا 28 آوریل) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۶
خیلی ذوق کردی. چیه؟ فکر کردی دوربین میگیری دستت میری جلوی نیکول کیدمن، اون هم یک نگاه میکنه بهت عاشقت میشه؟ خیلی تو رویا سیر می کنی. نه؟!
میخوای بگم آنجلینا جونی هم بیاد اون هم عاشقت بشه؟ جنیفر لوپه هم میگم بیاد دیگه چی میخوای؟
ذوق مرگ نشی یه وقت؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
چی زدی داداش حالت خوب نیست
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
فعلا این منفی را داشته باش تا ببینیم خدا چی میخاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
شاید نظر شما درست باشد . ولی بهتر است کمی به هم بیشتر احترام بگذاریم و مودبانه تر صحبت کنیم این برای همه بهتر است. البته من قبل از اینها عذرخواهی می کنم اگر کمی انتقاد کردم.
رضا99
| Saudi Arabia |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
چته عزیزم؟! آرامش خودت رو حفظ کن.
یه چیزیت میشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان